Kino-teddy1000 : En liten ombygging på gang... - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Side 16 av 37 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 730
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har ikke filla peiling på Moe sine produkter, så det var ikke meningen å gi det inntrykket ops: . Jeg henspeilet mer til dykkertpistol generelt siden du lurte på hva slags verktøy som passer til å spikre panel...

Min er av type billigste sort kjøpt på Coop Byggmix. Den har fungert greit uten verken dobbeltslag eller andre sleivspark, men jeg merker at den begynner å lekke litt luft i avtrekkeren. Har riktignok brukt den en del, så den har gjort en grei jobb.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompressoren kommer i morgen, men jeg reiser bort noen dager så jeg får ikke testet den før på lørdag. Kommer til å si litt om hvordan den fungerer i denne tråden når jeg har fått testet litt. Dersom den er så bra som den ser ut på papiret, så er det bare å løpe å kjøpe. Den er 12-1300 kr billigere enn Biltema sin største 1-fas, og specsa er noe bedre. Når den i tillegg har 90 liters tank mot Biltema sin på 50, så er det ikke tvil i mine øyne. Moe&Co har også en 50 liters med samme specs som den på 90, og da snakker vi omtrent 2k billigere enn Biltema....

Men som sagt, den må testes først.

Noen som vil si litt om hva jeg trenger av tilleggsutstyr for å komme i gang?
    1. Tåkesmører og vannavskiller?
    2.Hvordan "setter jeg opp" et slikt annlegg? Hva må på hvor?
    3. Er det begrensninger på hvor lange slanger jeg kan ha?
    4.Hvilke slanger må/vil jeg ha? Noen snakker om at enkelte slanger blir tunge i lengden.
    5. Er spiralslange genialt, eller bare et irritasjonsmoment?

Innspill mottas med takk. :-D

Biltema blir foretrukket da jeg har butikk i nærheten.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg er altså ikke proff bare en glad amatør, men jeg har faktisk lest bruksanvisningen på min egen kompressor og dykkertpistol, er ikke alle som gjør det

Vannavskiller tror jeg er aktuelt kun dersom du skal sprøytelakkere. Tåkesmører kjenner jeg ikke til, jeg har hvertfall ikke dette på mitt anlegg.

Ellers tror jeg det er en oljetank på kompressoren som skal smøre selve kompressormaskineriet. Dette er sikkert fylt opp allerede siden kompressoren er testet ved produksjon. Når den har gått 100 t elns så bør du kanskje bytte oljen, vanlig 10/40 motorolje tror jeg.

Så trenger du selvsagt en slange. Jeg har ikke prøvd spiralslangene men kan tenke meg at den er litt irriterende. Om det er noen begrensning på lengden vet jeg ikke men 15 m bør være kurant. Mitt anlegg har en tynn lett plastslange, jeg vet egentlig ikke om dette er dårligere eller bedre enn noe annet, men synes den fungerer greit. Det er sikkert kvalitetsforskjeller på dette som alt annet, min er av billigste sort og fungerer greit. Slangen passer kun ett sted og én vei, du klarer ikke gjøre feil.

Du justerer trykket med et ratt ved luftuttaket på kompressoren. På pistolen står det antagelig max trykk du kan bruke, så du justerer trykket opp/ned til meteret viser det trykket du skal ha. Hvis stiften går for langt inn så kan du kanskje justere ned trykket litt. På pistoler til større spiker tror jeg det ofte er en slagjustering på selve pistolen, men man må uansett ha tilstrekkelig trykk, men ikke bruk for høyt trykk.

Pistolen bør smøres en gang i mellom. Tipper det følger med en liten flaske med olje til dette. Du bare drypper et par dråper inn i luftinntaket på pistolen. Gjør dette før du begynner å bruke den første gang og ved ny "arbeidsdag" og etter hver 1000 stift elns. Tror det står litt om dette i bruksanvisningen til pistolen.

Det sies også at man skal tappe tanken for luft etter endt arbeidsdag.

For øvrig, lykke til og les bruksanvisningen hvis du er helt blank

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert. Slike innlegg liker vi.

Jeg leser gjerne bruksanvisning, men har opplevd at det på enkelte verktøy ikke følger med noe. Feks på fresen jeg kjøpte på Biltema. Jeg var helt blank og hadde aldri prøvd en fres før. Da hadde det vært fint med en liten innføring. Nå klarer jeg greit å bruke fresen

Jeg har brukt litt luftverktøy før, men det var i en stor fabrikk og vi hadde ikke noe med kompressorene å gjøre. Vi smørte en gang i blandt, men dette med tåkesmører har jeg aldri vært borti. Det er jo ikke snakk om at dette blir brukt daglig, så det holder sikkert med å gjøre slik du sa.

Jeg har planer om å legge strøm, vann og luft i et nedgravd rør opp til parkeringsplassen utenfor huset. Det kan være snakk om 20 meter tilsammen. Vil jeg oppleve noe trykkfall på slike avstander? Jeg snakker da selvsagt om luften. Hvordan er det med flere forgreininger på et slikt opplegg? Hadde vært greit å lagt opp noen slanger rundt omkring huset.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, nå begynner du å bli avansert. Sentraltrykkluft til kjøkkenet hadde kanskje vært noe ser ikke helt hvordan jeg skal få bruk for det riktignok... :-?

Nei, nå må jeg kaste inn håndkleet, slike faste installasjoner har jeg ikke peiling på.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Kjøkkenet får slippe en sånn installasjon. Er forsåvidt ikke verre enn at jeg legger opp flere slanger rundt omkring og bytter på selve kompressoren når jeg skal bruke hver enkelt. Greit å slippe å drasse på mange meter slange hver gang, og heller koble seg på med en mindre/kortere slange der det trengs. Hobbyrommet og "verkstedet" må få en fast slange, og som sagt vil jeg ha en opp til bilene også.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Teddy, har ikke lest hele tråden din men fårstår det slik at du ønsker flere uttak forskjellige steder.. eller hur ops: Sjakktrekket er å legge store rør så slipper du trykkfallet som du opplever i de tynne slangene som gjerne følger med de ferdige løsningene. Da vil rørene fungere som "trykktank" eller akkumulator om du vil. En ting du må være OBS på er om kompressoren er beregnet for kontinuerlig drift, er den ikke det kan du oppleve at dævelskapen skjærer seg PGA varmen som oppstår.
    Vannutskiller har du ikke bruk for i et slikt lite anlegg ( det holder å tappe tanken i ny og ne ) Det vil uansett danne seg kondens i anlegget pga. temp.forskjellene i luften . Oljetåke hadde jeg heller ikke brukt penger på, det er bedre å smøre verktøyet med en dråpe olje når det trengs..:-D
    Er gammel industrimekaniker, så jeg har litt erfaring ops:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Finn. Hvor lange strekk er det snakk om før du mener det er "nødvendig" med større rør? Det er snakk om ca 20 meter på det lengste. Jeg aner ikke om den er beregnet for kontinuerlig drift eller ikke, men det er snakk om en billig hobbymodell med 90 liters tank.

Kompressor 400/9,5/90 3HK NOK 3490.00
    Motor 3HK 2,2 kw 1 fas 230V
    Luftmengde 400 ltr./min
    Trykk 9,5 bar
    Antall sylindere 2 stk
    Tank størrelse 90 ltr.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normal dimensjon er 1/4 på hobbygreier :-D Ved et såpass langt strekk ville jeg lagt 1" rør (det koster ikke mye mere) Sjekk med leverandøren vedr. kompressoren: VIKTIG ! Den lille tassen jeg har fra Biltema blir grisevarm når den får kjørt seg litt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar man bare en overgang fra 1" til 1/4 da? Hvor finner jeg det?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørlegger eller Biltema :-D l

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket for moroskyld starten på tråden din nå og skjønte plutselig hva du mente med at du hadde vært litt treg

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Sjekket for moroskyld starten på tråden din nå og skjønte plutselig hva du mente med at du hadde vært litt treg

Og en periode hadde han elektrikern slik delvis å skylde på men ikke nå

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompressoren bør tømmes for kondens etter bruk hver gang, det blir utrolig mye vann i tanken, spesielt hvis den skal stå i utetemperatur.
    Er ikke helt enig med Gubben, 1" er overkill så det holder. 1/2" er mer enn nok.
    Som Gubben sa, tåkesmører er fint det, men skikkelig dritt hvis du skal blåse rent noe å lakkere etterpå, eller blåse ren bremser f.eks.
    Noen dråper med tynn olje rett i verktøyet hver gang du bruker det fungerer helt suverent.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    TTT, enkelt og greit.

Skal avgårde og handle luftverktøy og slanger nå. Aner ikke hva jeg kommer hjem med så det blir spennende.....

1/2" slange har Biltema, men da må jeg ha overganger og greier. Blir fort noen kroner det. Selv på Biltema.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har kompressoren fått olje og jeg har teststartet den. Det jeg nå lurer på er hvordan jeg stiller inn makstrykk og slikt. Den infoen som fulgte med var ganske mangelfull for å si det mildt. Mener å huske at denne var oppgitt til ca 10 bar maks. Da den gikk forbi dette slo jeg den av. Vil ikke ødelegge greia heller...

Det er 2 stk manometer. Hvilken gjør hva?

For å sitere Denzel i "Philadelphia"; "Explain this to me like I was a 5 year old"

-mv5bmty0ote2nte3of5bml5banbnxkftztywnza5mdm4__v1__cr80-0-325-325_ss80_-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Du kommer ikke til å angre.

Skavviseee... Vel, jeg kan forklare hvordan min kompressor ser ut og virker, og jeg tipper at dette vil stemme noenlunde for din også, teknikken er antagelig ganske lik.

Manometeret nr 1 sitter vel på en kladdik med en bryter. Med dette justerer du trykket på tanken og når tanktrykket har nådd det du har stilt inn, stopper motoren. Nr 2 sitter på røret hvor du kobler til slangen, denne justerer trykket på luften som går ut mot verktøyet, slangetrykket. Det sier seg selv at du må ha høyere trykk på tanken enn det du kan få ut på slangen. Jeg pleier ikke å justere noe særlig på tanktrykket, kun slangetrykket.

På verktøyet du skal koble til, f.eks. en dykkertpistol er det vel et lite klistremerke som angir maks trykk. På min står det maks 7 bar, men du kan kanskje justere ned trykket litt dersom stiftene går for langt inn. Dette justerer du da på manometer nr. 2.

Dessuten tror jeg ikke du trenger å være redd for at den går i lufta. Jeg går ut fra at tanken er testet med ganske høyt trykk, dessuten er det sikkerhetsventil.

Håper det er til hjelp og lykke til!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er bare å kjøre trykket helt opp altså? Når det står maks 9.5 bar i specsa til kompressoren så går det altså på trykk til verktøy? Har ikke noe med trykket i selve kompressortanken å gjøre?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg er ikke noen kompressoringeniør altså, jeg har heller ikke memorert bruksanvisningen, så det jeg knotter ned her er etter hukommelsen (spør du kona så er ikke det mye å stole på) og et forsøk på å pønske ut hvordan den er konstruert.

Jeg vil anta at hvis det står maks 9,5 bar på kompressoren, så er vel dette maks trykk kompressoren er laget for, dvs. maks trykk det skal være på tanken. På tankmanometeret er det vel et rødt felt, hvis pilen kommer opp på det feltet så er det vel en idé å skru ned litt. Med manomteret som er montert nærmest slangetilkoblingen kan du justere hvilket trykk som skal gå ut til verktøyet, og der justerer du trykket ned til f.eks. 7 bar.

Har du en link til kompressoren, bilder f.eks?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.mamut.net/controls/shop/s...=moeco&gid=144

Tipper det er feil bilde. Det er den med overskrift: Kompressor 400/9,5/90 3HK

Side 16 av 37 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •