Lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Lydisolering

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering

Driver å lager kjellerstue / Av rom i huset mitt. Har fått veldig mye god informasjon her på forumet. MANGE dyktige mennesker her

Dette skal lages i kjelleren til garasjen. Problemet mitt er at i samme underetasje så har vi en leilighet som vi leier ut. Denne leiligheten ligger vegg i vegg med dette rommet. Spørsmålet er:

Dette rommet er en betong "boks", så lurte litt på hvor mye jeg må isolere mot leieboeren vår.

Det er i hovedsak bad og boden hennes som er mot rommet mitt. denne veggen har da følgende lag

(Fra henne til meg)
    Fliser->Gips->10cm tre og isolasjon(hva heter det nå igjen) -> 20 cm beton -> 10 cm tre og isolasjon -> Hva bør jeg bruk her?

Jeg hadde i utgangspunktet bare trengt å bruke huntonitt plater, ettersom dette er plater jeg har igjen fra bygging av huset. Vurdere om jeg kanskje skal ta et lag med gips innenfor huntonitten.

Hva mener dere?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvor viktig det er for deg at du ikke forstyrrer leieboeren din :-)

Om du bygger en egen vegg på 7-10cm bredde med 2 lag gips som fuges i alle sprekker, og som ikke er i kontakt med eksisterende vegg, 1-2 cm mellomrom, så vil det nok hjelpe ganske bra på lydgjennomgangen.

Men har du testet lydgjennomgangen slik den er i dag? Plasser anlegget der du tenker å lage rommet, skru opp lyden og gå inn til leieboeren og lytt. Det kan godt hende at det ikke er så mye lyd som slipper igjennom, og da kan du eventuelt legge et par lag gips på veggen som står der idag og fuge rundt denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Prøvde bare før hun flyttet inn. Da ropte vi, og det var så vidt vi klarte å høre det. Men regner med at det nok blir nok litt mer trøkk fra anlegget ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •