Akustikk ingeniør, verdt pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Akustikk ingeniør, verdt pengene?

Yo!

Viser til min byggetråd http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ygger-hus.html

Jeg holder på med detaljprosjektering i huset og lurer på om det kunne vært lurt å la fagfolk optimalisere akustikken i kinoen på tegnebrettet slik at jeg ikke trenger rive håret av meg når huset er ferdigbygget

Pga de store "harde" flatene gipsveggene danner ønsker jeg å gjøre noe med akustikken i rommet.

Jeg snakket med en akustikkingeniør hos www.BAV.no og han anbefalte på det sterkeste å bytte ut gipstaket med lydabsorberende himling (rockfon, ecophon el). Han foreslo videre at han kunne se på tegningene mine og gjøre noen akustikksimuleringer for å komme med anbefalinger ang mengde og plassering av absorbenter og i tillegg se på plassering av anlegg. Han skulle ha 490.- pr time (+mva) og regnet med ca 2 timers arbeid. Noen som har erfaring med slikt arbeid? Er det verdt pengene?

E-man

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du faktisk bygger et hus, så er vel kostnadene de 2 timene det er snakk om her, egentlig en dråpe i havet.
    Mye kan du vel sikkert få råd og tips om her også, mange som har bygd egne avrom og lagd fine tråder om alt rundt dette. Har lest mye selv i det siste

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klin til!
    Som Torgeir sier, så er jo dette en dråpe i havet. Samtidig "rensker" du jo bort en god del av jobben mht, prøving og feilig, noe som visstnok skal ta mye tid.
    Og tid er jo penger, det også. ;-)

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dråper blir til slutt en liten innsjø Har bygd hus sjøl og veit at pengene forsvinner fort. Men 1500 kr inkl. mva er det jo kanskje verdt, du får ordne masse "problem" før dei oppstår Tenker litt på det sjøl, men tviler på at det finnes slike ingeniører her på holmen og da kan det jo fort bli litt dyrere

Lykke til:-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sildo
    Alle dråper blir til slutt en liten innsjø Har bygd hus sjøl og veit at pengene forsvinner fort. Men 1500 kr inkl. mva er det jo kanskje verdt, du får ordne masse "problem" før dei oppstår Tenker litt på det sjøl, men tviler på at det finnes slike ingeniører her på holmen og da kan det jo fort bli litt dyrere

Lykke til:-)
    Voldsomt så fin du var blitt i målet da Sildo.....:wink:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gjør det så legg det gjerne ut her etterpå

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg brukte selv en akustikk ingeniør når jeg bygde mitt kinorom (har solgt huset så ikke på avforum lenger). Jeg måtte ut med ca. 5000,-. Men det er også småpenger når du skal bruke 50.000-100.000 på ett rom. Rommet er det viktigste elementet i hele oppsettet. Du ka ha det beste utstyret men om rommet er elendig akustisk vil du ikke få samme utbytte av det.

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:

Voldsomt så fin du var blitt i målet da Sildo.....

Ja, det kan du si Ser jo på undersøkelsen min at det er 95 % som mener at dialekt er en uting hehe

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Klin til!
    Som Torgeir sier, så er jo dette en dråpe i havet. Samtidig "rensker" du jo bort en god del av jobben mht, prøving og feilig, noe som visstnok skal ta mye tid.
    Og tid er jo penger, det også. ;-)

For å spytte ut visdomsord fra min egen bransje: En feil som koster 1 krone å rette i designfasen koster 10 kroner å rette under utvikling, og 100 kroner å rette etter idriftsettelse :-D

Historien skal ha det til at dette ikke bare er visdomsord, men at det faktisk stammer fra en undersøkelse IBM gjorde en gang.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel anvendte penger (fra en som vurderer å utdanne seg innen akustikk ) Cax kom med sannhetens ord.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go for it! Gode grunner er allerede nevnt; dette er småpenger i et husprosjekt, og det er dyrere å skifte gulv, himling eller annet etterpå.
    Men det viktigste er kanskje å huske at dette faktisk også er småpenger ifht hva de fleste bruker på elektronikk i søken etter godlyd. Men med dårlig akustikk vil den søken bli unødvendig slitsom (og dyr). Selv med alskens room eq og andre elektroniske, avanserte "nødhjelpemidler".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oki javel ja

Yo! Takker for bidrag. Det hørtes ut som om det var et enstemmig flertall for å la ingeniøren hakke løs på hustegningene :twisted: . Er enig i mye av det som dere skriver (spesielt det med dialekt ), og aner at flere har vært inne på tanken selv.

Som nykommer vil jeg si at det til nå har vært god hjelp i forumet. Kommer til å benytte dere under hele byggeprosessen, så keep writing!

E-man

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •