Henge opp plasma tv på gipsvegger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Henge opp plasma tv på gipsvegger?

Mulig dette har vært opp før, prøvde og søke men fant ikke noe (er nye her)

Problemet mitt er alså at jeg har lyst til å henge opp plasma tv'n på veggen, men er usikker på om veggen tåler det. Ikke helt sikker på hvor brei gipsen er, men virker ikke så veldig brei.

Veit du får noen gips plugger som funker ganske bra, men lurte på om det var nok?

Noen som har noen tips og vink og komme med? Noen som har gjort det før her kanskje?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel vært oppe før ja, men det går bra og hende opp plasmaen om du bruker DRIVA gipsanker og skruer de inn på riktig måte. Det hadde selvfølgelig vært en kjempe fordel om du hadde funnet en stender og festet litt på

Om det er et lag gips er vel denne 12mm tykk. Men det er viktig at alle pluggene får ca lik vekt, dette betyr at du ikke kan henge den opp på en side først hvis du skjønner...

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartinN
    Mulig dette har vært opp før, prøvde og søke men fant ikke noe (er nye her)

Problemet mitt er alså at jeg har lyst til å henge opp plasma tv'n på veggen, men er usikker på om veggen tåler det. Ikke helt sikker på hvor brei gipsen er, men virker ikke så veldig brei.

Veit du får noen gips plugger som funker ganske bra, men lurte på om det var nok?

Noen som har noen tips og vink og komme med? Noen som har gjort det før her kanskje?
    Her er tidligere link... http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post527551

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hengt opp min egen plasma på gipsvegg, det gikk greit. Skrudde den ikke fast i gipsen, men i en stender bak gipsplatene. Vanligvis er det stendere hver 60cm bak gipsen. Ville aldri funnet på å henge opp en plasma med gipsplugger, hadde mistet mye nattesøvn da, tror eg.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det første du må undersøke er om hvor det er stender.Dette kan finnes ut med en magnet.Grunnet at gipsen er skrudd med gips skruer.(Normalt i alle fall)
    Er du svin heldig kan det hende at det går en stender der hvor du skal henge skjermen.CC på et lag gips er 30cm på 2 lag 60cm.
    Bruk et Vogel vegge feste.Grunnet at dette feste har all montering i senter på feste og ikke ut på sidene.
    I så fall må du finne 2 stendere.
    Har faktisk hendt at skjermer festet på gips vegg har rast ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    det første du må undersøke er om hvor det er stender.Dette kan finnes ut med en magnet.Grunnet at gipsen er skrudd med gips skruer.(Normalt i alle fall)
    Er du svin heldig kan det hende at det går en stender der hvor du skal henge skjermen.CC på et lag gips er 30cm på 2 lag 60cm.
    Bruk et Vogel vegge feste.Grunnet at dette feste har all montering i senter på feste og ikke ut på sidene.
    I så fall må du finne 2 stendere.
    Har faktisk hendt at skjermer festet på gips vegg har rast ned.
    Ok, takk for gode tips folkens.... Skal sjekke ut det med stenderen har hørt det før. Skal få testet dette med magneten så jeg finner ut hvor den er. Litt risiko og henge den i bare gipsplugger ja, har jo forsikring på tven men veit ike om jeg tør. Detter vel ned rett etter at forsikringen har gått ut:neutral:

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartinN
    Ok, takk for gode tips folkens.... Skal sjekke ut det med stenderen har hørt det før. Skal få testet dette med magneten så jeg finner ut hvor den er. Litt risiko og henge den i bare gipsplugger ja, har jo forsikring på tven men veit ike om jeg tør. Detter vel ned rett etter at forsikringen har gått ut:neutral:

PS! Selv om du tror du finner stendere -- er det ikke sikkert du *har* stendere i veggen...

Jeg kjøpte meg en stenderfinner hos Clas Ohlson og den peip to steder på veggen som var 60 cm fra hverandre. Da var det bare å skru -- tenkte jeg!

Det viste seg det kun var lettvegger som har stål-skjøter mellom gipsplatene. Platene er festet kun i bjelken i tak og gulv. Det var stål-skjøtene stender-finneren fant.

Nå må jeg sparkle og male over hullet *og* strekene jeg tegnet på vegger... :-(

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato72
    Det viste seg det kun var lettvegger som har stål-skjøter mellom gipsplatene. Platene er festet kun i bjelken i tak og gulv. Det var stål-skjøtene stender-finneren fant.
    ... og jada. Jeg banket for å høre lyden. Det *var* en annen lyd der "stender'ne" var.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Selv om du tror du finner stendere -- er det ikke sikkert du *har* stendere i veggen...

Jeg kjøpte meg en stenderfinner hos Clas Ohlson og den peip to steder på veggen som var 60 cm fra hverandre. Da var det bare å skru -- tenkte jeg!

Nå må jeg sparkle og male over hullet *og* strekene jeg tegnet på vegger... :-(

sikker på at det ikke var stålstendere da?? merkelig at de ikke har noe stendere imellom...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    sikker på at det ikke var stålstendere da?? merkelig at de ikke har noe stendere imellom...
    Ja, jeg er sikker. Stakk en embraco-nøkkel (altså L-form) inn i hullet og jeg kunne fritt rotere den 360 grader. Altså ingenting der...

Snakket med en kompis som tidligere gikk på tømrer-linjen og han sa det ikke var uvanlig på lettvegger inne i moderne leiligheter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en stål stender tenker jeg. de er formet som en U altså hul i midten, dette er vanlig i dagens byggebrannsje, men at det ikke finnes noen stendere er umulig!!

Men nok OT, måtte bare forhøre meg om dette
    Tenk deg følgende: om det ikke er stendere HVOR skal vi elektrikkere og andre legge skjulte ledninger?? skal de bare ligge i en haug på bunnen? og hvor stabil hadde veggen blitt??

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er sikker. Stakk en embraco-nøkkel (altså L-form) inn i hullet og jeg kunne fritt rotere den 360 grader. Altså ingenting der...

Snakket med en kompis som tidligere gikk på tømrer-linjen og han sa det ikke var uvanlig på lettvegger inne i moderne leiligheter.
    Han driver i alle fall ikke å snekkerer i dag.Til dags dato har aldrig dette vert NORMALT........

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var da fælt så skeptisk folk var til å henge skjermer i gips? Noen som har lest hva gips-anker tåler?

Jeg har hengt opp flere plasma og lcd skjermer i gipsvegger med unicol veggfeste. Det er mere eller mindre perforert med hull slik at man kan velge selv hvor "godt" skjermen skal sitte. Så lenge man ikke skal ha tilt funksjon på festet, men skjermen sitter nært veggen så holder en vanlig gipsvegg temmelig godt.

Om skjermen skal henge godt på gips-vegg avhenger helt og holdet av om man velger riktig oppheng. Selvfølgelig sliter man hvis platen som skal festes i gipsveggen er på 20x20cm, og selvfølgelig er det best om man finner en god gammel trestender til et par av skruene, men ikke gi opp selv om det "kun" er gips...

Jeg måtte vise en skeptisk kunde at jeg "ikke klarte å rive ned" en 40" NEC skjerm som kun var festet i gips. Selvfølgelig klarer man å ødelegge festet, men kunden var tilfreds når jeg (0,1tonns mann) tok tak i skjermen og viste at den satt fast.

En ting som er superviktig er å ikke ødelegge overflaten både forran på gipsplaten og bak, for det er det som gir feste. Skrur man gips-ankeret en halv runde for mye er man allerede ute å kjøre. Man må bare "kjenne" når det er nokk dratt til. Altså er det en stor fordel å ha en gipsplate å teste på, slik at man ser hva som skjer på baksiden når man har dratt så å så mye til.

DrE

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han driver i alle fall ikke å snekkerer i dag.Til dags dato har aldrig dette vert NORMALT........
    Enig

Til dr.erling: Jeg kan skjønne skepsisen til folk. MEN det er som du sier helt trygt så lenge man gjør det riktig! jeg har montert opp lysekroner på 70KG i gipstak...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, jeg opplever stadig vekk at stenderne er av metall, så jeg tror faktisk det er mere vanlig enn man tror. Nå vet jeg ikke om det kanskje er mere vanlig på industribygg, men der er det i alle fall vanlig.

(må hive på et lite ?, for jeg er ikke sikker her, men ikke le av den stakkars snekkeren!)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hengt opp ca 100++ plasma tver for jobben min i flere år nå og ingen problem så langt. molly skruer som vi kaller de skal tåle ca 70 kg pr skrue og
    normalt bruker vi tre av de på en montering. en tv ligger på ca 30-40 kg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    hmm, jeg opplever stadig vekk at stenderne er av metall, så jeg tror faktisk det er mere vanlig enn man tror. Nå vet jeg ikke om det kanskje er mere vanlig på industribygg, men der er det i alle fall vanlig.

(må hive på et lite ?, for jeg er ikke sikker her, men ikke le av den stakkars snekkeren!)

DrE
    Om han er snekker så bør han mene at de bruker en stålstender som er formet som en u altså hul i midten... Å si at de ikke bruker stendere er jo perverst

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt oppklaring.
    Det er helt normalt med stål stender.Men det og ikke bruke stender, Det er ikke normalt

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt oppklaring.
    Det er helt normalt med stål stender.

Men det og ikke bruke stender, Det er ikke normalt
    Riktig! ikke meningen å ødelegge tråden din! men du har vel fått svar

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å feste rett i gipsen. Det du mår være obs på om du skal montere skjermen på en bevegelig arm, er at mollyplugger (gipsanker) kan løsne litt ved mye bevegelse. Jobbet tidligere som kjøkkenmontør og dette skjedde faktisk med et stort skap som var fylt opp med masse porselen. Var bare flaks at det ble oppdaget i tide. Ellers er mollyplugg meget solide saker

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •