Min(i) hjemmekino, hvor store høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min(i) hjemmekino, hvor store høyttalere?

Som de fleste her, er også jeg blitt "bergtatt" av tanken om egen kino / lytterom.
    Rommet jeg har til disposisjon er imidlertid ganskje beskjedent, med sine 3x4,2m, takhøyde 2,4m.
    Jeg tør si jeg har trålet mange aktuelle tråder her på forumet, men ikke funnet noen skikkelig fasit på høyttalerstørrelse kontra romstørrelse. Men den finnes antakelig ikke?
    Jeg ønsker meg samtidig muligheten for å lytte til god musikk på en tilfredstillende måte, og ser derfor i retning av en gulvstående løsning, kanskje B&W 603 / 604, eller noe deromkring?
    Eller "ser" jeg feil? Blir det rett og slett overkill?
    Kan det være en bedre løsning med stativhøyttalere i kombinasjon med en (eller flere) sub(er)?
    Har et par 12"-utgaver her som for så vidt spiller ok i musikksammenheng, men mistenker at det kan bli noe problematisk å matche disse mot stativhøyttalere.
    Må samtidig få legge til at jeg langt fra er noen Lottomillionær, og dermed er budsjettet relativt begrenset.
    Er takknemlig for alle synspunkter og innspill!
    Valg av riktige høyttalere er jo slett ikke så enkelt som jeg trodde.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Kan jeg da konkludere med at en kino på skarve 12 kvadratmeter er alldeles hinsides??
    Og dermed utenfor relevante "høyttalerbetraktninger"?
    Jeg kan slå ut veggen i en tilstøtende bod, for å øke lengden på rommet til 6meter.
    Men har det egentlig noe for seg? Nei, og derfor gjør jeg det ikke. Et rom på 3x6m vil i mine øyne være alldeles dødfødt, mtp på et riktig lydbilde / stereoperspektiv.
    Dermed står det opprinnelige spørsmålet fortsatt åpent.
    Anyone??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hinsides? Neinei.

Jeg har da sett noen som har små rom her inne, f.eks. Mirage

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ok.Et rom på 3x6m vil i mine øyne være alldeles dødfødt, mtp på et riktig lydbilde / stereoperspektiv.
    Dermed står det opprinnelige spørsmålet fortsatt åpent.
    Anyone??
    Hva med mulighet for evt bakprojeksjon? Eller 1-1,5 meter med luft bak sweetspot for et skikkelig 7.1 oppsett? Tror ikke 6 meter lengde hadde vært så ille. Evt kan du bygge om boden og bruke 1,5 til maskinrom og sitte igjen med 4,5m til kinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-1,5 meter luft bak sweetspot i et 3x6 meter langt rom betyr døden for bassen!
    Det gjorde det i hvertfall i mitt rom (2,8x5,7m, 2.45høyde) vil tro det blir det samme i ditt rom.
    I et såpass lite rom (12m2) ville eg prøvd meg med noen gode stativhøyttalere og eventulelt en sub. Så får du litt bedre kontroll over bassen i rommet, og det vil heller ikke se så trangt ut i det lille rommet.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    1-1,5 meter luft bak sweetspot i et 3x6 meter langt rom betyr døden for bassen!
    Det kommer nok an på plassering. Akto f.eks har godt med rom bak sweetspot og bassen er alt annet en død der Om det er noen fasit på bredde kontra lengde tør jeg ikke begi meg inn på. Tror ikke det er noen garanti hverken den ene eller den andre veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det kommer nok an på plassering. Akto f.eks har godt med rom bak sweetspot og bassen er alt annet en død der Om det er noen fasit på bredde kontra lengde tør jeg ikke begi meg inn på. Tror ikke det er noen garanti hverken den ene eller den andre veien.
    Det er sant, men det er mange som advarer mot slike svært rektangulære rom. Selv fikk eg liv i bassen igjen ved å plassere suben bak sweetspot, men det er sikkert ganske så forskjellig fra rom til rom. Akto har nok jobba endel med plassering av høttalere og sub han og.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Scrooge :-D

Jeg har heller ikke mere en ca.12 kvm å boltre meg på, jeg har stativhøytalere og en subwoofer som tar seg av de aller dypeste frekvensene... må legge til att jeg har prøvd med store fronthøytalere uten att resultatene ble annet en ok...

Det jeg egentlig vil frem til er att stativhøytalere kan gjøre underverker.
    Bigger isn`t allways better Det er faktisk lurt å tilpasse seg rommet.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Kan jeg da konkludere med at en kino på skarve 12 kvadratmeter er alldeles hinsides??
    Det vil jeg ikke si. Mitt rom er like under 11m2, og jeg storkoser meg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må som snarest, og midt i natten, få takke for (etterlengtede) tilbakemeldinger! :-D
    Det jeg har rukket å lese så langt, er udelt positivt. Hyggelig at dere engasjerer dere i et såpass beskjedent prosjekt som dette vitterlig omfatter, både plassmessig og økonomisk!
    Så får dere heller tåle at jeg senere i dag, finspikker litt omkring de svarene jeg har blitt til del. Og det tror jeg nok at dere kan tåle?
    Innenfor mitt ganske så beskjedne areale, ligger i alle fall en intensjon om å oppnå en så god lyd- bildeopplevelse som mulig, om enn på litt sikt. Nettopp derfor, dro jeg igang denne tråden.
    Et velkjent begrep i vår verden, er vel "oppgraderingspøkelset"? Kansje på linje med "trefots-syken" for båtfolkets del?
    Men ett sted må man jo starte, om enn i en 10fots jolle? Uten sammenlikning forøvrig.
    Mine forhåpninger er uansett rettet imot forslag og anbefalinger mtp høyttalerbestykning i et såpass beskjedent rom. Så får vi se, hva dette etterhvert innebærer.
    Takker så mye for alle innspill, så langt!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mårn du

Mener å ha hørt/lest at et rom som er akkurat dobbelt så lang som bredt (eller omvendt) sluker all bassen?
    Nå har jo riktignok du et lass med subwoofere du kan spre utover oppe på loftet men..

Btw, fått hisset på deg noen naboer med den testplata ennå? :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! :-D

Har ikke hatt så mye tid til noe mer testing i stua, vil jo helst holde fred med naboen!
    Har bare lekt meg litt med den skiva på PC´n, i kombinasjon med et relativt brukbart oppsett på den.
    Og den DVD´n er jo genial, rett og slett!
    Når det lir litt lenger utpå våren, skal den nok få bein å gå på i det fremtidige kinorommet, som jeg heller ikke har fått tenkt noe mere på, eller gjort så mye med.
    Men har i alle fall så godt som fått i hus et par komponenter, i første rekke en Oppo DVD-spiller, og en Marantz 975 (tror jeg den heter?) for avspilling av CD / musikk.
    Tar også sikte på en Pioneer VSX-AX2 AS etterhvert, den kan vel duge som en begynnelse?

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv BW 604 på et rom som er 4mx4.3m med 2,4m høyde. Synes slett ikke at 604 er for store der. Har også prøvd mine 603 der og de fungerte også glimrende, men 604 ga litt mer i de nedre frekvenser.

Vet ikke om en meter mindre i bredde vil utgjøre en stor forskjell. Mulig at du får noe mindre dypde i lydbildet i og med at du får noe mindre luft rundt høytalerene. Har ca 60cm ut til vegg i fra høytalerne, noe som gir en tilfredstillende lydbilde for meg.

I tillegg så har jeg en SVS tube som gir mye morro på film. Slett ikke overkill i mitt rom. :-)

Sikkert mange andre høytalere som vil pass i et slik rom og, men liker du lyden i BW så er 603/604 absoutt verdt å sjekke ut. Eget lytte/kinorom er iallefall noe som kan anbefales på det sterkeste. Glimrende å ha en plass å trekke seg tilbake til hvor man stenge omverdenen ute.

Husk også at i et dedikert rom så er det ofte lettere å tweake rommet for å få en optimal lyd opplevelse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må igjennom den DVDen etpar ganger i uka ja..

Går og lurer litt på å kjøpe en oppo selv, etter alt skrytet som er å lese her. Ja og så først og fremst pga at det er på tide å bytte ut den jeg har og få HDMI/DVI til PJen...
    Du har overtatt kommet meg i forkjøpet og overtatt Akto sin ja? :-P

Jeg kjenner ikke "Pioneerdingsene" så godt for tiden, men han kjenningen av meg som har stereosjappe i Drammen sier at de er øverst på lista hans om det skal lyttes til musikk, så du trår nok ikke feil med en sånn kar i huset..
    Skal du kjøpe ny da? Ser nemlig ikke bort fra at jeg kan fiks en OK pris isåfall, hvis du gidder å ta etpar mil bak rattet for anledningen, så bare sifra når det er dags så tar jeg en tlf og sjekker..

Og nå er det dags for en dusj og en tur ut for å sjekke om "den nye subben min" fremdeles står i skammekroken på hifihuset..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mskjold: Betryggende å høre!
    Det jeg (kanskje ubegrunnet?) bekymrer meg for, er at stativhøyttalere kanskje blir for små og puslete, og kanskje må stresses litt for å oppnå en god og fyldig lyd? Samtidig som at større gulvstående høyttalere kanskje blir "overkill" i den forstand som at disse kanskje ikke kan utnyttes optimalt uten at det blir for høyt og påtrengende?
    Jeg er, eller har inntil nå vært litt i villrede om dette.
    603 og 604 er jo relativt store høyttalere, og mtp på at rommet ditt ikke er så voldsomt mye større enn det jeg har tilgang til, så gir det i alle fall en god indikasjon.
    Dybde og perspektiv kan nok komme til å lide litt i mitt tilfelle, ettersom jeg bare har 3m i bredden.
    Dermed er jeg tvunget til å plassere høyttalerne endel nærmere veggen, så jeg får nok en utfordring der.
    Alternativet kan jo være å flytte lytteposisjonen nærmere frontrekka, men så var det jo avstanden mellom nesetippen og lerretet da?
    Tar gjerne imot flere synspunkter og tanker omkring temaet!

Qrt: Jada, det er Akto sin det er snakk om. Men ettersom du snakker HDMI, så kan du kanskje være glad for at du glapp taket i denne Oppoen?
    Den har nemlig ikke HDMI-utgang, kun komponent. ;-) (Og det andre "tullet" da).

Edit: Rettet ei lita "blemme"!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår, men Oppoen din har DVI-utgang Scrooge.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Mulig jeg misforstår, men Oppoen din har DVI-utgang Scrooge.
    Aiai, takk for den! Det var jeg faktisk ikke klar over! ops: DVI utgangen altså!
    Her har jeg tydligvis rotet det til, og hadde nok enheten i andre enden av kabelen i tankene når jeg snakket om inngang.
    På en avspiller snakker man som regel om utganger ja, selvsagt!
    Takk for "oppstrammer´n"!
    Tror kanskje jeg skal begynne å legge meg litt før om kveldene....

Btw; Nå er det vel bare et tidspørsmål før RoKo klinker til igjen her?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har overtatt kommet meg i forkjøpet og overtatt Akto sin ja? <- Hmm, jeg var visst ikke helt våken kl 14:15 siden jeg presterte å formulere meg såå bra..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •