Schumi: Starter opp om noen få uker til, gleder meg :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 403
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OIOIOI!!!

Kjempe flott hus må jeg si!!
    Kjempe kul tråd! denne skal jeg følge med på!
    Lykke til! :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er enig med deg at det siste ble litt kjedelig, men i kombinasjon med hvitt tak, med takkister og spotter så kunne det blitt bra, men da er vi litt ute å kjøre når det gjelder sortnivå på lerretet..

Det var visst neste helg det skulle være dåp eg hadde visst bomma litt

La inn noen linker i det forrige inlegget, sjekk di ut!

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damn den smx'en kosta litt ja heheh
    Den første så bra ut, og til en ok pris.
    Er det nødvendig med teppe så lenge man demper vegger og tak? Vi snakket vel litt om det når jeg var på besøk, og du kom med noen gode poeng for at det ikke var nødvendig. Noe med at gulvet alltid var samme punkt, mens takhøyden varierte mer.

Hvit murstein med mørk parkett kan jo ver bedre, hmm.

Du bomma ja, ja men da kan eg gjerne komme på besøk om det passer deg, vi kan jo snakkes nærmere helgen om det

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grove\
    OIOIOI!!!

Kjempe flott hus må jeg si!!
    Kjempe kul tråd! denne skal jeg følge med på!
    Lykke til! :-D :-D

Takk for det Grove.
    Er morro med litt press på meg hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Damn den smx'en kosta litt ja heheh
    Den første så bra ut, og til en ok pris.
    Er det nødvendig med teppe så lenge man demper vegger og tak? Vi snakket vel litt om det når jeg var på besøk, og du kom med noen gode poeng for at det ikke var nødvendig. Noe med at gulvet alltid var samme punkt, mens takhøyden varierte mer.

Hvit murstein med mørk parkett kan jo ver bedre, hmm.

Du bomma ja, ja men da kan eg gjerne komme på besøk om det passer deg, vi kan jo snakkes nærmere helgen om det

Tror det vil bli solid overdemping om du har både system himling og teppe på gulvet, det er nok å dempe en av flatene. Som du nevnte, så er det sant det med at gulvet kan du alltid relatere til, men takhøyden varierer. Og med litt lav takhøyde vil det fungere bra å dempe taket fremfor gulvet. Dessuten kan du alltids slenge inn et løst gulvteppe om det skulle bli nødvendig..

Vi kan snakkes nærmere helga, om hvilken dag og hvilke filmer vi skal se
    Men nå er det leggetid for meg. Snakkes!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skal også gå til innkjøp av rf-82 om ikke så lenge. Håper du er fornøyd med dem! Håper og tror det en knall høytaler!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare hørt dem en gang, og jeg var stor fornøyd. Men det skal sies at jeg ikke har store erfaringer innen Hi-Fi

@Smallhandz: Så ikke så værst ut med hvit murstein, men holder en knapp på rød forløpig. Tusen takk for at du har tatt deg tid til å lage tegningene

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tiden går fort.

lenge siden du har oppdatert nå schumi! du har fått det utrolig fint i huset! og når jeg var innom forige fredag så jeg at du var i gang med veggene i kinoen!

oppdatering med bilder snart eller? gleder meg til å spille å se film i vinter!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    lenge siden du har oppdatert nå schumi! du har fått det utrolig fint i huset! og når jeg var innom forige fredag så jeg at du var i gang med veggene i kinoen!

oppdatering med bilder snart eller? gleder meg til å spille å se film i vinter!

Heisann Jone!
    Jeg har ikke lagt merke til dette innlegget, sorry.
    Det ser ut til jeg utsetter byggingen av kinoen selv om stender verket er oppe til høsten/sensommer. Holder på med hage og gårdsrommet nå og det er endel arbeid igjen der. Tenkte å oppdatere med litt bilder når jeg er mer ferdige med dette stykket arbeid

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått tid til å begynne på kino prosjektet

Fikk begynt på ventilasjonen idag og skal bli ferdige med den i løpet av noen dager. Så har jeg fått opp det meste av isolasjon i veggen inni kinoen, og skal til med å stendre opp rommet før du kommer inn til kino samt dele av teknisk rom slik jeg får en naturlig gang istedenfor å gå igjennom teknisk rom.
    Her kommer noen bilder.

Her er bildet tatt fra lerretet sin plass mot sittegruppe

Og motsatt her

Når røropplegget til ventilasjonen er ferdig starter jeg på el opplegget samt høytalere opplegget. Så gipser jeg veggen for å så lage til nedforingen av taket. Det blir en kasse på ca 50 cm bred og 20 cm ned fra tak rundt hele kinoen, resterende tak blir foret ned 10 cm alt med isolasjon i.

Her ser det jo ikke pent ut enda, blir nok bedre når det blir ferdig. Krysningene ble gjort i teknisk rom for å sleppe å fore taket for mye ned i Wc rommet.
    Dette er ett eget aggregat til kjeller og kino, resten av huset har en lik type, men tenkte det var greit å separere røropplegget slik lyden ikke sprer seg rundt om.

Her er rommet som skal inneholde Wc og rom for kjøleskap samt popcorn maskin eller lignende.

Så lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med veggene i kinoen. Er ikke spesielt sugen på å ha to lag med materiel (gips/huntonitt el lign.) Dette rommet er 100% under jordensoverflate, og trenger jeg virkelig dette da?
    Skal ha 2 stk lyd-dører inn til kino så tviler på det sjenerer noe inn i huset.
    Så neste spørsmål, for å få en noenlunde dempet stemning tenkte jeg først å bruke scenemolt over hele veggen, men kom på at det vil bli mye arbeid i etterkant med rengjøring. Jeg skal jo dempe rommet mer i detalje etterhvert som alt er på plass, men tenkte dette ville gjøre en god basis jobb. Eller kanskje ikke?

På gulvet blir det parkett med ett teppe foran lerrete en plass. Og taket blir gips.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med veggene i kinoen. Er ikke spesielt sugen på å ha to lag med materiel (gips/huntonitt el lign.) Dette rommet er 100% under jordensoverflate, og trenger jeg virkelig dette da?
    Så neste spørsmål, for å få en noenlunde dempet stemning tenkte jeg først å bruke scenemolt over hele veggen, men kom på at det vil bli mye arbeid i etterkant med rengjøring. Jeg skal jo dempe rommet mer i detalje etterhvert som alt er på plass, men tenkte dette ville gjøre en god basis jobb. Eller kanskje ikke?

In short:

Spm1: Er det vits med 2 lag gips i en kjeller som ligger under jorskorpa?
    Spm2: Er scenemolt noe å satse på som tapet? Eller er noe annet bedre?
    Spm3: Er det noen som har hatt eller kjenner noen som har erfaringer rundt disse 2 spørmålene?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lite tilbakefall

Da har jeg gjort endel til i prosjektet. Har fått begynt på foring ned av taket i kunoe og har fort ned taket i det som blir ett "for" rom som inneholder Wc, og det vil bli adskilt med en lett vegg. Resten av det rommet vil inneholde et cola kjøleskap, en benk og noen skap til glass osv, og benken til micro/popcorn utstyr. Her kommer en liten bilde serie fra dagens status.

Her er det lagt ferdig avtrekk, 3 stk i bak-kant av rommet

Her ser dere noe av rammen hvor det blir lagt kasse rundt røra, og noe mindre innføre rammen. Du ser også til-luft røret som går på høyre side, og her blir det 3 stk til-lufts ventiler langs denne veggen.

Pga dette er under garasjen og jeg har standard høyde på 2.40 til under taket så er døren noe høyere, da slusen tilhører huset som er koblet til garasjen opp og kjelleren i garasjen nede. Derfor har eg lagt en egen ramme rundt der døren kommer til å åpnes. Her forer jeg ned mindre enn resten. Det vil bli lagt opp 1 til 2x4 rundt rammen og ett bor på 2 cm slik jeg får ned taket 12cm og får dermed litt luft melleom 2x4'en og taket.

Så fikk eg boret opp semsene i slusen, det gikk jo strålende. Brukte ett slikt som dette til å finne vannrøren som jeg hadde satt på 1.5 time før jeg boret.

Det gikk ikke like bra i teknisk rom, her skulle jeg dele av slik jeg får en gang inn til kinoen, og her går det endel rør. Jeg hadde jo satt på alle sløyfene og de varierer i lengde, og som sikker mange tenker nå, er at returen er jo ikke varm før en god stund. STEMME det Jeg boret direkte i en retur rør.

Vannstråla stod i taket, og det var bare å stenge den igjen og holde på hullet til det var tomt.

Her ser dere noen av rørene

Jaja, det var jo passe dumt av meg. Da blir det meisling neste og skjøting av røret

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kanon ut dette her.Hvor stort er rommet? Husk å for oss med masse bilder.....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kladdn
    Ser kanon ut dette her.Hvor stort er rommet? Husk å for oss med masse bilder.....

Hei Kladdn, rommet er 35 kvdm ferdig utforet vegger.
    Skal ned å spikre og meisle litt nå, kommer flere bilder senere idag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi

In short:

Spm1: Er det vits med 2 lag gips i en kjeller som ligger under jorskorpa?
    Spm2: Er scenemolt noe å satse på som tapet? Eller er noe annet bedre?
    Spm3: Er det noen som har hatt eller kjenner noen som har erfaringer rundt disse 2 spørmålene?
    1. Det kommmer helt ann på hva du skal bruke av utstyr. Hvis du skal bruke stativhøyttalere og 8" sub holder det sikkert med panel. Jeg antar du sikter noe høyere enn dette? Regner med du skal ha skikkelig med trykk i bassen og da er det veldig viktig at veggene har masse og er stive slik at de ikke "spiller med". Jeg anbefaler min 1,5" x 6". Det er det jeg har i yttervegg på huset. Innvendige vegger er 1,5"x3". Det merkes godt på innerveggene når bassen nå 120 dB ved 30-40 hz. Skulle jeg bygget nytt kinorom nå ville jeg brukt 2"x6" rundt baut med dobbel gips.

2. Jeg ser scenemolton ofte brukes i denne sammenheng nå. Enten som rammer eller limet rett på gips. Nå har jeg ikke sett dette i reallife annet enn i hjemmekinoen til hjmmekino og det så da meget bra ut.

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får iallefall et stort rom å kose deg med

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette blir litt av et rom! Heftig.

Utrolig kjipt med det hullet i røret, men det lar seg vel reparere. Jeg har kun brukt lim på bunnsvillene, og har gått ut fra at "hvis noe kan gå galt, så vil det gå galt".

Skal følge med videre på dette prosjektet

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å rippe opp i vannrøret jeg også kan jeg jo gi ett tips jeg også. For å feste bunnsvill kan man bruke stålspiker som går ca. 1 cm ned i betongen. Da flytter den seg ihvertfall ikke sidelengs.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke helt klart da jeg merket av hvor røra gikk, skulle ha ventet noen timer til slik returen hadde blitt varmere, men pytt pytt, nå har jeg meislet det opp og skal skjøte det imorgen
    Jeg er helt enig at liming er tingen, PL400 og hylser i taket er mer enn godt nok for en lett vegg *angrer nå*

@Konrad: Jeg har brukt 1.5*3 toms nå, men det du sier med at veggene "spiller med" hadde jeg ikke tenkt på. Lurer på om jeg skal kubbe melleom stendrene og bruke ett lag med gips og ett lag med spon for å stive det hele opp noe. Eller vil 2 lag gips stive det opp bedre?
    Jeg er fremdeles usikker på hva jeg skal ha på veggene, det har vert snakk om murstein slik som Smallhandz tegnet tidligere i tråden. Det fant jeg ut ble for dyrt for øyeblikket, men vil legge opp lys punkt hvor det kan komme murstein ved en senere anledning.

Da har jeg fått gjort litt til idag, fikk meislet opp røret og tømret litt mer med god hjelp av svoger.

Skal vel være ganske så god for å treffe såpass center rør Har teipet det pga smuss ikke skal komme i systemet.

Her har vi fått store deler av taket på plass, forte ned med 2 cm bord for at ikke bjelkelaget skulle ha kontakt med taket. Dette mest pga det er noe skjevt og da vil jo også gipsen ble deretter. Manglet 4 lengder 2*4

Så var det wc/for rom. Stendret mesteparten av veggene her. Skal lage kasse rundt ventilasjonrøra når lett veggen er på plass.

Lettveggen kommer på center bilde her. Høyre er wc, venstre blir til skap/kjøleskap.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer arbeid er gjort. Fått isolert taket, og begynt på lektingen. Satser på å få begynt på noe høytaler opplegg til lørdagen.

Fikk meislet opp enda mer rundt røret da jeg trenger litt mer arbeidsrom da jeg skal skjøte dette.

Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •