Har du plassert dine høyttalere riktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du plassert dine høyttalere riktig?

Her er en link til det programmet jeg kom over! Som virker som et kjempe hjelpemiddel til de som sliter akkurat med dette.

Høium Hifi - distributør av cd-spillere, forsterkere, hifi-møbler, høyttalere, kabler m.m.

Etter testen som Høium hifi hadde gjort og beskrevet over dette fantastiske hjelpemidlet, så ble jeg litt interessert i dette programmet. Og jeg ønsker derfor og spørre dere på avforum om noen har vært borti dette hjelpemidlet eller om noen har noen formeninger om det. Det virket jo som om utifra den testen de hadde gjort, at det ble forbedret lyd. Ganske spesiell omplassering av høyttalere også!!? Takker for alle som gidder og gjøre seg noen formeninger eller fortelle om dette hjelpemidlet om de tilfeldigvis har det selv!

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så spennende ut! Vet av erfaring at plassering har mye å si. Hadde vært gøy å høre med noen som har prøvd det ja...

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg ut som eit veldig grundig og flott kalibrerings-verktøy, men trur faktisk ikkje eg hadde fulgt tipsa til cara om eg hadde fått nogenlunde samme resultatet plasseringsmessig som han karen som testa. Personleg hadde eg fått ein negativ placebo-effekt av usymmetrisk plasserte høgtalarar, og trur ikkje eg hadde klart å ha dei slik i rommet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Såg ut som eit veldig grundig og flott kalibrerings-verktøy, men trur faktisk ikkje eg hadde fulgt tipsa til cara om eg hadde fått nogenlunde samme resultatet plasseringsmessig som han karen som testa. Personleg hadde eg fått ein negativ placebo-effekt av usymmetrisk plasserte høgtalarar, og trur ikkje eg hadde klart å ha dei slik i rommet.
    Det tror jeg kommer helt ann på hva slags resultat du får! Sånn som når Høium hifi testet ut dette. Så var konklusjonen det at flere syntes det låt bedre etter at cara hadde regnet ut plassering av ht og sweetspot. Tror dette må testes av flere personer før vi kan få noen flere bra inntrykk. Det er ikke tvil om at det er et godt hjelpemiddel for plassering! Men om det fungerer helt optimalt i alle slags rom konstruksjoner er an annen sak? Får håpe at noen som har testet dette ut kommer over denne tråden, hadde jo vært veldig artig om det kunne vært et billigere alternativ til oppgradering enn alt mulig annet fjas vi kjøper for og få et anlegg til og spille bedre..... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkustikk ingeniører bruker lignende

Yo!

Jeg har vært i kontakt med akkustikk ingeniør ang tegninger til kino i mitt nye hus. Han bruker et lignende program til å komme med anbelalinger ang plassering av anlegg, absorbenter, møblering osv. Så det kan virke som om slike programmen er regnet for å gi OK resultater blandt de proffe.

E-man

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av E-man
    Yo!

Jeg har vært i kontakt med akkustikk ingeniør ang tegninger til kino i mitt nye hus. Han bruker et lignende program til å komme med anbelalinger ang plassering av anlegg, absorbenter, møblering osv. Så det kan virke som om slike programmen er regnet for å gi OK resultater blandt de proffe.

E-man
    Det kan nok stemme det ja! Men med en prislapp på snaue 2,000kr for den beste pakken til cara. Så virker det som om det er verdt og prøve et sånt hjelpemiddel. Jeg bruker heller 2,000kr på et sånt type hjelpemiddel isteden for og kjøpe meg en ny forsterker til 20,000kr! Det er jo veldig enkelt og prøve ut plasseringer fra alle kanter av rommet, når du da bruker et så fint tegne program. Det kan jo godt hende at der du minst trodde lyden ville bli bra, er den beste plasseringen som du noen sinne har hørt på rommet ditt. Jeg mener derfor at en sånn pakke kunne ha hjulpet veldig mange som sliter med dårlig akustikk osv på de eneste rommene de har og bruke på et dedikert film eller lytte rom! Vel verdt pengene, visst det fungerer så optimalt som beskrevet i testen fra Høium hifi. De fikk jo et ganske sjokkerende resultat hvor mange sa seg enige i at lyden var blitt forbedret! Denne tråden lagde jeg først og fremst fordi jeg kom over et hjelpemiddel mange kanskje ikke er klar over at finnes, og at de som derfor sliter med nevnte ting tidligere i teksten kan teste dette! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke ørene, mye bedre og gratis

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Klart man gjør det i tillegg! Visst ikke så hadde det jo ikke gått uansett.... Men du hadde aldri funnet ut av den plasseringen som Høium hifi fant ut ved og bruke det programmet!? Bare ved og lytte...... Det hadde fort blitt mye fram og tilbake med diverse utstyr. Gjør gjerne det på din måte. Men du bruker nok en hel del mer energi på den måten......! ;-) :lol:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Ørene er jo ikke nødvendigvis det verktøyet som er lettest å bruke. Du kan bake en kake og smake deg frem til resultatet, men det er ofte lettere hvis du har en bra oppskrift tilgjengelig.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, bra sagt!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Ørene er jo ikke nødvendigvis det verktøyet som er lettest å bruke. Du kan bake en kake og smake deg frem til resultatet, men det er ofte lettere hvis du har en bra oppskrift tilgjengelig.
    Genialt svart!!:-D :-D :-D Nå lo jeg jammen godt! Ganske enkel, men en drit bra forklaring!

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har kjøpt og mottatt denne pakken, kjøpte komplett pakke. Har kun fått lekt meg litt med skisse av rommet i Cara, plassert ut "min HT-konf", fant ikke alle HT-mine men har lagt ut forespørsel på cara.com. de har der flere modeller som kan lastes ned som inneholder egenskapene basert på HT-tekniske spesifikasjoner. Det er også en modul for å lage egne HT i programmet, ned til den minste detalj. Etter innlegging av HTkonf, kjører man "diagnose" ..... denne prosessen bør pågå en times tid, og du får ut rommets "kurve" og forslag til HTplassering samt forbedringer som bør gjøres av rommet for ytterligere forbedring(møblering og plassering av denne, demping, o.l.) Når du lager skisse av rommet plukker du ut veggtykkelse, hva veggene består av , hva veggene er kledd med, møblering o.l. Programmet har også 3D view.
    Jeg er nå i en oppussingsfase av rommet, så det blir nok en stund til jeg får prøvd ut programmet med måleenheten som er med, men den skal fungere slik at man kobler denne til PC med programmet og readingen av rommet fremkommer med "realtime" og med faktiske verdier basert på det lydbildet rommet gir.

BTW: Jeg kontaktet Høium hifi via epost. De har et fantastisk reposntid og ypperlig service. Jeg sendte en forespørsel en fredag ettermiddag, og ikke lenge etter sendt henvendelse.... "u got mail", vekslet endel mailer med dem den helga, sendte bestillingen søndag kveld, betalte vare via nettbank samme kveld, sendte kvitteringen som vedlegg på mail, 2 dager etter lå pakka i kassa! Så...Super Service! det var forøvrig denne tråden som medførte at jeg tok kontakt med dem! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •