Schumi: Starter opp om noen få uker til, gleder meg :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 403
    Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Schumi: Starter opp om noen få uker til, gleder meg :)

Hei.

Jeg er ny-registrert her, men har lest enstund rundt på forumet og sett utrolig mye bra innen hjemmekinoer.

Jeg skal til med husbygging, og tenkte å lage til en hjemmekino. Det vil bli en kjeller i garasjen, som har følgende mål: 8m lang, 6.2 meter bred. Det vil bli noe mindre når jeg forer ut vegger pga opplegg av teknisk innstallasjoner, og isolasjon. Tipper rommet ender på 45kvdm når alt er tatt med (betong vegg, utforing)

Da jeg er helt grønn på hifi/kino så ber jeg dere komme med forslag til best mulig utnyttelse av rommet. Tenker da på lyd, bilde og plassering av ca 5-6 sitteplasser.

Jeg har noen tanker om plassering av møbler, og tenkte å bygge med forhøyning på bakerst rekke, slik som flere her inne har gjort. Jeg spiller endel Xbox også, så jeg skal ha en god stol i senter lerret tenkte jeg, og ikke minst en mulig innfelt "hjemmelaget racing rigg" (se bilde nederst)

Budsjett: Tenkte 100k burde holde, men når jeg ser prisene på 1080P projector så er dette kanskje litt for lite. Har dere noen forslag på hva jeg trenger av lyd-utstyr for å få en passe god lyd her for både film og musikk ? Priser på det dere kommer med setter jeg stor pris på.

Jeg har ikke begynt på huset riktig enda så dette kommer til å ta laaaang tid. Jeg regner med rommet begynnes på etter vi har flyttet inn, som er beregnet til neste jul.

Garasjen er i ett med huset, så det vil også kjelleren bli, med inngang fra kjelleren i huset, støpt dekke osv.

Hadde satt pris på noen forslag til lyd,kabler (dyreste sort eller holder billigere typen?), romløsning og hvilken projector jeg bør velge. Hvis jeg har glemt noe så er det bare å ta med det også

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye hadde du tenkt å legge i hjemmekinoen?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha tatt med en liste over de tingene du trenger til de butikkene som er aktuelle og spør etter tilbud. Beste tilbud vinner!!
    Dvs. det DU mener passer best til ditt bruk og ikke minst det du liker best:-)
    Når det er snakk om 100k så kan de strekke seg veeeeeeeldig langt;-)

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei høres kjempe spennende ut, blir jo en kjempestor hjemmekino dette her, det eneste jeg tenkte jeg sku nevne er at når det gjelder projektor så vil jeg anbefale å vente til rommet nesten er klart siden prisene og utviklingen på det området forandrer deg iløpet av kort tid! vil tru at prisen på en 1080P er lavere om et års tid!

Lykke til med prosjektet:-D

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj! Så ikke at det stod 100k der ja. :-P Du kan jo gjøre som BGuarden, men gjør litt researce først da. Det er viktig å vite vesentlige ting når man spør etter en hjemmekino løsning. F.eks. forsjellen på 5.1 og 7.1, hvilke kabler man trenger (hvorfor den dyreste kabelen ikke nødvendigvis er den beste) og lignende basis info.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Oj! Så ikke at det stod 100k der ja. :-P Du kan jo gjøre som BGuarden, men gjør litt researce først da. Det er viktig å vite vesentlige ting når man spør etter en hjemmekino løsning. F.eks. forsjellen på 5.1 og 7.1, hvilke kabler man trenger (hvorfor den dyreste kabelen ikke nødvendigvis er den beste) og lignende basis info.
    Tror innenfor den prisklassen så ville feks. Arcam eller Primaire sine receivere være ett godt alternativ.
    Finnes jo også endel potente produsert i kina. Ville personlig ha tatt meg en tur til de det gjelder, evt. ringt på forhånd for å avtale en audition på ett bestemt anlegg og ikke minst forhandle om rabatt.
    Har sett på den Benq-prosjektoren de selger på avshop?
    Den er 1080i og koster vel 18000 (tidligere 56000!!!). Var hos Tiger nå på søndag og bildet er veldig bra:-)
    Når det gjelder 5.1 og 7.1 så ville jeg ha satt fingeren på 5.1... Blir billigere og du vil få mest mulig kvalitet.
    Iallefall min mening..

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen til forumet

Utrolig spennende prosjekt du har på gang - dette kommer til å bli kilosvis med kos, det kan jeg love.
    Det første du bør gjøre det er å sjekke litt rundt i området hos andre som har hjemmekino (det er mange av dem her AVF). Få gode råd og sjekk hva som andre har tenkt ut av løsninger. Det er utrolig mange kreative mennesker der ute. Når du har dannet deg en "modell" i hodet - så er det bare å presse leverandørene maksimalt for å få en god pakkpris. Om budsjettet kun gjelder AV utstyr så kommer du langt. Bare pass på å holde oss orientert om prosjektet ditt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her var det bra forslag og ikke minst raskt Tusen takk alle sammen.

Da skal jeg gå litt i tenke bosken, også kommer jeg tilbake med mine tanker etterhvert.

Tror også jeg venter med kjøp av prosjektor til siste liten, med tanke på prisfall osv.

Jeg skal holde tråden oppdatert så fort jeg har mer info.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort en rask tanke å laget en skisse. Møbleringen er ikke helt slik jeg vil ha det, det var litt vanskelig å lage det til slik jeg ønsker i programmet. Får prøve mer siden på det. Men slik jeg tenker her er følgende:

- Grønnlig = Hovedhøytalere (5.1)
    - Grått = Fremtidig 7.1 Her legger jeg opp punkt.
    - Turkise? = Sub

Jeg har tenkt å ha selve anlegget bak en eller annen plass. Vet ikke helt løsningen på dette enda, og sitte gruppen bak vil ver på ett litt høyere nivå enn helt fremme. Jeg sliter litt her med å lage til en "fast" men til tider skjult plass for "racing riggen". Så hvis noen ser en løsning på det hadde det vert kjempe greit om dere fortalte meg det.

Jeg føler dette blir en kopi av opptil flere her inne, men dette er jo grunnoppsettet og detaljer på vegger,tak og belysning vil nok bli ett mer eget særpreg.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg også driver å planlegger hjemmekino.
    Hatt kontakt med div kjennere og entusiaster ang div utstyr og løsninger.
    Når det gjelder kabler, sier de fleste at skolissene som følger med utstyret er for dårlig, men går mann opp på KVM/diameteren på kabelen så er mye gjort med tanke på lyden. Har selv forsket på div kabler til HT og fra komponent til komponent. Der jeg merket størst forskjell på var fra skolissene til kabler med større diameter. Fra en god kabel til en annen god kabel har vel utseende vært største forskjellen. MAO Kabling trenger ikke å koste en formue, legg heller pengene i noe bedre høyttaler en dyr kabling.

Lykke til!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen Schumi! Du har mange gode timer med musikk og film når du kan skreddersy rommet under bygging. Jeg vil anbefale deg å ta en runde og høre på litt forskjellige høyttalere med diverse elektronikk. Da kan du komme med noen tanker om hva slags utstyr du synes tiltalte deg mest. Da er det letter å komme med forslag til kombinasjoner av komponenter som kan gi deg det du er ute etter. Forøvrig ville jeg med et så stort rom legge inn 2 sub'er i planene samt gå for et 7.2 oppsett. Det er faktisk forskjell på 5.x og 7.x. Jeg ville i alle fall lagt opp punkter i veggen etc. for det. Du får holde oss orientert ettersom tingene utvikler seg for dette kan bli veldig bra! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du legge mest penger i?
    Bilde eller lyd?

Dette ser jo veldig bra ut, blir spennende å følge med vidre!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok mest intressert i bilde, men lyden er også viktig. Med det mener jeg at det ikke trenger å ver "top notch" men helt griet for en person som som meg, altså som ikke har gode ører for bagateller

Min smak på lyd er nok ganske feil hvis man skal se på den "riktige" kurven, jeg liker nok mer basstone i lydbildet enn flat linje.
    Bildet bør holde det som er å få idag, altså 1080p projector, ca 65% bilde og 45% lyd.

2 subber ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Hvis jeg gikk for svs subben med 2stk 12", vil den spille høyt/djupt og godt nok mon tro? Spiller denne med punch også? Har lest at den kan tunes ned til 16hz eller noe. Jeg har tenkt å legge opp punkter ja til 7.1 system, men nå tipset du om et til punkt for sub Takker!

Ang penger, så blir det vel lagt ned så si like mye tenker jeg. Sikker litt mindre på bilde i og med at den 1080p forhåpentligvis synker i pris på 1 års tid.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nok at du ikke skal nedvurdere lyd.
    Et godt bilde i en hjemmekino er en selvfølge, og god lyd er essensielt for en total opplevelse!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke påstå å si at jeg nedvurdere lyden. Men at folk ser på lyd forskjellig er det ingen tvil om. Det jeg ville si var at JEG ikke trengte enormt god lyd, da tenker jeg på 100vis av tusen i gode høytalere og masse enormt dyre kabler og forsterkere. Jeg har ikke allverden med penger til dette prosjektet og en ca 30-40 tusen får holde tenker jeg. Og tilsvarende i bilde forhåpentligvis. Resten får gå til "uventet" utlegg..

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en god plan!:-D Og så må du legge litt ekstra i rommet nå som du har muligheten. Etter at det står ferdig er ikke oddsene gode for at du gjør store forandringer i etterkant...tar ofte for mye tid og ikke minst $...:???:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestilt Sony : STR-DA5200ES (STRDA5200ES) : Norge og lurte på om noen her har erfaringer med denne? Hva bør jeg velge i høytalere til denne? Noe lettdrevne eller greier den tungdrevne høytalere?

Rommet jeg skal ha er blitt mindre enn antatt, det blir 35 kvdm innvendig. Ble noe krøll med høyspent kabler langs veggen, så jeg måtte holde en gode 2 meter ifra.

Her er etpar bilder så langt i prosessen.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei og velkommen

Dette ser jo umåtelig spennende ut. Moro å kunne bygge alt fra bunn av.

Skal prøve å komme med mine tanker rundt å bygge opp en hel kino fra bunn av:
    Har selv gått for kun brukt utstyr, bortsett fra HD-DVD spiller og prosjektor. HD, fordi bildet bare er helt rått og prosjektor fordi det har skjedd såpass mye på den fronten. Vil anbefale deg å vente som du sier med prosjektor og kjøpe det nest nyeste om et år. Det er de prosjektorene vi sier WOW til nå:-D

Har bevisst gått for B&W Matrix-serien høyttalere, da jeg liker B&W-lyden veldig godt og de er forgjengerne til Nautilus-serien=utrolig mye god lyd for lite penger.

Sunfire har jeg valgt fordi jeg kom over et godt kjøp her på AVForum. Mye raffinement og mye krefter for en OK pris.

Her blir da et forsøk på budsjett:

B&W Matrix 802 s3 front: 9000,-
    B&W Matrix HTM senter: 2000,-
    B&W Matrix 804/805 bak: 4000-6000,-

SVS PB12-Plus/2: 12.000,- Gå rett på denne, ingen hensikt å prøve andre, da dette er sjefen. Er du ikke vant til sub, så holder denne ihvertfall 1 år til du har spart opp til en til:-D

Sett med Sunfire Cinema Grand Theatre prosessor/Sunfire Cinema Signature 5x425 watt effektforsterker: 30.000,- eller EAD Theatre Master og EAD Powermaster 2000 til omtrent samme pris.

HD-DVD(om ett år): 4000,- (Kan brukes som CD-spiller hvis lyden ikke er altfor viktig, som du sier)

HD-prosjektor (1080p): 15.000,- om ett år får du en bra en for denne prisen.

Lerret (brukt) med god størrelse: 4000,-

Kabler: Et sett brukte Nordost for 1500,- og Supra Rondo 4-leder for resten av anlegget=1500,-

Dette blir da totalt ca. 84.000,- for et kjempeanlegg med høy eierglede/morofaktor:-D

Beklager at jeg promoterer mine egne HTere og utstyr, men er så fornøyd med dette at jeg med glede anbefaler det for andre.

Når det gjelder plassering, så ville jeg hatt surround-HTerne ved siden av lytte posisjon eller litt bak, med Surround back enda lenger bak sofa, altså gi litt luft bak sofaen også.

Når det gjelder plassering av sub, så er jeg plaget av at jeg kjenner hvor trykket fra subben kommer fra og vil da gjerne ha den foran meg i nærheten av frontene, men det er ikke sikkert det er noe problem for deg. Kanskje legge opp til 4 subber, når du først legger opp rør i veggene, så har du en mulighet for å teste forskjellige plasseringer? Det er veldig avhengig av rommet hvor subbene spiller best.

Håper dette var til litt hjelp for å tenke litt "annerledes".

Se gjerne på kinoen min og kom med spørsmål hvis det er noe du lurer på. Er rimelig fersk kino-eier selv og har lært utrolig mye her på forumet den siste tiden.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager sen respons, men jeg har ikke hatt tid til å ver på PC'en de siste dagene.

De høytalerne så jo meget robuste og fine ut Regner med de trykker godt fra seg? Samtidig så de spiller pent?

Hva gjør en slik prosessor du beskriver egentlig? Den til 30k.
    Jeg har kjøpte meg en slik reciver som jeg linket til i sist post. Nå sitter jeg her med en følese av at det ikke strekker helt til, hehe :-D

Svs subben går jeg definitivt for, det blir gromt Jeg må takke for det gode tips om å legge opp til 4 subber, slik jeg kan prøve meg litt frem med plassering :wink:

Som du sikker forstår så er jeg helt på "rookie" stadige, og all "inn med teskje" forslag setter jeg veldig stor pris på.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vekker jeg denne tråden opp igjen.

Det er fremdeles lenge til selve arbeidet ved kinoen starter, men jeg har sett meg litt mer rundt nå på høytalere.
    Jeg liker godt trøkk men samtidig som det må spilles fint, men ikke så fint som High End høytalerer.

Så nå tenkte jeg å legge ut det første jeg har sett meg ut. Det gjenstår å høre dette i butikken, samt å høre ut andre høytalere.

Jeg fant ut at Cerwin vega CLS serien ga mye lyd og trøkk for pengene.
    Med 15" som front, og 10" som bak, begge gulvhøytalere. Hvor 15" hadde hver sin effekt forsterker, og de to 10" bak hadde en felles effektforsterker.

For side høytalere tenkte jeg på 6" til cerwin, og Senter tenkte jeg å ha 2 av, en over lerret og en under lerret. Satser på at lerrete blir omkring 150".

For Sub tenkte jeg først på SVS sin 12", er usikker på om jeg skal gå for den nå siden det er Cerwin det er snakk om, eller om jeg skal ha enten 2 stk 12" Cerwin, elller 1 stk 15" Cerwin.

Jeg har fremdeles den Reciver jeg har linket til etpar poster opp her. 7x120W i 8 Ohm, og den skal drive side høytalere og Senterene. Håper det skal gå bra.

Hvordan høres dette ut?

Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •