Problem med during fra dimmer, hva skyldes det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Problem med during fra dimmer, hva skyldes det?

Jeg har en Dinalight fjernstyrt dimmer

Den er koblet til et 12V wire system gjennom en 210VA elektronisk trafo fra clas ohlson: art# 36-1865

Står på dimmeren at den fungerer bare med 12V halogen dersom trafoen kan dimmes, og det står det ingenting om i bruksanvisningen til trafo. Noen som vet at det kan være årsaken?

Bruker bare 1 (av 3) utganger på trafo (max 105W pr stk) på 5x20W halogen (venter på koblinger så jeg kan bruke flere utganger). Duringen blir litt lavere og lavere frekvens på lyden når lyset er på maks, men høres fortsatt relativt godt ved siden av pc'n på andre siden av rommet.

Er problemet rett og slett billige komponenter (dimmer, trafo)? Kan det bli bedre når jeg får mer belastning på dimmeren? Eller skal jeg bare bytte til vanlig bryter med det samme?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hanzo!
    Jeg har en Dinalight fjernstyrt dimmer

Den er koblet til et 12V wire system gjennom en 210VA elektronisk trafo fra clas ohlson: art# 36-1865

Står på dimmeren at den fungerer bare med 12V halogen dersom trafoen kan dimmes, og det står det ingenting om i bruksanvisningen til trafo. Noen som vet at det kan være årsaken?

Bruker bare 1 (av 3) utganger på trafo (max 105W pr stk) på 5x20W halogen (venter på koblinger så jeg kan bruke flere utganger). Duringen blir litt lavere og lavere frekvens på lyden når lyset er på maks, men høres fortsatt relativt godt ved siden av pc'n på andre siden av rommet.

Er problemet rett og slett billige komponenter (dimmer, trafo)? Kan det bli bedre når jeg får mer belastning på dimmeren? Eller skal jeg bare bytte til vanlig bryter med det samme?
    Også proff Elco dimmere så durer det.det er helt normalt.
    Blir mye mindre på en dimmer om du bygger den inn eller i en skjult box

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Har opplevd during fra dimmere før, byttet til annen dimmer så var alt ok. (billig dimmere har en helt annen oppbygning enn feks dimmere fra elko)
    Jeg ville sett om jeg fann meg en elko dimmer med fjernkontroll, siden det er en helt annen kvalitet, elko skal ikke lage støy.

Trafoen din skal kunne dimmes så det er ikke der problemet ligger ivertfall.
    ps. trafoen du har er merket med 210VA dvs at du maks kan koble til 210W totalt, så du bestemmer selv om du vil bruke en eller flere av utgangene, effekten den kan levere er maks 210w, men for å øke levetiden på trafoen er det en stor fordel å ikke belaste den mer enn med 150-180w, belastes den fullt ut lever den mye kortere. Samme gjelder spotpærer, dim de litt ned så varer de faktisk flere år lenger

Håper svaret hjelper.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde faktisk en elektriker hjemme i dag som blant annet installerte en slik dimmer for meg. Har den på en billig 3xhalogenspoter fra IKEA. Har ikke fått testet den selv enda, men elektrikeren ringte og sa den funket fint. Han sa samtidig at den faktisk var ganske bra til prisen. Halogenpærene jeg bruker er vel 220V, så bruker ingen trafo. Så jeg vil tro det er trafoen som er problemet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike dimmere kan jobbe ganske forskjellig fra hverandre og lager en egen type vekselstrøm signal som kan være ganske forskjellig fra 50hz sinus som mange traforer foretrekker. Det finnes også forskjellige type el. strømforsyninger til 12v halogen lamper, noen er nermest vanlige traforer mens andre er mer som switchende strømforsyninger å regne og består av en del elektronikk. Kobbles slike ting sammen er det viktig at de er beregnet for å jobbe sammen, ellers kan det gå noen helt andre strømstyrker gjennom og man kan få støy som du beskriver, varmgang og i værste fall brann tiløp.

Ville ikke brukt den trafoen du angir dersom den ikke klart og tydelig er beskrevet at den kan jobbe sammen med en dimmer.

Ellers er det også vanlig at dimmere trenger en viss belastning for å jobbe slik de skal, og det er ikke uvanlig at den er oppgitt både med en min og en max watt verdi.

Bruker ellers samme dimmer som du oppgir sammen med en halogen strømforsyning på 60 - 210w som er angitt med at den er "Dimbar med resistive og induktive dimmere" og har kobblet 9x 20W halogen spotter på denne. Den er så å si helt lydløs.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode og ikke minst kjappe svar!

Da blir det til at jeg leverer tilbake dimmeren og installerer en vanlig lysbryter som jeg har fra før. Hovedgrunnen til at jeg ville ha den dimmeren var egentlig pga fjernkontroll for å slå av\på. Demping av lyset er ikke så viktig for meg siden jeg kan tilpasse lyset med forskjellig effekt på spottene og spredning..

Kommer til å bruke maks 180W, så det burde gå ok for trafoen håper jeg

edit: hmm Ask4me2's innlegg gjorde at dette ikke ble så lett allievel..
    Vet du hvor jeg evnt kan få en slik trafo, pleier de å være spesielt mye dyrere? Min koster jo bare 250 hos clas eller 230 på malmbergs..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hanzo!
    edit: hmm Ask4me2's innlegg gjorde at dette ikke ble så lett allievel..
    Vet du hvor jeg evnt kan få en slik trafo, pleier de å være spesielt mye dyrere? Min koster jo bare 250 hos clas eller 230 på malmbergs..
    Kjøpte denne jeg bruker enten på Biltema eller på Clas og den var ikke spesiellt dyr, husker ikke helt da det er noen år siden, men kan ikke se at de har den samme modellen i sitt utvalg nå.

Edit: Synes det ofte står såpass lite info om slike stømforsyninger og dimmere på slike utsalgs steder, at det for å være på den sikkre siden er lurt å kontakte en elektrikker for valg av deler og eventuell installasjon. Får du tak i en elektronisk trafo som det står takler begge (resistive og induktive) type dimmere og har den watt effekten du har tenkt å bruke, er det forsåvidt greit, men man bør vite hva man gjør med dimmere og tilsluttet utstyr, ellers kan man lett ødelegge noe eller lage en brannfelle....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •