Gratis kabelskjuling og byggebilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gratis kabelskjuling og byggebilder

Dersom min variant av kabelskjul er velkjent får dere ha meg unnskyldt. I motsatt fall kan det være noen tips å hente.

Jeg har skjult mine kabler helt ved å ta av gulvlister, fore på med 15 x 15 mm lister nede ved gulvet og jevnt med øvre kant gulvlist. Da blir det et åpent spor i mellom som er grei å legge kabler i. Listene laget jeg ved å kløyve et 15 mm panelbord som lå på roteloftet over garasjen. Rundt dør og vinduer gjorde jeg i prinsippet det samme. men her foret jeg belistning ut i bredden. Rundt dør og vindu ble det da bredere lister som egentlig var en fordel da listene som var fra før var smale og puslete. Både nye lister og remonteringen av gulvlistene blir gjort med skruer slik at de er kjapp å ta av om jeg skal skifte kabler eller reparere noe bak listen.

Se bildene så skjønner dere. Bildene viser arbeidet FØR siste maling- og lakkstrøk er kommet på.

Har også lagt ved noen andre byggebilder. Alt er ikke 100% ennå, men vi har gjort de første testene og dette skal bli hyggelig. :-D

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke dumt det her. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var smart dette ja Eneste ulempe må vel være at det samler seg mer støv på listene, når dem blir så brede. Så du må være flittig å vask fremover :-D :-D :-D

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigarve
    Eneste ulempe må vel være at det samler seg mer støv på listene, når dem blir så brede.
    Ja, for åpen kabelsalat samler ikke støv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såfremt kablene ikke er for tykke kan et annet alternativ være å frese ett eller flere spor på baksiden av listene med en overhåndsfres.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av delphi
    Såfremt kablene ikke er for tykke kan et annet alternativ være å frese ett eller flere spor på baksiden av listene med en overhåndsfres.

Da bør jaggu ikke kablene være tykke.
    Vanlig gulv list ligger på 12mm x 58 eller 12x70 profil list på det tynneste 10mm.Også noen glatt kanter som er høvlet som 10x58 eller 10x70

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke an å skråstille listene?
    Feks 60 eller 75 grader?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Går det ikke an å skråstille listene?
    Feks 60 eller 75 grader?
    Da blir det litt vrient å få hjørner bra. er ikke lett å få rett vinkel da.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Da blir det litt vrient å få hjørner bra. er ikke lett å få rett vinkel da.
    Ah, tenkte jeg ikke på. Men det går da an å lage en eller annen klosse i hjørnet da. Med hull i for kabelgjennomføring. Denne kan vel om man har litt teknisk erfaring lages om til et litt stilig lys om man går inn for det. Da burde det jo tilogmed bli ganske stilig.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk laget noen slike for en stund tilbake, men gav opp da lysene ble litt vanskelige. (Les; Latsabb)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelskjul bak listene

Hyggelig med respons. Det er klart at det vil samle seg noe støv oppå den "hyllen" som den utforede listen gir. Imidlertid stikker den ikke mer enn 15 mm + toppen av eikelisten som skrår noe innover i toppen. Regner med at den skal være grei nok å holde ren med et kjapt drag med støvsugeren. Påforingen maler jeg i veggfargen som vi har lagt i en gråtone for hele rommet.

Jeg oppdaget underveis at det var like enkelt å montere den øverste påforingen på listen (når jeg hadde den på benken) og så skru fast hele stasen etterpå. Dette gir med nøyaktig tilpasning mot toppen av listen så det blir tett og jevnt der. Jeg bruker som nevnt tynne skruer og skrur ikke mer enn høyst nødvending for at listen med påforing skal ligge tett mot veggen.

Jeg har ingen problem med å føre fram 2 stk 2x4 mm2 kabler + HDMI kabel i det lille rommet som dannes bak listen. Har man bruk for mer er det bare å lage litt større påforing. Jeg startet med å stifte med klemmer over kablene, men fant etterhvert ut at dette opptar mye plass. Nå har jeg punktlimt med limpistol. (etter å ha sjekket at isloasjonen på kablene tålte varmen fra limen!!)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •