Rom fra scratch. Farge på vegger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom fra scratch. Farge på vegger?

Jeg begynner fra scratch med å bygge opp min hjemmekino. Har et roterom på 4x5 meter som jeg skal pusse opp. Prøver å engasjere samboeren min i prosjektet også, så jeg kommer til å kompromisse noe Har gått med på å ikke ha sort eller grått på veggene. Hehe, vi klarte å diskutere oss frem til en "minnelig" løsning. En eller annen dyp/mørk vinrød/brunrød farge lever vi godt med begge to. Er det noen som har forslag til fargenavn eller fargekoder i dette område som vil være hjemmekino-vennlig? Noe jeg kan ta med til min lokale Jotun pusher? Har fått med meg at mattheten skal være 02.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil noe a la dette virke bra eller blir dette også for lyst?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står over for det samme selv og skal velge farge.
    Det jeg gjør er å stikke på en malesjappe og sier jeg vil ha en farge som er:
    Varm,mørk og matt(02) så får jeg se hva di anbefaler.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg malte nettopp kinoen min med helmatt i nesten hvit og mellom grå farger.
    Det var mest for å prøve ut helmatt og se hvordan refleksjonene ble, og det ble bedre enn forventet, nesten ingen refleksjon fra det hvite. :-D

Taket og framvegg er malt i 02 sort, og det har vesentlig mer refleksjon, faktisk er det blitt litt plagsomt i forhold til veggene ellers.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Microfilm, de fargene du har valgt der synes jeg var veldig bra.
    Spesielt den stipen i midten så knall ut. Velg en hovedfarge og brekk den opp med nyanser slik som du har gjort. Gjerne med en kant, paneler, søyler el.
    I et rom med såpass mørke farger er det viktig med muligheten for sterkt lys. Du trenger helst spotter el. for å lyse rommet opp. Du kler da rommet med lys. Unngå at folk kan få direkte lys i øynene, da det skal lite til for å bli "blendet" i et slikt rom.

Matt farge er bra for reflekser, men rommet kan bli for matt og, spesielt hvis rommet skal brukes til andre ting en filmtitting. Her vil en tur til byens barer ol. gi deg en pekepinn, da disse ofte bruker matte farger for å skape en intim stemmning, men i et lite rom vil dette bidra veldig til "innestengt hule" følelsen en kan få.

Jeg likte veldig godt de fargene. Noe slikt jeg selv har tenkt å bruke.

Kjelli

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å fikk noen prøver på disse fargene på lørdag. Etter to strøk ser det ut som jeg går for den øverst til venstre som hovedfarge, S5540-Y90R i matthet 07. Til og med min bedre halvdel ble litt begeistret når hun så fargen på veggen Mye koseligere en hun trodde var responsen. Hehe, oppe i det hele klarte jeg til og med å selge inn sort på kort/lerret-veggen
    Her er forresten linken til fargekonvertern jeg brukte, smart liten side.

Skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder av det gryende prosjektet. Noen komponenter er i hus alerede, noe er i ordre og noe er ubestemt ennå. Fikk et godt tilbud på en demobrukt Panasonic AE900E pj så den er på plass. Receiver og surround ht er i bestilling. Det meste ellers er ubesemt. Takfarge er det første jeg må bestemme meg for, hmmm...

kjelli; Ja, kanskje en pubtur er tingen

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0