Kino-teddy1000 : En liten ombygging på gang...

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Side 1 av 37 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 730
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino-teddy1000 : En liten ombygging på gang...

Hei! Etter mange års drøm om egen bolig, har jeg endelig oppfyllt den!! Deilig! Nå starter planleggingen av kinoen i kjelleren. Den ligger litt ned på listen over hva vi må gjøre med huset, men det skader ikke å starte med planleggingen tidlig.

Litt om rommet: Det er en "råkjeller" det er snakk om. Det betyr at jeg slipper å rive noe som helst. Kjelleren er bare "senket" 50 cm ned i jorden. Fordel fuktmessig regner jeg med. Dreneringen virker uansett veldig bra! Har regnet mye i det siste og det er ikke tegn til noe fukt. Onkel som er tømrer og arkitekt mente at det sikkert var drenert på gamle måten. (nærmest som en egen mur under jorden på oppsiden av huset.) Han som eide huset før(og som har hjelpt faren å bygge det) sa at det var plast i gulvet slik at det ikke skulle komme noe opp der hvertfall. Mange antakelser der, men det ser bra ut foreløpig hvertfall. Rommet har ikke vinduer.

Et problem som jeg ser med en gang er at jeg mener at rommet det er snakk om er ganske smalt. Det er ikke mer en 315 cm i bredden. Det er før isolasjon og lyddemping. Er dette rett og slett for smalt....?

Høyden er det hvertfall ikke noe å si på. Det er litt isolasjon i taket nå, og jeg stakk et målbånd opp i et hull. Det viste at det er ca 23 cm opp til gulvplatene i etasjen over. I tillegg til de 23 cm har jeg 247 cm å gå på. Det er selvsagt uten gulv på plass.

Lengden er ikke så verst heller. Slik jeg har tenkt det så har jeg 670 cm til rådighet. Det er mer å gå på (ca 300 cm), men det har ingen hensikt.

Målet med rommet er at det skal være ganske så lydtett. Jeg er dessverre slik at jeg ikke klarer å nyte musikk og film dersom jeg vet at det plager andre. Være seg andre i huset eller naboer.....:-| Når det er sagt så er det ikke veldig viktig om det blir lydgjennomtrenging til resten av huset. Det mest viktige er demping mot naboer. Nærmeste nabohus er bare 10-12 meter unna.

En oversikt over planer:

-Det blir selvsagt lydbøyler i taket og skjulte ledninger hele veien. Edit: det ble ikke lydbøyler, men skjulte ledninger ble det.
    -I tillegg så blir det kanskje et eget teknisk rom. Edit: er på plass
    -Varmekabler i gulv. Edit: ble droppet
    -DIY høyttalere...? Edit: ikke enda
    -SVS sub. Ikke bestemt hvilken enda. Edit: har bygget selv, og det blir flere
    -ny PJ. Edit: ikke på en stund enda
    -mer effekt hele veien rundt. Edit: ikke før nye ht er på plass hvertfall

Anlegget er forsåvidt listet opp under, men jeg driver å planlegger noen forandringer. De planene forandrer seg nesten på daglig basis!!

Ellers er jeg interessert i tips og kommentarer fra "fellow builders" og andre med gode inputs!! (feks hjalmarjalla som jeg må rette en takk til for en flott byggetråd!!!!!)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Teddytusen :-)

Bilder legger du opp når du f.eks svarer i tråden, eller oppretter en ny. Scroll ned et stykke på skjermen, og velg knappen "Behandle vedlegg" - deretter klikker du "bla igjennom" og leter deg frem til hvor du har lagret bildene på pcen som du ønsker å legge ut på Avforum. Når du så har funnet bildet velger du "Last opp" og venter litt. Deretter kan du gjenta dette til du har fått lagt ut det antallet bilder du ønsker.

Så klikker du til slutt "lukk dette vinduet" og trykker "Send svar" :-)

Hvis du legger ut noen bilder er det lettere å komme med innspill..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at bildene blir for store....... 2,1mb.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan hjelpe meg med å få bildene små nok til at jeg får lagt de inn her?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk etter "ImageResizer" på Microsoft Corporation

Gratis program som lar deg endre størrelsen på bilder :-)

Finner det under "Powertoys" på høyre side, et stykke ned...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver vi. Håper det går. Bare de ikke ble for små nå da....:-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se......

-Bildet som er i en post over er tatt fra der lerretet skal henge.
    -dersom jeg har forstått dette, så er første bilde i denne posten tatt fra antatt sweetspot.
    -det neste er tatt fra et "tilstøtende" rom. Det er jo ikke noen vegg der enda, men den kommer der man ser de røde mursteinene stikke ut.(gammel vegg)
    -det siste viser en døråpning som jeg vurderer å tette. :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor takk til deg hjalmarjalla!!!!!!!!!!:-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, dette blir bra :-)

Nå er det bare resten som gjenstår ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Skikkelig oppmuntrende ord fra Bodø!! :-D Spørsmålene mine forsvinner vel litt i teksten over, men har du, eller noen andre, noen tanker rundt rommet? Det er jo ganske smalt da.....:neutral: Det er jo bare 315 cm bredt. Hvor mye må jeg minimum regne med forsvinner av dette i isolasjon og 2 lag gips? Hvor mye luft mellom vegg og stenderverk?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dersom den ene veggen er inn mot annet rom, kan du klare deg med 2" og 5cm isolasjon. Mot yttervegg må du først ha papp, og 1,5" x 3" stender samt 10cm isolasjon. Du sparer også noe på å ha 1lag med gips på veggene (istedet for 2lag da).

Dette rommet har stort potensiale. En god tanke å plassere utstyret i eget teknisk rom, synlige kabler og masser av "blå-lys" er ikke bra i kinorom.

Lykke til!

PS! Pass på å få materialpriser fra minst 2 forhandlere! Var selv i dag innom Monter' Stormarked og skulle kjøpe 140m profilert listverk...dem skulle ha 38kr pr.m (!). Fant samme lister annet sted til kun 15kr pr.m (Det er penger å spare på sånt!)

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rom det der

Gleder meg til du begynner aa bygge. Naa har du tusen muligheteren, baaade paa plass og design av rommet.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det brukes ikke papp mot murvegger i kjeller lengere, sett den nye stenderveggen ett par cm fra murveggen slik at det blir luft mellom isolasjon og mur

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Målinger gjort før og etter isolering av en vegg viser at det er de første 5 cm med isolasjon som virkelig monner. De reduserer varmetapet med hele 45 %, mens de neste 5 cm utgjør ca. 15-20 %. Det er også lettere å etterisolere med 5 cm kontra 10 cm isolasjon, og dette kommer av at 48 x 48-lektene er langt enklere å feste enn 48 x 98."

Etterisolering* Tekst og foto

Så om du vil spare inn noen cm, så kan du nok klare deg med 5 cm isolasjon mot alle vegger, dette er også en fordel med tanke på kondens mellom mur og innervegg, spesielt dersom muren ikke er isolert fra yttersiden. Det er klart at 7-10 cm isolerer bedre på kalde dager, og mot uønsket lydgjennomgang, men om du prioriterer mest mulig bredde på rommet, kan du gå for 5 cm stenderverk, og et lag gips :-)

http://www.byggforsk.no/default.aspx...=188&sosID=307

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Flott med respons! :-D Gleder meg veldig til å begynne på dette her. Selv om det ligger litt ned på prioriteringslista så tror jeg at jeg skal klare å bygge litt innimellom. Har vurdert litt frem og tilbake om jeg skal bygge det tekniske rommet i den døråpningen som dere ser på bilde 3 i post 7. Det vil stjele litt rom i verkstedet mitt, men det kan jeg leve med. Tanken er da å lydisolere så godt det lar seg gjøre, samtidig som det er mulig å komme til fra baksiden. Fronten har jeg hatt tanker om noe sotet glass, men jeg vet ikke hvordan dette vil fungere. Bedre å gjemme det helt....?

Alternativet er da i så fall å ha det i det tilstøtende rommet. Det ligger bak bakvegg. Der er det meningen vi skal ha en bitteliten bar.

Er fremdeles bekymret for at rommet er smalt......

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    "Målinger gjort før og etter isolering av en vegg viser at det er de første 5 cm med isolasjon som virkelig monner. De reduserer varmetapet med hele 45 %, mens de neste 5 cm utgjør ca. 15-20 %. Det er også lettere å etterisolere med 5 cm kontra 10 cm isolasjon, og dette kommer av at 48 x 48-lektene er langt enklere å feste enn 48 x 98."

Etterisolering* Tekst og foto

Så om du vil spare inn noen cm, så kan du nok klare deg med 5 cm isolasjon mot alle vegger, dette er også en fordel med tanke på kondens mellom mur og innervegg, spesielt dersom muren ikke er isolert fra yttersiden. Det er klart at 7-10 cm isolerer bedre på kalde dager, og mot uønsket lydgjennomgang, men om du prioriterer mest mulig bredde på rommet, kan du gå for 5 cm stenderverk, og et lag gips :-)

http://www.byggforsk.no/default.aspx...=188&sosID=307
    OK. Men hvordan påvirker dette lydisolasjon....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggene har ikke mye å si for lydisolasjon oppover. Det som er lurest å gjøre å legge gips taket før du setter opp veggene slik at gipsen går nesten helt i murveggen. Sprekken mellom murvegg og gips tak tetter du med akryl.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter pris på all lydisolasjon jeg kan oppnå, men jeg er egentlig minst like opptatt av at det er mest mulig dødt mot naboer også. Veggen med lerret er mot nabo (enebolig 10 meter unna) Jeg har jo mye å gå på i lengderetning av rommet, så jeg kan jo lydisolere ekstra på den veggen. Veggen til høyre for sweetspot er også en yttervegg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eribraa
    Veggene har ikke mye å si for lydisolasjon oppover. Det som er lurest å gjøre å legge gips taket før du setter opp veggene slik at gipsen går nesten helt i murveggen. Sprekken mellom murvegg og gips tak tetter du med akryl.
    Hmmmm... Er dette rett fremgangsmåte når jeg skal bruke lydbøyler?

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontaktet Glava vedr montering av tak m/ lydbøyler og vegger. Følgende er svaret som jeg fikk på mail (Glava har forøvrig utmerket service med rask responstid):

1: Monter gipsplater på veggene, men avslutt disse 7-8 mm fra bjelkelag/eksisterende himling. Fug med elastisk fugemasse.
    2: Monter lydreduksjonsbøyler slik at lektene vil gå på tvers av bjelkelaget. Bøylene monteres med c/c 1200 mm i lektens lengderetning og flyttes for hver ny lekt(forband). Det SKAL IKKE festes lekter i veggen. Det er veldig viktig at denne himlingen er fritthengende. Den første lydbøyle/lekt skal ha avstand fra veggen. Jeg legger ved monteringsanvisning!!
    3: Monter 2 lag gipsplater med forskutte skjøter. Platelagene avsluttes 7-8 mm fra veggene rundt. Spalten fuges med elastisk fugemasse. Fugemassen holder gipslagene på plass mot veggene.

Med andre ord er deres anbefaling at veggene settes opp før montering av takbøyler og gipstak. Selv hadde jeg montert selve lydbøylene før jeg hadde satt opp veggene, og da måtte jeg "styre" meg gjennom lydbøylene i taket for å få plassert gipsplatene på veggen. Dette var selvfølgelig ikke helt gunstig med tanke på håndteringen av tunge gipsplater.

Jeg fulgte rådene fra Glava, da jeg selv ikke har kunnskap nok til å etterprøve fagfolk. Men det finnes sikkert andre fremgangsmåter som også oppnår ønsket effekt om mest mulig lyddemping.

Vedlegger Glava sin monteringsanvisningen av lydbøler.

Side 1 av 37 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •