Kombinert film rom og kontor - trenger noen tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kombinert film rom og kontor - trenger noen tips!

Etter å ha vært flittig leser hos AVforum kan jeg nå si at jeg endelig har blitt medlem.

Jeg har alltid hatt lyst på et eget dedikert film rom, men har hittil ikke hatt plass til det. Når jeg nå holder på med bygging av en leilighet ønsker jeg å benytte den ene soverommet til kombinert film og kontor rom. Et av problemene mine er helt klart plass, dette rommet er allerede bestemt i størrelse. Målene er 3 m x 3,30 m. Med så begrenset plass er jeg veldig usikker om det er mulig å få dette bra. Er det noen her i forumet som har erfaring med dette?

Har tiden et komplett anlegg bestående av:

Høyttalere:
    Front: B&W DM603 S3
    Senter: B&W LCR60 S3
    Bak: B&W DM600 S3

Komponenter:
    Denon AVR-1801
    Denon DVD-900

Mest sannsynlig kommer jeg til å bytte ut alt av høyttalere og komponenter, er da veldig interessert i å finne ut av hvilket utstyr som passer seg for et så lite rom.

Planen var å sette inn en pj med et rammelerret, litt usikker på hvor stort bilde jeg kan få på denne veggen, men desto større desto bedre.

Må si at jeg ikke er så veldig oppdatert på hjemmekino fronten og mine kunnskaper begrenser seg noe, men når jeg setter meg inn for noe så vil jeg få gjort dette skikkelig.

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal starte planleggingen av dette og om hvilke produkter jeg burde velge og kanskje noen smarte løsninger?

PS! Kan legge ut bilder etterhvert, men for tiden er det kun bærevegger og isolasjon som kan sees på bildene.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til Avforum :-)

Bilder er alltid kjekt for å danne seg et inntrykk. I påvente av bilder kan du jo for eksempel forsøke å tegne rommet ditt i Sketchup SketchUp Home . Se forøvrig egen tråd om dette programmet øverst i denne kategorien.

I Sketchup kan du legge inn mål på rommet og plassere dører/vinduer og deretter plassere anlegget, projektor, lerret osv for å vurdere hvordan det vil passe best. Når du så er fornøyd med resultatet kan du eksportere tegningen som en bildefil som kan legges ut på Avforum. Alternativt kan du lage en skisse med mål og legge ut.

3x3.3 meter er jo ikke all verdens med plass, men ingenting er umulig :-)Størrelsen på lerretet avhenger av hvilken type/modell projektor du har planer om å bruke. Dette da størrelsen på projisert bilde varierer ut fra flere faktorer, som bla hvilken projektor du velger, zoom-funksjoner, "lensshift" (Mulighet til å justere bildet opp/ned evt sideveis), projektorteknologi (LCD vs DLP, LCD er vanligvis mer plasseringsvennlig og har som regel mulighet til både vertikal og horisontal lensshift) Størrelsen på lerretet vil også begrenses av hvor du plasserer fronthøyttalerne og hvor mye disse bør stå fra sideveggene.

Når det gjelder smarte løsninger og produkter er dette enklere å komme med innspill på etterhvert. Men det er en ting som slår meg når du sier at det kun er bærevegger og isolasjon, og det er om du har vurdert innfellingshøyttalere, samt skjult kabelføring til anlegg, projektor etc før du kler igjen veggene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Skal sette meg ned med Sketchup så fort jeg har mulighet.

Når det gjelder utstyr er det noe jeg ikke har kjøpt enda, da jeg ønsker å finne noe som funker bra til dette rommet. B&W høyttalerne vet jeg ikke om skal brukes i oppsettet.

Innfellingshøyttalere er noe jeg har tenkt på, men er usikker på om det vil gjøre samme jobben som frittstående høyttalere og også med tanke på oppgradering evnt utskifting av utstyr hadde jeg tenkt å holde meg unna det, men har du noen gode forslag på innfellingshøyttalere så jeg kan kikke litt på det.

Har også lekt litt med tanken på å flytte filmrommet ut i stua og integrere det der. Men har også der store problemer med plassering. Har forsøkt å legge ut en skisse av leiligheta. Stue/Kjøkken blir en åpen løsning, stuedelen blir i delen av rommet som er nærmest filmrom/kontor. Har du/dere evnt noen forslag til løsninger på å få hjemmekinoen ut i stua er jeg åpen for det. Det er også mulig å sette opp evnt en delevegg i stua, men tror ikke jeg ønsker det.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, straks enklere å se for seg hva du har planer om :-)

Har ikke noe konkret når det gjelder innfellingshøyttalere annet enn at det er veldig konevennlig og lett å integrere i et rom som kanskje skal brukes til andre formål enn bare film. Ulempen er selvsagt om oppgraderingsspøkelset dukker opp...og det gjør det vel før eller senere. Når det gjelder pris og kvalitet fås vel disse i alle nivåer avhengig av hvor store krav man har. Som f.eks her: Høyttaler - In-fellingshøyttaler | Hi-Fi Klubben

Å flytte anlegget ut i stua vil vel medføre en rekke komprimisser med tanke på plassering og skjuling av ustyr, kabler etc. I tillegg er det kanskje vanskeligere å oppnå god lyskontroll i en stua kontra et eget rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker litt tanken med innfellingshøyttalere, lurer litt på om noen her på forumet har noe erfaring med dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •