Teppe eller pergo med varmefolie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teppe eller pergo med varmefolie

Skal lage en hjemmekino i kjelleren. Rommet er ca 6x4 meter, og lurer litt på hva slags golv jeg skal bruke.
    Alternativene er varmefolie og pergo eller teppegulv.
    Vil et teppegulv bli for kaldt i en kjeller?
    Burde jeg gå for varme i gulvet?

Sparer en del kroner på ikke legge varmefolie i gulvet, og et teppegulv vil vel være mest gunstig for lyden, men er litt usikker på om det blir for gulvkaldt. Varmekabler er uaktuelt da jeg vil beholde mest mulig takhøyde.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer litt an på hvordan det eksisterende gulvet er. Er det isolert fra grunnen? Er det fuktvandring fra grunnen og opp?

Et teppegulv uten varme vil nok bli ganske kaldt, så jeg ville nok ha gått for en eller annen form for gulvvarme. Varmekabler trenger ikke å bygge spesielt mye, det fins varmekabler/matter som bygger kun ca 3mm og som man bruker 0,5-1 cm avretting/flytsparkel over. Da kan du evt legge teppe over dette. Vil tro det bygger omtrent det samme som Pergo med varmefolie. Varmefolien vil nok heller ikke gi samme varmeeffekt som kabler, spesielt dersom kjellergulvet ikke er isolert.

Dersom det ikke er fuktvandring i gulvet er det uproblematisk å legge Pergo, men dersom du er usikker på dette bør det legges en fuktsperre. Er det fukt i kjellergulvet holder nok dessverre ikke vanlig plastfolie i lengden som underlag, men andre typer fuktsperre bør brukes, som f.eks blå Platon el.l.

De kronene du sparer på å ikke legge varme vil du ganske sikkert komme til å angre på i ettertid.

Om du går for Pergo, så kan du jo alltids "justere" lyden med et golvteppe i ettertid :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med varmefolie vil du få en jevn og fin varme i hele rommet. Med teppe blir gulvet ikke kalt å gå på om det er kaldt i rommet slik som feks pergo blir. Så da kan du ha en varmeovn på veggen men da blir jo det en "ekstrem" varme med ovnen og kjøligere jo lenger vekke du kommer fra den. Teppe må skiftest oftere en pergo, vanskeligere å holde rent, rekner ikke med at du har 18 års aldergrense på rommet så kan jo det altids komme en unge å søle ett kvart. Eller deg selv for del slags skyld.
    Det kommer ann på bruken altså.

OG teppe samler drit

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Dette kommer litt an på hvordan det eksisterende gulvet er. Er det isolert fra grunnen? Er det fuktvandring fra grunnen og opp?

Et teppegulv uten varme vil nok bli ganske kaldt, så jeg ville nok ha gått for en eller annen form for gulvvarme. Varmekabler trenger ikke å bygge spesielt mye, det fins varmekabler/matter som bygger kun ca 3mm og som man bruker 0,5-1 cm avretting/flytsparkel over. Da kan du evt legge teppe over dette. Vil tro det bygger omtrent det samme som Pergo med varmefolie. Varmefolien vil nok heller ikke gi samme varmeeffekt som kabler, spesielt dersom kjellergulvet ikke er isolert.

Dersom det ikke er fuktvandring i gulvet er det uproblematisk å legge Pergo, men dersom du er usikker på dette bør det legges en fuktsperre. Er det fukt i kjellergulvet holder nok dessverre ikke vanlig plastfolie i lengden som underlag, men andre typer fuktsperre bør brukes, som f.eks blå Platon el.l.

De kronene du sparer på å ikke legge varme vil du ganske sikkert komme til å angre på i ettertid.

Om du går for Pergo, så kan du jo alltids "justere" lyden med et golvteppe i ettertid :-)
    Har akkurat kjøpt huset og kjellergulvet er nystøpt av forrige eier og isolert fra grunnen, men det mangler varmekabler. Vil jo prøve å gjøre dette så billig som mulig, så jeg lurer jo på om jeg vil angre meg hvis jeg ikke legger varmekabler/varmefolie.
    Går det greit å legge gulvteppe oppå pergo med varmekabler.Gulvet tar ikke skade av det?

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette kan være noe Alloc Heating System : ALLOC AS©
    Laminatgulv med innebygde varmekabler. Slipper elektriker å...:-D

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jammen dette kan være noe for meg og! Jeg har en gammel kjellerstue hvor jeg enda ikke vet hva underlaget under dagens tregulv er - kanskje dette i kobinasjon med blå platon først (dersom gammel betong uten isolasjon), så dette gulvet direkte oppå?

Lurer på hvor varmt det blir under, dvs. hva en må ha under for at det ikke skal smelte (blå platon?) eller ta fyr (treverk)...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken min var å bruke Depron 6mm under (limes direkte på betongen med vanlig gulvbelegglim etter å ha gått over med ublandet primer på hele flaten), så lime lavtbyggende varmekabler direkte på Depron platene og så bruke 1 - 1 1/2 cm. Heydi Rett-På-Gulvet (eller hva det nå heter) oppå. Så kan en legge fliser på dette og teppe på toppen (kanskje en kan droppe flisene, men jeg vil ha dette i tilfelle jeg bare ville bruke et teppe på deler av rommet...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Har akkurat kjøpt huset og kjellergulvet er nystøpt av forrige eier og isolert fra grunnen, men det mangler varmekabler. Vil jo prøve å gjøre dette så billig som mulig, så jeg lurer jo på om jeg vil angre meg hvis jeg ikke legger varmekabler/varmefolie.
    Går det greit å legge gulvteppe oppå pergo med varmekabler.Gulvet tar ikke skade av det?
    Vel, jeg tror nok at du kanskje vil angre deg om du ikke benytter sjansen til å legge kabler/folie mens du har sjansen. Personlig ville jeg nok ha valgt lavtbyggende kabler istedet for folie på et kjellergulv. Dette da kablene blir liggende mot et kaldt betonggulv som det kreves en viss effekt for å varme opp. Videre må du være klar over at dersom du ønsker å benytte f.eks elektronisk styrt temperaturregulering med nattsenking etc så vil tykkelsen på betonggulvet ha betydning for hvor raskt kablene greier å varme opp gulvet til ønsket temperatur. Jo tykkere betong jo lengre tid tar det, og jo mer effekt kreves for å varme opp betongen.

Dersom du benytter deg av elektronisk termostat med gulvføler kan du i ettertid også legge Pergo over dersom det er ønskelig.

Hvis du f.eks går for denne typen lavtbyggende kabler (3mm):

elhandel.no - DTIF-100 1000W 0,5X20,0M som koster ca 3100,- for 10 m2, dvs rundt 300,- kr pr m2. I tillegg kommer prisen for avretting. Termostat regner jeg med at du må kalkulere med uansett.

Jeg vet ikke hva Alloc sitt system koster, men jeg vil tro at kvadratmeterprisen ikke blir nevneverdig billigere enn om du legger kabler + avretting, og deretter Pergo eller teppegulv.

Priskalkulator : ALLOC AS©

Dersom du går for Pergo eller andre andre slike gulvtyper med gulvvarme er det greit å være klar over at disse ikke kan benyttes med samme varmeeffekt under som f.eks nedstøpte kabler med heldekkende teppe over. Dette trenger ikke å ha så stor betydning om du har annen oppvarming i rommet, men er greit å ta med i vurderingen av totalkostnadene dersom du likevel må investere i panelovner etc.

Jeg har støpt vanlige varmekabler ned i gulvet hos meg, og disse fungerer som eneste varmekilde i rommet. Angrer ikke et sekund :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Tanken min var å bruke Depron 6mm under (limes direkte på betongen med vanlig gulvbelegglim etter å ha gått over med ublandet primer på hele flaten), så lime lavtbyggende varmekabler direkte på Depron platene og så bruke 1 - 1 1/2 cm. Heydi Rett-På-Gulvet (eller hva det nå heter) oppå. Så kan en legge fliser på dette og teppe på toppen (kanskje en kan droppe flisene, men jeg vil ha dette i tilfelle jeg bare ville bruke et teppe på deler av rommet...
    Kanskje dette også kan være en mulighet?

Elman.NET Golvvärme & Frostskydd

Kolstad Installasjon AS

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva Alloc sitt system koster, men jeg vil tro at kvadratmeterprisen ikke blir nevneverdig billigere enn om du legger kabler + avretting, og deretter Pergo eller teppegulv.

Priskalkulator : ALLOC AS©

Dersom du går for Pergo eller andre andre slike gulvtyper med gulvvarme er det greit å være klar over at disse ikke kan benyttes med samme varmeeffekt under som f.eks nedstøpte kabler med heldekkende teppe over. Dette trenger ikke å ha så stor betydning om du har annen oppvarming i rommet, men er greit å ta med i vurderingen av totalkostnadene dersom du likevel må investere i panelovner.
    Det går vel opp i opp med kostnader, men det blir en del mindre jobb og jeg slipper elektriker. Har bestemt at vi skal ha peis så det viktigste er at det ikke blir golvkaldt i rommet. Alloc sitt heating system avgir 60w pr kvm, og de påstår at det er en besparing på 30% i forhold til vanlige varmekabler i strømutgifter.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Det går vel opp i opp med kostnader, men det blir en del mindre jobb og jeg slipper elektriker. Har bestemt at vi skal ha peis så det viktigste er at det ikke blir golvkaldt i rommet. Alloc sitt heating system avgir 60w pr kvm, og de påstår at det er en besparing på 30% i forhold til vanlige varmekabler i strømutgifter.
    Ok, men da gir vel svaret seg selv ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette også kan være en mulighet?

Elman.NET Golvvärme & Frostskydd

Kolstad Installasjon AS
    Definitivt!! Skal sjekke dette produktet opp, for noe mer passende for diverse formål har jeg ikke sett! Takk for tipset!!! (linken i den ene av sidene over til www.smarthome.no funket rett nok ikke, men skal nok finne ut hvor i Rogalands-distriktet en kan få tak i dette...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaring med dette alloc systemet enda eller?

Alloc Heating System : ALLOC AS©

Kemb0

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    Er det noen som har erfaring med dette alloc systemet enda eller?

Alloc Heating System : ALLOC AS©

Kemb0
    Er dette enda å oppdrive?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •