Globe's kjellerrom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 126
    Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Globe's kjellerrom

I ren beruselses av alle inntrykk, lærdom og bidrag her inne på AVF har jeg nå tenkt å gå i gang med oppussing av mitt kjellerrom. Dette blir ikke noe kjempeprosjekt hvor det hele starter med gravemaskin og ender meg besøk av Lyd og Bilde eller bladet Hjemmekino, men det er snakk om å pusse opp et kjellerrom som har vært urørt av menneskehender i form av verktøy av alle slag siden husets opprinnelse, 1969. Jeg kjøpte huset i 1996 og har stort sett bedrevet oppussing av hovedetasje og uteareal. Står fortsatt igjen med kjøkken og bad som snart trenger pleie, men nå skal jeg vie noe oppmerksomhet til MITT ROM :-)

Litt om huset:

Huset er 175 Kvm + full kjeller. I kjelleren finnes det 1 hybelleilighet som "okkuperer" ca. 50 kvm, så har vi diverse boder, vaskerom og endel ubenyttede kvm ( lagringsplass til alt mulig rart:-) ).

Rommet jeg har satt som "kinorom" har tidligere vært utleid som leillighet nr 2 i huset. Rommet er ca. 25 kvm, fungerte den gang som som stue. I rommet er det pr. i dag tre dører. En dør som gir adgang til felles kjøkken, delt med den andre hybelleiligheten, en dør inn til et soverom, (dette rommet benyttes i dag som PC-rom, stort sett eldstemann som bruker dette til spilling av WOW og CS), Dør numer 3 førte tidligere inn til en trapp opp til husets hoveddel. Denne trappen har jeg fjernet, laget bad i trapperommet, med inngang fra den andre hybelleiligheten, så nå står døra der og fører kun inn til en åpning som er dyp nok til å romme hyller. Og et slikt rom skal man ikke skimse av, hyller i veggen kan bli stilig det :-)

Her er en skisse som viser rommets mål og form:
    Vedlegg 15708
    Takhøyde 230 cm. Det går en H-bjelke i taket, ca midtveis i rommet.

Når jeg tar bilder rundt om i rommet i dag, så ser dette slik ut:
    (PS. Bildene er klikkbare)

Bilde 1: Vi står foran lerettet:
    Vedlegg 15719

Bilde 2: Vi snur oss litt til høyre i rommet.
    Vedlegg 15717
    Vi ser da en sort gardin i høyre hjørne, denne dekker et hull jeg har slått i mursteinsveggen, fungert som midlertidig inngang til rommet. Det er denne inngangen som nå skal kles inn og jeg vil da få over 1 meter mer i bredden til frontrekka. Vi ser her også en peis m/parafinovn som man kan trygt si står i veien. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har advart min sønn om hans turbofart ut og inn av dette rommet, med fare for å dulte borti min B&W 604 S3 Right!

Bilde 3: Ser vi bak denne provisoriske inngangen til rommet ser vi dette:
    Vedlegg 15716
    Her er det mursteinsvegger, veggen til høyre er vegg med lerett, veggen til venstre er veggen med peis. Begge disse veggene er tenkt lektet ut, i kinorommet.

Bilde 4: Om vi da står inne i rommet igjen, snur oss så litt mer til høyre:
    Vedlegg 15723
    Her ser vi innkledd H-bjelke i taket, dør som ikke fører til noe rom lengre, men med plass til hyller, og vi ser dør innerst i rommet som er inngang til hybelkjøkken. Ny inngang til rommet er tenkt til høyre for der peisen står i dag, mellom pipa og der H-bjelken går. Døråpningen til hybelkjøkkenet skal få stå, det kan være kjekt å ha inngang dit til senere bruk.

Bilde 5: Snur oss videre rundt til høyre, vi står nå med ryggen til frontrekka:
    Vedlegg 15725
    Vi ser her en vegg som er en av husets yttervegger. Det er dessverre 2 vinduer i veggen hvor det helt til høyre står helt inn i hjørnet. Dette vanskeliggjør en god løsning med 2 veggmonterte bakhøyttalere, også vanskelig med en senterkanal bak midt i rommet. Liten veggplass over disse vinduene også. Hadde ikke tenkt å endre vindusplasseringen, dette vil endre fasaden på huset såpass at jeg velger å la disse stå.

Bilde 6: Vi snur oss enda litt til høyre:
    Vedlegg 15724
    Her ser vi nok en dør. Denne fører inn til et rom som tidligere var soverom. Nå er dette blitt en "PC-bule", stort sett sønnen som regjerer der inne med spilling av WOW og CS. Filmsamlingen ser vi også plassert på denne veggen.

Bilde 7: Vi snur oss videre mot høyre:
    Vedlegg 15726
    Vi nærmer oss nå 360 grader tour her :-) Fra H-bjelken og inn til hjørnet på veggen med frontrekka, er det yttervegg.

Bilde 8: Og vi er tilbake til start :-D
    Vedlegg 15719

Rommet skal nå pusses opp slik at 70-tallet fjernes fra rommet :-D, det skal skiftes ut dører, lektes ut et par vegger, kabelføringer i vegg, eller kabelskinner utenpå vegg, nytt gulvteppe, to podier til 2 stoler "rad 2", 3-seter sofa i front, mørke gode kinofarger i rommet, osv. osv. Jeg har ingen deadline på dette arbeidet, akter å kose meg litt med dette. Mottar mer enn gjerne innspill her i forumet, ideer, spørsmål, erfaringer, hva-ikke-å-gjøre og hva-må-du-absolutt-gjøre; mottas med takk.

Takk for oppmeksomheten; så langt :-D

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gøy

Er ikke dette gøy så vet ikke jeg! Elsker sånne prosjekter og ønsker deg lykke til. husk å tenk nøye igjennom så du får med deg alt...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Globen:)

Godt å se at du kommer i gang. Er jo bare å surfe litt på AVF som kommer ideene fortløpende. Gleder oss til sluttresultatet. Jeg skal følge med

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Denne skal jeg følge med på. Kjempe at du så snart fikk opp bilder også.
    Alltid noe å lære ved å følge med på spennende prosjekter.

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange muligheter!!

Dette blir sikkert bra! Det ser ut som endel arbeid, men her er det vel ingen som har det travelt! Mitt råd til deg må bli: Hvis du merker du begynner å bli lei, ta en pause ellers blir det bare et ork. Å bygge hjemmekino skal først og fremst være kos!!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Mitt råd til deg må bli: Hvis du merker du begynner å bli lei, ta en pause ellers blir det bare et ork
    Eller kom på forumet og hent inspirasjon, legg ut bilder å få arbeidslyst

Dette skal bli moro å følge med på! Her er det muligheter

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, ser ut til at rommet trenger en liten overhaling ja. Hvilke farger har du tenkt deg ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Er ikke dette gøy så vet ikke jeg! Elsker sånne prosjekter og ønsker deg lykke til. husk å tenk nøye igjennom så du får med deg alt...
    Javisst er dette morro. Bruker mye tid her inne på AVF, tar så en tur ned i rommet, setter på litt musikk, tenker litt, måler litt, tilbake til AVF, søke litt i forum...jo dette er GØY!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir sikkert bra! Det ser ut som endel arbeid, men her er det vel ingen som har det travelt! Mitt råd til deg må bli: Hvis du merker du begynner å bli lei, ta en pause ellers blir det bare et ork. Å bygge hjemmekino skal først og fremst være kos!!

Joda, jeg er flink til å ta pauser også :-D bare om å gjøre å holde en viss progresjon. Takk for rådet, skal lese innlegget ditt flere ganger når jeg føler at jeg blir lei :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men pausene må ikkje ta helt overhånd!! :-D Ellers blir ting aldri gjordt!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet i går med å fjerne peisen:
    Vedlegg 15734Vedlegg 15735
    Nå har en en god meter ekstra i bredden for frontrekka. Neste trinn nå blir å borre seg gjennom murveggen. Blir vel å borre meg frem til en perforering som "riv-her-prinsippet".

Får elektriker på befaring på torsdag. Egen 10 Amp kurs til belysning og 16 Amp kurs til elektronikken. Sikringsskapet skal bygges om da jeg pr. i dag har 4 målere grunnet hybelvirksomheten fra tidligere. 2 målere skal fjernes slik at jeg har en til gjenværende hybel og en til det øvrige. Nytt skap med kun automatsikringer, dagens løsning er en noe rotete og "usunn" blanding av krus og automat.

Lydhimling. Jeg hadde tenkt å bruke lydbøyler i taket, men etter å ha slått ut noen flere steiner i "frontveggen" kom dagens takløsning til syne med "dobbelttak" med egne langsgående dragere som hviler på murveggen, uten kontakt med overtaket og dobbelt lag med isolasjon.
    Vedlegg 15736
    Så da skal taket få stå, enn så lenge.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men pausene må ikkje ta helt overhånd!! :-D Ellers blir ting aldri gjordt!

Så sant, så sant :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Spennende prosjekt, ser ut til at rommet trenger en liten overhaling ja. Hvilke farger har du tenkt deg ?
    Jeg hadde vel i utgangspunktet tenkt å holde meg til sort og grått. Men jeg ser jo andre svært fine fargekombinasjoner her på AVF. Lys og kontrastforhold er jo et tema. Ser mange spennende løsninger her på AVF, jeg får se hva jeg lander på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjode seg å få ut peisen ja! Skulle gjordt mye for å få samme gode bredde på min egen hjemmekino. Flaks med taket har du og! Sparte mye arbeid der ja.
    Når det gjelder maling; ville satset på å få inn litt farger, så det ikke bare blir grått og trist, så slipper du å ende opp som manisk deprimert

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjode seg å få ut peisen ja! Skulle gjordt mye for å få samme gode bredde på min egen hjemmekino. Flaks med taket har du og! Sparte mye arbeid der ja.
    Når det gjelder maling; ville satset på å få inn litt farger, så det ikke bare blir grått og trist, så slipper du å ende opp som manisk deprimert
    Er vel enig med Globe når det gjelder fargevalg. Sort, Grått noe i den duren. Passer seg best til et kinorom. Men hvilke farger hadde du i tankene?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, kommer litt an på resten av rommet, møblering, personlig smak osv.. Mener selfølgelig ikke lyse glorete farger, heller ikke at alle flater i rommet absolutt må være fargerike. Hvis han kun skal bruke rommet til å se film så greit, sort og grått kan være bra det, men han også skal bruke rommet til å slappe av med en god cd i spilleren og ei pils i hånda kan det bli litt kjedelig med bare sorte/gråe vegger rundt seg. Se for eksempel på anfields kino, innbydende som bare det! :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, kommer litt an på resten av rommet, møblering, personlig smak osv.. Mener selfølgelig ikke lyse glorete farger, heller ikke at alle flater i rommet absolutt må være fargerike. Hvis han kun skal bruke rommet til å se film så greit, sort og grått kan være bra det, men han også skal bruke rommet til å slappe av med en god cd i spilleren og ei pils i hånda kan det bli litt kjedelig med bare sorte/gråe vegger rundt seg. Se for eksempel på anfields kino, innbydende som bare det! :-D
    Sant det. Så lenge det er smakfult. Men hvis man ser på MRmyagi sitt kinorom, han så la inn et av de førte innleggene i denne tråden. Han har nesten helsvart rom. Men med riktig møbler og lyssetting så kan det bli meget bra. Det er det hos han iallefall. Men som sagt, det er jo smak og behag hva folk liker

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det som MrMyagi har gjort synes jeg ser bra ut, og som Da-ty sier så vil jo også riktig lyssetting bety endel her.

MrMyagi har fått til en god brytning, synes jeg, ved at veggene blir noe stykkes opp med listverket i en annen farge enn den filten som han har benyttet.

Så, gråtone på veggen, relativt mørk, samt finne en brytning som kan kan gi rommet noe liv og dimensjon ved rett lysssetting. Brytningen kan etalberes på flere måter, så vi får se.

Jeg er lett til sinns, så jeg tror jeg skal unngå de dypeste depresjonene selv om rommet skulle bli i en mørk farge. :-D

Hva med deg Smallhandz, følger du skissen din fortsatt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på det, mr myagi sin hjemmekino var noe av det beste eg har sett når det gjelder å bruke sort og grått. Det hjelper med rett lys-setting og oppbrytninger ja :-D Eg er nok litt tyngre til sinns enn deg globe, så eg holder fast ved planen min om freshe røde veggpanel

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på det, mr myagi sin hjemmekino var noe av det beste eg har sett når det gjelder å bruke sort og grått. Det hjelper med rett lys-setting og oppbrytninger ja :-D Eg er nok litt tyngre til sinns enn deg globe, så eg holder fast ved planen min om freshe røde veggpanel
    Jeg synes disse veggpanelene dine er utrolig stilige! Så ikke vær for sikker på at jeg blir å kopiere det :-) Jeg har en del "grunnarbeid" å gjøre unna før farvekartet taes frem :-) Disse panelene fyller jo en viktig funksjon i rommet og skaper en flott kinofølelse. De viktigste med fargene er jo å hindre refleksjon, og du blir vel å ha mørk vegg bak lerett så vidt jeg husker fra skissen din?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •