Kino-teddy1000 : En liten ombygging på gang... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Side 3 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 730
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror ikke det er store forskjeller på rockwool kontra Glava, disse er begge glassfiberbasert isolasjonsmateriale. Generelt tror jeg glava på rull er noe billigere...

På innevegg benytter du standarden med 1,5" x 3" stendere og svill. På disse benyttes 7,5cm isolasjon.
    På 10cm isolasjon benyttes da 2" x 4" stendere (unødvendig med så stor dim på innervegger da).

Til 5cm isolasjon benytter du f.eks 1" x 2" stendere, men ikke benytt disse på fullhøyde med kun feste bunn+topp svill (blir vinglete).

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var jeg igang!!! :-D

I går tettet jeg det som stod igjen av igjenmurte vinduer og ventilen. Startet nedrivning av det gamle taket i dag. (i tillegg pusset jeg opp en fin gammel ovn). I morgen skal jeg fortsette å rive taket og rydde ferdig rommet. I morgen ettermiddag kommer fattern, og da begynner vi å sette opp stenderverk og isolere. :-D

Skulle ta bilder og legge ut, men kameraet slo seg av pga lavt batterinivå. Og det med helt nye batterier!!! Skiftet enda engang, men samme prob....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til...det er nå morroa begynner!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moroa begynner vel ikke før det gamle taket er borte.....:-D
    Er i helt elendig form for tiden, så det blir spennende å se hvor mye jeg orker denne helga. Tipper at det er fort glemt når veggene kommer opp!!

Fatter ikke hva som går av kameraet. Det slår seg av når jeg trykker på utløser-knappen. Står først å blinker "lite batteri", så slår det seg av. (ja, batteriene er nye) Skikkelig irr! Madammen har med det nye til Vietnam, så nå får jeg ikke dokumentert prosessen.......

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haaaaaaaaaaaaater glassull!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner virkelig hva du mener om dette ja...Da jeg begynte som snekker lærling en svært varm sommerdag i 1981 (er nå kun snekker på hobbybasis!), ble jeg satt til å isolere stubbloftet på et bygg med 1,5m takhøyde...og antatt 40grader varme....glemmer det aldrig!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool er ikke glassfiberbasert, det er laget av stein. (Som navnet tilsier.. )

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer dersom vi skal spesifisere. Glassmatter er typisk dem som du finner mellom bjelkelaget på loftet i hus fra typisk '70 tallet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Joda Rockwool er steinull, men det er ikke den hvite Glava-dritten fra 1967 som jeg og fattern fjerna i går!!! :-D Rockwool er jo rene eventyret i forhold.

Det er forferdelig trist at det forbanna kameraet ikke fungerer, for nå er vi ferdig å stendre og isolere 2 vegger. 1 vegg til har fått stendere. Deilig å se resultat!!! :-D Når det er sagt, så er jeg så syk at jeg knapt klarer å stå. Svetter etter å ha spikra 2 spikrer..... Det betyr at min gamle far må ta seg av mesteparten av arbeidet denne gang. Vi skal jobbe 3 dager i romjulen og de 2 første helgene på nyåret. Iløpet av de nevnte dagene må vi gjøre noe andre steder i huset også slik at madammen blir glad når hun kommer hjem fra Vietnam. (legge gulv i 2 små ganger og pusse opp trappen)

Fortsettelse følger.....:-D

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her ser jo veldi bra ut Godt å hørre at andre og får litt virus å slite med, hehe Lykke til videre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Ja det er ikke akkurat morro dette. Takk for lykkeønskningene! Jeg følger med på din tråd også. Men du. De bildene i tråden din, er de tatt i disse dager? Ser ut som det er varmt og fint. Blå himmel og greier. Har ikke vært så mye av det på vestlandet i det siste....... :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha ha. Snakka med madammen litt tidligere i dag om kameraet som ikke virka. Hun sa at det hadde oppført seg sånn tidligere når det var kaldt. Nå er det riktig nok kaldt i stua vår (dårlig isolert og en knapt fungerende peis) men jeg var skeptisk. Jeg satte den foran vifteovnen litt og testet. Jaggu! Virket ikke veldig lenge, men lenge nok til at jeg fikk tatt noen bilder.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Tror ikke det er store forskjeller på rockwool kontra Glava, disse er begge glassfiberbasert isolasjonsmateriale. Generelt tror jeg glava på rull er noe billigere...

På innevegg benytter du standarden med 1,5" x 3" stendere og svill. På disse benyttes 7,5cm isolasjon.

På 10cm isolasjon benyttes da 2" x 4" stendere (unødvendig med så stor dim på innervegger da).

Til 5cm isolasjon benytter du f.eks 1" x 2" stendere, men ikke benytt disse på fullhøyde med kun feste bunn+topp svill (blir vinglete).
    Jeg har aldrig hørt om at noen bruker 1.5"x3" fy flate er jo ille nok med 2"x3"
    Meste parten av innervegger jeg setter opp er i 1.5"x4".
    Hvem i alle dager bruker 1"x2" 48X48 er jo normalen å bruke på 5cm isolasjon.
    forskjellen mellom glava og rockwool er for det meste at rockwool er bedre mot brann.Udokumentert så sies det at den også er bedre mot lyd.
    Noe jeg tviler sterkt på.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble anbefalt flere steder å bruke 1,5x3. Isolasjonen jeg bruker er 70mm. Hadde jeg brukt tykkere så hadde jeg risikert å flytte frysepunktet lenger inn i veggen. Rommet mitt er dessuten smalt, og derfor vil jeg ikke bruke noe tykkere. Hva mener du med at 2x3 "er ille nok" ?

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teddytusen: He he. Ja det er ikke akkurat morro dette. Takk for lykkeønskningene! Jeg følger med på din tråd også. Men du. De bildene i tråden din, er de tatt i disse dager? Ser ut som det er varmt og fint. Blå himmel og greier. Har ikke vært så mye av det på vestlandet i det siste.......

Har har det regnet 51 dager Men som sagt i tråden under første innlegg så var dette utført i sommer Men ville ikke starte en tråd som ble liggende i en evighet uten at det skjedde noe på den

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut!! Lykke til videre. Mulig bildet lurer meg litt, men har du satt 1,5 * 3 bjelkene på tvers -jeg mener med flasken(3") mot veggen. Vil ikke dette svekke styrken i veggen....?

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg ble anbefalt flere steder å bruke 1,5x3. Isolasjonen jeg bruker er 70mm. Hadde jeg brukt tykkere så hadde jeg risikert å flytte frysepunktet lenger inn i veggen. Rommet mitt er dessuten smalt, og derfor vil jeg ikke bruke noe tykkere. Hva mener du med at 2x3 "er ille nok" ?
    Til utlekting som du har gjort er det du har gjort riktig jeg sa mest vanlig til 5 cm isolasjon er 2"x2" (48X48) normalen. Den stemmer med isolasonen

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Dette ser veldig bra ut!! Lykke til videre. Mulig bildet lurer meg litt, men har du satt 1,5 * 3 bjelkene på tvers -jeg mener med flasken(3") mot veggen. Vil ikke dette svekke styrken i veggen....?

Skikkelig observant du! :-D Det stemmer at de er satt på tvers ja. Som nevnt tidligere i tråden så er jeg bekymret for at rommet skal bli for smalt. Det blir 50mm iso på den veggen og 1 til 2 lag gips. Så kommer flytende gulv + tak i lydbøyler, og sannsynligvis et nytt stenderverk med 1 lag gips rundt hele veien. Rom i rommet på en måte. Vi får se. Det er ikke helt avgjort enda. Jeg er allerede nede i 303cm bredde, så jeg får ta en vurdering etterhvert.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sildo
    teddytusen: He he. Ja det er ikke akkurat morro dette. Takk for lykkeønskningene! Jeg følger med på din tråd også. Men du. De bildene i tråden din, er de tatt i disse dager? Ser ut som det er varmt og fint. Blå himmel og greier. Har ikke vært så mye av det på vestlandet i det siste.......

Har har det regnet 51 dager Men som sagt i tråden under første innlegg så var dette utført i sommer Men ville ikke starte en tråd som ble liggende i en evighet uten at det skjedde noe på den

He he he. Ja syns det var noe muffins ja. Det er jo flere som har kommentert at det går fort unna med deg. De har nok ikke fått helt med seg det de heller. :-D

Side 3 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •