I gang med Kinorom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer klevjer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

I gang med Kinorom!

For 2 år siden kjøpte samboeren og jeg et eldre hus. Dette huset har kjeller som ikke er innredet. Kjelleren består i dag av en gang, et vaskerom, et toalett og 4 kjellerrom. Planen fra dag en har vært å lage en kjellerstue/kinorom i to av de uinredede kjellerrommen. Mellom disse to rommene er det en lettbetongvegg som skal rives. Dette vil gi et rom på ca. 25 kvm. Planen er også å lage til en liten kjøkken/bar løsning i gangen utenfor kinorommet.

Men dette har ikke stått øverst på lista over hva som skal gjøres i huset. Hele første etg. og andre etg har vært pusset opp først, men nå er jeg i gang! Eller det vil si jeg er i gang med det som må gjøres utvendig før jeg begynner på selve kinorommet. Jeg holder nå på å drenere rundt huset. Noe som ikke er akkurat en liten jobb.... Gjør også alt selv, så det tar litt tid. I tillegg til selve dreneringen murer jeg også opp en kjellernedgang fra utsiden da det nå kun er inngang til kjelleren inne i huset. Måtte gjøre dette nå samtidig som jeg har gravd opp rundt grunnmuren.

Jeg kommer til å oppdatere denne tråden etterhvert som arbeidet skrider frem og eventuelle komentarer og spørsmål måtte komme. Jeg har også tatt endel bilder jeg vil legge ut så snart jeg får anledning.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en god plan, og det var nøyaktig slik jeg begynte mitt prosjekt for noen år siden. Lykke til

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut dette. Keep us posted, med bilder ;-) Lykke til videre!!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!! Skal begynne på min kino i kjelleren neste uke. Vi vil ha bilder!! Viktig med "før" og "etter" bilder vet du. :wink:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Bilder kommer. Har tatt endel bilder under arbeidet så lang. Kommer til å legge de ut så fort de er jagt over fra kamera. Skal gjøre et forsøk på det i kveld.

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, alltid spennende med oppstart av slike prosjekter så her blir det artig å følge med videre. Husk bilder!!!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er noen bilder!

Her kommer noen bilder jeg har tatt så langt. Det er noen bilder fra kjelleren som den ser ut nå og noen bilder fra arbeidet utvendig. Det ene bildet uvendig viser forskalling til kjellernedgang. Har nå så og si murt denne ferdig, men har ikke tatt noen bilder av det enda. Bilder av dette kommer så snart jeg har tatt disse.

Bilde 1-5: Bilder av gravearbeidet.
    Bilde 6: Bilde av forskalling til gulv i trappenedgang.
    Bilde 7: Bilde av det største av to kjellerrom som skal bli hjemmekino.
    Bilde 8: Som bilde 7, me fra motsatt ende. Døra og rommet innenfor er det andre rommet som skal bli kino. Så veggen m/ døra en ser på bildet skal fjernes.
    Bilde 9: Bilde av toalett og gang på utsiden av hjemmekino. Under trappa, til høyre for toalettet skal det lages et "minikjøkken" så en har tilgang på det viktigste i hjemmekinoen som kaffe og kjøleskap.... Toalettet skal flislegges og males.

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av en jobb dette!! :-D

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gelder meg virkelig til å se hvordan dette prosjektet blir. Vi håper på et fint kinorom!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli meget bra tenker jeg...Gleder meg til å se resultatet til slutt..Mye jobb, men selvgjort er velgjort... Lykke til..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er planen videre å få murt opp de siste 8 blokkene på trappenedgangen i ettermiddag. Da skal jeg også få tatt noen nye bilder. Og i morgen håper jeg på å få slemmet det to siste veggene og få på knotteplasten på deler av muren. Da er det klart for å begynne å fylle igjen grøfta. Håper mildværet holder seg litt til....
    Onkyo - Patos - SVS

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på tråden å sier " dette blir spennende "

Gøy å følge med på slike prosjekter, siden jeg selv holder på med mitt eget, kansje får man noen ideer om saker man ikke har tenkt på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tirsdag fikk jeg endelig murt ferdig trappenedgangen. Den blir stående slik frem til våren igjen. Da lager jeg selve trappa og får kuttet hull i grunnmuren til dør. Dette tror jeg jeg kommer til å bruke proffe folk med god stor betong/stein sag til. Ser ikke helt for meg at jeg gidder å stå m borhammer/meisel å lage hull i en tykk betonggrunnmur full av stein (sannsynligvis). Ser for meg at det kan være et mareritt. Ellers fikk jeg i går lagt på knotteplast rund halve huset. Så på lørdag håper jeg at jeg skal få begynt å fylle igjen grøfta forran huset og rundt trappenedgangen. Er meldt ganske bra vær i helga. Har tatt noen bilder av trappenedgangen slik den står nå. Sitter på jobb og skriver dette og har ikke tilgang til bildene her, men legger de ut så snart jeg kan.
    Onkyo - Patos - SVS

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen nye bilder

Her er noen bilder av trappenedgangen. Bildene er tatt om kvelden etter jeg var ferdig med muringa.
    Onkyo - Patos - SVS

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på jobb igjen i natt. Må jo gjøre noe fornuftig I morgen er det siste innspurt i grøfta før jul. Da skal jeg grave igjen grøfta på fremsiden av huset. Greit å få dette unna nå før jul. Så får vi se om resten må stå som det gjør frem til våren igjen.
    Onkyo - Patos - SVS

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tegning av kinorom

Har nå sittet å klusset litt på Sketchup og tegnet et utkast til hvordan jeg tenker meg rommet.

Dør til venstre for sofa leder ut til trappa og "minikjøkken" på utsiden av rommet. Denne døra er i en bærevegg og blir ikke flyttet på. Døra bak sofa er inn til vaskerom. Dette er eneste dør inn til dette rommet, men blir sannsynligvis å rive å flytte denne veggen en 15-20 cm inn i kinorommet. Døra kan da settes der det er mest hensiktsmessig på veggen.

Kjellervinduene blir etter all sansynlighet ikke gjort noe med, annet en å bytte de ut med nye kjelervinduer (er gamle dobbevinduer nå).

Vet ikke helt enda hvor jeg vil plassere komponentene. Ønsker i utgangspunktet kortest mulig kabelstrekk av dyre kabler.

Tilbakemeldinger og innspill/ideer tas imot med takk
    Onkyo - Patos - SVS

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville plasert kompnentene i hjørnet bak eller bak sofaen langs vinduveggen. det blir vel kortest strekk, i hverfall signalkabler.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heldig dere som kan dette med å bygge rundt huset og inni for den saks skyld:-D

lykke til!
    (da abonnerer jeg på denne tråden )

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel også tenkt tanken med å plassere komponentene der for å få kortest kabelstrekk. I tillegg slipper en å få alle lys fra doder og display under lerretet.

Og til Soundispower: Kan, og kan. Her er det stort sett å prøve seg frem og lære underveis. Men skader jo ikke med litt kynig veiledning. Og heldigvis så har jeg ikke ti tommeltotter
    Onkyo - Patos - SVS

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0