Kino-teddy1000 : En liten ombygging på gang... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Side 2 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 730
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk Zocral! Det var nok sånn jeg hadde sett for meg at det måtte gjøres. Har vært innom Glava sine sider, men dette var jo oppklarende.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge måter som er beskrevet kan være aktuelle.

Se under "Detaljer", beskrivelse av overgang tak/vegg i denne brosjyren fra Rockwool:

http://www.rwsc.dk/brochurebestillin..._lydboeyle.pdf

Figur A er veggen montert først, Figur B er taket først :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.... Var ikke så lett å lese de tegningene.(for meg altså). Jeg forstår likevel forskjellen på de to måtene å gjør det på. Det som er spm er jo hva som er best? Vil jo tro at dersom veggene er slått opp først, og gulvet er flytende og taket er flytende (bøyler) så vil dette være den beste løsningen. Tar jeg feil? Dersom jeg velger å lage til taket først, så vil jo veggene være mekanisk koblet til taket....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg lurer på er om det går ann å droppe isolering på vegg til venstre for sweetspot? Rommet er jo så smalt, så jeg vil gjerne spare inn litt på denne veggen. Tanken er da å isolere ekstra på andre siden av veggen inn mot resten av kjelleren. Er dette helt håpløst? Jeg skal uansett ha 2 lag med gips på nevnte vegg.

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet skal bli artig å følge videre. Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det!!:-D Nå ser det ut til at det faktisk er en liten mulighet for at jeg kan starte på prosjektet ganske snart. Madammen skal jobbe i Vietnam i 1 til 2 mnd fra starten av desember. I tillegg til ekstra peng så kan jo katten danse på bordet mens musa er borte........ Jeg isolerer jo gulvet i stua..... (kremt)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    En annen ting jeg lurer på er om det går ann å droppe isolering på vegg til venstre for sweetspot? Rommet er jo så smalt, så jeg vil gjerne spare inn litt på denne veggen. Tanken er da å isolere ekstra på andre siden av veggen inn mot resten av kjelleren. Er dette helt håpløst? Jeg skal uansett ha 2 lag med gips på nevnte vegg.
    Om du legger to lag gips på denne veggen og isolerer på andre siden så vil dette nok ha bra effekt likevel, spesielt om du legger et lag med gips utenpå den isolerte veggen, selv om det optimale nok er å ha det på samme vegg :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y= Yttervegg
    TR= Teknisk rom

Tegningen har ikke riktige proposjoner....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.... Er fryktelig usikker på om jeg skal beholde vedovnen her. (bilde over) Tror jeg dropper varmekabler, og jeg trenger jo en varmekilde. Det er minst arbeid å beholde den.... Det blir jo endel lydgjennomgang her da, men det går vel mest utover resten av huset, og ikke naboene....? Reglene for å kle pipe er vel at den ikke skal kles på mer enn 2 sider? Men hva sier de om kledning på siden som selve ovnen sitter på? Må jo selvsagt passe på avstand til brennbart materiale og slikt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting. Som dere kanskje ser på et av bildene lenger oppe, så har jeg en lufteventil på veggen mot naboene. Dersom jeg tar denne inn i rommet, så vil jeg jo ødelegge dempingen. Hva gjør jeg? Skal jeg la den stå open bak veggen jeg bygger, eller tetter jeg hele dri....greia?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting. Som dere kanskje ser på et av bildene lenger oppe, så har jeg en lufteventil på veggen mot naboene. Dersom jeg tar denne inn i rommet, så vil jeg jo ødelegge dempingen. Hva gjør jeg? Skal jeg la den stå open bak veggen jeg bygger, eller tetter jeg hele dri....greia?
    Hvis du ikke har tenkt å bruke denne mer så bør du tette den igjen skikkelig. Den bør IKKE stå åpen bak veggen pga fare for kondens bak veggen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du brukt til å tette? Bruker man vanlig sement, eller mørtel? I tillegg til lufteventilen så har forrige eier startet med å tette to vindu på veggen til høyre for sweetspot med ett lag leca. Det mangler litt på tykkelsen og en liten spalte i overkant og på siden. Bruke samme her? Hvor lang tørketid?

Så til noe annet. Bør jeg uansett bruke knasteplast på veggene? Har ikke noe problem med fukt eller saltutslag....

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du brukt til å tette? Bruker man vanlig sement, eller mørtel? I tillegg til lufteventilen så har forrige eier startet med å tette to vindu på veggen til høyre for sweetspot med ett lag leca. Det mangler litt på tykkelsen og en liten spalte i overkant og på siden. Bruke samme her? Hvor lang tørketid?

Så til noe annet. Bør jeg uansett bruke knasteplast på veggene? Har ikke noe problem med fukt eller saltutslag....
    Det kommer an på størrelsen av ventilene og hva veggene ellers er bygget opp av. Det viktigste er at det ikke trekker luft. En lettvintmåte kan være å bruke vanlig fugeskum og fylle igjen med. Skal du gjøre det mer permanent så kan det være greit å støpe det helt igjen ved bruk av mørtel, evt benytte leca etc for å fylle opp mest mulig og støpe rundt for å avslutte med å pusse overflaten jevn. Kan helt sikkert gjøre dette på samme måte over de to vinduene ;-) Tørketid avhenger av tykkelsen på støpen, og hvilken type mørtel som benyttes.

Nei, du trenger ikke å bruke knasteplast på veggene om veggene er helt tørre og det ikke er tegn til fukt eller lignende, men det kan være lurt å unngå direkte kontakt mellom treverk og betong/mur, dette gjør du ved å f.eks la det være en cm eller to spalte mellom murveggen og stenderverket, og benytte grunnmurspapp mellom treverk og mur.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen hjalmarjalla!! Hmmmmm..... Lurer på hva jeg skulle gjort uten din hjelp...? :-D Når det er sagt, så er det fritt frem for hvem som helst å komme med tips og innspill her altså.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal dekke ventilen med ny innervegg, kan du bare dytte den full med glava, skal gå helt fint dette...ikke vits å styre med å mure igjen hullet.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er nesten identisk med kjelleren til en kompiz. Jeg må tipze han om denne tråden, han er i gang med samme prosjekt som deg - og som det ser ut for meg med de samme rammebetingelsene som du har. Spennende å følge med videre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du får tipse han. :-D Men er fremdeles litt skeptisk til at rommet er såpass smalt. Er det like smalt det rommet til kompizen din? Blir en utfordring å få til bassen her, men jeg er jo bare glad at jeg faktisk har et rom. (og ikke minst får lov å bruke det) :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Hvis du skal dekke ventilen med ny innervegg, kan du bare dytte den full med glava, skal gå helt fint dette...ikke vits å styre med å mure igjen hullet.
    Vi liker løsninger som gir mindre arbeid! Noen som har noen tanker ang vedovnen som er nevnt over her? Litt skeptisk til å miste muligheten til å fyre med ved i kjelleren. Har verkstedet mitt der nede også......:-?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi liker løsninger som gir mindre arbeid! Noen som har noen tanker ang vedovnen som er nevnt over her? Litt skeptisk til å miste muligheten til å fyre med ved i kjelleren. Har verkstedet mitt der nede også......:-?
    Det enkle er som regel det beste :-) Om du velger å fylle med Glava kan det være en fordel å legge litt vindpapp inn mot den ytterste delen av ventilen for å hindre vinden å blåse gjennom Glavaen.

Når det gjelder vedovnen så kommer det jo an på hva du selv foretrekker. Personlig ville jeg ha følt at det ville bli nokså tungvint dersom jeg hver gang måtte fyre opp i ovnen og vente en tid før jeg kunne bruke rommet i kjelleren. Men dersom den kommer i tillegg til annen oppvarming kan det jo være greit å ha muligheten til vedfyring på kalde dager.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da nærmer det seg byggestart her hos meg. Fattern kommer neste helg for å hjelpe meg, og jeg skal bestille det jeg trenger i morgen.(vel og merke dersom det er mulig å oppdrive byggevarer i disse tider )

1. Er usikker på hva forskjellene er på Glava og Rockwool. (i hjemmekino sammenheng). Hvilken type er best på lydisolering? Er Rockwool generellt dyrere? Eventuelt hvilken type Rockwool skal jeg velge til tak/vegg? Flexi A?

2. Hvilke dimensjoner trenger jeg på topp/bunnsvill til 10 cm isolasjon? Så kraftig/tykk som det er "plass til" (4"), eller er det unødvendig....?

3. Bruker jeg samme dim på topp/bunnsvill og stendere?

4. Og til 5 cm isolasjon...?

5. Tips til elastisk fugemasse?

Side 2 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •