ktm525`s hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ktm525`s hjemmekino

Da er jeg endelig igang med mitt rom, rommet er på 3.4 x 3.8 etter utforing av vegger! Det blir en rom i rom løsning med 48x48 stendere og 7cm glava og 2 lag gips plater på veggene, taket blir hengt i glava lydbøyler med 36x48 lekter og 2 lag gips.

Skal legge skjult elektrisk i veggene samt skjulte flexirør for høytalerkabler!

Har tenkt å bruke sort filt i tak og på lerretveggen, brystningspanel i mdf på sidevegger og bak vegg med tapet over. På gulvet skal jeg legge teppe. Hvordan trur dere dette vil påvirke lyden i rommet? er det nok dempet???

har fri fra jobben i romjula så jeg håper å få litt fortgang her, gipsplate heis er bestilt til torsdagen så her er det bare å heng i

Legger ved noen bilder under, og kom gjerne med tips

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja er jo noe å ta tak i her ser jeg:-D
    Flere ting jeg lurer på egentlig hva med platon på veggen opp til jordbannet.
    Er i alle fall det som er anbefalt.Og etter skriften.
    hva med vinduene er det ikke bedre å kle igjen disse før du setter opp veggen

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, når det gjelder vinduet så er glasset ruglete så det er nesten umulig å se igjennom, skal legge sort papp på innsiden av det før jeg isolerer. Når det gjelder veggene så blei jeg anbefalt av glava og ikke bruke noe imellom isolasjonen og murveggen siden mer en halve rommet er under bakkenivå! Grunnen til misfargen nede ved gulvet så er det fordi jeg har fjernet et gammelt gulv som har ligget der (10 cm)!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vinduene vil vel gi deg kondens- / fuktproblemer over tid dersom du kler dem inne...

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    De vinduene vil vel gi deg kondens- / fuktproblemer over tid dersom du kler dem inne...
    ok, hva anbefaler du og gjøre med vinduene? Det jeg tenkte var å sette opp en løs sort papp bare for å sikre at en ikke ser rett inn i isolasjonen fra utsiden!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Når det gjelder veggene så blei jeg anbefalt av glava og ikke bruke noe imellom isolasjonen og murveggen siden mer en halve rommet er under bakkenivå!
    Fikk du vite hvorfor ? Det har sikkert noe å gjøre med fuktighet.
    Rommet jeg har tenkt å bruke i min kjeller har plasfolie + 5mm glava + panel mot murveggene (som er under bakkenivå). Jeg har tenkt å fjerne minst mulig men lurer litt om jeg må ikke fjerne alt til murveggene ...

Jerome.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Fikk du vite hvorfor ? Det har sikkert noe å gjøre med fuktighet.
    Rommet jeg har tenkt å bruke i min kjeller har plasfolie + 5mm glava + panel mot murveggene (som er under bakkenivå). Jeg har tenkt å fjerne minst mulig men lurer litt om jeg må ikke fjerne alt til murveggene ...

Jerome.
    Her er det jeg skrev til glava:
    Jeg oppfatter kjelleren som tørr, ingen saltutslag eller flasset maling på
    veggene. Grunnen består av sand så dreneringen rundt huset antar jeg er
    god. Huset er oppført i 1971 og grunnmuren er av leca.
    Det jeg lurer på er skal jeg bruke noen form for papp eller fuktsperre i
    veggene eller skal jeg kun bruke stenderverk, isolasjon og gips? (Glava
    isolasjon og lydbøyler er kjøpt inn)

Svaret:
    Hvis halvparten eller mer av kjelleren ligger under terreng, brukes det
    ikke dampsperre.
    Isolasjonen legges direkte mot lecaen, så det skal ikke ligge noe før den.
    Husk god ventilasjon og ha varme på.

Dette er det jeg jobber utifra og en kompis av meg som er snekker mente at dette hørtes riktig ut!

Men rundt dette spørsmålet trur jeg det er mange meninger og forsjellige løsninger, lykke til:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres riktig ut. Du trenger ikke noe dampsperre/fuktsperre inne hvis du har god drenering fordi vannet kan ikke komme fra utsiden.

Mitt hus er eldre en ditt (1957) så må jeg vel finne et svar som passer mitt behov. Jeg har ikke noe drenering rundt og et annet rom i kjeller har en del fuktskader på en vegg. Jeg tror at jeg skal høre med en snekker ...

Lykke til med rommet ditt og ikke glem å legge en del bilder. Det gir en del motivasjon å se hva andre driver med :-D

Jerome.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viktig å sjekke litt rundt før man setter igang! Holder på å legge opp skjult elektrisk nå og håper å komme igang med isolering ikveld!

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg fått lagt opp ledninger til kontakter og lys samt flexirør til skjulte høytalerkabler. Har også isolert nesten ferdig veggene så da er planen i mårra å lage hull i veggen for flexitlydventil og isolere ferdig veggene før middagsbesøk hos svigers...

Her er et par bilder av dagens arbeid!

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger k-røra bak isolasjonen?
    Di bør ligge foran "inni rommet", du kan få problemer med kondens inni k-røra da i går fra varm til kald sone.

Varm luft stiger inn i k-røret og det vil kondensere når det kommer til den kalde sonen.
    Resultatet er at den kommer vann ut av k-røret,ikke mye men kan lage problemer på lang sikt.

Nå vet jeg ikke om det er noe form for isolasjon i leca muren din da.

Og som han fra glava skriver,ha det godt og varmt(20+),det er meget viktig.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dem ligger bak ja:???: takker for infoen, alt er klart for gipsplater nå men skal ta og legge isolasjonen på baksiden av rørene først!

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har det skjedd litt det siste døgnet isolert ferdig og fått satt i lufteventilen i veggen. Idag har jeg satt opp 2 lag gips på tre av veggene så det begynner å ligne noe! har leid en gipsplate heis fram til tirsdagen så da har jeg litt å finne på i nyttårshelga:lol: Bilder kommer når jeg får strøm på kameraet!

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er veggene ferdig gipset og har så smått begynt med lekter og lydbøyler i taket, moro når det begynner å ligne noe:-D

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder!!!:-D

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    taket er nå ferdig gipset så nå er det sparkling og pussing som står for tur!

Er det noen her som vet hvor jeg kan få kjøpt sort filt som jeg skal bruke i tak og lerret vegg? (østlandsområdet)

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har kjøpt sort filt idag som har en bredde på 2m, denne skal jeg ha på front veggen og i taket, har dere noen tips til hva jeg kan bruke for å lime dette til gipstaket? dem hadde et spraylim som skulle være brukbart på dette men den kosta nermere 300kr boksen så jeg ville høre her før jeg gikk til innkjøp!

Setter stor pris på svar/tips rundt dette da jeg skal igang med dette iløpet av et par dager

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt fremgang her nå, skal kjøpe inn lister og dør imårra! Jeg kommer til å kjøpe en vanlig trespeilet furudør og legger inn tettningslist i karmen. Prøver dette først så får jeg se hvordan det fungerer siden en lyddør koster fire ganger så mye

Noen som har erfaring ved denne løsningen av dør, noen tips for hvordan jeg kan gjøre den mer lydtett?

Her er noen bilder av rommet slik det er nå

Hyggelig med innspill...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at du legger en del bilder. Jeg ser at nesten alt i rommet ditt er grå eller svart. Er du ikke redd at det blir litt trist ? Kanskje har du tenkt å ha en del lys ?
    Noe jeg klarer ikke å finne: hvor høyt bli rommet ditt nå ?

Om døra di: søk litt på forumet. Det finnes en del om hvordan du kan lagge en lydtettdør fra en vanlig dør. Ytterdør er også bedre enn en vanlig innedør.
    For eks:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...olert-dor.html
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ng-av-dor.html

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er lagt opp skjult el til 2stk lampetter på hver av side veggene, har bare ikke skjært hull i tapeten enda, tapeten er det litt mer liv i enn det framkommer på bildet. har en del struktur samt at den har noen svake røde striper/nyanser. Så tenkte jeg å pynte opp litt med et par skilt og noe småting for å livne opp litt, Har også kjøpt meg ekorness stressless sofa som kommer til å dominere litt fargemessig:-D

Har lest en del om dørløsningene som er gjort av forsjellige her på forumet, så jeg får skje hva jeg gjør...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •