tetting mellom gipsplatene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tetting mellom gipsplatene?

1.jeg skal legge to lag gips på vegger og i tak, spørsmålet er:
    Tetter dere mellom gipsplatene med silikon/akryl på første lag ?
    Andre lag skal sparkles og pusses men skal man bruke silikon/akryl mellom platene før sparkling?

2.tenkte å legge rør inne i veggen for kabler, vil det lekke lyd ut av rommet gjennom disse rørene slik at kabelgater er bedre? Er mest hissig på å legge alt skjult inne i veggene og tak for mest mulig ryddighet

rommet er under planlegging og målet er å bli ferdig med annet oppusingsprojekt iløpet av denne måneden slik at hjemmekino rommet kan startes på fortest mulig... skulle hatt det ferdig til jul:-D

svar og tips mottas med stor takknemlighet...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg første gipslag, grovspakle plateskjøtene, fug med silikon e.l mot vegg,tak og gulv. Legg gipslag nr.2, det spakler du til den finishen du vil ha, og tetter med silikon mot vegg,tak og gulv.

Alle hull vil svekke lydtettingen, så det er lurt å planlegge nøye, slik at det blir minst mulig hull. Tett mellom rørboks/rør/kabelgate og gips med silikon, det er vel beste måten å gjøre det på...?

Det er MANGE her inne som har mer peiling på dette enn meg, jeg kun videreformidler det jeg har lest på forumet jeg....

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg monterte et lag med gipsplater på veggen, og disse ble grovsparklet. Mot tak og gulv tettet jeg med akryl. Det neste laget bør behandles på samme måte, bare med bedre finish på sparklingen. Selv brukte jeg ferdigmalte panelplater.

Deretter monterte jeg to lag med gips i taket i lydbøyler. Taket gikk da ca 5 cm ned på den "nye" veggen, pga av lydbøylene. Fulgte samme fremgangsmåte som for veggene. Først grovsparkle platene, deretter fuge med akryl mot veggene. Deretter finsparkle siste laget og tettet mot veggen med akryl.

Ellers vil jeg nevne at jeg har brukt ca 25 tuber akryl på et rom som måler 25 kvm. Da har jeg tettet alle tenkelig/synlige sprekker, rørhull, vegg- takbokser, etc...

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med de andre men jeg ville ha lakt platene slik at plateskjøtene ikke kommer på samme plass. så det ikke blir kjøt på kjøt.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger, da tolker jeg det slik at sparkel er godt nok som tetting mellom plateskjøtene!

rommet er på 3.8 x 3.4 ferdig utforet så da klarer jeg meg med ca 15 tuber jeg da!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •