Lyddempe kjellertak - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 103
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [quote=pnerbye]Takbjelkene mine går fra kortvegg til kortvegg, og den ene kortveggen er i tre helt opp. Når jeg tar ned rullgardinene foran vinduene i kinoen høres det ut som om huset raser sammen i soverommet over. Skal jeg få til noe her så må jeg i tilfelle sette opp noen bjelker fra gulvet som takbjelkene kan hvile på slik at det ikke er kontakt med veggen.
    quote]

Høres ut som et godt forslag. Kanskje du kunne feste stendere med lydbøyler eller noen form for demping mot eksisterende vegg og så legge nye bjelker oppå? Da ville du bygge det som andre steder i forumet kalles rom-i-rommet og som sies å være en svært god løsning...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode råd. Jeg skal tenke litt på noen løsninger. Det er ikke umulig at jeg kan få det til slik du skisserer her. Blir en utfordring å gjøre det pent, men det kan la seg løse.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Takbjelkene mine går fra kortvegg til kortvegg, og den ene kortveggen er i tre helt opp. Når jeg tar ned rullgardinene foran vinduene i kinoen høres det ut som om huset raser sammen i soverommet over. Skal jeg få til noe her så må jeg i tilfelle sette opp noen bjelker fra gulvet som takbjelkene kan hvile på slik at det ikke er kontakt med veggen.

Det er en liten stund til jeg får begynnt på mitt projekt, men planene begynner å bli klare. Trenger nok å invitere noen venner til å løfte gipsplater! Hehe..
    Har du muligheten for å sette opp en ny vegg utpå den som er i tre?

Feks 2"x2" og sette den 1-2 cm fra den gamle veggen og isolere med 70mm glava og feste den med lydbøyler i bjelkelaget.

Du får bare ca 8 cm mindre rom.

Du kan jo lese hvordan jeg har gjort det..
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...r-bygging.html

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Nevnte jeg de 2 store vinduene i kortveggen? (derav rullgardinene ) Det er en del av utfordringen her! Hehe...

Vi kan selvfølgelig diskutere hva jeg skal med vinduer i kinoen, men kona vil nok gjerne kunne åpne dem!

Edit: Her er et bildet av bakenden av kinoen. Som dere ser er det mur nederste delen av veggen. Mulig jeg kan bygge noe derfra og opp for å støtte opp takbjelkene slik at de ikke berører veggen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge en "kasse" fra grunnmuren og opp, da vil den ikke berøre treveggen, blir litt mindre rom men..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den treveggen som går heilt opp heiter bærevegg, Bruk rockwool, den er tungre og er meir lydisolerande enn glava. Det heiter gulvbjelker, ikkje drager. bare sånn at det er lettare å vite kva dykk snakkar om. Skal prøve å sei ifra om eg ser at dykk er iferd med å gjere store konstruksjonstabber:razz:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å være nøyaktig :-D

Når vi snakker om gulvbjelker for gulvet i 1. etasje, er det fremdeles gulvbjelker vi snakker om eller er det takbjelker vi snakker om når vi står i kjellerstua og ser opp i taket :???: ? Som jo vitterlig består av undersiden av gulvbjelkene...

Og er drager kun noe fra norrøn mytologi eller også noe innen huskonstruksjon?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drager brukast til å halde oppe bjelker. Går da på tvers av bjelkelaget. mange har synlig drager f.eks. i stua. Godt poeng angåande bjelkelaget:-D
    Det er riktig slik du seier, når du står i stua oppe er det golvbjelker og når du står i kjelleren ser du opp på takbjelkane.
    Dersom du da fjerner bereveggen i midten fordi du vil ha større rom, legger du inn en drager som holder oppe bjelkelaget.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer så lenge man leser AVForum!!!

Nå er jeg ferdig med gulvstøp og i neste uke starter jeg med å lage nytt tak med nye takbjelker av 2"x6" som får et spenn på 3,3 meter hvori jeg skrur fast 2 lag gips, det første med akryl i skjøtene og mot veggene og det siste med akryl mot veggene, men sparklet i skjøtene - selvfølgelig legges de 2 lagene hver sin vei. Se vedlagte skisse.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og så fester du gipsplatene med lydbøyler til takbjelkene right? da burde det bli bra!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han trenger ikkje det, han lagar eit bjelkelag som er uavhenging av etasjeskilleren for å unngå overførsel av lyd.
    Husk at du ikkje setter i takboksar for da punkterer du lydisoleringa..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, takk for oppklaringen, cosmo!

Jeg skal legge dobbel gips direkte på de nye takbjelkene siden de ikke har noen kontakt med gulvet eller gulvbjelkene i 1. etg.

OG jeg skal verken ha downlights, takbokser eller rør med kabler til prosjektor som går gjennom taket, jeg vil heller la alle kabler gå i veggene slik at lyddemping mot 1. etg. blir best mulig. Så får det heller bli en kabel som går fra sideveggen til prosjektor dersom jeg går for lerret på kortveggen eller evt. kommer prosjektoren til å stå på en hylle på den ene langveggen (og da kommer rør ut fra veggen med HDMI kabelen) dersom jeg går for å ha lerret på langveggen (ikke optimalt med tanke på kino-funksjonen, men mulig løsning av praktiske og innredningsmessige årsaker)

Kommer tilbake med bilder under min hjemmekino tråd snart. Taket skal påbegynnes til uken...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg å lydisolere med lydplater som skrues fast i bjelkene, skal se litt på dette i helgen, hvis jeg får tid..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å følge med. Skal du bruke akustikkskinner som selges hos f.eks. Sørbø (Byggmakker)? De skal visst skrues direkte i takbjelke og så skrur en fast gips i dem. Men siden du sier lydplater, så er det vel en spesiell type. Interessant!

Jeg kom igang med oppmåling hos meg og kapping av første bjelke for å se hvordan det går/blir. Har hatt elektriker på besøk for å vurdere tilgangen på strøm, så nå blir det en egen 10 ampere kurs til anlegget i kinoen + en egen til lys, varmekabler, lerret, PC etc. Akkurat begynt med tegning av bokser og rørstrekk for strøm og signalkabler. Må prøve å få disse lengst mulig fra hverandre, har jeg forstått.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Spennende å følge med. Skal du bruke akustikkskinner som selges hos f.eks. Sørbø (Byggmakker)? De skal visst skrues direkte i takbjelke og så skrur en fast gips i dem. Men siden du sier lydplater, så er det vel en spesiell type. Interessant!

Jeg kom igang med oppmåling hos meg og kapping av første bjelke for å se hvordan det går/blir. Har hatt elektriker på besøk for å vurdere tilgangen på strøm, så nå blir det en egen 10 ampere kurs til anlegget i kinoen + en egen til lys, varmekabler, lerret, PC etc. Akkurat begynt med tegning av bokser og rørstrekk for strøm og signalkabler. Må prøve å få disse lengst mulig fra hverandre, har jeg forstått.

Disse skinnene har jeg ikke sett, hmm får se litt på disse først tror jeg..

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cosmo
    Han trenger ikkje det, han lagar eit bjelkelag som er uavhenging av etasjeskilleren for å unngå overførsel av lyd.
    Husk at du ikkje setter i takboksar for da punkterer du lydisoleringa..
    måtte lese tråden en gang til, jeg var visst ikke helt med.
    Ja dette blir nok enda bedre enn lydbøyler...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn bilder av lydbøyler og stålskinner.
    Til jonrune: for å få optimal lyddemping med den konstruksjonen som du går for,
    Bør du , om du har nok takhøgde, senke bjelkelaget 5 cm.
    Da får du plass til isolasjon under dei gamle bjelkane dine og da demper du eventuelle svinginger som kommer gjennom platene. Du skulle senke 1 cm om eg huskar riktig, da vil lyden lettare forplante seg i hovedbjelkane.

Vedlegg 16632

Vedlegg 16633

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har eg endelig funne fram læreboka og skanna bilder av konstruksjon med himlingsbjelker og lydbøyler.

Vedlegg 16658

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cosmo
    Legger inn bilder av lydbøyler og stålskinner.
    Til jonrune: for å få optimal lyddemping med den konstruksjonen som du går for,
    Bør du , om du har nok takhøgde, senke bjelkelaget 5 cm.
    Da får du plass til isolasjon under dei gamle bjelkane dine og da demper du eventuelle svinginger som kommer gjennom platene. Du skulle senke 1 cm om eg huskar riktig, da vil lyden lettare forplante seg i hovedbjelkane.

Vedlegg 16632

Vedlegg 16633

Denne går jeg for tror jeg..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk et lag med spon og et lag med gipsplater, spar ca 2-3mm klaring inn til veggene og fyll disse fugene med akryl fugemasse. dette bygger ca 25mm. Lykke til...

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •