Globe's kjellerrom - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 126
    Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Hvilket firma er det du skal innom som driver med akustikk??
    Det kaller seg "Acoustic Tuning", holder til her i byen, de skal visstnok ha et "showroom" å vise til. Ser flere her på AVF har handlet fra dem. Skal ta meg en titt på hva de har! Tror dette firmaet kun driver med import av noen plateløsninger, adressen til "butikken" er ikke akkurat i sentrumskjernen av byen for å si det sånn :-) og annonsering fra dem skjer stort sett via finn.no, det er ihvertfall kun der jeg har sett dem, samt at de har vært nevnt noen ganger i i enkelte tråder her på AVF. Jeg melder tilbake etter besøket hos dem!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fram til tilbakemelding om den butikken, har tenkt å handle auralex produkter, men det koster en del.. greit om eg slipper billigere unna.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Ser fram til tilbakemelding om den butikken, har tenkt å handle auralex produkter, men det koster en del.. greit om eg slipper billigere unna.
    Tilbakemelding skal bli! Regner med å ta meg en tur mandag eller tirsdag.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torsdag 8. februar, dette var dagen ny receiver skulle ankomme (for 2. gang :-) ) HFK meldte boksens ankomst og jeg fikk hentet med meg nyinvesteringen hjem, der den hører "hjemme" :-) HFK beklaget feilsendingen i forrige uke, og kom så absolutt ut av dette med æren i behold - i forhold til meg som kunde. De kunne jo ikke noe for at feil farge ble pakket i forhold til hva som ble bestilt ( de viste meg pakkordren som viste riktig farge, og esken som da inneholdt feil farge ). God oppfølging, god service og god relasjon til meg, som fortsatt kunde ved HFK, opprettholdt.

Helga har nå vært benyttet til oppkobling og vannvittig mye flytting av mic. i romkorreksjonens tegn. :-D

Her er min nye juvel :-) Sort merkelapp nederst til høyre på esken indikerer at jeg slipper flere utbrudd om feil levering som forrige gang en liknende eske ankom :-) Rack med tilhørende IN/OUT-kabler er klar!
    Vedlegg 16990

Aaahhh, der ja. Kjenner dere lukta av ny elektronikk? :-)
    Vedlegg 16991
    Nesten litt artig denne standarden Windows har på kompatiblitetsmerkingen av receivere som støtter deres OS og filformat: "PlaysForSure". (Plug and Play versjon 2.0)

Blir å komme med noen bilder etterhvert, da rommet, akkurat nå, fremstår som en "lydlab" med kabler, måleinstrumenter og ulike test-DVDèr, SACDèr og andre lydkilder ;-) liggende strategisk plassert rundt om sweetspot :-)

En litt artig utfordring jeg har fått etter å ha benyttet de siste 2 - 3 venteukene til oppussing, er romklang!! Etter å ha påført panelkledde vegger et strøk grunning, tettemasse i hjørner, reparert skader i enkelte deler av panelveggen, felt inn DVD-hyller i vegg og påført veggene og tak 2 strøk med maling har romegenskapene hva gjelder lyd, endret seg dramatisk. Her må det nå til med demping og og temming av løpske lydbølger.

Har også tilført rommet 3 + 2 seter skinnsofa (sort), montert en TST-239 romperister i 2-seter. Skal nå bygge et podie til 3 seteren ( ramme av 2"6 dekket med 22mm spon, teppebelagt.)

Bilder kommer så snart dette er gjort.

I dag er det morsdag, og dette er ikke dagen for å utfordre kone og 3 barn med et mange timer langt opphold i kjelleren, så jeg kommer tilbake med flere inntrykk av egenskapene i "det nye rommet" og mitt oppsett med ny receiver senere ;-).

Takk for opmerksomheten!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny kjempe reciever! En passe gave til far på morsdagen dette!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Torsdag 8. februar, dette var dagen ny receiver skulle ankomme (for 2. gang :-) ) HFK meldte boksens ankomst og jeg fikk hentet med meg nyinvesteringen hjem, der den hører "hjemme" :-) HFK beklaget feilsendingen i forrige uke, og kom så absolutt ut av dette med æren i behold - i forhold til meg som kunde. De kunne jo ikke noe for at feil farge ble pakket i forhold til hva som ble bestilt ( de viste meg pakkordren som viste riktig farge, og esken som da inneholdt feil farge ). God oppfølging, god service og god relasjon til meg, som fortsatt kunde ved HFK, opprettholdt.

Helga har nå vært benyttet til oppkobling og vannvittig mye flytting av mic. i romkorreksjonens tegn. :-D

Her er min nye juvel :-) Sort merkelapp nederst til høyre på esken indikerer at jeg slipper flere utbrudd om feil levering som forrige gang en liknende eske ankom :-) Rack med tilhørende IN/OUT-kabler er klar!
    Vedlegg 16990

Aaahhh, der ja. Kjenner dere lukta av ny elektronikk? :-)
    Vedlegg 16991
    Nesten litt artig denne standarden Windows har på kompatiblitetsmerkingen av receivere som støtter deres OS og filformat: "PlaysForSure". (Plug and Play versjon 2.0)

Blir å komme med noen bilder etterhvert, da rommet, akkurat nå, fremstår som en "lydlab" med kabler, måleinstrumenter og ulike test-DVDèr, SACDèr og andre lydkilder ;-) liggende strategisk plassert rundt om sweetspot :-)

En litt artig utfordring jeg har fått etter å ha benyttet de siste 2 - 3 venteukene til oppussing, er romklang!! Etter å ha påført panelkledde vegger et strøk grunning, tettemasse i hjørner, reparert skader i enkelte deler av panelveggen, felt inn DVD-hyller i vegg og påført veggene og tak 2 strøk med maling har romegenskapene hva gjelder lyd, endret seg dramatisk. Her må det nå til med demping og og temming av løpske lydbølger.

Har også tilført rommet 3 + 2 seter skinnsofa (sort), montert en TST-239 romperister i 2-seter. Skal nå bygge et podie til 3 seteren ( ramme av 2"6 dekket med 22mm spon, teppebelagt.)

Bilder kommer så snart dette er gjort.

I dag er det morsdag, og dette er ikke dagen for å utfordre kone og 3 barn med et mange timer langt opphold i kjelleren, så jeg kommer tilbake med flere inntrykk av egenskapene i "det nye rommet" og mitt oppsett med ny receiver senere ;-).

Takk for opmerksomheten!
    Gratulerer med ny AVR. Husk at kona ikke er moren din Da har du unnskyldning for å ta turen ned i kjelleren

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha ha ha :-D et par gode kommentarer her nå ser jeg :-D :-D

Hadde det vært farsdag så hadde søndagen vært komplett!! :-D

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny reciever. Kan kjenne ny lukta helt hit! ;-P

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått jobbet en hel del med rommet. Står nå igjen med flytting av dør, nytt teppelagt gulv og bygging av podie til "rad 2". I prioritert rekkefølge. Dette er arbeid som står seg til våren/sommeren ;-)

Skal hente filmplakater i dag, de har vært levert for laminering og innramming.
    Legger ut nye bilder i løpet av uka.

Etter å ha lest Mor10`s flotte Minitest: Aksutikkplater - Erfaringer fra en nybegynner tok jeg kontakt med Firmaet Acoustic Tuning her i Trondheim og kom i prat med personen nevnt i testen til Mor10. Og her var det virkelig serviceinnstilling ja! Etter å ha mailet litt hva gjelder romkonstruksjon, bruken av rommet, o.l. avtalte vi en housecall onsdag denne uke. Må si jeg ser frem til å høre hva disse kan bidra med hva gjelder demping og lydkontroll i rommet! Melder tilbake etter housecallsession :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får besøk av Acoustic Tuning hjem her i dag. Ser frem til å høre hva slags forslag de kan komme med for å ytterligere forbedre rommets lydegenskaper. Har litt romklang som jeg ønsker å få fjernet og ser for meg at noen paneler fra dem kan bidra med dette.

Har tatt noen nye bilder for å vise litt av det som har skjedd i rommet siden post 1 i denne tråden. Skal få tatt nye bilder med stativ på kameraet når jeg har fått ferdig alle kabelskinner, og en del annet småtteri :-)

Her er en billedserie rundt i rommet:

Vedlegg 17355 Vedlegg 17356 Vedlegg 17357 Vedlegg 17358 Vedlegg 17359 Vedlegg 17360

Synes selv at det begynner å komme seg nå. Nytt teppe blir først etter at jeg har flyttet inngangen til rommet. Dette er utsatt til våren/forsommeren. Nå skal jeg oppgradere litt mer på utstyrsfronten ( ) samt KOSE meg i rommet :-)

Melder tilbake etter besøket av Acoustic Tuning i kveld.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acoustic Tuning har nå bedrevet god kundepleie i et par uker :-)

Jeg hadde besøk av en representant fra dette firmaet 21.februar, han hadde med seg noen dempepaneler for å vise utseende og vise alternative plasseringer i forhold til rommets egenskaper.

Som nevnt tidligere i tråden så har jeg slitt noe med romklang, og dermed også et noe uklart lydbilde opp mot "normalt" lyttenivå. En kjenner dette ved at lydopplevelsen blir noe "grøtete" og man mangler bredde og dypde i lydopplevelsen.

Romklang kan jo dempes på flere måter, men jeg valgte, etter bl.a. å ha lest Mor10's minitest av akustikkplater her på AVF, å forsøke dette.

Etter første besøk av Acoustic Tuning bestilte jeg ulike paneler for å dekke ulike behov i rommet basert på anbefalinger fra representanten.

Her er noe av det som, i går, ankom rommet:

Vedlegg 17857 Vedlegg 17858

Firmaet leverte varene på døra, og deltok i montering:

Vedlegg 17859 Vedlegg 17860

Deler av rommet blir nå kledd på tak, frontvegg, hjørner og sidevegger.

Vi holdt på i 5 timer i går ettermiddag/kveld, Acoustic Tuning var med hele veien, vi tilpasset paneler (kutting), målte, limte, lyttet, flyttet og tilpasset noe til :-). Vi flyttet litt på høyttalere og flyttet litt på sweetspot. I det hele tatt en riktig så god "lytteromsession". Og jeg må si servicenivået og den virkelig ekte entusiasmen vist av dette firmaet var upåklagelig.

Her er paneler monter på sidevegger:
    Vedlegg 17863

BassPro paneler danner nå to vinklede søyler på hver side av lerrett:
    Vedlegg 17861

Lydopplevelsen er nå, etter mine ører...helt enorm!!
    Det første en merker er lydegenskapene i rommet. Du kommer inn i rommet og formelig kjenner romegenskapene så fort du entrer. Det er stille! Du lukker døra bak deg, det høres en dump lyd, ingen etterklang, her snakker vi romdemping. Panelene forsterker opplevelsen i rommet på alle måter, synes jeg. Jeg setter meg i sweatspot, hoster litt.....lyden formelig "suges bort" man sitter klar for neste lyd som skal gjengis! Trykker play, lener meg tilbake i en "riktig plassert" sweetspot, lukker øynene og kjenner at alle veggene legger seg ned, taket forsvinner og lyden breier seg ut. Det trøkker i mellomgulvet av bassen, det blafrer litt i buksebena, man strykes varsomt av mellomtonen og diskanten strør silkepulver over sitteplassen :-)

Nå skal jeg lytte og nyte i helga, kommer tilbake med flere bilder av rommet og mine lyderfaringer når jeg er ferdig med all finmontering og fått kjørt inn rommet på nytt :-)

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

så bra

dette høres jo dritbra ut!! blir jo et "nytt" rom!
    Ble platene montert så det er noe symmetri igjen? eller er det en plate her, to der og en tilfeldigvis i ett hjørne?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir symmetri ja, en må holde en viss balanse i rommet også, rent estetisk.

Dekker hele frontveggen, lerrett blir da som innfelt i veggen, to 45 grader bassøyler på hver side av lerrett, taket får en rad med panaler langs med H-bjelke, og to panaler på hver sidevegg.

Skal få tatt noen nye bilder når alt er ferdig montert og striglet :-)

Dette er en av de beste oppgraderinger jeg har gjort på lang tid, og det sier jeg etter at plaseboeffekten har roet seg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres virkelig bra ut, demping er jo "halve" lyden det. Kos deg med testing fremover...blir det noe måleresultater etter oppgraderingen da?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Dette høres virkelig bra ut, demping er jo "halve" lyden det. Kos deg med testing fremover...blir det noe måleresultater etter oppgraderingen da?

Måleresultater skal det nok bli, en må jo være litt vitenskapelig også, ikke bare følelsesladd :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes utrolig bra ut! Har du noen formening om hva denne oppgraderingen vil koste deg?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette hørtes utrolig bra ut! Har du noen formening om hva denne oppgraderingen vil koste deg?

Å ja, det har jeg. Det er nå kjøpt, betalt og montert :-)

Kostnadene:

5 stk. BassPro Paneler (Hjørneplassering) 790,- pr. stk.
    10 stk. SEAM-Paneler (For tak og lerretsvegg) 295,- pr. stk.
    4 stk. Signature Sound paneler (sidevegger) 1.950,- pr. stk.

Jeg betalte 40% av ordresum ved bestilling, resten etter mottak. Firmaet fulgte meg tett opp med dato for ankomst. I og med at dette firmaet er lokalisert her i Trondheim, ble varene levert på døra og de var her i fem timer sammen med meg med montering og øvrige tips og råd hva gjaldt HT-plassering og lytteposisjon. Firmaet har hovedfokus på HiFi (2 kanals) og med svært god teknisk innsikt i ulike utstyrsleverandører, merker og utstyrskombinasjoner. Mor10 her på AVF beskrev god service i sin "Minitest" og det kan jeg bekrefte. Min konktaktperson: Frode Olsen, er virkelig en entusiast :-) Med befaringen som ble gjort i rommet før bestilling, og levering /montering, har Acoustic Tuning brukt 7 timer i rommet mitt, og jeg sitter igjen med enda bedre innsikt, et, etter mine ører, godt balansert rom og enda en nyttig kontakt for videre utvikling av denne hobbyen.

Her er noen bilder (klikk for større bilder):

Basspaneler:
    Vedlegg 17947

SEAM-Paneler er brukt på taket og rundt lerrett:
    Vedlegg 17950 Vedlegg 17956 Vedlegg 17957 Vedlegg 17954 Vedlegg 17960 Vedlegg 17948

Sigature-Paneler er satt opp med nedre kant 25 cm over gulvet og med 8 cm mellom panelene. Panelene er 7 cm tykke. Montert 2 stk på hver side vegg, paralelt.
    Vedlegg 17953 Vedlegg 17952 Vedlegg 17959

Jeg kunne valgt å benytte SEAM-panelene på sidevegger, men ønsket sort utførelse og Signaturpanelene er trekt med et noe tykkere stoff og kunne leveres i flere fargekombinasjoner, jeg ønsket da sort!

Noen kapprester av SEAM-panelene skal tilpasses og settes sammen som dempere på dør.

Jeg har nå også bestilt noen tynnere paneler som skal benyttes på bakvegg.
    Jeg har også bestilt noen flere SEAM-paneler for å dekke en rad i taket over sitteplassene "rad 2".

Flere har nå vært innom rommet her og alle reagerer umiddelbart på stillheten i rommet, selv barna i huset synes det er morro hvordan lyden formelig forsvinner når de forsøker å rope og hyle der inne :-) Jeg må si at dette er en av de mest virkningsfulle oppgraderinger jeg har gjort i rommet. Nå har jeg et relativt langt rom med panelvegger og mur, så jeg hadde nok mye å gå på når det gjelder akustikk. Men nå begynner det virkelig å bli bra her, synes jeg. Nå er det elektronikken som skal utsettes for fortsatt kritisk blikk :-) Oppgraderingssyken er alltid tilstedeværende :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempespennende lesning om løsningene og hjelpen fra Acoustic Tuning spesielt. Noen som vet om dette selskapet har likesinnede i Oslo?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av egilDOTnet
    Kjempespennende lesning om løsningene og hjelpen fra Acoustic Tuning spesielt. Noen som vet om dette selskapet har likesinnede i Oslo?

Likesinnede finnes nok da denne bransjen stort sett er drevet av entusiaster :-) Tror ikke selskapet jeg har kontakt med er direkte representert i Oslo, men jeg vet de kommer med sine løsninger på acoustictuning.com om noen dager, så du kan sjekke der om de har samarbeidspartnere utover Trondheimsområdet. De kan helt sikker også bidra med sine kvalifiserte meninger basert på dine tanker, ideer og skisser av ditt rom, dine løsninger. Utgangspunktet for selskapet er nok HiFi-entusiasme kombinert med god innsikt og plan for import av disse varene :-), en kombinasjon som nok helt sikkert også finnes andre steder! Jeg har ihvertfall fått hjelp til å komme enda nærmere "min godlyd" i mitt rom :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du også er blitt imponert over resultatet av å dempe rommet. Det virker plutselig meningsløst å bruke tusenvis på feks. kabler og spikes når det er rommet som er den største årsaken til dårlig lyd
    Fikk i hvert fall tidenes aha opplevelse selv, og det virker det som om du også gjorde :-D

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •