Langbein`s Kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Langbein`s Kino

Starter tråden allerede nå, da byggesøknaden ble godkjent i forigge uke.
    Detter dreier seg altså om en dedikert kino i ett nytt hus. Jeg har ikke tenkt og start byggingen før til våren/påsken, men tror at jeg kan få mange flotte innspill i planleggingsfasen.

Mere info kommer etterhvert....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du dår en fin størrelse på rommet, og også et teknisk rom vegg i vegg til å plassere utstyr i.

Alltid spennende å følge slike tråder fra starten, kanskje spesielt for oss som ikke er kommet like langt selv ennå!

Etter signaturen din å dømme kan vi også se frem til masse fine bilder fra prosjektet etterhvert :wink:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 x 6 meter rom er jo et glimrende utgangspunkt.

Går ut fra du har lest mange byggetråder om rom som bygges fra bunn. Min konklusjon er at det lønner seg stort å legge inn mest mulig i optimal konstruksjon av rommet lydmessig i startfasen da dette er ekstremt dyrt å endre på senere. Punktene som jeg tror er essensielle er lydisolering av konstruksjon, opplegg for skjulte kabler (rør av god dimensjon) og elektrisk opplegg som er tilpasset med sepparate 16 amp kurser til utstyret.

Spennede å se hva som kommer etterhvert :-D

Lykke til

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alldeles glimrende utgangspunkt, Langbein. Her har du muligheten til å skreddersy en kanonkino.

Gleder meg til å følge fremdriften.

PS! Bygger du på Oppdal, eller er det Oslo som det står under avataren din?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det er vanskelig og huske alle man må melde flytting til. Denne hadde jeg jo ikke tenkt på:neutral:

Det er "Oppdal, så klart"

Tror denne kinoen skal bli bra, den er strategisk plassert under kjøkkenet og ikke i noen direkte tilknytting til noen soverom. Har egentlig litt lyst til og ha lerretet på en langvegg, så dette i london og det fungerte overraskende bra, spesielt lydmessig, men jeg føler det er litt risky og innrede rommet slik...hva tror dere?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som et glimrende utgangspunkt for en dedikert kino dette
    Gleder meg til å se bilder av dette prosjektet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Har egentlig litt lyst til og ha lerretet på en langvegg, så dette i london og det fungerte overraskende bra, spesielt lydmessig, men jeg føler det er litt risky og innrede rommet slik...hva tror dere?
    Tenker at det kan bli en utfordring å skape lydbildet bak stort nok når en sitter tett på bakveggen. Dette kommer jo ann på størelsen på lerret. Men siden du antyder 3 meter så trenger du et stort lydbilde for å matche. IMHO

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Fin form og størrelse på rommet du har til disposisjon. Har du gjort deg opp noen meninger om hva du har tenkt til å gjøre med rommet, isolering etc etc?

Erfaringsmessig fungerer det oftest best lydmessig med høyttalere på kortveggen, men kjenner også til andre som har fått det til bra på langvegg. Det beste er kanskje å teste plassering før du klistrer opp lerretet?

Newcomer Nypesuppe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser bra ut!

Hvordan går det med fremdiften?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggingen er igang! Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder i kveld. Det viktigste som er gjort så langt er vel at betongdekket i kinorommet er skilt fysisk fra alt annet, Forklarer næremere i kveld sammen med noen bilder

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder.
    Kort forklaring: Betongdekket i kinoen henger ikke sammen med øvrig dekke, Det er også splittet fra veggene. Det samme gjelder armeringen, så dette er som et flyttende gulv, helt fra starten av.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, blir morsomt å følge denne tråden. Bestemt deg noe videre om det blir bilde på langvegg eller kortvegg?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet blir på kortvegg ja.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

en liten oppdatering..

Da har jeg omsider kommet litt lenger med kinorommet. det blir litt mindre avforum når man driver og bygger hus, men sånn er det no bare.
    Har også lagt ved noen bilder her tatt med iphone, så de er litt dårlige, men mann ser nesten hva det er tatt bilde av, så det får gå!

Rommet bygges som rom i rommet med to lag gips, dobbelt stenderverk av 2x4" men 10 cm avstand imellom veggene og 30 cm isolasjon i vegg og tak. Lydhimmling i tak med 2 lag gips. 2. gipslag blir limt i tillegg til at det blir skrudd (gjelder tak og vegg). Dette stiver av platene ganske mye og gjør veggene mye dødere. Veldig effektivt for og hindre lydgjennomgang. Blir noe alla greenglue.
    Jeg har også lagt panel bak gipsen på begge kortveggene for og ha noe og "skru i". Røretgjennomføringa dere ser på to av bildene er et 7,5 cm i diameter rør inn til teknisk rom ved siden av kinorommet.

Pappir biten dere ser på veggen er tenkt lerretsstørelse på 120" (265x149) som jeg tror passer bra til rommet. Det blir 2 dører inn til rommet, den innerste blir en lyddør som demper ca 40 db. I den ytre veggen kommer det en vanlig massiv innerdør med ca 20 cm avstand til lyddøren. dette tror jeg skal dempe lydgjenomgangen ganske bra. i tilleg er jo som nevnt tidligere betongplata i kinoen skilt fysisk fra resten av huset. Skal bli spennende og se hvordan dette fungerer i praksis.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile en liten oppdatering..

Da har jeg som mål og få denne ferdig til jul, og det tror jeg skal gå bra.

På søndag var det avretting av gulv, det er en grisejobb og dette var det siste rommet i huset som trengte avretting. Har nå avrettet totalt 140 kvm i forbindelse med husprosjektet, godt og være ferdig! Og en stor takk til Tore som har hjulpet meg masse.

Alt gipsarbeid er nå ferdig, og jeg har begynt sparklingen. er ferdig med to runder og har begynt på 3. og siste runde som er helsparkling. Kjenner jeg er litt tung i armene i dag. Satser på og male til helga. Er utrolig spent på hvordan malinga med glans 01 blir seende ut, tror det blir utrolig bra.

Bestillte lerret i dag, Chef projektoroppheng med lås og real cabel inoavtion hdmi kabel på 15 meter kom i posten i går. Fikk også bestillt vegg til vegg teppe i går.

Har nå hatt hjemmekinomøblene lagret i studio i nesten ett år og projektoren stående i en eske siden mai, skal jammen meg bli godt og få tatt dette i bruk!

Det jeg lurer litt på nå er hvordan jeg skal lyssette rommet. Har ikke lagt opp noe rør da jeg har vært veldig opptatt av og ikke bryte hverken himmling og eller gipsvegger på grunn av lydlekasjer. Jeg har to x-comfort dimmere til og styre lyset.
    Må vel bli noe skinner eller noe sånt da. Kom gjerne med gode forslag!

Tror hele familien gleder seg litt ekstra til jul i år..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg malt 2 strøk på alle vegger og tak. Står igjenn og toppe med beckers glans 01 så er jeg ferdig med malerarbeidet.
    Må si følgende tanke slo meg da jeg malte: Hva er det jeg driver med, jeg kan jo ikke male rommet svart, dette er jo galskap! og jeg skjønner hvorfor det kalles batcave, enn ser jo ikke en dritt. Snur jeg ryggen til arbeidslampa er det vanskelig og se hva enn driver med.
    Fikk først litt fritidsklubbfølelse, men det ga seg på andrestrøke som fikk bort skjoldene.

Må si at avshop imponerte stort, bestilte lerret på torsdag og på fredag var det på døra. Det hadde jeg ikke ventet.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter på noe nytt i denne tråden...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten oppdatering..

Det ble kinovisning til jul!

Jeg stod på litt en uke og fikk lagt avrettningsmasse, sparlklet 3 runder (helspartkling på siste runde), slipt mellom hver runde selfølgelig og malt 4 strøk på en uke! ..etter arbeidstid!!

Brukte en billig maling som grunning på de to første støkene (N8500), den viste seg og være litt mørkere en finishmalingen fra Beckers med samme fargekode. Derfor måtte jeg ta 2 runder med den matte malinga for og få den skjoldefri, samt for og få på nokk "mattstoff".

Legger ved noen bilder fra byggingen. De er tatt med iphone, så de er crappy!

Første bildet viser spikerslag til projektor som kun henger i lydhimmling.
    2. bildet viser en lydbøyle (for de som er lurer på hvordan en sånn kan se ut).
    3. bildet. Tak og en vegg ferdig helsparklet
    4. og 5. bildet. Første strøk med 07 maling og den er ganske blank!
    6. bildet. Becers maling med glans 01. Vannvittig fornøyd med denne malingen, er som og ta på sandpapir.
    7. bildet. Første film!
    8. og 9. bilde viser litt mer av rommet og rotet...

Masse som ikke er ferdig enda, kommer tilbake til det etter hvert..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Det ble kinovisning til jul!

Jeg stod på litt en uke og fikk lagt avrettningsmasse, sparlklet 3 runder (helspartkling på siste runde), slipt mellom hver runde selfølgelig og malt 4 strøk på en uke! ..etter arbeidstid!!

Brukte en billig maling som grunning på de to første støkene (N8500), den viste seg og være litt mørkere en finishmalingen fra Beckers med samme fargekode. Derfor måtte jeg ta 2 runder med den matte malinga for og få den skjoldefri, samt for og få på nokk "mattstoff".

Legger ved noen bilder fra byggingen. De er tatt med iphone, så de er crappy!

Ahhh...Den sofan og de stolene kjenner jeg godt. De er helt fantastiske både å sitte og sove i

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Ahhh...Den sofan og de stolene kjenner jeg godt. De er helt fantastiske både å sitte og sove i
    Hvilket merke og modell er dette?
    Er på jakt etter sofa selv, og såg veldig greie ut

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •