Oppussing - fremtidsløsninger kabling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppussing - fremtidsløsninger kabling

Er i ferd med å pusse opp og trenger tips til hva jeg bør tenke på for å være best mulig forberedt på framtidsløsinger innen lyd, bilde, data og strøm(styring). Med tanke på at ommøbleringer kan forekomme, så vil jeg være mest mulig helgardert. Har du tips til hva som er viktig på en eller flere av punktene under? Hva er dine tanker om framtidens løsninger?

Strøm:
    For mest mulig skjult anlegg der det går, legge trekkrør i veggene. Legge inn looper på røret der det KAN bli aktuelt med stikkontakter, slik at elektrikker bare kan bore seg gjennom veggplatene og dra ut det han trenger.
    Strømstyringssystemer (f.eks Orion 700) er vel trådløse og trenger ingen styresignaler som må kables opp?

Lyd:
    Legge opp rør til å trekke kabler til diverse høyttalere i et surround oppsett.
    Skjerming: Hva er viktig å tenke på? Signal/lyd/strøm avstand mellom kabler.

Bilde:
    Antenne/kabel TV kommer inn på et punkt i leiligheten. Borettslaget er i ferd med å innføre digital-tv, men jeg vet foreløpig ikke hva det innebærer. Hørte at de forkastet en boks med bare ett uttak (kun 1 TV!), så sannsynlig blir det to (eller flere?) uttak på den boksen de går for. Men hvordan løser jeg dette? Ser for meg at fremtiden om ikke alt for mange år er en lcd skjerm i hvert rom. Hvordan føres det digitale signalet rundt til de respektive TV'er? Er det en ide å legge opp IR-punkter til styring av dekoderen(e)? Er helt blank på hvordan dette kan/bør gjøres i dag...

Prosjektor:
    Hvike ledninger trenger fremtidens prosjektorer. Er HDMI alt man trenger å tenke på?

Dørklokke/kamera:
    Tror dørkamera blir framtiden. Kommer dette til å kreve egen kabling eller kommer det til å kjøre trådløst eller over datanett (IP)?

Data:
    Tråløsalderen er her, men jeg ønsker muligheten til å kjøre kablet nett ved siden av da trådløst ikke alltid leverer bra nok. Er mye betong her, så signalet sliter i visse rom.

I tillegg ser jeg for meg at radio kjører vel så bra over nett IP som den "nye" DAB standaren. Allerede i dag finnes det IP radioer å få kjøpt. Tipper dette blir stort med tiden, så et kablet punkt i hvert rom tror jeg er smart.

100Mbit er billig, men hva kreves for å komme opp på gigabit? Gigabit nettverkskort er jo i ferd med å bli standard.

Er stjernenettverk eneste mulighet (alle kablene koblet til en hub/switch/ruter)? Hadde vært utrolig kjekt med punkt-til-punkt kabling fra rom til rom ala strømkabler, men det går vel ikke...?

Annet:
    Lydisolering er et must, har gardert meg med rockwool lydplater der det trengs/går.

Innen lys (downlights) så er det halogen som gjelder i dag, LED i morgen og fiberoptikk i litt fjern framtid. Kanskje ikke så mye å få gjort noe med nå?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Har egentlig lite å bidra med her, men syns dette var en god start på en tråd. Mye av dette lurer jeg også på i forbindelse med min oppussing og installasjon av hjemmekino. Håper på mange gode og utfyllende svar her. :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kunne man svart langt på, men nøyer meg med ett tips, etter å ha slitt og svettet i hele går uten resultat.

Jeg la nemlig 20mm trekkrør til prosjektor og høyttalere da jeg bygde hus. Men å tre en stiv HDMI-kabel gjennom dette røret, hvis det har knekker f.eks fra vegg til tak, det skal jeg love deg krever teknikk og tålmodighet. Jeg ga opp til slutt. Det kan være en ide å legge kabelen før du lukker tak og vegger.

Alternativet mitt er å gå på kaldloftet, og skjære av halve trekkrøret på et
    punkt så jeg når kabelen, og så hjelpe til å dra den derfra! Mye plunder.

Et annet tips! Skal du f.eks. ha gips på vegger, bør du "skunke" der du skal ha veggmonterte elementer som lerrett og høyttalere, og ikke minst til prosjektor i tak. Og husk at denne må ligge helt mot gipsplatene, ellers risikerer du buler og knekker i gipsen når du drar til.

Jeg huska å skunke vegger, men glemte å skunke i tak for prosjektor, så det måtte jeg gjøre i ettertid. Lå i Glava på kaldloftet med en meter takhøyde og prøvde å glemme alt det vonde jeg kjente i ryggen, og tenkte kun på hvor mye bedre livet mitt ville bli når prosjektoren kom på plass!

Ellers er skjultanlegg til kabler vidunderlig når det er på plass. Kabler er ikke pent å se på, enten de ligger langs veggene eller bak tv-en

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei bulle17! Kan du utdype hva du mener med å skunke? Mener du å forsterke vegg og tak der det er behov for det? Feks at man skunker taket der PJ henger pga den ekstra vekten....?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=teddytusen]Hei bulle17! Kan du utdype hva du mener med å skunke? QUOTE]

Bak mine gipsplater er det reisverk hver 55-60 cm, bredden gir seg etter bredden på Glavarullen. Enkelte steder hvor jeg skulle henge opp høyttalere, lerret osv, ville skruefestene havne midt i glavaen, og ikke treffe treverk. på disse stedene spikret jeg opp treverk mellom reisverket, og gjerne to-toms materiale. Dermed var jeg sikret godt feste i veggen.

Det finnes mange gode løsninger med gipsanker og annet for gips også, men høyttalere osv har jeg tenkt å ha hengene i mange år. Selv om skruene i seg selv tåler mye belastning, tåler ikke gipsveggen nødvendigvis det samme. Skulle man ved et uhell komme borti høyttalerne, eller naboungene skulle finne på å sitte på dem ), så ser jeg ikke bort fra at et feste bare i gipsvegg vil få veggen til å si takk for mat. Skruer festet gjennom gisp og videre i solid treverk tåler en del.

Men som sagt tidligere i tråden er det veldig viktig at "skunkene" blir liggende helt mot gipsplata. Ellers vil gipsplata trekke seg inn mot skunken, når du strammer til skruene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åkei!! :-D Nå er jeg med. Har tenkt litt på dette. Gips er noe dritt å feste noe som helst i ja. Men skunking forutsetter jo at du er noenlunde sikker på hvor alt skal være på forhånd.....

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, absolutt. men på tv-stua mi sa det seg selv hvordan høyttalere, prosjektor osv skulle plasseres.

De andre plassene i huset jeg skunket er det verre med. Noen steder må man bare anta at det blir naturlig å henge opp ting. Jeg skunket i hytt og pine for min del, for å være sikker på at det er gode forankringspunkt i veggene.

Et tips i den anledning. Noter gjerne hvor du skunker og høyde fra gulvet. Det ekke enkelt å huske, spesielt ikke hvis man bygger nytt hus, og man har 1000 andre ting å huske...:???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •