Lyddempe kjellertak - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 103
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Om du vil får du 12mm akustikkplater i gips også standar lengde i alle fall mye billigere en vanlige akustikkplater.samme nytte.
    Virker meget bra i alle fall der jeg har montert disse.
    lydbøyler og akustikkplater i gips da blir det i alle fall ikke klager fra nabon + at lyden i et kjeller rom blir MYE bedre en med bare gips.
    Hvis du mener perforerte gipsplater med filtduk limt på baksiden så må disse ha hulrom (luft) bak for å virke. Minst 50 mm hvis det skal være noen vits. (Større hulrom gir bedre bassabsorpsjon.) Prøv å blåse på tuten til en 0,5 l flaske, 1,5 l og en skrukork

Alternative lydabsorberende plater er mineralullplater med glassfiberduk, Glava/Ecophon eller Rockfon. Koster fra ca kr 150 og oppover pr kvm.

Lydisolerende himling
    Husk å være nøye med å montere lydbøylene etter monteringsanvisningen, ellers kan de få redusert effekt (jevn høyde, antall, platelag). Husk for all del isolasjon i hulrommet!
    Alternativ til lydbøyler er å bruke separate himlingsbjelker som henger fritt mellom eksist. bjelker. Festes i veggen i hver ende. Kan gi bedre lydisolasjon i bassen enn lydbøyler. Det som gir god lydis. for basslyd er tyngde og/eller stort hulrom mellom gulv oppe og himlingsplater ned. Med sep. himlingsbjelker kan du feks bruke tre lag gips.

Naboer
    Hvis naboen først har begynt å irritere seg over høy lyd blir de ikke fornøyd før du flytter eller brenner opp anlegget ditt...

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Nisse]Hvis du mener perforerte gipsplater med filtduk limt på baksiden så må disse ha hulrom (luft) bak for å virke. Minst 50 mm hvis det skal være noen vits

Feil.
    I alle fall ikke det jeg fikk vite av norgips. på de platene jeg monterte var det ikke filt på baksiden.Mulig annen type.
    platene jeg monterte lå mot helt vanlig glava å skulle tilfredstille lyd krava til et kontorlanskap.Klart ikke det største lydkrav eller til et sånt landskap.
    Har også montert i vanlig kjeller på lydbøyler inntil isolasjonen.
    Det fungerte i alle fall mega

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg misforstod hvilke plater du mente.
    Hele tette gipsplater (uten hull) har svært begrenset lydabsorpsjon, men god lydisolasjon. De er tette og har en hard overflate og reflekterer lyden tilbake til rommet.
    Perforerte gipsplater (med hull) har bra lydabsorpsjon med luft bak (gjerne luft i isolasjon) men dårlig lydisolasjon fordi de er hullete (og hullene gir redusert vekt).

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nisse
    Kanskje jeg misforstod hvilke plater du mente.
    Hele tette gipsplater (uten hull) har svært begrenset lydabsorpsjon, men god lydisolasjon. De er tette og har en hard overflate og reflekterer lyden tilbake til rommet.
    Perforerte gipsplater (med hull) har bra lydabsorpsjon med luft bak (gjerne luft i isolasjon) men dårlig lydisolasjon fordi de er hullete (og hullene gir redusert vekt).
    Helt enig i din beskrivelse.Det jeg mener(min peronlige)er et lag vanlig gips så disse perforerte til slutt ikke optimalt men dog tror jeg det vil virke på lyden og romklangen selv om det ikke er det opptimale.I alle fall bedre en bare en glatt flate

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hull-størrelse på ca 8 mm og dybde på ca 12 mm sprer de lyden fra ca 12-14000 Hz og oppover. Det syns jeg gir lite valuta for pengene.
    Selvfølgelig har vi gullører, men min hørsel stopper på 16000 Hz.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en utrolig kjekk tråd. Ble særlig interessert i fritthengende himlingsbjelker. Jeg planlegger å rive taket for å isolere bedre mot soverom i etasjen over. Omtrent identisk utfordringene til HoJ. Fint om dere poster oppdateringer her hvis dere har kommet noe lenger.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Dette var en utrolig kjekk tråd. Ble særlig interessert i fritthengende himlingsbjelker. Jeg planlegger å rive taket for å isolere bedre mot soverom i etasjen over. Omtrent identisk utfordringene til HoJ. Fint om dere poster oppdateringer her hvis dere har kommet noe lenger.

Uten tvil så er det denne løsningen jeg også går for, jeg kan senke taket med 4-5 cm, så det skulle la seg gjøre
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg
    - stripper av panelet som er der i dag
    - setter opp 6 himlingsbjelker fra vegg til vegg 1 cm under eksisterende bjelker
    - legger 2 lag med gips

så vil jeg få et tak som er ca 2 lag med gips lavere enn i dag, og det kan jeg leve med. Det er det siste laget jeg lurer litt på. Det er for mye jobb å sparkle gipsplatene og det er for mye jobb å bruke panel og male dette. Lurer derfor på om jeg skal bruke en form for takplater. Jeg vil ha et mørkt tak (nesten sort), og det er heller ikke dumt om platene demper litt for lys- og lydrefleksjoner. Noen ideer? Til opplysning så ønsker jeg mest budsjettforslag! Hehe...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ng-av-tak.html

Får også i lime versjon(kant B) som er litt billigere (ca 30kr pr. m2)

skal selv gå for den mørkegrå.

Sparkle gips i taket er noe dritt.
    Er vanskelig å få det fint vist du ikke har erfaring med lignende fra før..men det går med litt slit..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kode:
    Kulör   Kulörnr  NCS-beteckn NCS-färgprov    Ljusreflekt    Ljusdiff
    Vit       010     0602-Y16R S0502-Y             84%           87%
    Aprikos 362     1120-Y53R 1020-Y50R             60% -
    Blå       461     1219-R81B 1020-R80B           56% -
    Grön     561     2112-B85G 2010-B90G            50% -
    Gul       361     1320-Y21R 1020-Y20R           62% -
    Ljusgrå  962     2802-Y11R 2502-Y               47% -
    Mörkgrå 963    4902-G99Y 4502-Y                 26% -
    Rosa     261    2111-Y71R 2010-Y70R             48% -
    http://www.ghv.no/PDF/glava_prodblad_himlinger.pdf

Den mørkgrå kan jo være interessant. Hva er prisen? Har du prøvd dette selv?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei

Men holder på og bestille,var ikke di rette folka inne hos glava i romjula så jeg skal høre i morra.

Har ikke fått nøyaktig pris enda men ca 200kr+ moms m2 for kant F og 170kr+ moms for kant B

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert slike hvite plater i min nye kjellerstue.
    Har først laget himling med to lag gips for å få tyngde (og dermed bedre lydisolasjon, jeg har soverom rett over...) Så monterte jeg Focus-plater med F-kant rett på uten å sparkle. Brukte vanlige 3,9x41 mm gipsskruer. Pass på å forborre "pinnen" på platene med et 4 mm bor, slik at skruen ikke drar i platen. Resultatet ser fint ut.

Men det beste er at det er så deilig :-D :-D å være i et rom som er godt akustisk dempet! Den ubehagelige klangen som er i et rom med gips i tak og på vegger (og uten møbler) er nå helt borte.

Det koster en god del penger, men jeg mener det er vel verdt pengene. Den som kjøper høyttalerkabel for mer enn kr 10 pr m bør legge en del i romakustikken først...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert slike hvite plater i min nye kjellerstue.
    Har først laget himling med to lag gips for å få tyngde (og dermed bedre lydisolasjon, jeg har soverom rett over...) Så monterte jeg Focus-plater med F-kant rett på uten å sparkle. Brukte vanlige 3,9x41 mm gipsskruer. Pass på å forborre "pinnen" på platene med et 4 mm bor, slik at skruen ikke drar i platen. Resultatet ser fint ut.

Men det beste er at det er så deilig :-D :-D å være i et rom som er godt akustisk dempet! Den ubehagelige klangen som er i et rom med gips i tak og på vegger (og uten møbler) er nå helt borte.

Det koster en god del penger, men jeg mener det er vel verdt pengene. Den som kjøper høyttalerkabel for mer enn kr 10 pr m bør legge en del i romakustikken først...
    Kjøpte du den kantlisten som hører til da,eller brukte du vanlige lister i taket?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte skruer langs veggene og satte opp en vanlig taklist etterpå som skjuler skruene. Da slipper du også fjærene som skal presse platen på plass. Du må være litt forsiktig og ikke stramme skruene for hardt, da vil du få bulker langs taklisten.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som kjøper høyttalerkabel for mer enn kr 10 pr m bør legge en del i romakustikken først...
    Da så! Så da behøver ikke jeg da altså?

Synes løsningen var noe dyr. For meg vil det altså koste 6000 for takplatene alene, og det blir mere enn mitt totale budsjett for hele projektet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fik mere info i dag.

Måtte bestille min. 50 m2 vist jeg skulle ha noe annet en hvit.+ at det var et pristillegg på di.
    Fikk pris på 300m2 for hvite.
    Så jeg går ikke for di.

Har bestilt 15mm rockwoll plater fra en lokal sjappe som driver med innredning.

Disse skulle jeg få for 130kr m2,disse skal jeg lime opp.
    Husker ikke hva di heter.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis jeg
    - stripper av panelet som er der i dag
    - setter opp 6 himlingsbjelker fra vegg til vegg 1 cm under eksisterende bjelker
    - legger 2 lag med gips

så vil jeg få et tak som er ca 2 lag med gips lavere enn i dag, og det kan jeg leve med. Det er det siste laget jeg lurer litt på. Det er for mye jobb å sparkle gipsplatene og det er for mye jobb å bruke panel og male dette. Lurer derfor på om jeg skal bruke en form for takplater. Jeg vil ha et mørkt tak (nesten sort), og det er heller ikke dumt om platene demper litt for lys- og lydrefleksjoner. Noen ideer? Til opplysning så ønsker jeg mest budsjettforslag! Hehe...
    hvis du legger bjelkene på det nye taket i samme retning som de gamle kan du legge de opp i mellom de eksisterende bjelkene slik at taket egentlig bare blir 1cm lavere enn før(+evetuellt den økte tykkelsen på platene i forholdt til panelet)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er ideen. Panelet blir erstattet av 2 lag gips + takplater. Det er det siste som plager meg mest. Jeg hadde håpet å finne mørke takplater som absorberer litt lyd og lys uten at det kosta skjorta. 100 kr/m2 er sånn passe pris, men helst gratis!

Sparkling og maling av gips høres veldig slitsomt ut, så jeg håper jeg finner bedre løsninger.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye: Nå vet ikke jeg om du har sparkelt før, men jeg driver selv å renoverer huset, og sparklet kjøkkenet i går(som består av gips på vegger og i tak. Rommet er 20kvm, og jeg brukte ca 1time på taket. Tror kanksje du tror det er mere jobb enn det er. Det er drit kjedlig, men tar ikke så lang tid. Du bør beregne tre lag sparkel. Siden første laget tar lengre tid på grunn av papir-remsa som skal i skjøtene, så vil jeg tippe du gjør unna jobben på 3-4 timer inkl pussing i mellom. Vil tro du bruker like lenge med å skru opp noe annet i taket i stede.

Bakdelen er vel:

-Du må vente kanskje en hel dag mellom sparkel lagene.
    -Det støver når du pusser
    -Kjedlig

Men jeg tror det blir det billigste løsningen. :grin:

PS! Sånn for sikkerhetsskyld kan jeg jo ta med at man ikke sparkler hele plata, men kun skruehull og skjøter.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •