TAL's Hjemmekino - Forvandlingsprosessen fra gammelt til nytt rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile TAL's Hjemmekino - Forvandlingsprosessen fra gammelt til nytt rom

Tenkte det var på tide å få lagt ut bilder av den nye hjemmekinoen. Flyttet inn i nytt hus for litt over to år siden. I den ene enden av huset er det en nedsunket peisestue hvor det raskt ble bestemt at det skulle bli hjemmekino.

Da vi flyttet inn var dette rommet veldig 70-tall med stygg peis, stygt teppe, rød strietapet og et rart gammelt kontortak fra 70-tallet. Selv om rommet var stygt ble det allikevel hjemmekino relativt raskt, men vi hadde hele tiden tenkt å pusse opp rommet ordentlig.

Våren 2006 satte vi igang med prosjektet. Hensyn til små barn, WAF faktor ikke minst og det faktum at vi ønsket en kombinert peisestue/hjemmekino gjorde at vi gikk for et opplegg med innebygde høyttalere, skjulte kabler, flatskjerm integrert i vegg og prosjektor med lerret.

Jeg har brukt AV-forum aktivt for innspill til selve byggeprosessen, valg av nye produkter og har blitt inspirert av de mange flotte kinorommene som er presentert.

Når det gjelder selve byggeprosessen, ble denne startet med at vi fikk bygget om peisen. Deretter ble taket og teppet fjernet. Nytt tak ble senket ned ca 15 cm (benyttet monteringsbånd som "lydbøyler" til bjelkene), gips og downlights installert.

Ringmuren rundt det nedsenkete rommet gjorde at vi kunne "løfte" ut lettveggene over ringmuren for å forberede for innbyggingshøyttalere og trekking av kabler. Dette gjorde det også mulig å "felle inn" plasmaskjermen i veggen. Dette ble også gjort på siden av peisen, slik at alle kabler ble skjult.

Høyttalerkabler ble trukket i flexrør, og noen av AV-kablene ble trukket i 32mm rør fra Clas Ohlsson. På det tidspunktet visste jeg ikke at det fantes vanlige flexrør i slik dimensjon. Dette angrer jeg på nå. Det viste seg at det ikke var mulig å trekke igjennom alle kablene. Rørene fra Clas Ohlsson er nemlig gummierte (beregnet på vann) på innsiden, noe som gjorde det tilnærmet håpløst for de litt tykkere kablene. Derfor ble HDMI og Komponent-kabel til prosjektoren lagt i kabelkanaler.

I reisverket til de nye lettveggene ble det laget "kasser" til innbyggingshøyttalere. Lettveggene ble også isolert med Glava. Ellers er alle vegger og tak enkle lag med gips som er sparklet og malt. Downlightene i taket er lagt i tre kretser, slik at jeg kan kontrollere lyset. I tillegg er det laget et "hulrom" til lerretet i taket. Lerretsveggen er malt mørkere (tror fargen heter "Solid"), mens de andre veggene er malt noe lysere ("Sand").

Det var allerede varmekabler på gulvet (under det gamle teppet). Vi har nå lagt skifer. Er klar over at dette ssv ikke er optimalt mhp på lyd, men vi tenker på å ha et gulvteppe i tillegg. Stor, myk sofa fra Bolia gjør kveldsunderholdningen komplett.

Vil legge ut bilder av den ferdige kinoen på Min Hjemmekino snart. har lagt ut en del bilder av byggeprosessen her.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et spennende prosjekt som ser ut til å ha gitt et utmerket resultat. Veldig stilfulle løsninger med tanke på å integrere lerret, TV og peis i samme rom. Gleder meg til å lese profilen i minHjemmekino.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •