Schumi: Starter opp om noen få uker til, gleder meg :) - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 403
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Her kommer ett bilde fra gårsdagen da vi koblet litt. Stereobenken er meget provosorisk, og skal byttes ut med en DIY benk engang i fremtiden. Subben er heller ikke ferdig behandlet, og den flyttet vi til bakveggen etter litt testing. Sub nr 2 er under produksjon av min gode hjelper Thomas.
    Skal få ryddet litt ikveld og ta noen flere bilder.

Det som gjenstår nå er:
    DIY sub nr 2
    Maling lister (ikke bestemt hvilke type enda)
    Sette opp lister
    Sette inn dører (210 døren kommer om ca 2 uker,190 døren om 1 mnd)
    Utforing dører
    DIY stereo benk
    Tepper
    Akustikk tiltak
    Fore ut front vegg
    Og sikkert mer, ja spare til mer effekt

Forstår enda ikke hvrfor HDMI kabelen fra dreamscreen ikke virker, handlet en ny idag og den er 15meter og virker. Jeg målte forbindelsen i kabelen og alt var ok. Hmmm
    Kalibrering

Dette er morsome bilder å se, alltid gøy å få ting opp etter oppgradering av rom.

Når det gjelder HDMI kabel er de ikke alltid like lette å forstå seg på... du kan måle gjennomgang på alle kablene i den,men er det en skade eller litt dårlig kontakt i et av punktene vil den bare ikke virke pga. de høye overførings frekvensene...

Newcomer Jobby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub

Kunne du tatt noen bilder av subben(ene), er den portet eller lukket? Såg ganske nice ut det lille vi ser på det ene bildet

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jobby
    Kunne du tatt noen bilder av subben(ene), er den portet eller lukket? Såg ganske nice ut det lille vi ser på det ene bildet

Ja hvis pcen bildene ligger på blir fikset imorgen
    Den er portet i front.

Newcomer Ganda sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wow

Dette så utrolig fint ut! Er blitt grønn av misunnelse Gleder meg til å bli ferdig med studiene og begynne på et lignende prosjekt.
    Gratulerer så mye!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ganda
    Dette så utrolig fint ut! Er blitt grønn av misunnelse Gleder meg til å bli ferdig med studiene og begynne på et lignende prosjekt.
    Gratulerer så mye!

Takk for fine ord Ganda, ja det er bare å sette igang når muligheten byr seg

Da tar jeg turen utav av hulen og ut i solen for å bygge terrasse, plante hekk og stelle ute området generelt. Når dette er gjort fortsetter jeg på kino prosjektet.

Der gjenstår det følgende:
    1.Montere dørene
    2.Male lister og sette dem opp
    3.Bygge ut frontveggen for å skjule anlegg og HT
    4.Lage en forhøyning bak
    5.Starte opp med masse tuning av rommet alla akustikkplater.
    6.Bygge stereobenk

Slik som dette ser det ut nå:

Subbene skal kles med scenmolten og mest sannsynlig få dem frem når lerretveggen fores ut og rommet blir tunet. Men akkurat pr. i dag så spilte de best bak.
    Skal også få handlet meg teppe snart. Tar da ett bilde av fronten i kinoen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du er litt vel optimistisk/pessimistisk (stryk det som ikke passer) nå Schumi. Pleier det ikke å regne en del på din kant av landet? Regnversdager er jo perfekt å kose seg med bygging innendørs.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig helt rett, det regner og blåser endel her på vestlandet
    Men jeg har ett "mission" som er nødt til å bli ferdig, og det er terrassen,hekkene og litt planting. Dette må bli ferdig til 12 Juli da det skal holdes dåp

Jeg skal nok få tid til å gjøre noe på listen min innimellom da, men noen ukentlige/ til tider dagers oppdateringer blir det ikke før full gang til høsten igjen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er godt å se lys i tunnelen.

Ble stilig med de blå lysene på siden!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket forum kan vi følge terrassebygge-dokumentasjonen da? Jeg må bytte ut dekket på terrassen min og vil gjerne følge en god howto. Regner med du er proff der og :wink:

DrE

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvilket forum kan vi følge terrassebygge-dokumentasjonen da? Jeg må bytte ut dekket på terrassen min og vil gjerne følge en god howto. Regner med du er proff der og :wink:

DrE

Ha! Takk for tilliten men jeg er overhodet ikke proff. Jeg har heller aldri bygget en terrasse før som er over bakkenivået slik min blir. Det skal bli spennende og jeg kan jo bare fortsette på denne tråden. Jeg er ikke på så mange andre forum og nå har jeg jo dere som venner

Newcomer acid sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang bygging..

Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Ha! Takk for tilliten men jeg er overhodet ikke proff. Jeg har heller aldri bygget en terrasse før som er over bakkenivået slik min blir. Det skal bli spennende og jeg kan jo bare fortsette på denne tråden. Jeg er ikke på så mange andre forum og nå har jeg jo dere som venner

ikke at jeg heller vil kalle meg proff men kan prøve å svare etter beste evne om dere trenger bygg-teknisk veiledning/hjelp. Så kan vi jo ta det i denne schumi tråden om det tillates av den hellige kinobyggeren

BTW.... en sinnsykt råe kino du har fått stelt i stand her bjørni. Gratla så langt.. ellers bra den lille tassen dokkas??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt misunnelig på den kinoen ja Når jeg vinner i lotto slik at jeg får råd til hus da blir det kino :P men foreløpig får jeg bare se på forumet her å beundre di mange hjemmesnekrete kinoene mye pent arbeid :smile:

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempelekkert Schumi. Dette ser jo så godt som ferdig ut og du har gjort meget godt arbeid her.

Kjenner til at det av og til er nødvendig å gjøre andre ting med hus og hage og man må jo benytte de fine dagene værmessig til å få gjort ting ute.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Låne tråden, ang. terrassebygging?

Jeg skal legge terrasse rundt huset, men først må noen nusselige steinharde "små" djevler bort.

Her er jeg allerede igang. Ved hjelp av boreutstyr fra Utleieprodukter og Trollkraft:

Vedlegg 51845

Vedlegg 51848

Vedlegg 51850

Vedlegg 51851

Når djevlene er borte og den høyre delen flukter med betongdekke til venstre, skal jeg feste en 2''x5'' i hver ende (husvegg til venstre og garasje til høyre).
    På disse 2''x5'' skal jeg feste bjelkebeslag for hver 60cm og så legge bjelker i disse beslagene.
    Som støtte midt på legger jeg kiler, tykkelse avhengig av avstand til betongunderlag.

Som terrassebord vil jeg bruke 28x128 impregnert. Fruen vil etterhvert beise disse, men det bør nok vente til neste år.

Jeg vurderer å skru fast terrassebordene. Både fordi dette hindrer at bordene vrir seg, men også fordi jeg da etter x-antall år enkelt kan løsne borden og snu dem.

Terrassen blir i to plan; den som skal på stedet med bildene fortsetter inn bak huset og den nye bua.
    Den andre vegen får jeg et trinn ned og fortsetter helt frem til inngangspartiet.
    Nytt gjerde må også opp.

Det var den ferien...........

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Terassebygging

Det blir vel deilig å nyte kinoen i høst og vinter vel vitende om at terassen er ferdig bygget. Du får nyte sommeren, og komme sterkere tilbake når du er ferdig med terassen.:lol: Har måttet bo hos svogeren min i 4mnd. pga. vannlekasje så jeg kjenner følelsen med at hjemmekinoen blir satt på vent.:cry: Ser ut til at vi skal få flyttet hjem igjen til helga, Har jo da heldig vis fått gjort noen forbedringer på hjemmekinoen i forbindelse med oppbygginga igjen da.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Som terrassebord vil jeg bruke 28x128 impregnert. Fruen vil etterhvert beise disse, men det bør nok vente til neste år.

Jeg vurderer å skru fast terrassebordene. Både fordi dette hindrer at bordene vrir seg, men også fordi jeg da etter x-antall år enkelt kan løsne borden og snu dem.
    Samme som jeg har brukt det. Stor fordel med så store bord, både med tanke på at det går fortere, ser bedre ut og tåler mer. Jeg har etterhvert skjønt at det er litt av en kunst dette med terrassebord og hvordan de "skal" legges. Det er mange meninger...

Jeg la bordene med "sur mine", bordene helt inntil hverandre og skrudde med to skruer per 60. Naboen som også brukte 28x128 la de med "smiley" og skrudde kun en skru, i midten. Jeg vet ikke hva som er optimalt. Jeg har min info fra en tømrer. Naboen hadde snakket med tømrere han også. Kombinasjonen smiley og èn skru skulle vistnok sørge for at bordene hadde mere område å leve på, og firhindre sprekkdannelse.

Det er noen uker siden jeg begynte på terrassen vår, og de bordene jeg begynte med har allerede tørket og krympet slik at jeg har 2-3mm mellom bordene. Jeg kan ikke fatte at det på "selvbygg" sider på nettet anbefales å ha 3-5mm mellom bordene. Når disse tørker har man jo kanskje 5-8mm mellomrom. Det synes jeg ikke ser pent ut.

jeje, spennende å høre hva du går for 8)

Blir i alle fall ikke noe terrassebygg i dag i dette drittværet. Første dag i ferien er det og, så jeg hadde håpt å få gjort noe...

DrE

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra, Erling. Bord skal legges med "surt fjes", dvs med årringene i bue opp/ned.
    Dette fordi bordene ellers vil bøye seg og det blir "sjøgang". Slik har jeg lært det og alltid to spiker/skruer pr spikerslag. Har aldri hørt om kun ett feste, med mindre man han svært smale bord.

Nå er nesten alle djevlene borte og stablet på plass. Kun noen få gjenstår og de måtte ha ny omgang med bor + trollkraft.

Vedlegg 51878

Nå er det jobb i tre dager før jeg er tilbake på byggeplassen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å låne tråden min

Jeg er forøvrig ferdig mer terrassen nå, eller stort sett ferdig. Mangler kledning på utsiden helt nede, og en trapp ut til plenen. Sluttet av ferien min med dåp på søndag og ferdigrekkverk på fredag som var.
    Var ihverfall heldig med været i denne ferien, huden min faller av for øyeblikket etter noe solbrenthet, haha!

Jeg fikk beskjed om å legge bordet som smiley men brukte en spiker som mellomrom. Gunnen til det var at bordene skulle være tørre, noe de ikke viste seg å være. De har nå krympet noe og har en avstand på ca 5mm på snittet.

Jeg hadde også 28x120 borda og skrudde 2 stk skruer på hver spiker slag (cc60) og forboret i skjøtene.

Hadde faktisk en tanke om å kjøre det hele i RuneW stil, som er å forsenke alle hullene og ha en dekk propp slik ikke smuss samler seg oppe skruheode Hadde nok ikke blitt ferdig i tide da tenker jeg, det gikk ca 2000skruer på terrassen.

Lykke til videre asvaberg!

Synd med lekkasjen din da Orchard, håper at alt i alt det ble noe bra utav det, gjorde nok det med kinoen din ihvertfall

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å fortsette terrasebordtemaet så har jeg en gang i tiden utført leggingen omtrent som doktoren beskriver, dvs. tett-i-tett med surt fjes. Så kom solen og bordene krympet. Men så kom regnet og bordene este ut igjen... Særlig om våren da snøen smeltet ble det et problem at terrassen ble til én stor vanndam. Nå for tiden legger jeg bordene med litt mellomrom, dvs. tykkelsen til en tommestokk-flis.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    For å fortsette terrasebordtemaet så har jeg en gang i tiden utført leggingen omtrent som doktoren beskriver, dvs. tett-i-tett med surt fjes. Så kom solen og bordene krympet. Men så kom regnet og bordene este ut igjen... Særlig om våren da snøen smeltet ble det et problem at terrassen ble til én stor vanndam. Nå for tiden legger jeg bordene med litt mellomrom, dvs. tykkelsen til en tommestokk-flis.
    Bordene jeg har lagt har vært så våte at det bobler når jeg har skrudd i de (altså, våte av impregnering). Håper at det skal holde og at de ikke blir spesielt større enn de var ved legging... har allerede 4-5mm på de bordene som ble lagt først, pga finværet de forrige ukene.

Du bor i Trysil? Temperaturen der svinger vel enda mere enn på vestlandet. Vet ikke om det kan ha noe å si dog.

Kunne vært 100% ferdig med terrassen i kveld, men manglet såklart 4 lengder 4.20m. Kjøpte 430m. Skulle kjøpt 450m. Kunne jo bommet verre altså, men det var nesten fingeren i været så jeg er happy :wink:

Fint å se en hjemmekinotråd kapres av terrassehungrige!

DrE

Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •