Legge nettverk i huset selv? CAT5e vs CAT6?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Legge nettverk i huset selv? CAT5e vs CAT6?

Det er sikkert veldig mange av oss som har vurdert å legge nettverkskabler rundt om i huset selv, gjerne for å ha full kontroll på hvor punktene kommer og ha et ryddig (og for oss, forståelig) rack-skap når installasjonen er ferdig.

Det er sikkert flere som har vurdert om de skal gå for den vanlige billige og greie CAT5e eller om man skal snuse på CAT6 eller ikke-standardiserte CAT7 "for å være fremtidsrettet".

Jeg leste nettopp en veldig godt skrevet artikkel av Teknisk Sjef i Krone Communications (alle har sikkert hørt om "krone-verktøy", den geniale saken man bruker til terminering i patchepaneler)

CAT6 har en haug med fallgruver man må sette seg inn i før man beslutter å bruke det i hjemmet, fallgruver som kan gjøre jobben verdiløs hvis man ikke vet om de. Jeg viste fra før at man ikke skal stripse verken CAT5e eller CAT6 noe særlig, men CAT6 har noen temmelig heftige krav til hvordan kablene/patchingene skal behandles.

Les artikkelen her.

DrE

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En klarer som oftest å dytte gjennom minst 1000 Mbit over en cat5, men jeg har selv får lagt cat6... Nå kan jeg vel tenke meg at elektrikeren som har lagt dette har tatt rennafart i stripsing etc., så jeg har vel i praksis cat5. Har ikke fått testet kapasiteten, men antar jeg fint skal klare å dytte over 1000 Mbit, og det får holde som en start. Begrensningen ligger vel vel så ofte i selve switchen...

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg grublet over det samme, da jeg oppdaget at forrige eier av huset hadde lagt trekkerør fra vaskerommet til alle rom i huset.

Det endte likevel med at jeg kjøpte billigste 100 meter rull CAT5 på Clas Ohlson og terminerte i vei. Har nå en router på vaskerommet, "server" på loftet og HTPC i stuen + trådløs router direkte (uplink) på vaskerommet.

Har ikke hatt problemer enda, det går en god del trafikk mellom stuen og loftet, filmer mm. Gbit har jeg ikke testet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i det du sier. Begrensningene ligger som oftest mange plasser, derfor mener jeg man skal tenke seg to ganger om før man gidder bruke de ekstra resursene det tar å få seg CAT6 nettverk, og i alle fall ikke kombinere CAT6 kabling med rennafart i stripsing osv, hehe.

Som du sier så ligger det mye begresning i div nettverksutstyr, f.eks routere og trådløst utstyr har ofte begrensninger som gjør at man ikke får utnyttet cat5 eller cat5e engang.

Tar et lite eksempel: Har gigabit nettverk på cat5e hjemme og brukte som mange andre den populære Linksys WRT54g som router. Denne laget en merkbar flaskehals på systemet som ble borte når jeg byttet den ut med en celeron 300mhz/64mb ram pc med to Gigabit nettverkskort og m0n0wall.

CAT6 er vel nesten en liten hype, og så lenge det er såpass heftige krav til hele installasjonen (og testingen i etterkant!) så bør man være skeptisk til installasjonen.
    Hvis et elektrikerfirma tar oppdraget med å installere CAT6 nettverk, så ville jeg bedt om å få dokumentert at nettverket faktisk klarer spesifikasjonene, i alle fall hvis prisforskjellen mellom en CAT5e og en CAT6 installasjon er stor.

enig?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, men det tvilsomme elektrikerfirmaet jeg har vært så heldig å få tildelt har stort sett gjort alt annet slurvete, så jeg regner med at han har slurvet også her... Fikk vel ikke noe garanti for at nettet skulle holde Cat6, men at de benyttet cat6-kabling. Det er for øvrig Elfa Homelink systemet jeg benytter, så jeg dytter også bl.a. TV-signaler via dette nettet... Jeg får jo håpe det holder en viss grad av kvalitet, men som nevnt; jeg tror at begrensningen svært ofte ligger andre steder enn på selve kablingen... Uansett hadde det jo vært greit å være fremtidsrettet hvis mulig, men da er vel i utgangspunktet fiberoptikk eneste virkelige fremtidssikre løsning. Elektrikeren kunne legge fiber også, men kostet rundt 50-100 pr. meter, så det hadde blitt noget kostbart... Vi snakker imidlertid ikke om mer enn en 100-150 meter totalt, altså en 5-15.000, og når en svir av 30-40k på en projektor alene er jo faktisk ikke nødvendigvis det en dårlig investering på sikt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Elektrikeren kunne legge fiber også, men kostet rundt 50-100 pr. meter, så det hadde blitt noget kostbart... Vi snakker imidlertid ikke om mer enn en 100-150 meter totalt, altså en 5-15.000, og når en svir av 30-40k på en projektor alene er jo faktisk ikke nødvendigvis det en dårlig investering på sikt.
    Støtter den. Når CAT6 og CAT7 har så ekstreme krav til *alt* så frister det å gå over på en helt annen måte å gjøre det på, nettopp fiber. Greit nok at utstyret man putter i hver ende av fiber-nettverket er skamdyrt akkurat nå, men kravene til selve installasjonen er i alle fall mindre kritiske.

Det beste er vel uansett å satse på å legge rørene perfekt rundt i kåken, slik at man i fremtiden bare kan stappe trekkesnora gjennom og "plutselig" ha fiber internt... Såvidt meg bekjent skal man bare passe på at rørene ikke har knekker som overstiger det man får hvis man bender røret rundt en cd-plate (ref kravene når jeg fikk installert LYSE fiber). Noen som tør gjette når fiber blir mainstream i hjemmet?

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette har jeg vist om i alle år.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    (alle har sikkert hørt om "krone-verktøy", den geniale saken man bruker til terminering i patchepaneler)
    DrE
    Selvsagt. Dette har jeg vist om i alle år. Jeg går aldri hjemmenifra uten å ha minst to slike i lommen. De er jo veldig praktiske og greie, spesielt i vinterhalvåret.

Men for de som ikke har hørt om det kan du kanskje forklare dette litt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Selvsagt. Dette har jeg vist om i alle år. Jeg går aldri hjemmenifra uten å ha minst to slike i lommen. De er jo veldig praktiske og greie, spesielt i vinterhalvåret.

Men for de som ikke har hørt om det kan du kanskje forklare dette litt?
    Nå brukte du jo omtrent like lang tid på å skrive dette innlegget som hvis du hadde skrevet "krone verktøy" i google, men... siden du spør så ;-)

Først:
    Jeg må si det hender av og til at jeg går ut uten krone verktøyet. Faktisk også i vinterhalvåret. Dog, jeg kjører aldri noen plass uten det, i alle fall ikke i firmabilen.

Dernest:
    Krone verktøyet som (alle, rettelse: mange) kaller det er utstyret man bruker for å "stappe lederne i nettverkskabelen ned i de riktige sporene bak på f.eks et patchepanel eller i en kontakt som skal på veggen".

Det finnes mange forskjellige typer, men det originale "krone" (som er et merkenavn) har alt man trenger til både terminering og evt fjerning av kabler som har blitt patchet feil.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Var ikke meningen å være spydig. Så jo ut som et spenstig verktør det der, og jeg har faktisk hatt bruk for den flere ganger.

Jeg kommer nok til å kjøpe en slik før eller siden.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liten ting til. Cat 6 krever spesiell terminering og man må faktisk ha eget kurs for å være "godkjent" cat montør så om du skal gjøre dette selv og ikke har dette kurset eller vet om dette så er det vel bortkastet med cat 6...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    He he. Var ikke meningen å være spydig.
    Tok det ikke slik heller da, men siden du satte fingeren på hva det var så tenkte jeg, heck jeg stapper et par linker i posten med det samme.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cat 6

Hei,

Har vært borti endel CAT6 nettverk oppover årene, og kravene til CAT6 er mange, men de er ikke så vanskelige, bruker minimalt med tidsforskjell på legging av CAT6 kontra CAT5E. Prisforskjellen over hele systemet er ikke "så avskrekkende". Vil si CAT6 er somregel 15-25% dyrere med tanke på forlegning og ustyr.

Det største problemet ved innstallasjoner som skal være CAT6 er at lederavstanden og "twin'en" i termineringene blir gitt blaffen i, dette fører til crosstalk(250Mhz), som bryter med CAT6 spesifikasjonene. Bøyeradius er også viktig, for denne "knekker lederene", og lager crosstalk i krappe svinger.

Når det gjelder sertifisering av CAT6 pleier vi å bruke en kjekk liten maskin som sjekker for kablene for crosstalk og forstyrrelser. Bruker utskriftene fra denne maskinen til å sertifisere anlegget til slutt.

Hvis jeg var deg, ville jeg brukt CAT6 utstyr, og lagt kablene mest mulig "slik du tror det er" bruk sunn fornuft. Husk bøyeradius, og kort avisolering av kablene, samt ikke twin opp lederene. Over korte avstander vil nettverket mest sannsynlig opperere som et CAT6 nettverk. Har teste mange nettverk som er lagt utforbi CAT6 standarden, men som har operert i praksis på t.o.m. høyere frekvens\båndbredde enn CAT6(Typisk annlegg på ca. 40-50Meter).

Eventuellt kan du høre med en svakstrømsmontør om å få låne en CAT6 tester, denne vil gi deg beskjed om nettverket ditt overholder standarden.

mvh,
    ATG

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg er bare litt nysgjerrig: hva slags hardware som trenger mer en 100MBytes/sec har dere ? Jeg jobber for et firma som selger 'high-speed data recorders' og vi ser at det er ikke hva som helst som kan sende/motta over 100MBytes/s uavbrutt. Mange I/O processorer sliter allerede med 50MBytes/s og en vanlig PC får stooore problemer pga Windows ...

Mvh,

Jerome.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •