Yo!

Jeg holder på å bygge enebolig med integrert hjemmekino. Det er planlagt at alt skal bygges inn og bruke In-wall høyttalere og jeg ønsker da å ha gjordt mitt beste for å planlegge dette skikkelig. Planen var å la en akkustikk ingeniør se på tegningene og beregne optimal plasering av høyttalere, subber, sitteplass, absorbenter osv. Han bruker et program som heter SI (tror jeg) som er anerkjent i forbindelse med akkkustikkberegninger for kinoer, studioer, konferransesaler osv.

Etter en lenger prat med akkustikkingeniøren begynner vi begge å tvile om dette er verdt innsatsen. Det han i utgangspunktet gjør er å lage en modell av rommet og simulerer absorbsjon, refleksjon og finner resonnanser i rommet og noder for stående bølger. Han finner så beste plasseringer av ht, sub og sweetspot.

Problemet er bare det at resultatene dette programmet gir ikke er bedre enn den input man legger inn i programmet. Han trenger nøyaktige data av absolutt ALT i rommet inkl møbler (!) og ikke minst trenger han nøyaktige data av ht, subber osv. I tillegg har stuen jeg skal bygge HK i skråtak og en større åpning inn mot kjøkken. Disse er vanskelige å modellere.

Konklusjonen hans var at kunne gjøre simuleringene, men at han ikke kunne stå for resultatene på samme måte som for firkanta enklere rom. Det han uansett kunne anbefale var absorbenter i hele taket og møbler, tepper, gardiner osv for å gi et så gunstig grunnlag som mulig for akkustikken (men det kunne jeg jo lese meg til inne på forumet) :neutral:

E-man