Schumi: Starter opp om noen få uker til, gleder meg :) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 403
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Jeg skal ha 4 stk doble nettverk uttak til venstre i bildet. Så i midten skal jeg ha 14 stk bokser med DIY terminal koblinger, og til høyre har jeg 5 stk doble stikk på 1 kurs, så 2 stk doble stk med 2 stk kurser (1 kurs til hver) Vet dette er overkill, men så lenge jeg har muligheten og plass i skapet så kjører jeg på
    Kommer nok til å koble de sistnevnte til 1 kurs, men har muligheten senere til 2 om det trengs.

Så kort oppsummert:
    4 kurser 16A hvorav 3 til elektronikk, og 1 til lys og bruks-stikk.
    Edit: Varmen er vannbåren så trengs ikke mye juice til oppvarming
    Ja da bør du være skodd for en vinterdag eller to Men 4 stk. doble nettverkskontakter? Det var da voldsomt. Min første tanke var at det er totalt overkill, man trenger jo ikke mer enn én. Men med flere så kan du plassere switchen i teknisk rom, ergo én boks mindre i racket. Var ikke så dumt allikevel det der

Ja, og gulvvarmen virker vel igjen nå

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut, og det ser ut til at du har tatt høyde for det meste.

Hva slags dimensjon har du brukt på rørene du skal strekke bildekabel i? HDMI-kabler må jo gjerne strekkes MED termineringen påmontert, så her trenger du skikkelig dimensjon på rørene.

Ellers var det en interessant løsning med alle de små trelektene i projektorfestet. Noen grunn til at du har valgt mange små lekter kontra en større plate? Hvis dette blir skjult, så blir det jo fare for at innfestingsskruene havner mellom to trelekter og får dårlig feste?

Men ellers gleder jeg meg til å se fremdriften videre. Blir jo virkelig en kino med skikkelig størrelse, dette. :-)

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Fremgangen er fortsatt god. litt av en "frontrekke" må jeg si.

hva er tanken bak akustikk osv?
    "Frontrekka" ser voldsom ut, men den skal bli enda større idag Denne vil ikke bli synlig da rommet er ferdig , da skal det stå en sterobenk der. Og når jeg får lyst engang i fremtiden lager jeg en lettvegg foran og skjuler høyttalere osv.

Men akustikken har jeg ikke tenkt mye på når det gjelder byggingen av rommet som det er nå. Jeg vil bruke plater etterpå til å tune rommet. Jeg har jo også planer om murstein på side veggene, men det faller bort nå (fremtids prosjekt).
    Med murstein bygges det ut 10cm og mellom mur søylene som vist på tegning side 2-3 i tråden kan jeg lage akustikk plater felt inn der.
    Det blir for dyrt i denne omgang med murstein...

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja da bør du være skodd for en vinterdag eller to Men 4 stk. doble nettverkskontakter? Det var da voldsomt. Min første tanke var at det er totalt overkill, man trenger jo ikke mer enn én. Men med flere så kan du plassere switchen i teknisk rom, ergo én boks mindre i racket. Var ikke så dumt allikevel det der

Ja, og gulvvarmen virker vel igjen nå
    Det blir nok noe overkill med så mange kontakter, men jeg har plass til det og hvis jeg teller fort over akkurat nå så trenger:
    PS3 1stk,Xbox 360 1stk,Popcornhour 1stk,Dekoder 1stk, Nintendo Wii 1stk(har ikke denne enda) Da er det 3 stk til overs til fremtidig bruk, f.eks NAS stasjon, og er det ikke tilkoblet nettverk til bluray spillere også for oppdateringer? Er enig dette er mange, men som sagt jeg har plass til det og man vet ikke hva som kommer i fremtiden.
    Her er ett bilde av racket mitt i teknisk rom, MASSEVIS av plass her

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser meget bra ut, og det ser ut til at du har tatt høyde for det meste.

Hva slags dimensjon har du brukt på rørene du skal strekke bildekabel i? HDMI-kabler må jo gjerne strekkes MED termineringen påmontert, så her trenger du skikkelig dimensjon på rørene.

Ellers var det en interessant løsning med alle de små trelektene i projektorfestet. Noen grunn til at du har valgt mange små lekter kontra en større plate? Hvis dette blir skjult, så blir det jo fare for at innfestingsskruene havner mellom to trelekter og får dårlig feste?

Men ellers gleder jeg meg til å se fremdriften videre. Blir jo virkelig en kino med skikkelig størrelse, dette. :-)
    Takker Roffe, hyggelig med tilbakemeldinger og spørsmål.

Hdmi røret er ett 50mm sentralstøvsuger rør, dette vil bli tomt med en trekketråd i til å begynne med. Fant ut at det ble noe lengere enn de 10m hdmi kabel jeg bestilte her forleden, så den kjører jeg bare mellom lektene og for bli til taket rives
    Lektene ble brukt enkelt og greit for det var det jeg hadde for hånd som ville ligge jevnt med taket. Tenkte litt på det du påpeker her at muligheten blir større å treffe skjøtene, men det skal jeg klare å unngå da jeg skal merke av disse.

Ikveld blir det jobbing videre med frontrekka og lys-systemet som jeg endelig har funnet utav (noenlunde)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt til, merker det går seinere nå som det drar seg mot slutten på rør-anlegget.

Front rekka har vokset litt, nå har jeg 14 bokser hvor høyttaler termineringer kommer. Ikke på langt nær RuneW DIY terminerings-plate da..

Mens vi er inne på rekker så laget jeg en mini bak rekke, dette er for strøm til stikk i fremtidig opphøying. Har også lagt opp lys sone her til eventuelt led belysning, og cat 5 punkt samt 2 stk 20mm til buttkicker om det sko bli aktuelt og montere.

Videre så har jeg fått lagt opp rør til veggbelysningen som ses her på bildet. Tanken her er å montere lampene inni veggen noe under planken hvor jeg har festet rørene. Det er likt på motsatt vegg og 2 stk på bakvegg.

Fikk også startet med å skjære ut til spotter, men ikke lagt rør ferdig.
    Her er 2 av sonene, bak kant rom

Og her er front sonen, så fikk jeg ikke med meg midtre sonen. Det blir altså 4 soner via elko wireless, samt 1 sone til veggbelysningen.

Det ble litt mange soner, så jeg la til 2 til bokser på bryter panelet.
    1stk wireless uten batteri tar opp 1 boks, og skal nå ha 5, pluss vanlig av/på bryter for diverse stikk.

Når alt røranlegget er ferdig og trukket ledninger skal jeg gå over å feste det skikkelig og legge isolasjon hvor det ligger nærme platene på veggene pga unngå vibrasjons lyder.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt til, merker det går seinere nå som det drar seg mot slutten på rør-anlegget.

[B]Front rekka har vokset litt, nå har jeg 14 bokser hvor høyttaler termineringer kommer. Ikke på langt nær RuneW DIY terminerings-plate da..

Goddam' Men hvordan har du tenkt å dekke til disse boksene? Så vidt meg bekjent så finnes det litt begrenset med rammer, jeg har kun sett opp til 5 på rad av ELKO-rammer. Men du har kanskje planer om en plate av noe slag?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det at det finnes bare 5'er rammer. Hvis du ser nøye så kan du se hvite avstands stykker mellom rekkene, de er beregnet fra elko til å passe slik rammene blir smooth tett inntil hverandre. Også har jeg 4 stk etter hverandre, så ett slikt avstandstykke, så 3 til på rekke som blir 7 på hver rekke. Til slutt håper jeg det blir ein sort og tight utførelse på det. Ska ha sorte rammer med sort dekk-lokk som det skal lages terminering til HT.
    Litt rotete forklart, men jeg kan ta noen close up bilder imorgen av oppsettet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, skjønner. Joda, jeg så at det er litt avstand men var ikke klar over at ELKO hadde avstandsstykker til formålet. Men da blir det jo bare perfekt!

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du får aldri nok stikkontakter
    2. Du har alltid én nettverkskontakt for lite

:-)

Jeg har 2x8-porter switcher skrudd fast på baksiden av Lack-hylla, 9 av portene er i bruk, så bare kjør på du...:-)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    1. Du får aldri nok stikkontakter
    2. Du har alltid én nettverkskontakt for lite

:-)

Jeg har 2x8-porter switcher skrudd fast på baksiden av Lack-hylla, 9 av portene er i bruk, så bare kjør på du...:-)

Sant nok

Da har jeg fått gjort endel småplukk, poster derfor ikke bilder idag da det vises så lite.

Det er nå klart til å trekke kablingene, og lurer litt på type kabel til høyttalerene.
    Holder det mål med PN 2.5mm2 til surround høyttalerene og PN 4mm2 til subber og front høyttalerene?

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende med alle de boksene.
    Skal du bruke strømkabler til høytalerne? Hvorfor ikke kabler beregnet på høytalere?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Imponerende med alle de boksene.
    Skal du bruke strømkabler til høytalerne? Hvorfor ikke kabler beregnet på høytalere?

Jeg tenkte å bruke strømkabler til punktene, men ikke ut til selve høyttalerene. Grunnen er, at jeg har slikt liggende på jobb og det koster utrolig mye med høyttaler kabel.
    Men hvis det er hørbart bedre med høyttaler kabel (av normal pris) så velger jeg jo selvsagt høyttaler kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her var kanskje helt villt! Sinnsykt morsomt at du tar bilder av fremgangen av hus og kino og legger det ut her! Tipper kinoen din blir helt rå, ser frem til flere bilder Stå på!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å bruke strømkabler til punktene, men ikke ut til selve høyttalerene. Grunnen er, at jeg har slikt liggende på jobb og det koster utrolig mye med høyttaler kabel.
    Men hvis det er hørbart bedre med høyttaler kabel (av normal pris) så velger jeg jo selvsagt høyttaler kabler.
    Bruk noen kroner på skikkelig kabel til HT, eventuelt noe fra biltema eller Chlas Olsson......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk de ledningene du nevner, men er du fin på det så kan det vel være greit med noe mere påkostet til frontene. Neppe noen særlig forskjell, men føles kanskje godt

Har aldrig sett så mange bryter til lys i ett rom noen gang (er trikker) Litt nyskjerig. Hva er planen med dette? 8x2=16 tenninger!? hvis du skal bruke elko wireless...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kroner her noen kroner der

Hvis jeg kjøper på bilteme eller chlas olsson så vil det komme på ca 3500kr
    Men hvis jeg bruker det jeg har tilgjengelig vil det koste meg 0kr
    Er det såpass hørbart bedre kontra PN kabel? Noen som har hørt og sammenlignet før?

@RuneW: Har ikke du trukket PN 4mm2 til dine HT?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Bruk de ledningene du nevner, men er du fin på det så kan det vel være greit med noe mere påkostet til frontene. Neppe noen særlig forskjell, men føles kanskje godt

Har aldrig sett så mange bryter til lys i ett rom noen gang (er trikker) Litt nyskjerig. Hva er planen med dette? 8x2=16 tenninger!? hvis du skal bruke elko wireless...

Hei Doxa, takker for info ang HT kabel

Hvis du tenker på de 8 boksene nå så er det tenkt å ha brudd på endel stikk også, og siden jeg har 3 egne kurser til forsterkere, og diverse andre elektronikk så skal jeg bl.a ha 3stk brytere og 5 elko wireless. Grunnen til jeg ikke kjører den trådløse delen ute i anlegget og har den i bryter panelet er at da slipper jeg å ha selve bryteren på batteri, og kan styre alle sonene via bryter panelet og lager scenarier med fjernkontrollen. En annen grunn er programmering, det er lettere å komme til hvor det er plassert nå.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg omsider fått lagt opp og trukket i ledninger i røranlegget. Fikk ryddet idag og skal starte opp med mer tømring imorgen. Det kommer til å gå i spikerslag og gipsing.

Ikke mye nytt å vise av bilder egentlig, men her er noen oversikts bilder

Rotet mot sitteplass

Mot lerret

Etter rydding

Her er frontrekka ferdig

Jeg trakk i PN og ikke HT kabel. Skulle det vise seg å være dårlig kan jeg trekke om, satser på at det holder for mine ører

Edit: Telte over antall bokser, noen som vil gjette?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit: Telte over antall bokser, noen som vil gjette?
    78?

Det ser virkelig bra ut dette her. Hva er tanken med gulvet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    72? 8)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    78?

Det ser virkelig bra ut dette her. Hva er tanken med gulvet?

Hehe, du var veldig nærme. 81 bokser ble det til slutt

Tanke med gulvet var å legge fliser, men nå er jeg usikker. Tar tenkt på mørk parkett og teppe.
    Har du noen tips er det bare å fyre løs
    Kan nevnes at det er gulv-varme type vannbåren i gulvet.

Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •