Jerome's hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Jerome. Er i starten på et lignende prosjekt(har revet hele kjelleren) og lurte på hva du bestemte deg for å bruke mellom muren og isolasjonen? Jeg ser ikke noe tegn til fukt på betongveggene, men naboleiligheten hadde Ser ut som noe svart knatreplast eller noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leire
    Hei Jerome. Er i starten på et lignende prosjekt(har revet hele kjelleren) og lurte på hva du bestemte deg for å bruke mellom muren og isolasjonen? Jeg ser ikke noe tegn til fukt på betongveggene, men naboleiligheten hadde Ser ut som noe svart knatreplast eller noe?
    Det var litt fuktig når jeg tok alt bort, så jeg bestemte meg for å lege en Platon Xtra plate. Jeg tror ikke at jeg skal få noe fuktproblemer så lenge jeg varmer opp rommet.

Les hva hjalmarjalla skriver på denne og en del andre tråder. Han er flink til å forklarer hva som er riktig og å hjelpe andre.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leire
    Om du er i tvil om det er fukt i veggene bør du sjekke det grundig før du setter igang. Det samme gjelder gulvet. Ingenting er verre en fuktighet eller kondens som setter seg i treverk og isolasjon bak gipsplatene og som sakte men sikkert ender opp med råte/sopp/mugg og det som verre er. Dersom dreneringen er bra og/eller relativt nylig tatt burde det gå bra, men jeg ville ikke ha gamblet på det ;-)

En måte å sikre seg på er bruke grunnmursplast på innsiden av kjellerveggene, men samtidig sørge for at kjellerveggene får "puste". Dette er en grei løsning:
    http://www.isola.no/content/download...tra%20innv.pdf

Det viktigste er å unngå å "kle inn" fuktigheten for da blir det garantert problemer etter hvert. Grunnmursplasten har små knaster som skaper avstand og lar luft passere mellom veggen og grunnmursplasten uten at eventuell fuktighet kan passere og trekke inn i treverk og isolasjon. Vanlig plastfolie (damp/fuktsperre) innerst bør unngås i kjellervegger, spesielt om hele kjelleren ligger under bakkenivå og man ikke er 100% sikker på dreneringen.

Grunnmursplast er en rimelig forsikring mot fuktvandring, og koster ikke så veldig mye mer enn om du bruker svart asfaltpapp som enkelte benytter mot muren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg. Å holder rommet passe varmt (rundt 18-20 grader) er også viktig for å unngå fuktproblemer har jeg hørt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heihei Jerome. jeg har lest gjennom tråden og må si eg er imponert og svært inspirert!
    Jeg skal lage noe lignende om ikke så altfor lenge, så jeg lurte på hvor mye du totalt brukte på å bygge dette rommet?

Mvh Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Heihei Jerome. jeg har lest gjennom tråden og må si eg er imponert og svært inspirert!
    Jeg skal lage noe lignende om ikke så altfor lenge, så jeg lurte på hvor mye du totalt brukte på å bygge dette rommet?

Mvh Øyvind
    Hei,

Hyggelig å høre at du likte hva du har lest. Jeg er ikke snekker så alt jeg gjør selv tar tid og blir litt vanskeligere enn hvis jeg hadde leid noen.

Jeg husker ikke helt hvor mye tid jeg brukte totalt men det tok meg minst et par helger og mange kvelder. Jeg brukte mye tid på planleggingsfasen. I tillegge gjorde jeg en del feil så jeg ble nødt til å gjøre det meste to ganger :cry:
    Skulle jeg gjøre alt på nytt i dag så hadde jeg klart det på halv tiden.

Når det gjelder hvor mye penger jeg har brukt på rommet: det blir fort 20k+ når du skal ha treverk, gips/panel, isolasjon, lydbøyler, elektriske ting+elektrikker, sofa/stoler, teppe, div. utstyr, lamper, dør, etc. Og jeg er ikke helt ferdig enda !
    Jeg vil ikke vite hvor mye jeg har brukt. Jeg kunne sikkert ha kjøpt meg et veldig fint par høyttaler for det jeg har brukt på rommet. Men jeg kan bare anbefale deg å gjøre det, du skal ikke angre seinere !

Til slutt er det bare å spørre hvis du trenger råd eller hjelp. Det finnes også mange andre som har pusset opp og de har gjort mye bra.

Lykke til !

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen begynner å se veldig bra ut :-) Hva slags lerret er det du har?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk ! Jeg har ikke gjort noe stort for ganske lenge nå. Litt maling, lister og rundt døra er forsatt det som står uferdig.

Årsaken er at jeg holder på å oppgradere høyttalerne mine og jeg bruker mest av min tid på dette. Det er så spennende !!!
    Jeg har også jobbet litt med akustikken med det bli ikke noe bra før jeg kjøper bedre høyttaler og elektronikk.

Mitt lerret er en Adeo Greyvision Plano Delux 16:9 100". Er veldig fornøyd med det. Litt stort for rommet (i bredden) kanskje men jeg sitter 4m fra veggen så avstanden fra sofa til veggen blir riktig, føler jeg.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, fra bildene kunne det se ut som om det er mindre (Lack-benken din er vel 190cm bred, ser ut som om lerretet inkl. ramme er 210cm bredt...).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel at det er mine dårlige bilder som lurer deg ...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •