Ventilasjon av hjemmekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon av hjemmekinoen

Som beskrevet under annen tråd på forumet er vi igang med hjemmekinoen vår.

Rommet er på ca 18 m2 og etterhvert vil taket bli senket til 2,40. Dette skulle etter gammel matte gi omlag 43 kubikkmeter luft som nok vil være temmelig utbrukt etter en film med noen gisp eller latterkuler. Rommet er ikke hermetisk lukket ennå, men når taksenking og etterisolering for lyd (og litt kulde mot yttervegger) er gjennomført vil boksen etterhvert bli ganske tett. '

Vi ønsker ikke å være svimmel av oksygenmangel allerede etter innledende scener og ser derfor behovet for ventilasjon. Det er en ventil i rommet fra før av standard type med plastlokk innvendig, kanal gjennom vegg og rist utvendig. Jeg har en mistanke om at denne vil ventilere mye lyd i tillegg til litt luft.

Er det noen som har hatt lignende problemstilling der man ville ha frisk luft men ikke et gjallarhorn mot alle frendene?

Veggen bak lerretet er betongvegg mot en smal blindkjeller. Jeg har faktisk vurdert kanal(er) gjennom denne i underkant lerret for å holde lyden innefor husets vegger i alle fall. Mulig at dette ikke er noe lurt i det hele tatt, det kan bli litt plunder å få til en grei utlufting uten at guffen kjellerluft kommer inn. (Jada - jeg vet at dersom luft går ut av et rom må det komme inn tilsvarende et sted og....)

Alternativ 2 er da ventiler som ventilerer slik ventiler skal, men i det vesentligste holder lyden inne - noen som føler seg kallet til å mene noe om det???

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror kanskje du finner svar på noe av det du lurer i denne tråden: