Spørsmål, bygge om garasje til HK-Rom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Spørsmål, bygge om garasje til HK-Rom!

    Hei!

    Er i gang å by på et 21 år gammelt hus, akkurat like gammelt som meg faktisk Det har innebygd garasje i 1 etasje som er ca 6 meter lang og 4 meter bred, er usikker på takhøgden, men tror faktisk den er opp i mot 2,30- 2,40- 2,50 cm, vertfall god. Den er ikke under bakken men går fra bakkestart og oppover. Den er helstøpt i betong så lydisolering er for min del den minst viktige faktoren i byggingen.

    Tror det beste hadde vært å hatt varmekabler, så da må nok gulvet enten hakkes opp og støpes på ny med varmekabler, eller om høgden tillater det, støpes inn varmekabler oppå det nåværende gulvet. Så da har jeg noen spørsmål i anledning dette:

    1. Er det mindre fuktproblem i et slikt rom som ikke ligger under bakken i forhold til et kjellerrom som ligger 2\3 deler under bakken? Med andre ord, trenger jeg å isolere for fukt under varmekablene? Regner med det siden rommet skal bygges innenfor 4 kalde betongsvegger, og det tette nybygde rommet skal varmes opp med varmekabler.

    2. Hvordan kan jeg være sikker på at det går bra å legge varmekabler og ny betong oppå den gamle? Noen tegn og flekker som er lurt å se etter? Er det noe jeg bør smøre på mellom gamle betong og nye for å få det best mulig? Er det noe middel som kan være smart og behandle den gamle betongen med i garasjen før jeg bygger?

    3. Nå er det en dårlig ikke-lufttett garasjedør i ene kortvegen, så garasjen får nok av luft inn, så vet ikke om de har lufteventiler i veggene, men er dette stort problem og lage til i ettertid? Snakk om 30-40 cm solid betong. Og er disse lurt og ha høyest mulig oppe? Og hvorfor Er totalt grønn på ventilering og fuktproblem.

    4. Har tenkt å tette igjen ene kortveggen der garasjedøren er plassert. Er usikker på hva jeg skal gjøre der, men tenker det enkleste er og støpe en mur av lecablokker og tette dette igjen. Enten med en form for hardt mursparkel eller kanskje sement og få en glatt overflate? Hva er best å gjøre her?

    5. Lurer fælt på pris siden jeg hører både det ene og det andre. Mitt tilfelle:
    24 m2 stort rektangulert gulv med enkleste form for fuktisolering, armeringsnett, varmekabler og betong. Helst flytebetong ettersom jeg har skjønt du trenger mindre fyll med dette og at det er mer holdbart mot sprekker.

    6. Ellers lurer jeg på en ca pris på material jeg trenger i rommet mitt. Dette blir 24 m2 med kanskje rimelig laminatgulv, vanlig glava isolasjon, unnskyld min minimale kompetanse innen treverk, men heter det noenlunde som stenderverk det som holder hele veggene oppe og som isolasjonen lempes inn i? Joda, det, og ellers alt av plastrør til ledninger, og el-ledninger og el-installasjoner, samt 1 lag med gipsplater hele vegen siden lydisolering ikke er et tema for meg, Går jeg utifra! Og til slutt maling og litt eksternt tilbehør som jeg ikke vil legge i pris for bygging av rom.

    Mine svigers er misfornøyde med slik upraktisk bruk av rom i huset selvsagt så de anslo reknestykket på denne byggoperasjonen på minst 50.000, det var uten varmekabler og uten tetting av vegg. Jeg for min del kan ikke tro at det kommer opp under halvparten en gang, men her vet vel jeg minst av alle her på forumet Så en ca pris hadde vært kjempe! Dere vet det meste om hva jeg har planlagt av material på rommet, og er det noe dere lurer på så bare spør!! Er bjynt å planlegge før vi har fått huset, er så gira, så blir skuffa om vi ikke skal få det :\ synes etter førsteinntrykket at dette har potensial til å bli et veldig bra Hjemmekinorom!! Håper at jeg istedet for å bruke en del penger på isolering heller kan forbedre akustikken!!

    Uansett, tusen takk for svar!!!

  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bygget selv om garasjen i forrige hus jeg eide, funka ypperlig.
    Du kan finne en del om mitt eget prosjekt fra dengang her:
    WWW.HULTEN.NO - Hjemmekino !


    Ellers lykke til med budrunden!

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen! Jo takk for det!!

    Ser du tettet igjen garasjen slik jeg hadde tenkt det også, det var artigt å se at det gikk ann å gjøre slik!! Husker plantegningen din når jeg så den på siden din. Brukte du vanlig sement og dekke over blokkene med til slutt? Eller noe annet? Gikk det fint og male kvitt? Rekner med du malte delen slik at alt matchet.

    Det er du som har laget den nydelige baren med stiligt tak og kombinasjon av oransj og brunmaling i rommet sant? Lykke til med Kinorommet, det blir nok bra, jeg følger med videre!!

    Hadde forresten et par spørsmål til: Brukte du ikek varmekabler i ditt forrige kinorom? Var det mest fordi du bygde opp gulvet? Gikk det greit å varme opp rommet med vanlig ovn noen timer før besøk?

    Takker for svar!!

  4. #4
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Hei!

    Er i gang å by på et 21 år gammelt hus, akkurat like gammelt som meg faktisk Det har innebygd garasje i 1 etasje som er ca 6 meter lang og 4 meter bred, er usikker på takhøgden, men tror faktisk den er opp i mot 2,30- 2,40- 2,50 cm, vertfall god. Den er ikke under bakken men går fra bakkestart og oppover. Den er helstøpt i betong så lydisolering er for min del den minst viktige faktoren i byggingen.

    Tror det beste hadde vært å hatt varmekabler, så da må nok gulvet enten hakkes opp og støpes på ny med varmekabler, eller om høgden tillater det, støpes inn varmekabler oppå det nåværende gulvet. Så da har jeg noen spørsmål i anledning dette:

    1. Er det mindre fuktproblem i et slikt rom som ikke ligger under bakken i forhold til et kjellerrom som ligger 2\3 deler under bakken? Med andre ord, trenger jeg å isolere for fukt under varmekablene? Regner med det siden rommet skal bygges innenfor 4 kalde betongsvegger, og det tette nybygde rommet skal varmes opp med varmekabler.

    2. Hvordan kan jeg være sikker på at det går bra å legge varmekabler og ny betong oppå den gamle? Noen tegn og flekker som er lurt å se etter? Er det noe jeg bør smøre på mellom gamle betong og nye for å få det best mulig? Er det noe middel som kan være smart og behandle den gamle betongen med i garasjen før jeg bygger?

    3. Nå er det en dårlig ikke-lufttett garasjedør i ene kortvegen, så garasjen får nok av luft inn, så vet ikke om de har lufteventiler i veggene, men er dette stort problem og lage til i ettertid? Snakk om 30-40 cm solid betong. Og er disse lurt og ha høyest mulig oppe? Og hvorfor Er totalt grønn på ventilering og fuktproblem.

    4. Har tenkt å tette igjen ene kortveggen der garasjedøren er plassert. Er usikker på hva jeg skal gjøre der, men tenker det enkleste er og støpe en mur av lecablokker og tette dette igjen. Enten med en form for hardt mursparkel eller kanskje sement og få en glatt overflate? Hva er best å gjøre her?

    5. Lurer fælt på pris siden jeg hører både det ene og det andre. Mitt tilfelle:
    24 m2 stort rektangulert gulv med enkleste form for fuktisolering, armeringsnett, varmekabler og betong. Helst flytebetong ettersom jeg har skjønt du trenger mindre fyll med dette og at det er mer holdbart mot sprekker.

    6. Ellers lurer jeg på en ca pris på material jeg trenger i rommet mitt. Dette blir 24 m2 med kanskje rimelig laminatgulv, vanlig glava isolasjon, unnskyld min minimale kompetanse innen treverk, men heter det noenlunde som stenderverk det som holder hele veggene oppe og som isolasjonen lempes inn i? Joda, det, og ellers alt av plastrør til ledninger, og el-ledninger og el-installasjoner, samt 1 lag med gipsplater hele vegen siden lydisolering ikke er et tema for meg, Går jeg utifra! Og til slutt maling og litt eksternt tilbehør som jeg ikke vil legge i pris for bygging av rom.

    Mine svigers er misfornøyde med slik upraktisk bruk av rom i huset selvsagt så de anslo reknestykket på denne byggoperasjonen på minst 50.000, det var uten varmekabler og uten tetting av vegg. Jeg for min del kan ikke tro at det kommer opp under halvparten en gang, men her vet vel jeg minst av alle her på forumet Så en ca pris hadde vært kjempe! Dere vet det meste om hva jeg har planlagt av material på rommet, og er det noe dere lurer på så bare spør!! Er bjynt å planlegge før vi har fått huset, er så gira, så blir skuffa om vi ikke skal få det :\ synes etter førsteinntrykket at dette har potensial til å bli et veldig bra Hjemmekinorom!! Håper at jeg istedet for å bruke en del penger på isolering heller kan forbedre akustikken!!

    Uansett, tusen takk for svar!!!

    Mvh Kjell-Ronny Haugen
    eg kan no si. at eg slo ned to vegger i boden,og lagte hjemme kino rom utav det, og det hele kom på ca 10,000kr. men da gjorde eg (og pappa ) alt selv.

    du får kjøpt varme kable som legges under teppe, golvbelegg osv. koster ikkje så masse, i de rette butikkene, men i de feile butikkene koster det opp mot 2000 pr m/2 8 i de andre butikkene kanskje 200 pr m/2.

    eg kan spørre faren min, han vet pris og kor du får kjøpt det ( trur eg )

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Brukte vanlig tørrmørtel til å pusse over blokkene med, deretter malte jeg hele muren hvit, ble nærmest umulig å se at det en gang hadde vært en garasje der da.

    Hadde ikke varme i gulvet, og det kommer jeg heller ikke til å legge i det nye kinorommet. Noe av årsak er at det blir lite "vanlig" gulvflate, da det bygges risere i 2 plattå for stolene.

    Ellers vil jeg bare bruke panelovn med termostat. Har en stor villavendt vifte som kommer til å trekke luft ut av rommet, og luften trekkes inn via kinobaren. Det vil derfor i grunn være allerede oppvarmet luftinntak til kinoen fra resten av huset.

    Ellers et tips; Gulvvarme v.b.a folie. Ypperlig til flytende gulv dette.
    Gulvvarme med varmefolie - Hafslund : privat : produkter :

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    bare for å blande meg litt her, så ville jeg absolutt anbefale bruk av varmekabler, da du har lettere for å unngå både problemer med fukt i gulv, og da mulig sopp og råte. Dersom du i senere tid skulle få problemer med dette, kan det bli en svært kostbar affære og ordne opp i, samt at utstyret vil være utsatt. Ang oppvarming, bør du iallefall ha en lunk på i dette rommet året rundt.

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden du har god takhøyde å gå på, så ville eg bare lagt ned ei fuktsperre, foret opp gulvet med ei ramme av 2x3", isolert med 7cm glava og lagt 22mm gulvspon oppå til slutt. Billig og greit! Har gjordt det samme selv i min egen hjemmekino.
    Gulvkaldt blir det, men du kan legge teppe, eller laminat med varme-element innebygget. Vil uansett ikke anbefale å legge varmekabler på et uisolert garasjegulv, mye energi vil gå til spille.

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Longbow, hadde vært fint

    Og smallhands, Tror jeg nesten uansett går for varmekabler, og lurer litt på hva du mener med uisolert garasjegulv?

    Om jeg skulle lagt varmekabler, ville jeg lagt fukssperre, armeringsnett, varmekabler og flytebetong oppå gamle betong. Så 2x3", glava og eventuelt laminat. Vil dette være energisløsende og gjøre mener du? Var ikke helt med på den, vil du forklare litt nærere?

    Takker uansett for svar og ønsker mer konkrete svar på mine spørsmål, og ikke mer generelt rundt spørsmålene For og si det vanskelig!!

    Takk så lenge!

  9. #9
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hørtes enda mere energi sløs ut. Glava mellom varmekablene og gulvet? du må jo varme opp hele bakken da...

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom du skal isolere gulvet, må du gjøre dette UNDER varmekablene: først fuktsperre, deretter isopor; eks 10 cm, og så gulvstøp m\armering, og deretter kabler. Alt etter hva type kabler du bruker, om du skal støpe denne ned med selvutgjevningsmasse, eller du velger noe som ligger i selve laminatgulvet eller lignende. finnes utallige måter alt etter hva type varmekilde du skal ha i gulvet.

  11. #11
    Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For og oppklare dette litt.
    Det første du må undersøke er om det er brukt isopor under eksisterende garasje gulv.
    Bor et lite hull i gulvet å se etter ser det fort på borslammet.
    hullet blir ca 7-15cm dypt mest trolig 10cm.
    jeg tør vedde på at du har isopor under gulvet ditt.Siden alderen på huset kun er 20år.
    Om ikke må du legge isopor under pga av ellers så reiser mye av varmen ned i bakken.
    om det er isopor så er det bare å legge varme kabler og avrettingsmasse.
    Prisen på dette er om elektrikerer til alt det vil si legge varmekabler å rette av gulvet.Helt normal pris er 2000kr kvadratmeteren.for din del ca 48 000kr.
    En god del billigere er å legge fukt sperre og tilfarere på gulvet.2"x 2".Isolere 5cm,Gulvspon. minus er at du får ca 8cm mindre takhøyde.Kan spare 1cm på å bruke 4"/5" furugolv rett på tilfarerne sparer gulvspona.
    Problemet er stort sett at garasje gulv er støpt litt skjevt helt vanlig er 1cm på meteren.Det vil si at på ditt gulv, er det sikkert 6 cm lavere ved porten en ved bakvegg.
    Dette er pga at snø som smelter skal renne ut ikke samle seg til en dam midt på gulvet.
    Men dette finner du ut med enten en lang vater eller en lang material bit som er rett,Bruk så en kortere vater oppå den.

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager, jeg har misforstått, enig i at det hadde blitt god energisløsing

    Planen var å jevne ut varmekablene i flytebetong, og ha laminatgulv eventuelt teppegulv oppå. På billigest mulig måte. Skal gjøre alt arbeidet selv i lag med noen kamerater, så elektriker kan du bare glemme, tjohei, tror du jeg er stinn i penger?

    Og beemer, mener du jeg må hakke opp det eksisterende gulvet og legge isopor under det? Hvorfor ikke bare legge isopor oppå og legge varmekabler i flytebetong oppå der? Taper litt høgde, men blir vel billigere og mindre arbeid totalt? Eller mener du at om det er isopor under den eksisterende betongen, så trenger jeg ikke isopor mellom det gamle og det nye laget med betong? Det hadde jo vært veldig praktisk, men hadde jeg trengt et lag med fuktsperre under flytebetongen og varmekablene da?
    Og et spørsmål til, om jeg bruker bare 1 lag med gipsplater på vegger og tak, bør jeg da ha litt mindre avstand mellom (stenderne/lektene?) aner ikke forskjell eller hva det er, så fint om noen forklarer. For at det ikke skal bli for svake i midten og vibrere og bli veldig svake? La oss si, hva er passelig avstand? 30-40-50-60 cm + -?? Er som sagt helt grønn!!

    Takker veldig for svar! Er så utrolig god hjelp!!!

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke ekspert på området, slik som beemer, men skal du legge isopor på gulvet og støpe oppå der, vil eg tro du må støpe minst 10cm og legge i armeringsjern. Grunnen for dette er å få det sterkt nok til å gå på uten at gulvet sprekker. Dette med at garasjegulvet heller, er heller ikke uvanlig. I min garasje var det ca 1cm pr meter, dvs 5,5cm høydeforskjell fra ende til annen. 5,5 cm hørest ikke så mye ut, så eg prøvde å rette gulvet med Hey'di rett på gulv, men etter 20 sekker så det fortsatt ut som eg trengte 40 sekker til. Og bredden på mitt rom er ikke mer en 2,8meter..
    Poenget er bare at å rette gulvet, eventuellt isolere og støpe med varmekabler fort kan bli dyrt. Å bygge et tregulv kan være endel enklere og billigere hvis du allikevel må isolere gulvet og rette det.

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen! Høres veldig rimelig ut!! Skal sjekke dette ja!!

  15. #15
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Hei igjen! Høres veldig rimelig ut!! Skal sjekke dette ja!!
    Gjør som smallhandz sier, fuktsperre, rett opp gulvet med ei ramme av 2x3", isolert med glava og lagt 22mm gulvspon oppå til slutt. Du får kjøpt varmekabler eller -folie som kan legges direkte på tregulv, som du kan legge oppå det nye gulvet ditt. Det må være enkleste og billigste måte og rette opp gulvet pluss få gulvvarme på..?

  16. #16
    Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Planen var å jevne ut varmekablene i flytebetong, og ha laminatgulv eventuelt teppegulv oppå. På billigest mulig måte. Skal gjøre alt arbeidet selv i lag med noen kamerater, så elektriker kan du bare glemme, tjohei, tror du jeg er stinn i penger?

    Ikke for å være krakilsk.
    Men om ingen av dere er godkjente elektikere,kan du komme i vanskeligheter om noe skulle skje.Brann etc etc.
    Du får ikke en krone igjen på forsikringen om du ikke får tak i en godkjent elektriker.
    Det hjelper eller ikke om en kamerat av deg er elektriker om da ikke firmaet han jobber i, vil stå som ansvarlig.
    Det kan jeg ikke tenke meg at noe firma vil så lenge det er snakk om svart arbeid.




    Og beemer, mener du jeg må hakke opp det eksisterende gulvet og legge isopor under det? Hvorfor ikke bare legge isopor oppå og legge varmekabler i flytebetong oppå der? Taper litt høgde, men blir vel billigere og mindre arbeid totalt?


    ikke noe problem men som du selv sier du taper høyde.


    Eller mener du at om det er isopor under den eksisterende betongen, så trenger jeg ikke isopor mellom det gamle og det nye laget med betong?

    Da trenger du ikke isopor


    Det hadde jo vært veldig praktisk, men hadde jeg trengt et lag med fuktsperre under flytebetongen og varmekablene da?

    Du må undersøke og forsikre deg om at det er plastikk/fuktsperre under.
    Beste måte å finne ut om det er plast under er å legge en plast bit rett på murgolvet ca 2x2 meter kjør opp temperatueren i garasjen med en propanbrenner eller noe til ca 20-25 grader natta over om du finner fukt på plast biten som ligger på garasje gulvet må du ha fukt sperre under.
    PS sørg for at plast biten ligger klint inntill eksisterende gulv.
    Er plast biten tørr på undersiden er det fukt sperre.


    Og et spørsmål til, om jeg bruker bare 1 lag med gipsplater på vegger og tak, bør jeg da ha litt mindre avstand mellom (stenderne/lektene?) aner ikke forskjell eller hva det er, så fint om noen forklarer. For at det ikke skal bli for svake i midten og vibrere og bli veldig svake? La oss si, hva er passelig avstand? 30-40-50-60 cm + -?? Er som sagt helt grønn!!

    CC på et lag med gips er 30cm.
    Men min personlige mening er at gips i ditt tilfelle hadde jeg sløyfet, å gått for veggspon.
    Dette på flere grunnlag blant annet du kan henge fra deg ting på en sponplate du slipper disse gips ankerene.

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk for nyttige svar beemer!!

    Bare lurer på om mange her inne på forumet har montert varmekabler med godkjent elektriker? For opp til flere med gulv på over 20 m2 har skrevet at de kostet dem ca 10-15.000,- totalt. Og da kan de jo ikke ha operert med priser opp i 2000,- pr m2..??
    Og er du helt 100% sikker på at dette må gjøres av godkjent elektrikerfirma? Tenkte dette var så enkelt at de fleste med litt peiling kunne gjøre det, men som sagt, jeg er grønn

    Og et annet spørsmål, bør jeg legge noe tungt oppå isoporbiten i garasjen slik at den er klint ned i gulvet?

    Og et annet spørsmål igjen
    Med veggspon, mener du da en helt vanlig sponplate til veggmontering? og hvilke tjukkelse vil du anbefale? Da dette på både tak og vegger?

    I forbindelse med gips, hva er et anker og hva er dets funksjon?

    Igjen, tusen takk for nyttige svar!!

  18. #18
    Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Tusen takk for nyttige svar beemer!!

    Bare lurer på om mange her inne på forumet har montert varmekabler med godkjent elektriker? For opp til flere med gulv på over 20 m2 har skrevet at de kostet dem ca 10-15.000,- totalt. Og da kan de jo ikke ha operert med priser opp i 2000,- pr m2..??

    Når jeg har sett regninger som har kommet fra elektriker i de siste har de ligget sånn sirka på dette.Da med avrettings masse inklusive.
    Dette er ikke et fasit svar på dette kun en indikasjon.



    Og er du helt 100% sikker på at dette må gjøres av godkjent elektrikerfirma? Tenkte dette var så enkelt at de fleste med litt peiling kunne gjøre det, men som sagt, jeg er grønn

    Ja det er jeg helt sikker på.Men som sagt det er ingen hekse kunst å legge dette selv.Men du må få det godkjent.
    Du må få tak i rett lengde kabel ikke at det er noe problem å regne ut.
    Kabelen skal legges rett i forhold avstand vegg + avstand seg i mellom.
    Skal du derimot legge den selv så er avstanden 7 cm fra alle vegger 7 cm i mellom kablene.Stipses fast til nettingen med ca 15cm mellomrom ,litt mere strips der buene kommer på kabelen har en tendens til at den reiser seg der.
    I alle fall som jeg har erfart

    Og et annet spørsmål, bør jeg legge noe tungt oppå isoporbiten i garasjen slik at den er klint ned i gulvet?

    Du ska likke bruke isopor bit du skal bruke helt vanlig plast på 2x2 meter ca

    Og et annet spørsmål igjen
    Med veggspon, mener du da en helt vanlig sponplate til veggmontering? og hvilke tjukkelse vil du anbefale? Da dette på både tak og vegger?


    Jeg mener helt vanlig 12mm veggspon i taket går det greit med gips da ikke så mye skal henge i taket.(Husk inkubbing bak til projektor)Om ikke skal jeg garantere deg at den detter rett i gulvet.Etter en tid.


    I forbindelse med gips, hva er et anker og hva er dets funksjon?

    Et gips anker er kort fortalt at du borrer et hull i gipsen putter in en skrue lignende sak i hullet du borret. Når du starter og skru på den skruen så folder det seg ut en plate på baksiden av gips plata.å låser denne fast.
    I ditt tilfelle der lyden har minimalt å si er sponplate det beste alternativet.
    og gips i taket.
    Et lite tips i den forbindelse når du skal sparkle gips skøtene får du kjøpt et gips band sørg for at dette ikke er det som norgips anbefaler.det er noe forba...drit.fins ikke lim på dette.Men det finnes noe som de fleste malere jeg kjenner og jeg selv har brukt(husker ikke bavnet på det i farten men kan sjekke dette opp om det ønskes) Dette er det litt lim på så du kan stryke på dette først for så å sparkle.Om ikke må du sparkle dette på.Og det er i alle fall ikke enkelt skal jeg love deg.
    Et annet tips er å ikke kjøpe den billigste sparkel spaden kjøp deg en Jordan minimum 20cm bred.Da går dette som en lek.Gode malere bruker å sparkle lite om gangen i 3 omganger.

    Igjen, tusen takk for nyttige svar!!
    Ikke noe problem

  19. #19
    Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Leste igjenom tråden til lasse sin kino svarer derfor i din tråd.

    2"x2" (48x48 ) 44 meter med bunn og topp svill du trenger 37 stk stendere 2"X2"(48x48
    ) har du 240 takhøyde trenger du 88.8 meter med dette.
    Et smart tips til dette er å plukke ut material som er nermest 4.8 meter,da får du 2 stk stender av en.Mins mulig bortkapp.

    48x48 Taklekt 22 meter til spiker slag i rundt som du skal feste gips platene ved kantene.
    Så går det 8 stk taklekter som da blir ca 5.8 meter stk=46,4 meter

    Sum sumarium 48x48=201.4 meter kjøper du løpe meter sørg for 10% over Det vil da si 220-230 meter.Billigste er å gå å finne selv.

    Sponplater 19 stk om platene er på 1.20 meter det er 22meter med vegg delt på 1.2=18,3

    Gips plater 3 på lengda 4 i bredda 7stk er du god så går det med 6.
    Men det går opp dårlig hos deg det blir en remse på 20cm til slutt.

    Hilti plugger til å feste 48x48 til muren 2 esker. 8mmX10cm

    For og finne ut om murveggene er i vinkel mål opp 60cm fra en vegg sette et merke,Sett så et merke på 80 cm på den andre veggen.Mål så i mellom disse merkene.er det 1 meter i mellom disse strekene er veggen i vinkel.
    Er den ikke dette må dette komanseres med bunnsvillen.Du drar den eventuelt litt lengre ut fra muren.
    Bruk vaflex på muren kan festes med silikon eventuelt få litt hjelp.
    Denne kan også festes etter at stenderene er på plass.
    Et lite men smart tips er å legge bunnsvill ca 1cm fra murvegg vater opp. skims i mellom stender og Vaflex/murvegg borr deretter igjenom alt sett i hilti plugg.

    Pris på disse materialene kan jeg godt ha skrevet men det varierer fra plass til plass så det beste er å ringe rundt.

  20. #20
    Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt tillegs info om varmekabel. det er 7cm fra alle vegger.Men avstanden i mellom sløyfene på varme kabelen varierer selvfølgelig etter antall watt pr kvadrat meter.+ lengda på kabelen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •