Optimal størelse på AVrom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimal størelse på AVrom?

I forbindelse med husbygge planer lurer jeg på hva som er den beste rom layouten og størelse.
    Skal ikke bygg et sort hjemmekino hull slik som mange her inne har gjort, men et godt dempet rom med en rektangulær form og ikke minst uten vinduer eller andre oppbrytningsmomenter.
    Soverommet i leligheten min nå er 4meter bredt og 5meter langt. jeg tenkte at hvis jeg la på ca. en meter hver vei slik at rommet vil bli 5x6meter så burde det være tilstrekkelig plass til et 2.3:51 lerrett av litt størelse og et par store gulvhøyttalere.
    Hvilken størelse er deres rom og er dere fornøyde?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om rommet mitt blir ca 4.5*6m. Jeg har dessverre ikke noe valg, så det blir "take it or leave it". Skal bli interessant å følge trådet

Er det slik at større er bedre? Eller vil man komme i mål tidligere?

MVh

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rom er 3.7 bredt og 5.5 m langt. På kortveggen har jeg plassert et 106 tommers rammelerret, og to stk B&W 803D fronthøyttalere som står omlag 50 cm fra sideveggene. Har projektoren helt bakerst i rommet over sofaen hvor jeg sitter. Jeg er kjempefornøyd, men skulle gjerne ha hatt en meter ekstra i bredden for å få litt mer luft til høyttalerne ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er enkelt: Utendørs.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen min har følgende mål (l/b/h): 6,25 x 3,60 x 2,25.

Har lerret på 93". Jeg har Focal JMLab Cobalt 816S foran med 0,5 meter til vegger. 1 stk SVS PB10 ISD i hvert hjørne foran. Sofa er litt bak midten av rommet og jeg bruker 4 Focal JMLab SR800 i et 7.1-oppsett. Fungerer bra lydmessig.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt litt med denne tanken selv, har kommet frem til at jeg får plass til det jeg trenger med et ca. 6 x 5m rom. Da for å få plass til både stort lerret, samt nok rom rundt høyttalerne. Neste prosjekt er da å kunne implementere dette i et hus på en fornuftig måte. Er jo faktisk et temmelig stort rom vi snakker om.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir
    Har lekt litt med denne tanken selv, har kommet frem til at jeg får plass til det jeg trenger med et ca. 6 x 5m rom. Da for å få plass til både stort lerret, samt nok rom rundt høyttalerne. Neste prosjekt er da å kunne implementere dette i et hus på en fornuftig måte. Er jo faktisk et temmelig stort rom vi snakker om.
    6x5 meter låter som et ypperlig rom. Skulle ønske jeg hadde den muligheten i eget hus.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en stund til huset er realitet. Er på tomtejakt fortiden og tegner hus så blekket spruter
    Mye som skal planlegges, blir faktisk litt skremt av alt styret, men det ordner seg nok

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi i samme situasjon for tiden wotg

Mye mas og planlegging. Men jeg koser meg litt med det og, kan få ting helt slik jeg ønsker det snart, så er verdt å jobbe litt med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen som trenger forslag på tegninger til generasjonsbolig med utleiemulighet så bare si ifra.

Hvis jeg skule bygge nytt nå, så ville jeg hatt med en kjeller under halve huset i det minste. Og der skulle det være et vindusløst rom på 5 x 7 meter som jeg mener hadde hvert det optimale for mitt utstyr.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link fra "gamle dager" fra lignende diskusjoner her på forumet: Room Mode Calcultor

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Her er en link fra "gamle dager" fra lignende diskusjoner her på forumet: Room Mode Calcultor
    Hvordan "leser" man resultatet av tabellen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette fremgår i detalj i en god del eldre tråder. Jeg husker ikke hvilke i farten.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er størrelsen på rommet, en annen ting som jeg ville ha vært mer opptatt av er forholdet mellom høyde, lengde og bredde på rommet. Jeg har ikke tenkt til å påstå at et knøttlite rom egner seg for hifi/hjemmekino bare lenge forholdstallene av dimensjonene er "riktige", men dersom man har tenkt til å bygge rom og fritt kan velge dimensjoner så ville jeg absolutt valgt å ta hensyn til dette.

En grei løsning kan jo være å leke litt med størrelse for å finne ut hvor stort rommet må være for å få plass til det man planlegger, for så å justere litt på målene for å treffe riktige dimensjoner. Poenget med riktige dimensjoner er å fordele de frekvenser som forsterkes av rommet så jevnt som mulig utover det nedre frekvensområdet slik at lyden oppleves som nøytral uten fremheving av enkelte frekvensområder.

Mye kan gjøres med et rom i etterkant, men de laveste frekvensene krever mye demping (les stort volum!) for å jobbes med. Det beste er å unngå at problemene oppstår.

Linken over i innlegget til Tiger er til en kalkulator som regner ut hvilke frekvenser som påvirkes og hvordan de fordeler seg ut fra de mål man legger inn. Det er jo greit nok å prøve seg fram, men det kan jo være enklere å starte med noen forholdstall for HxBxL som er anbefalt.

L. W. Sepmeyer har gitt følgende anbefalinger:
    H : B : L
    1 : 1.14 : 1.39
    1 : 1.28 : 1.54
    1 : 1.60 : 2.33

M. M. Louden har gitt følgende anbefalinger:
    H : B : L
    1 : 1.40 : 1.90
    1 : 1.30 : 1.90
    1 : 1.50 : 2.10

De er listet i prioritert rekkefølge for begge grupper. Tallene er hentet fra boken "Home Recording Studio, build it like the pros" av Rod Gervais (ISBN 1-59863-034-2). De samme tallene er også gitt i andre fagbøker og artikler.

Måten de brukes på er at man går ut fra høyden i rommet og ganger den med tallet i kolonne to (B) for å få optimal bredde for gitt høyde, og ganger den med tallet i kolonne tre (L) for å få optimal lengde for gitt høyde. Jeg påstår ikke at det umulig å få et rom som ikke følger disse tallene til å låte bra, men på denne måten gir man seg selv best mulig odds for å få til et lytterom som ikke skaper problemfrekvenser i nedre områder. Det finnes flere forholdstall som er foreslått i ulike publikasjoner, men dette var de jeg hadde liggende på pulten akkurat nå:-)

Et rom basert på disse forholdene mellom høyde, bredde og lengde vil ved bruk av room mode kalkulatoren vise en jevn fordeling av frekvenser som påvirkes av rommet.

Jeg har ikke dette som fagfelt, og jeg har heller ingen ambisjoner om å fremstå som fagmann. Men jeg sitter med planer om å bygge om et rom i kjelleren og etter noen måneder med lesing av bøker om emnet er dette anbefalingen fra alle kilder. Om du har muligheten så bør man bygge et rom etter forholdstall som gir best mulig spredning av påvirkning i de laveste frekvensene. Dette gir minst mulig arbeid i etterkant med tanke på demping og tuning av rom.

Det er selvfølgelig opp til den enkelte å avgjøre om dette er praktisk gjennomførbart med tanke på andre rom i nærheten, men starter man med blanke ark så er det meste mulig:-)

Gøran

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom på 5x6 meter, riktignok med skråtak på begge langsidene, men allikevel. Jeg fant ut at det faktisk ble bedre med lerretet på den ene langsiden på grunn av sitteanordningen. Man får desverre begrenset med stresslesser inn på 5 meter. Vi er vanligvis ivertfall 4 stk som ser film og spiller xbox, ofte dobbelt så mange. Dessuten er kinoen kombinert arbeidsplass og soverom....

Som et stort tips, tenk NØYE igjennom hvor du vil plassere døren, for hos meg har ivertfall den vert ett av de største irritasjonsmomentene.

Det å ha et ekstrarom bak kinorommet har også sine fordeler, feks et bøttekott på 2x2m(eller mindre for den saks skyld). da kan du nemlig plassere prosjektoren og annet varme- og støyproduserende utstyr der inne, så slipper du plutselig viftestøy og varmeproblemer i kinorommet ditt. Ganske kjekt om du har klåfingrede kompiser eller barn. Eneste du trenger da er et hull i veggen med en spesialglassplate i.

Også kan du skryte av å ha eget teknisk rom da...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn plaseringsmessig så ser jeg bare en løsning. Lerrett i i den ene enden med høyttalerene ca. 30 cm fra sidevegg og omtrent 40 cm fra bakvegg.
    To sittegrupper à 3seter cå midt i rommet og ingang til rommet bakfra.
    Muligens også et lite tekniskrom før man kommer i kinorommet.
    Er veldig usikker på plassering av resten av utstyret. det er selvfølgelig veldig kjekkt å ha utstyret i et separat teknisk rom bak sitteplassene slik at lyd og lys forurensning fra komponentene ikke påvirker opplevelsen. Bakdelen med en slik løsning er at man må ha veeldig lange høyttalerkabler til frontrekken.
    Et alternativ er jo å bare sette effektforsterkerene foran sammen med front + senterhøyttaler (kjører balansert mellom pre og effekt), men det blir en dyr løsning kabelmessig.
    En mulig løsning kan være å fele inn komponentene i veggen under lerrettet med et rullgardin system til å dekke for alle de blå ledsene.
    Dette er nok på mange måter den mest kurante løsningen, men gjør utskiftning av komponenter samt støvtørking litt mer komplisert.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord er ikke et rom på 2,3x3x4,2 (HxBxL) alldeles håpløst da? :roll:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Så med andre ord er ikke et rom på 2,3x3x4,2 (HxBxL) alldeles håpløst da? :roll:
    Nei det er vel ikke det. Det kommer vel an på ambisjoner, penger og graden av AVfetisjisme kona tillater
    Målet mitt er å ha et behagelig oppholdsrom med en layout som gjør det akustisk lett å kontrollere. At bilde og lyd blir så optimalt som det går ann uten at jeg sylter meg ned i gjeld er jo en annen faktor
    Rommet skal kunne brukes av alle som kommer på besøk, sære anlegg som må slåes på i en bestemt rekkefølge e.l. er out of the question.
    Rommet skal også fungere som et hvilket som helst oppholdsrom så velur på vegger og tak er utelukket, rommet kan godt ha en mørk farge (espresso brun?) men et sort rom eller et rom kledd med tepper på alle flater kommer ikke på tale.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre.
    Her er det nok lommeboka som setter grenser for ambisjonene, og ikke "krokodillen"!
    Derfor kan jeg nok komme til å boltre meg litt mer i både farger, tepper og demping. Når den tid kommer..:???:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at jeg skal lage et oppholdsrom jeg og, og om det senere viser seg at jeg slår meg helt løs og vil gå "the whole nine yards", så er det jo mulig å endre dette senere.
    Ser heller for meg at jeg går for opphenging av noen akustikkplater om det skulle trenges, men håper rommet i seg selv skal være mest mulig optimalt slik det blir bygd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •