Downlights versus lydisolasjon - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Downlights, LED og mere til....

Takk igjen for gode innspill.

Det vi har valgt å følge så langt er faktisk rådet om å vente litt på teknisk utvikling av LED spots. Imidlertid kan vi jo ikke vente til utpå ettervinteren med å se film. Så en mellomløsning er godt igang. Rommet males som det er, grå vegger i en forhåpentligvis mørk nok fargetone til at ikke hele rommet virker opplyst ved "lyse" scener og en glansgrad som ikke gir plagsomt gjenskinn. Poenget et uansett at vi kan komme igang (igjen) med vår lille hjemmekino.

Gardiner er innkjøpt fra Ikea inkludert rullegardiner og jeg vurderer å la persiennene henge der de er. Med andre ord, det blir en 3 trinns lyskontroll på to relativt store vinduer som vender rett vest. Persienner nærmest ruten, rullegardin og til sist en vanlig gardin uten for store krav til lystetthet. Gardiner og stenger er kjøpt med gode overlengder (bredder) slik at størstedelen av bakveggen blir dekket. Dette mest for å ta knekken på en viss romklang som er i rommet når det er tomt. På golvet kommer endel løse tepper, så vi håper det alt i alt blir nok lydabsorberende flater. På samme svenskebutikken fant vi også 2 alternative hylle / reol systemer som skal inn i bakre del av høyre langvegg. Der er det et sprang i veggen på 19 cm og vi fyller da "hullet" med oppbevaring for DVD, CD og bøker. Hvilket alternativ vi går for venter vi med til min kjære sjefsdesigner kommer hjem til helgen. Hun er ivrig deltager i prosjektet og WAF problemstillinger er bortimot ukjent.

I forbindelse med malingen er gulvlistene demontert og der vil kablene komme før listene settes settes på igjen med nødvendig utforing. Den synlig "toppen" av utforingen males i veggfargen og originale eikelister kommer ytterst som før. Enkel og billig kabelskjuling. Jeg har valgt å gå for 4mm kabler fra Clas O. etter å ha nøye vurdert innlegg i kabeldebatten her på AV forum. Noen kroner legger vi dog i kabler, men det blir på signalsiden. Optomaen trives veldig godt å bli matet med HDMI og en sånn kabel må vi ha i noe større lengde enn den vi har nå. Videre digital sub kabel til våre to Audio Pro Blue Diamonds dra med seg litt. Digital coax mellom spiller og forsterker kommer nok inn i regnestykket og. Vi var forøvrig så heldige at vi kom over 1 par AP Black Pearl og 1 AP Black Vector i MINT kondisjon fra en annen bruker av AV forum. Meget hyggelig handel EIVINDSB

En annen vri vi gjør i forhold til kabling og brukervennlighet er at vi plasserer forsterker og spiller på venstre langside bak. Da slipper vi å se på diode-dilldall / slipper skjerming. Det er også mer brukervennlig etter vårt skjønn å slippe så mye vandring i rommet bare for å skifte en DVD. En annen ting er at hele rommet øker i flerbruksverdi da (for oss) da det åpne rommet foran lerretet blir størst mulig og gir rom for litt trim.

Men malingen og snekringen venter... jeg har ikke kjøpt selvspikrende lister, så hammeren må fram igjen. Det kan jo tenkes at jeg laster opp noen bilder og skisser etterhvert.

PS
    Vi skal selvsagt ha lerret, jeg er i research og vurderingsfase for DIY prosjekter som skal overta for en lys vegg. Mer om dette under annen tråd.
    DS

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,
    jeg ser det er mye usikkerhet hos folk når det gjelder LED. Problemet er at LED fremdeles utvikles og at LED ikke er det samme som LED. Det er altså kjempestor forskjell fra den ene forhandleren til den andre. Jeg driver med LED profesjonelt (driver LED lys i alle hjem!) og ser at det er mye rart som tilbys.

Så for å prøve å klare litt opp:
    12v LED kan dimmes med pulsmodellerte dimmere. Har du en trafo som dimmer slik som kan styres med en 1-10v dimmer så virker det perfekt. Pæra blir kaldere og bruker mindre strøm når den dimmes. Lysfargen holder seg akkurat lik enten den er dimmet eller ikke.
    Men foreløpig kan kun 12v LED dimmes, og da kun med pulsmodellerte dimmere. Det jobbes nå med å lage 230v versjoner som har innebygd elektronikk som gjør at de kan dimmes med vanlige halogendimmere, men dette er jeg selv litt skeptisk til. Alt LED er jo lavvolt internt og jo mer elektronikk en tilfører pæra, jo mer er det som kan gå i stykker. Derfor liker jeg selv best LED i lavvolt og med ekstern trafo.

Lysfargen er også et eget kapittel.
    Vanlige glødelamper har ca 2700 Kelvin. Halogenlamper er ofte litt kaldere ca 3000-3500K (dette gjelder 12v, 230 er litt varmere) Når halogenpærer dimmes blir de imidlertid varmere i fargen og likner da mest på vanlige glødelamper.
    Både glødelamper og halogenlamper har imidlertid høy Ra index (fargegjengivelsesindeks). Vanligvis på ca 90-95. Det gjør at lyset føles behagelig og godt å se farger i.
    LED lys har tidligere både vært alt for kaldt og hatt en alt for lav Ra indeks. Lyset har derfor blitt opplevd som et slags månelys som har vært helt ubrukelig. Mange tror derfor at alt LED lys er slik fremdeles.

LED lys selges i dag som varmhvitt og kaldhvitt. Men selv pærer på 3500-4000K selges som varmhvitt i noen forretninger. Så denne betegnelsen er ikke til å stole på. En bør derfor se lyset før en kjøper i stort.

LED har altså tidligere også hatt alt for lav Ra indeks. Nå er mange av pærene i salg på mellom 80 og 90 og det er bra. Da oppleves lyset akkurat som glødelampelys.

Ulempen nå er først og fremst innkjøpspris. De gode pærene koster fremdeles for mye. Men jeg regner med at finanskrisen vil bedre konkurransen og at vi forhåpentligvis vil kunne selge rimeligere varer om en stund.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •