Lyddempe kjellertak - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 103
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor kjøpte du dem Odo?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte dem fra et firma i Trondheim som heter Acoustic Tuning. Skulle gitt deg epost-adressen, men er ikke hjemme så har ikke tilgang til mine eldre mailer. Prøvde å søke litt etter de for å finne kontaktinfo, men underlig nok uten hell. Det er ikke bare jeg på dette forumet som har benyttet seg av dem, så kanskje noen andre som har mailadressen deres? Det er et rimelig nyetablert firma tror jeg.

Etter et kort googlesøk fant jeg hvertfall to linker som omtaler/selger disse platene:

3 Inch Studiofoam Wedge - Acoustic foam sound absorption products from Auralex Acoustics.
    eBay.co.uk: Acoustic Treatment Wedge Acoustic Tiles 15" Studio Foam (item 120027570661 end time 02-Dec-06 16:48:45 GMT)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Odo, fant noen her... Soundware Norway :
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    Du kan jo prøve de akustikkplatene jeg har i mitt tak, de er ikke så mye mer enn 3 cm dype. Husker ikke helt pris, men tror du får 24 plater på 34x34 cm for 750 kr

se minhifi for bilder
    Akustikkplater er vel strengt tatt ikke ment for lydisolasjon som sådan, men mer for å forbedre de akustiske forholdene i rommet. Tror ikke at 3 cm akustikkplater hjelper stort mot lydgjennomgang, dessverre.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da får jeg se på ditt forslag rune, takker..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett i det RuneW, men siden det var så trangt om plassen. Det går jo ann å sende en mail og spørre leverandøren hvor mye det hjelper for lydgjennomgang. Jeg kan se for meg at det vil bli dempet mye fra kjeller til første etasje, men kan ikke uttale meg for den andre veien.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke Bowers og RuneW sitt forslag om ordentlig lydisolering av taket var aktuelt grunnet at tar for mye plass, så tror jeg det er en mulighet for å snike til seg noen cm.

Du kan kubbe mellom takbjelkene et stykke oppmellom de, slik at du får festet lydbøylene høyere. Kan jo feste de slik at de stikker bare rett nedenfor bjelkene. Da skulle det vel nesten kunne være plass til 2 lag med gips på de 3cm du har til rådighet.

Angående støy fra etasjen over så vil nå jeg si at laminat neppe hjelper på. Siden det er så hardt så vil klikk og klakkelyder fra sko og leker høres veldig godt. Du kan jo legge parkett med lydtrinnsplater under. Det vil nok hjelpe på.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kjelleren som har laminat, 1. etasje har parkett

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Har på føleslen at det er kun taket som er problemet her..
    Du må gjerne ta kontakt for å diskutere dette. Jeg bor også i Stavanger og har drevet og planlagt lyddemping av taket i kjellerstua mi i lengre tid med god hjelp fra Hjalmarjalla (se tråden min her og Hjalmarjalls tråd her.). Har problemer med takhøyde, ca. 20 cm. tjukke dragere i taket og vil derfor bruke "sidemonterte" lydbøyler med lekter som går langsmed dragerne og der lektene stikker max. 1 cm. ned forbi dragerne og dermed vil det bygge ca. 3-3,5 cm. med 2 lag gips (husk å legge hver sin vei slik at skjøtene dekkes.

Tok meg den frihet å lage en skisse for hva jeg skal gjøre, så får du ta kontakt hvis du vil diskutere

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Du må gjerne ta kontakt for å diskutere dette. Jeg bor også i Stavanger og har drevet og planlagt lyddemping av taket i kjellerstua mi i lengre tid med god hjelp fra Hjalmarjalla (se tråden min her og Hjalmarjalls tråd her.). Har problemer med takhøyde, ca. 20 cm. tjukke dragere i taket og vil derfor bruke "sidemonterte" lydbøyler med lekter som går langsmed dragerne og der lektene stikker max. 1 cm. ned forbi dragerne og dermed vil det bygge ca. 3-3,5 cm. med 2 lag gips (husk å legge hver sin vei slik at skjøtene dekkes.

Tok meg den frihet å lage en skisse for hva jeg skal gjøre, så får du ta kontakt hvis du vil diskutere
    Dette er løsningen på ditt problem, Helge. Ikke bare har jonrune et delvis intelligent klingende navn, men han har truffet blink 100% med løsningen for lavtbyggende lydisolering. Jeg synes du skal besøke ham før du går videre i denne tråden.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Ikke for å spore av tråden helt, men her jeg leier er det visstnok lydbøyler.
    Og for oss som leier her i kjelleren, med sement i gulvet og lydbøyler i taket er det veldig fint. Eneste er at vi hører av og til at di tramper i gulvet når det er stille. Men di over har klaget på risting å slikt når jeg ser film med et fint filmnivå, eller spiller infected mushroom litt over normalt.
    slik er det her og. de hører ingenting omtrent men de klager på risting i etasjene over når jeg spiller høyt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er løsningen på ditt problem, Helge. Ikke bare har jonrune et delvis intelligent klingende navn, men han har truffet blink 100% med løsningen for lavtbyggende lydisolering. Jeg synes du skal besøke ham før du går videre i denne tråden.

Det skal jeg gjøre Rune... har sent han en pm.... Så da får vi se hva som hender...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Hvem som helst skal få komme og inspisere når jeg bare kommer videre selv. Jobber mye med detaljplanlegging av gulvstøping, vegger, tak, belysning, prosjektor plassering, rørlegging i veggene etc. etc. Masse å planlegge, men fytterakkern så moro! Antar at mitt prosjekt, i likhet med prosjektet til Hjalmarjalla, vil være til stor hjelp for mange som i likhet med meg eier eldre hus med noe "ruskete" kjellerforhold! Derfor har jeg satt meg som mål å dokumentere så mye som mulig underveis. (Tenker også å oppsummere til slutt for at folk skal slippe å lete seg ihjel etter informasjon.)

Grov skisse av min plan:
    0. Fikse peisen, dvs. oppfriskning :-)
    1. Støpe gulv
    2. Legge tak
    3. Sette opp ramme/stendere etc. til veggene
    4. Legge rør og det elektriske
    5. Kle veggene
    6. Male peis
    7. Legge teppe på gulv + evt. vegger + evt. tak
    8. Montere lerret og komponenter og møbler
    9. Se film og lytte til musikk....

Har ikke detaljplanene klare, men følg med på linken til min byggeside, så kommer det mer på løpende bånd!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva mener du med "delvis intelligent"

Eller er mitt motto at "æres den som æres bør", så en stor takk til Hjalmarjalla for det er hans ideer jeg bygger videre på!

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil får du 12mm akustikkplater i gips også standar lengde i alle fall mye billigere en vanlige akustikkplater.samme nytte.
    Virker meget bra i alle fall der jeg har montert disse.
    lydbøyler og akustikkplater i gips da blir det i alle fall ikke klager fra nabon + at lyden i et kjeller rom blir MYE bedre en med bare gips.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplater - nå ble jeg nysgjerrig! Hvor får en tak i det og hvordan ser de ut???

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    Du kan jo prøve de akustikkplatene jeg har i mitt tak, de er ikke så mye mer enn 3 cm dype. Husker ikke helt pris, men tror du får 24 plater på 34x34 cm for 750 kr

se minhifi for bilder
    Hvor får man kjøpt disse platene odo? har selv vurdert noe lignende.Greie å se til er de også.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Akustikkplater - nå ble jeg nysgjerrig! Hvor får en tak i det og hvordan ser de ut???
    Der hvor dem selger gips plater.Maxbo/Byggern/Byggmakker/Obs Bygg/Etc Etc
    Men kan sikkert variere noe, etter hvor i landet du bor.
    Standar lengde. 60x240-120x240 eller du kan få de opp til 3meter's høyde.
    Akustikkplater er perforerte små hull/fordypniger i plata tett i tett.
    Mega bra mot ekko/romklang.Ergo mega bra til kjeller rom

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Om du vil får du 12mm akustikkplater i gips også standar lengde i alle fall mye billigere en vanlige akustikkplater.samme nytte.
    Virker meget bra i alle fall der jeg har montert disse.
    lydbøyler og akustikkplater i gips da blir det i alle fall ikke klager fra nabon + at lyden i et kjeller rom blir MYE bedre en med bare gips.

Legger man da et lag ordinære gipsplater, og dernest et lag med akustikkplater?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Legger man da et lag ordinære gipsplater, og dernest et lag med akustikkplater?
    Nei da trenger ikke det. men for maximalt utnyttelse av lydbøyler et lag med ordinær gips så bruke fugemasse ved ytter kantene.Så et nytt lag forskyvet.
    (enkelt forklart,Har du startet med en 120x240 start med en 60x120 Så kantene blir tette)
    Fug så enda en gang til ved ytterkantene.
    Der det er mega krav til lyd, har jeg faktisk lagt 3 lag med gips
    En plass hvor jeg monterte 3 lag med gips presterte de å komme igjennom min vegg med 4 store rør.
    Da var plutselig kravet blitt senket etter at jeg var ferdig

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •