Optimalisering av bassrespons i rommet (?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Optimalisering av bassrespons i rommet (?)

Hei,

jeg holder på å ta julevasken i hk-rommet, og man finner stadig ut ting som kan irritere.

Jeg gikk fram og tilbake i rommet, fra front til lyttepoisjson til sidevegger og til bakvegg.

Best bassrespons i front, langs sider og langs tak......

Hva er det som gjør dette?

Hva kan man gjøre med dette, kan bassfeller være til hjelp? Bass i lytteposisjon endrer seg lite uansett hvor man plasserer frontene, blir bare forskjell på hva som får mest gain - dvs dypbass og mellombass og natruligvis diskant mellomtone.

Rommet er 16-17kvm, med skråtak siste 1/3 av bakdel av tak. Er vel ca 50cm fra gulv til der skråtaket begynner på bakveggen. Rommet er også ca 3,3m bredt og om lag 5m langt. Subene står der de yter best, tro meg jeg har prøvd alle tenkelig plasseringer med alle tenkelige fase og innstillinger. Aller best var med sub i front, men der skal frontene stå så det blir ikke plass. Nå er det om å få best bassrespons slik det er lagt opp nå.

Har folk noen tips eller erfaringer?

Jeg setter pris på gode konkrete løsninger om mulig...

Vurdere fire bassfeller, en til hver hjørne - men vet ikke om dette vil svekke bassresponsen eller om det vil bidra til å absorbere de lybølgene som er lengre enn rommet og ergo sørge for at dem ikke nuller hverandre ut igjen..... ikke minst skape bedre balanse av bassrespons i rommet.

Link til bilder er i signatur!

Tusen takk på forhånd og håper på respons!

PS: Fant nettopp ut at mengden av bass minket jo lenger ned man lyttet...... Tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har kompetanse/erfaring innenfor dette dette?

Setter stor pris på kommentarer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde litt av det samme problemet som deg før. Jeg prøvde nesten alle posisjoner for anlegg og sweetspot, men det ble aldri skikkelig rått. Men til slutt kom jeg på å henge lerretet midi i rommet og plassere front høytalerene midt på gulvet og ha sweetspot helt inntill bakveggen. Dette gjørde underverker for lyden. Frontene spiller ikke så dypt, men det tar subbene seg av uansett så det gjør ikke noe. Det var det eneste som fungerte for meg i hvertfall. Kanskje verdt et forsøk? Rommet mitt er på ca 35m2 og jeg spiller 123 Db med en Plus/2. Hvis du har mye bass intill bakveggen så ville jeg prøvd hadde jeg vært deg.
    Lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å slå av en av subene? Hva skjer med lydtrykket da i såfall?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ja, jeg har samme situasjon uansett om subene spiller med, eller om frontene er alene Snickers

Det jeg lurer på er om det er mulig å få til at bassresponsen i sweetspot blir bedre, mest mulig slik den er i ståhøyde/takhøyde? Dvs da å skvise bassen lenger ned i rommet? Jo lavere jeg bøyer meg ned jo mindre bass blir det... urk

Kan bassfeller hjelpe? Prøvde med puter og tepper bak hver front og sub -- dvs i hvert hjørne uten særlig godt resultat... ?

Er ikke flink på akustikk, og tar i mot all den hjelpen jeg kan få!

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke romkorreksjon fikse slik?? Hvertfall delvis/hjelpe til...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd 3806 her, og det låt ikke særlig bedre med romkorreksjon. Kjørte da måling med 6 forskjellige sitteposisjoner. Var ikke særlig forskjell. Prosessordelen er i tillegg på mange måter dårligere og var stort tap av dynamikk, spesielt til film. Men nok om det, det gjorde ikke stort med dette desverre

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt samme problem selv. Har ikke funnet noen god løsning selv om jeg har flyttet mye høytalere og sub'er. Har følgende tips:
    1. Er det mulig å flytte sweet spot til bakvegg?
    2. Hvis ikke det er mulig kan du flytte den ene sub'en rett bak sweet spot. Du kan også teste den sub'en koblet til L - R pre out av forsterker. Da må selvsagt fronter settes til large.
    3. Teste ut bassfeller. Har ikke fått prøvd dette selv, men tar gjerne imot tips fra de som har erfaring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hei!

Ja, jeg har samme situasjon uansett om subene spiller med, eller om frontene er alene Snickers
    Jeg tror ikke Snickers mente å skru av subbene og la frontene spille alene, men å spille med en sub av gangen (i tilfelle de utfaser hverandre).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men opplever ikke det heller. Har 6dB økning når begge er stilt til å yte samme volum når nr 2 slås på. På grafen er det heller ikke antydning til utfasing mellom dem, det eneste er 80hz dippen som jeg har uansett hva jeg gjør. Med subene løste jeg det ved å senke nivået på de andre frekvensene til nivået ved 80hz i stedet for å booste 80hz dippen som ikke hjalp noe særlig på lydmessig eller på grafen. Den ser ut til å være uansett hva jeg gjør desverre. Men nå med SMS-1 så spiller dem nokså lineært opp til 120hz.

Høyttalerne er large i utgangspunktet, å sette dem til small låter overhodet ikke bra, det blir best helhet i lydbildet ved å kjøre front som large og sub på max i stereo. Da utfyller dem hverandre ganske bra! Det eneste var liksom mengden bass ved ståhøyde var litt bedre enn ved valig sittehøyde. Jeg har prøvd ut alle tenkelige faser mellom sub og front, og den jeg har nå er den som låter best og er best ifølge tallene, så tviler på at det er dette. Er ikke hull i bassområdet når jeg lytter.

Men det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre (f.eks bassfeller) med rommet for å gjerne får best mulig bass i lytteposisjon ? Ikke det at det skal være mest mulig, men riktig og homogen bassrespons i hele rommet (hvis mulig).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Kan ikke romkorreksjon fikse slik?? Hvertfall delvis/hjelpe til...
    Romkorreksjonen i de rimeligere recieverne fikser desverre ikke noe under 63hz (yamaha ned til 3xhz), men det er maks 9 bånds eq fordelt på et stort spekter, og retter desverre kun opp de groveste feilene. Her var det lite forskjell. Romkorreksjonen tar seg desverre ikke av eq for subwoofere, men stiller inn forsinkelsen ganske bra, selv måtte jeg dog rette litt på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd lyttepossisjon intill bakveggen? Det virker som om du unngår å svare!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, beklager! Glemte den biten - trodde jeg hadde fått med meg alt :-D

Ja, har prøvd lytteposisjon fra bakvegg fram til frontht., og resultatet er at jo nærmere man kommer fronht, desto mer bass hører man, dette gjelder da mest for bassen fra fronthøyttalerne.

Går dog ikke an å ha sitteposisjon helt bak siden jeg har to rf5 som bakht og i tillegg skal ha to suber stående der.

Ikke noe problem i og for seg siden det ikke låter særlig bra der bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har du forsøkt å slå av en av subene? Hva skjer med lydtrykket da i såfall?
    Lydtrykket blir mindre og bassresponsen blir mindre homogen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •