Henge opp plasma tv på gipsvegger? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Om han er snekker så bør han mene at de bruker en stålstender som er formet som en u altså hul i midten... Å si at de ikke bruker stendere er jo perverst
    Misforsto litt. Point taken :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehhh.. skeptisk... er nemmelig keen på å henge opp en sony 46X2000 på veggen i leiligheten her, men nå vet jeg ikke om jeg tørr :S
    Noen spesielle veggfester for skjermen som er bedre enn andre?!

Hjelp :S

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til feste av skjerm til vegg anbefaller jeg Thorsmann Duomax TSP 10/75 varenr/elnr. 1382135 katalogpris 13,25 eks.mva.(stk)
    Dette er de sterkeste pluggende på markede for feste på gipsvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for masse gode råd folkens, bare og kjøpe veggfeste nå...

Noen som har et bilde av denne molly pluggen? Mulig det er samme som jeg brukte til å feste noe på kjøkkenet....

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartinN
    Takk for masse gode råd folkens, bare og kjøpe veggfeste nå...

Noen som har et bilde av denne molly pluggen? Mulig det er samme som jeg brukte til å feste noe på kjøkkenet....
    Her kommer et bilde...

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er nok en stål stender tenker jeg. de er formet som en U altså hul i midten, dette er vanlig i dagens byggebrannsje, men at det ikke finnes noen stendere er umulig!!
    Hvis jeg har forstått deg rett så ligger bunnen av U'en (les: flaten) mot kun den ene av de to gipsplatene? I såfall vil jeg ikke kunne feste noe i stål-stenderen dersom flaten ligger mot feil vegg?

Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Han driver i alle fall ikke å snekkerer i dag.Til dags dato har aldrig dette vert NORMALT........
    Hehe, nei lærer... :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det å stole på gips ankere til opphengning av såpass dyre komponenter som flatskjermer der man ved ved normal bruk og støvtørking osv kan utsettes for veklsende belastning og vibrasjoner osv, høres i alle fall mine ører ut som en risiko sport.

Ser at enkelte sverger til enkelte typer gips ankerene, og de ankerene holder nokk det de lover de isolert sett og rett etter montering og hvis monteringen gjøres riktig og gipsen ikke har interne sperkker og aldri blir overbelastet eller ankeret utsettes for uheldige bøynings momenter osv.

Det jeg er skeptisk til er når gips belastes over tid vil det kunne svekkes, og alle punkt belasninger som overskrider gipsens stuktur, vil utvikle seg til å bli værre og man mister gradvis styrke.

Er gips ankerene plassert innefor et forholdsvis lite området som enkelte flatskjerms vegg fester har som festepunkt mot vegg med noen cm med moment arm mellom vegg og flatskjermens tyngdepunkt osv , vil gips platens platefelt i området rundt ankerene kunne bli overbelastet lenge før selve ankerene, og man kan få en ganske overaskende og plutselige platefelt utriving.

Fester man med skikkelige lange treskruer inn i stendere i stedet, kan man gjerne belaste og bøye boltene til man får brudd i stålet før man river noe ut av vegge, og selv og 70kg last pr gips anker høres mye ut når man bare skal henge opp en flatskerm som veier mye mindre, er tross alt stender skrudde oppheng mye sterkere, mere forutsigbare, tryggere og tåler mye mer juling før noe gir seg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato72
    Hvis jeg har forstått deg rett så ligger bunnen av U'en (les: flaten) mot kun den ene av de to gipsplatene? I såfall vil jeg ikke kunne feste noe i stål-stenderen dersom flaten ligger mot feil vegg?
    Stålstendere:

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Stålstendere:

<bilde fjernet>
    Jeg er rimelig (men ikke 100% siden jeg ikke er fagmann) sikker på at det ikke er U-stendere jeg har, fordi:

1. Jeg antar jeg ikke kan lage hull i stålet med en dorr som jeg gjorde?

2. Med embraco-nøkkelen (L-form) burde jeg vel ha truffet noe "i midten"?

:-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig (men ikke 100% siden jeg ikke er fagmann) sikker på at det ikke er U-stendere jeg har, fordi:

Det finnes like mange stålstendere som det finnes teorier på hvor Elvis ble av. De er ganske myke/tynne så du kan ha klart å stikke hull med syl ja...

Check it out!

(for teorier om hvor Elvis ble av, trykk her) :-D

DrE

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Jo, men ikke uten at du merker at der er mer enn gips.

2. Ikke hvis du er riktig uheldig. Du har vel en kjenning som er snekker? Han finner fort ut hvordan veggen er konstruert.

Det finnes systemvegger som ikke har stendere slik som det blir nevnt over. Det blir her brukt skinner til å hplde gipsplatene på "linje", og skal kon brukes i kontorarealer. Har vært borti disse et par ganger, og de overbeviser fortsatt ikke. Disse har kun blitt brukt til å dele kontorer i to, på "midlertidig" basis (som jeg har sett).
    Om noen har funnet på å bruke disse i en leilighet, er det skjellig grunn til å miste "snekkerlappen".

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du feste gjennom gips mot stålstendere breuker du selvborrende skruer med borrespiss og skivehode. 4,2X65mm. 4 stk holder fint skjermen på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser det er en par som er skeptisk til gips "molly" skruer enda. Har som sagt montert tv ute hos kunder i snart 10 år og ingen har pr dags dato fallt ned.
    Står i spesifikasjonen vi får med skruene at de tåler 70 kg så det er vel ikke noe å tvile på. Men skal det brukes sving arm er det ikke å anbefalle da må du treffe stender. Har testet og dra ned en kondemnert tv fra en gips vegg som skulle rives og det var nesten umulig for en person. Men alt går jo

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,
    mulig du har fått nok tips og mulig dette tipset er nevnt før! Jeg har selv en 43" Pioneer på vegg. Jeg kjøpte 4 stk plater a' 20x15 cm på Coop Bygg til 12 kr pr stk. Disse ble festet til vegg med ekspansjonsskruer fra Biltema (68 mm mener jeg å huske). 4 hull, et i hvert hjørne. Så fester du veggopphenget gjennom disse platene og videre gjennom gipsen igjen. Da har du tilsammen ca 16 fester. Skal love at du ikke trenger å bekymre deg for stendere...hele veggen detter ned før TVen

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jobber som kjøkken montør og tømrer....lim fast festet i tilleg til gips anker og du er SAFE !! pl400 - tec 7 er bra lim blandt annet..stendere på 60 c-c ER standard ALLE veier

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    stendere på 60 c-c ER standard ALLE veier
    Du bruker cc60 på 90gips også?? Det må du vise meg en gang...:-D

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    hahaha :-D ja påstår egentlig det likevel ..for man har jo c-c på 60 der også ofte..(30 c-c) såfremt du ikke setter dem på 45 da ::::-? eller du kan jo legge inn slike METAL skinner som det ble nevnt tildligere i tråden her i de omtalte lettveggene..hmmmm

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    90 gips er vel ikke heeelt standard. Tror ikke det er så feil å si at 60-stendere er standard. Ting kan jo vike fra en standard

DrE

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel måte å finne hvor stenderene står er å se om det er montert noen skjulte bokser med enten bryter eller stikk i. Disse er som regel montrt i mot en stender, slik at stenderen skal være på høyre eller venstre side av denne. Så er det bare å finne frem knoken, og dunke til du hører en annen lyd.

For å finne senter av stender, uten å kjøpe dyre verktøy, dytte nye tynt igjennom veggen, jeg brukte en drill og ett tynt borr, når jeg bummet på stendren, så kjørte jeg drillen og dro den i mot stenderen til det stoppet, og gjorde det samme på den andre siden, så var det bare å måle seg frem til senter. Hullene ble ikke pene, men de ble skjult av veggfesteet (Samt at det var hos en kompis )

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •