Lyddempe kjellertak - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 103
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda! Det kan godt være at jeg gjør det på den måten, men jeg hadde håpet å gjøre noe med de akustiske egenskapene også da. Taket er jo en stor reflekterende flate.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rockwool akustikk plater...?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    rockwool akustikk plater...?
    Ja, den finnes: A/S Rockwool :: Produktguide :: Rockwool - Akustikkplate- Produktinformasjon
    Tror det er en av de rimeligste himlingsplatene som er tilgjengelig, men den ser ikke veldig pen ut.

Rockwool produserer mange porøse mineralullplater under navnet Rockfon.
    (Det finnes også et merke som heter Parafon tror jeg.)
    Fungerer på samme måte som Glava/Ecophon sine porøse mineralullplater, dvs god lydabsorpsjon i mellomtone og diskant. Absorpsjonen i bassen er avhengig av dybden på hulrommet bak platen, større hulrom=bedre bassabsorpsjon.
    Disse bass-fellene av skum eller mineralull som folk monterer i hjørnene gir altså lydabsorpsjon for bass, mellomtone og diskant...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rockwool - Sort - 30mm

Hvor får jeg kjøpt slike, og hva koster de?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    byggmaker o.l.

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil berre kome med eit tips her på tampen av alle dei gode forslaga som er foreslått allereie.Viss du legg gips i taket (med eller utan lydbøyler) for å lydisolere, må du fuge med acrylmasse eller liknande mellom taket og veggen for å gjere taket lufttett. Dersom lufta får passere opp i konstruksjonen leder den lyd. Ein annan ting er at du bør unngå el.boksar i taket fordi dei blir eit svakt punkt i konstruksjonen som vil lede lyd. Det billigste eg kan tenke meg som absorberende overflate er å feste porøs huntonit(120 x 275) i taket under gipsen , male dei og dekke skøytane med fjuske bjelker eller lister. Lykke til

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes litt slitsomt ut..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at lydhimling må vere tett skal du få full uttelling av innsatsen din, det er jo ikkje mykje arbeid å fuge langs taket utmed veggane.Kjøp billig akryl på biltema eller liknande. Gjer som du vil...det er berre eit velmeint råd

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rådet. Skal se om jeg setter igang projektet snart...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjer det ting her. Har hatt en prat med HoJ tidligere og nå ser det ut som han ligger foran meg mht. bygging :-)

Jeg er ferdig med gulvet (dvs. ferdig støpt, ikke flislagt :-) og skal til med taket.

Har etter hva jeg leser 3 muligheter:

1. Lydbøyler/lekter/dobbelt lag med gips (Glava mellom gulvdragere først, da) - min foreløige preferanse inntil jeg leste om valg nr. 3. under

2. Noen form for lydplater som visstnok kan skrues rett på dragerne (kostnad? kvalitet? hvor får en disse?)

3. Egen takstruktur med nye takbjelker som ligger på grunnmuren men ikke er koblet sammen med dagens takbjelker (gulvdragere i stua) og som da stikker 1 cm. ned i forhold til de gamle gulvdragerne. Dermed får en et fritthengende tak som burde isolere vel så godt (?) og bli vel så billig (?) som lydbøyler?

Noen erfaringer/meninger?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Nå skjer det ting her. Har hatt en prat med HoJ tidligere og nå ser det ut som han ligger foran meg mht. bygging :-)

Jeg er ferdig med gulvet (dvs. ferdig støpt, ikke flislagt :-) og skal til med taket.

Har etter hva jeg leser 3 muligheter:

1. Lydbøyler/lekter/dobbelt lag med gips (Glava mellom gulvdragere først, da) - min foreløige preferanse inntil jeg leste om valg nr. 3. under

2. Noen form for lydplater som visstnok kan skrues rett på dragerne (kostnad? kvalitet? hvor får en disse?)

3. Egen takstruktur med nye takbjelker som ligger på grunnmuren men ikke er koblet sammen med dagens takbjelker (gulvdragere i stua) og som da stikker 1 cm. ned i forhold til de gamle gulvdragerne. Dermed får en et fritthengende tak som burde isolere vel så godt (?) og bli vel så billig (?) som lydbøyler?

Noen erfaringer/meninger?

Setter ikke igang helt med det samme, har litt andre kostnader på huset først.. men jeg tror jeg går for alt. 2, hvis jeg finner levrandør..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg går for metode 3 selv. Er litt usikker, fordi det en ene kortveggen jeg må terminere bjelkene i ikke er grunnmur. Jeg er redd for at lyd som treffer taket da forplanter seg opp i veggen. I så fall er jeg nødt til å bruke lydbøyler i eksisterende bjelker. Må bare passe på at taket ikke blir vesentlig lavere enn i dag.

Er litt usikker på hvordan jeg skal få til de akustiske egenskapene også. En gipsplate er vel ganske så reflekterende?

Gøy at det er flere med de samme utfordringene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg tror jeg går for metode 3 selv. Er litt usikker, fordi det en ene kortveggen jeg må terminere bjelkene i ikke er grunnmur. Jeg er redd for at lyd som treffer taket da forplanter seg opp i veggen. I så fall er jeg nødt til å bruke lydbøyler i eksisterende bjelker. Må bare passe på at taket ikke blir vesentlig lavere enn i dag.

Er litt usikker på hvordan jeg skal få til de akustiske egenskapene også. En gipsplate er vel ganske så reflekterende?

Gøy at det er flere med de samme utfordringene.

Skulle tro at en gipsplate reflekterer endel ja.. For min del har jeg 5-6 cm å gå på i høyden uten at det byr på noen problemer, mitt problem er at bjelkene står veldig tett

Se her (bilde ikke helt topp, tatt med mobil..)

Noen som har noen formening om hvilken alternativ som hadde vært best for meg??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt an på hvor mye du kan bygge ned. Jeg vurderer nå om jeg skal sette opp bjelkestumper i mellom takbjelkene (kubbing?) som jeg kan sette lydbøyler i slik som jonrune skisserer i dette bildet. Problemet mitt er at den ene veggen vil lede lyden om jeg går for metode 3.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser bra ut dette her.. får se hvordan jeg løser det hos meg..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har grunnmur du kan feste bjelker i ville jeg gått for metode 3. Det bygger ikke så mye ned, og det isolerer best. Jeg føler jeg må velge nest beste metode fordi ene kortveggen min er treverk som går helt opp i andre (soverommet forøvrig).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare grunnmur på den ene kortsiden.. Får se litt hvordan jeg løser det.. Men tror alt. 2 vil være best for meg..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg laget skissen som viser kubbe-alternativet med lydbøyler, er jeg nå av den definitive formening at siden jeg har murvegg på 3 sider, så vil jeg benytte meg av alternativ 3. Tror at det uten kontakt mellom tak i kjellerstue og gulvdragere i 1. etasje vil bli bedre isolasjon mot lyd i forhold til lydbøyler. Og siden alternativ 3 ikke bygger mer ned enn alternativ 1, så er vel svaret gitt :-) Enig i at det er kjekt når flere med samme problem kan hjelpe hverandre til å finne løsninger!

Ha en fin kveld!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takbjelkene mine går fra kortvegg til kortvegg, og den ene kortveggen er i tre helt opp. Når jeg tar ned rullgardinene foran vinduene i kinoen høres det ut som om huset raser sammen i soverommet over. Skal jeg få til noe her så må jeg i tilfelle sette opp noen bjelker fra gulvet som takbjelkene kan hvile på slik at det ikke er kontakt med veggen.

Det er en liten stund til jeg får begynnt på mitt projekt, men planene begynner å bli klare. Trenger nok å invitere noen venner til å løfte gipsplater! Hehe..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at det er greit med noe som kalles en "gipsheis" som visstnok kan leies hos f.eks. Naboen. Eller en gjeng med gode venner, selvsagt :-)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •