Jerome's hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jerome's hjemmekino

Etter veldig mye frem og tilbake i år er jeg endelig i gang med et dedikert hjemmekinorom. Rommet 4.6 x 3.6 x 2.15 (uten isolasjon), ikke veldig stor og høyt men jeg håper at det kan bli et fint rom til slutt.

Rommet er en del av kjelleren (huset er fra 1957) og kan beskrives som en betongblokk. Alle de veggene er tykke solide betong vegger (ikke Leca). En ytrevegg er 100% under bakkenivå og to andre er mot to garasjer.

Per i dag er alle veggenne kledd med med plastfolie + 5 cm glava + trepanel. Gulvet er dekket av 5cm isolasjon (vet ikke helt hva men det ser ut som det er glava) + 22mm spongulv. Jeg klarer ikke å se hvis det finnes et lag med plastfolie under men jeg håper det :-?

Noen ganger i året (typisk når det kommer mye regn) kommer fukt/vann i naborommet (via gulvet og en ytrevegg) men i kinorommet finner jeg ikke noe tegn til fukt.

Jeg har tenkt å tette vinduet og døra til roterommet (bildet 4) med så mye isolasjon som mulig. Til slutt blir det bare en inngang (se bildet 1). Det er mulig at jeg må ha en extra dør for å unngå at lyden bruker peisrøret som utgang til stue som er rett over.
    Lerretveggen blir veggen hvor vinduet er nå. Jeg skal ha teppet på gulvet og tapet/panel på veggene.

Jeg har lest en del på dette forumet men finner at ikke alle er enige om disse punktene:
    1) Bruke eller ikke bruke noe imellom isolasjonen og murveggen siden mer en halve rommet er under bakkenivå ? (Platon plater, 0.2mm plastfolie, ...)
    2) Burde jeg ha mer en 5cm glava ? Jeg har lest at jeg burde bare ha 5cm (liten kondensfare) mens glava ambefaler på et annet sted å ha 100mm for å få bedre lydisolasjon (men sier ikke noe om fukt)
    3) 1 eller 2 lag gips når veggen/taket er i betong ? Hva om bassresonansene ?

Også: Burde jeg ha trinnlydplater (eller Silencio plater) på spongulvet eller blir det unødvendig ? Rommet er bare 2.1m høyt så hver cm teller ...

Jeg kommer til å oppdatere denne tråden etterhvert som rommet forandrer seg og eventuelle komentarer/spørsmål måtte komme.

Jerome.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke sjedd mye siden Jul for min del. Etter en uke ferie i Frankrike (mye god mat og vin) er jeg nesten ferdig med å rive alt panel, glava og plastfolie.
    Jeg har også jobbet en del med planlegging og det som så ut til å være en veldig lett jobb før Jul skal ta med tid en planlagt tror jeg ...

Jerome.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plastfolie bør unngås i kjellere, spesielt om det er tegn til fukt, på grunn av faren for å stenge inne fuktighet bak veggene --> muggsopp, råte og annet svineri. Når det gjelder bruk av plastfolie under opplektede tregulv mot betong, bør dette også unngås, da gninsninger mellom trelekter og betong over tid vil kunne skade plasten og lage rifter slik at fuktig luft kan stige opp i isolasjon/treverk. Vil heller anbefale å bruke f.eks blå Platon mot betonggulv el.l da dette tåler atskillig mer enn 0.2mm plastfolie. Om du skal bruke dette mot kjellerveggene er litt avhengig av tilstanden på dreneringen av huset. Det er normalt unødvendig om veggene er helt tørre, men dersom det kan være fare for fuktinntrenging så bør du vurdere dette.

Når det gjelder tykkelsen på isolasjonen handler dette om faren for kondens mellom isolasjon kalde betongvegger, som igjen kan medføre fukt/råte/sopp. Fordelen med å bruke evt platon mot kjellervegger er at dersom det skulle oppstå kondens på veggene så vil ikke denne fuktigheten kunne vandre over i treverk/isolasjon, men bli stoppet av platon-platene. Disse er også bygget opp med knaster slik at luft kan sirkulere og på den måten tørke opp fuktige overflater. Noe særlig mer enn 7cm mot kalde yttervegger anbefales vel ikke, da bør man heller isolere fra utsiden (og det er litt mer arbeidskrevende...)

Lydisolasjonsmessig så er det klart at tykkelsen på isolasjonen har betydning, men da bør du prioritere dette første og fremst i flater som ligger direkte mot rom du ønsker å isolere lyden fra.

2 lag gips hengt opp i lydbøyler i taket vil isolere bra mot lydgjennomgang. Om det har noe for seg med 2 lag gips på veggene er vel mer diskutabelt, det har neppe så stor betydning for demping av bassresonanser, men først og fremst betydning for hvor mye lyd som slipper igjennom til rommene ved siden av.

Bruk av trinnlydplater har liten eller ingen betydning for demping av lydgjennomgangen, men kan kanskje ha en viss betydning i å dempe/hindre vibrasjoner fra subwoofer eller gulvstående høyttelere i å forplante seg til veggene. Dette er plater som først og fremst har som oppgave å dempe trinnlyd mot etasjen under, selv om de til en viss grad også isolerer mot lyd nedenfra og opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret ditt. Jeg må innrømme at jeg kan veldig lite om bygging og oppussing. Man må vel starte ett sted :-D Og da er det fint å få hjelp fra de andre som kan det.

Det ser ut som veggene er tørre. Det var lit vann/is på plastfolien men jeg tror at det er kondens fra veggen. Jeg har ikke tenkt å bruke plastfolie. Jeg så i dag tidlig her (http://avforum.no/forum/av-rom-konst...jemmekino.html) at asfalt pappen mellom vegg og mur er ikke så bra eller. Bort med denne også !

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Når det gjelder bruk av plastfolie under opplektede tregulv mot betong, bør dette også unngås, da gninsninger mellom trelekter og betong over tid vil kunne skade plasten og lage rifter slik at fuktig luft kan stige opp i isolasjon/treverk. Vil heller anbefale å bruke f.eks blå Platon mot betonggulv el.l da dette tåler atskillig mer enn 0.2mm plastfolie.
    Jeg skal sjekke hvis det finnes plastfolie under opplektede tregulv mot betong. Jeg trodde at det var ok. Nå at de gamle veggene er borte blir det enklere å se hvordan gulvet er bygd opp.

Når det gjelder tykkelsen på isolasjonen handler dette om faren for kondens mellom isolasjon kalde betongvegger, som igjen kan medføre fukt/råte/sopp. Fordelen med å bruke evt platon mot kjellervegger er at dersom det skulle oppstå kondens på veggene så vil ikke denne fuktigheten kunne vandre over i treverk/isolasjon, men bli stoppet av platon-platene. Disse er også bygget opp med knaster slik at luft kan sirkulere og på den måten tørke opp fuktige overflater.
    Ok. Det var en bedre forklaring en det jeg så før.

2 lag gips hengt opp i lydbøyler i taket vil isolere bra mot lydgjennomgang.
    Jeg har tenkt en del på men rommet mitt er bare 210cm høyt (med betongtakk), så å bruke 10cm (lydbøyler + glava + stender + 2xgips) vs 5cm (glava + stender + 2xgips) kan være viktig fordi PJen min blir mer eller mindre plassert over hodet mitt.
    Jeg ser at rommet ditt har bare 2m takkhøyde. Hvordan føles det ?

Jerome.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har gått veldig treg de siste ukene for min prosjekt. Men nå starter jeg igjen !!!
    Jeg har brukt en del tid til å tegne rommet i SketchUp og det var veldig lurt av meg. Jeg har lagt mange versjoner men endelig har jeg fant noe som jeg liker. Å tegne før gjør har spart meg for VELDIG mange feil.

Jeg skal ha lydbøyler på taket (med to lag gips) og et lag gips på veggene. Jeg skal isolere rundt de rørene for å unngå for mye lyd.

Som dere kan se er jeg ikke helt ferdig med å tegne døra som kommer til å være på venstre siden. Jeg må tenke litt mer på hvordan jeg skal snekke rundt rørene og døra.

Dette rommet som ble brukt til nå som vomitron (engelsk ord som beskriver 'indoors training room' for vinteren) blir snart mye bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det er lenge siden jeg har skrevet noe her. Vel, jeg har jobbet litt men jeg er nødt til å vente på elektrikeren nå.

Etter veldig mye leting fant jeg endelig et par up-down lamper som jeg liker. De er ikke alt for dyre eller:
    Utebelysning - Vegglamper - Tin - Dobbelt vegg
    Utebelysning - Vegglamper - Mini Pipe Duo Vegglampe
    Innebelysning - Spotlight - Spotlight enkel - Modena Duo Vegglampe
    Jeg fant en del andre veldig finne lamper som koster minst 1500,- per stk. Jeg trenger 6 stk ...
    Lysbutikken ser ut til å være en veldig bra butikk. Lampene er ikke for dyre og de har veldig mye utvalg.

Jeg legger et par nye bilder her. I går fikk jeg skrud de 32 lydbøylene på mitt betongtakk. Det var ikke så lett !!! Jeg traff en del jern og det ble så utrolig mye støv ut av det. Det beste jeg kunne gjøre var å ikke puste og drille så fort som mulig. Glad jeg har ikke et 50m2 rom :-?
    Det siste bildet viser min ny DeWalt DM707 sag, kjøpt på torsdag på tilbud hos Monter (for 2500,-). Ser veldig fint ut. Litt sint at jeg er ferdig med det meste av treverket nå.

Ellers har jeg bestilt en 12m HDMI kabel, HT kabel, kjøpt takfeste til PJ'en min og rack fra Ikea. Det gjenstår lampene, dør, gipsplatene, maling, teppe, etc

Det er langt fra ferdig men det går fremover. Jeg håper å starte med gipsjobben neste helg. Elektrikeren må gjøre seg ferdig med sin jobb først og det kan ta tid før han kommer ...

Jeg gleder meg enormt nå

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Etter veldig mye leting fant jeg endelig et par up-down lamper som jeg liker. De er ikke alt for dyre eller:
    Utebelysning - Vegglamper - Tin - Dobbelt vegg
    Om du vil spare enda litt mere penger/ ha lamper som ikke er blankpolert (les: gir mye gjennskinn) har Clas Ohlson lamper i samme stil, til kun 198kr stykket Clas Ohlson - Veggspotlight Utendørsbelysning handle bestill postordre

;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke dumt dette her. Jeg tror at jeg skal velge de svarte. De er litt dyrere men jeg tror at de blir veldig fine

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på ventilasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Har du tenkt på ventilasjon?
    Ja, det har jeg. Det var der før jeg tok veggene ned. Se her på dette bildet:Bildet 5.
    Åpningen går ut til en garasje som ikke har oppvarming. Jeg har tenkt å sette en vanlig lukke og håper at det blir nok. Evt kan jeg sette en vifter seinere hvis det blir for varmt i rommet.

Tror du at jeg burde gjøre noe mer ?

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe her i det siste?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Har det skjedd noe her i det siste?
    Fint at du spør. Det finnes minst ett person som føler det jeg driver med

Ja, det har skjedd litt forrige helg: jeg har blitt ferdig med å legge rørene og boksene til lampene og HTs. Jeg fikk hjelp til å sette på gipsplatene på veggene. Pga av mangel av isolasjon fikk tok vi ikke taket.

Jeg har vært veldig opptak med jobben min de siste dagene. Jeg har tatt en del bilder og kommer til å legge dem i morgen tidlig tror jeg.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ja, det har jeg. Det var der før jeg tok veggene ned. Se her på dette bildet:Bildet 5.
    Åpningen går ut til en garasje som ikke har oppvarming. Jeg har tenkt å sette en vanlig lukke og håper at det blir nok. Evt kan jeg sette en vifter seinere hvis det blir for varmt i rommet.

Tror du at jeg burde gjøre noe mer ?
    Nei, en luke med vifte bør være tilstrekkelig. Om flere personer skal sitte noen timer i det relativt lille rommet, med diverse varmeproduserende komponenter, vil det nok kunne bli temmelig dårlig luft dersom det ikke er skikkelig ventilasjon :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt har det skjedd litt i det siste. Jeg har tatt en del bilder for å huske hvordan alt er koblet sammen.
    Det er ikke meg på to bilder men en kompis som er en utrolig flink snekker som har hjulpet meg en del de siste ukene.

Sofa, lampene, døra, AV kablene er kjøpt. Jeg må kjøpe/bestille teppet i morgen. På søndag skal de gipsplatene på takket komme på plass. Jeg har tenkt å kjøre en liten lydtest i morgen for å se hvor mye lyd jeg får over i stua. Det blir også der jeg finner hvis rommet er bra (lydmessig) eller ikke.

Hvis jeg får tid skal jeg prøve min projektor+lerret, bare for å se at alt kommer på plass som jeg håper får takket blir ferdig gjort.

Neste uke blir det sparkle+slippe+sparkle+slippe+.... til det ser bra ut. Kjedelig men viktig å gjøre dette riktig før jeg maler.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette, Jerome. Følger spent med videre...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Blir bra dette, Jerome. Følger spent med videre...
    Takk for det. Jeg gjør alt jeg kan for at rommet blir bra. Det er så mye man må tenke på ...

I helgen fikk jeg tid til å jobbe litt mer med rommet. På lørdag brukte jeg en del tid for å kjøre en lydtest i stereo. Vel, det ble ikke helt som jeg trodde at det skulle bli. Lyden var bra men ikke som jeg håpet. Jeg hadde ikke noe teppet på gulvet og ikke noe annet i rommet for å dempe lyden. På en annen siden er lydisoleringen mot resten av huset ganske bra.
    Kanskje tiden har kommet for en oppgradering når rommet blir ferdig ?

Nå er taket på plass. Det blir enda mer ekko en før. Jeg tror at jeg må vente at teppet og sofa kommet på plass før de neste lydtestene. Da kan jeg prøve en runde med Room EQ Wizard før jeg gjør noe med demping.

De siste 3 bildene viser rommet rett etter vi ble ferdige. Nei, det er ikke snø men støv fra gipsen

Det siste bildet viser hullet som blir lagt i taket for å få PJ'en litt høyere (4cm). Det er ikke mye men hver cm teller når man har bare 2.05m takhøyde. Takfeste skal skrus i treverket som sitter skrudd fast i betongen. Jeg har tenkt å male alt treverket svart inne hullet slik at det blir mest mulig usynlig.

Denne uka må jeg dra alle de AV kablene før jeg sparkler de gipsplatene. Jeg burde ha gjort dette før når jeg tenker på det. Jeg håper at jeg må ikke skru ned ett eller flere plater for å få de kablene gjennom :???:

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba Jerome. Stå på, vi følger med :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe nytt her.

Jeg har jobbet en del med rommet men ikke så mye tid om gangen. Det har gått veldig mye sparkel og blitt mye sliping og maling, alt for mye men jeg blir aldri fornøyd. Nå ser det greit ut men ikke som jeg kunne ønsker det (les perfekt) :-?
    Jeg fikk høre at å male direkte på gipsen og å ikke bruke taklister var den vanligste måte å gjøre det og at det er ikke lett å få det fint. Jeg begynner å tro på dette nå. Jeg må huske det til neste gang !

Men men, jeg er snart ferdig. Jeg fikk litt hjelp til å sette på teppet i går og vi klarte å lage noen stripper på veggene så det blir litt mer maling Listene venter på meg også ...

Jeg legger flere bildet når jeg har fått en del utstyr i rommet.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med rommet Jerome? Er litt spent på å se finishen og alt utstyret på plass. Trenger inspirasjon til å fortsette selv.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hvordan går det med rommet Jerome? Er litt spent på å se finishen og alt utstyret på plass. Trenger inspirasjon til å fortsette selv.
    Fint at du spør :-D

Jeg har hatt et par uker med mye jobb og lite ble gjort i hjemmekino'en min. Det er en del små ting som gjenstår: male dimmeren, listene, litt maling, kabelrør rundt PJ'en, etc
    Jeg får mer tid til å høre på musikk eller se på film enn å jobbe, så det kan ta tid før jeg blir 100% ferdig ...

Jeg legger et par bilder. Ikke lett å ta bilder med min gammel og dårlig kamera. Jeg har lite lys i rommet og bildene blir ikke så bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •