Har startet med mitt kinorom - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
  1. #21
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jonassen
    Takker for gode tips, her står det litt stille akkurat nå er ferdig med isolasjon i taket.

    Nå er det gips som er det neste, vurderer å bruke eggkartonger i taket(de store firkantete) noen som har erfaringer med dette??
    Kan jeg spørre hvorfor du vil ha eggekartonger i taket? Pga akustikken regner jeg med? Dersom du legger gipsen mellom takbjelkene slik at bjelkene stikker ned så vil bjelkene være med på bryte opp lydbølgene, i motsetning til et slett/glatt tak som går fra vegg til vegg og som lettere vil reflektere lydbølger.

    Jeg vil anbefale deg å vente med slike akustikk-tiltak til rommet er mer eller mindre ferdig. Først da vil du høre om det er behov for ytterligere demping/justering av etterklang/ekko etc. Forøvrig ville jeg ha vurdert eksempelvis Rockfon Polar takplater istedet for eggekartonger for utseende sin del :-)

    Jeg har limt slike akustikkplater på sideveggene hvor høyttalerne står, og på bakveggen hvor jeg sitter. Det hjalp betraktelig i mitt rom, men det trenger ikke å være slik i din kjeller :-)

    ImageShack - Hosting :: 08012006177medium4uj.jpg

    ImageShack - Hosting :: 08012006179medium6lv.jpg

    http://avforum.no/forum/attachments/...6-dscn0941.jpg

  2. #22
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Gips

    [QUOTE=hjalmarjalla]Kan jeg spørre hvorfor du vil ha eggekartonger i taket? Pga akustikken regner jeg med? Dersom du legger gipsen mellom takbjelkene slik at bjelkene stikker ned så vil bjelkene være med på bryte opp lydbølgene, i motsetning til et slett/glatt tak som går fra vegg til vegg og som lettere vil reflektere lydbølger.

    Jeg vil anbefale deg å vente med slike akustikk-tiltak til rommet er mer eller mindre ferdig. Først da vil du høre om det er behov for ytterligere demping/justering av etterklang/ekko etc. Forøvrig ville jeg ha vurdert eksempelvis Rockfon Polar takplater istedet for eggekartonger for utseende sin del :-)


    Ang gipsen skal det et lag med 13mm gips mellom bjelkelaget(tenkte på å ha eggkartongene mellom isolasjonen og det ene laget med gips ), hørte at dette ville dempe lyden noe opp...
    Så på med lekter på tvers mellom bjelkelaget for å feste lydbøyler i.

    Lekta på lydbøylene kommer til å stikke ca 5mm på nedsiden av bjelkelaget slik at det siste laget med 13mm går klar av bjelkelaget..

    huff dette blei mye bjelkelag på en gang:-D

  3. #23
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jonassen

    Ang gipsen skal det et lag med 13mm gips mellom bjelkelaget(tenkte på å ha eggkartongene mellom isolasjonen og det ene laget med gips ), hørte at dette ville dempe lyden noe opp...
    Så på med lekter på tvers mellom bjelkelaget for å feste lydbøyler i.

    Lekta på lydbøylene kommer til å stikke ca 5mm på nedsiden av bjelkelaget slik at det siste laget med 13mm går klar av bjelkelaget..

    huff dette blei mye bjelkelag på en gang:-D
    Hmm, vet ikke om jeg helt skjønte dette :-)

    Men jeg dersom det er lyddemping mot etasjen over du er ute etter, så bør du fylle i så mye isolasjon i bjelkelaget som det er plass til, og deretter feste 2 lag gips i lydbøylene. Tror ikke de der eggekartong-greiene i skumgummi har noen større effekt på lyddempingen enn tilsvarende lag med f.eks Rockwool eller Glava. Slik jeg forstår deg så har du tenkt å "kle inn" bjelkelaget og laget et heldekkende tak? Da vil du få aller best effekt om du legger 2 lag gips mot hverandre med forskjøvet skjøt. Det vil da selvfølgelig bygge 1,3 cm ekstra ned i rommet.

  4. #24
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Smile hei igjen hjalmarjalla

    Vanlige eggbrett var det jeg tenkte på, ikke skumgummi.
    tenkte på å ha de under isolasjon som jeg har hengt opp.


    Men kanskje det blir 2 lag med overlappende skjøter istedet for 1 lag imellom bjelkelaget, aberet er jo at det blir kun ca 192cm takhøyde:???:

    Vil jeg få prob med projektor siden så lav takhøyde????? (tenker på bilde)

  5. #25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann!

    Har vert i gjennom det du driver med nå, mye arbeid kan en si..
    Jeg har 15cm isolasjon i taket pluss panel. Skrudde lydbøyler opp i taket, 5 cm isolasjon, så 2 lag med gips, tettet dette med akryl ut mot veggene. Rommet vart meget lydtett mot overetasje.(dette var en kjeller jeg skulle leie ut, men ombestemte meg). Så vart det gjemmekino og med svs pbpluss/2. Skulle glemt hele lydisoleringen vist du skjønner hva jeg mener. PS, husk at hull i taket punkterer lydisolasjonen.

    Men lykke til, dette blir nok bra skal du se.

    Brgds Idar

  6. #26
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jonassen
    Vanlige eggbrett var det jeg tenkte på, ikke skumgummi.
    tenkte på å ha de under isolasjon som jeg har hengt opp.


    Men kanskje det blir 2 lag med overlappende skjøter istedet for 1 lag imellom bjelkelaget, aberet er jo at det blir kun ca 192cm takhøyde:???:

    Vil jeg få prob med projektor siden så lav takhøyde????? (tenker på bilde)
    Aha, vanlige eggebrett ja :-) Der tror jeg at jeg må skuffe deg. De har nok liten eller ingen innvirkning på lydgjennomgangen. Da bør du heller fylle tilsvarende tykkelse med isolasjon. 1 lag gips mellom bjelkene vil også ha liten betydning for lyddempingen dersom de skrues rett opp i gulvet og ikke henges i lydbøyler. Dette da vibrasjoner vil forplante seg og passere i sprekker mellom gips og bjelkelag etc. Det er om å gjøre å gjøre det så lufttett som mulig da alle sprekker lede lyden opp.

    Men dette er et spørsmål om hvor lydtett du ønsker å gjøre det. I mitt tilfelle hadde jeg ca 195 fra gulvet og opp til underkant av bjelkelaget, dermed slo jeg fra meg tanken om å legge 2 lag gips under bjelkelaget da det ble så lavt. Istedet lag jeg isolasjon, og to lag gips på lydbøyler mellom bjelkene slik at bjelkene stikker ca 5 cm ned. Dette er ikke optimalt for lydgjennomgangen, men ble et kompromiss for å beholde takhøyden.

    Om du kan leve med lav takhøyde så vil jeg anbefale at du legger 2 lag gips montert i lydbøyler under bjelkelaget slik som chiefoff beskriver. Dette dersom du ønsker å dempe lydgjennomgangen mest mulig :-)

    Når det gjelder projektor så trenger ikke dette være noe problem, men det avhenger av om du vil ha LCD eller DLP projektor, samt at det er store variasjoner ute og går hos de enkelte produsentene med tanke på såkalt "offset", dvs hvordan bildet kastes i forhold til senter av linsa. Man kan kompensere for dette med å tilte projektoren noe, og så justere med den utskjelte funksjonen som kalles "keystone". Når man tilter en projektor slik at den ikke er vannrett montert vil bildet få en svak trapesform oppe eller nede. Dette kan justeres med "keystone", men mange her på forumet mener at dette ikke er noen god løsning.

  7. #27
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Man kan kompensere for dette med å tilte projektoren noe, og så justere med den utskjelte funksjonen som kalles "keystone". Når man tilter en projektor slik at den ikke er vannrett montert vil bildet få en svak trapesform oppe eller nede. Dette kan justeres med "keystone", men mange her på forumet mener at dette ikke er noen god løsning.
    Nevner også projektor med lensshift som en løsning som kunne fungert fint når det kommer til offset-problemer.

    DrE

  8. #28
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Smile

    .

    Sitat Om du kan leve med lav takhøyde så vil jeg anbefale at du legger 2 lag gips montert i lydbøyler under bjelkelaget slik som chiefoff beskriver. Dette dersom du ønsker å dempe lydgjennomgangen mest mulig :-)

    Tror det blir 2 lags gips i lydbøyler under bjelkelaget gitt:-D

    Sånne tilbakemld liker jeg

    Ang projektor så er ikke det valget tatt ennå, så det får jeg ta når det kommer.......

  9. #29
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jonassen

    Tror det blir 2 lags gips i lydbøyler under bjelkelaget gitt:-D

    Sånne tilbakemld liker jeg
    Godt å høre :-)

    Her er noen linker som kanskje kan gi deg flere ideer videre i arbeidet:

    Glava AS - Lydstudio/hjemmekino

    Konstruktjonsguide - Etasjeskillere - Lette etasjeskillere - 4.1. Viktige faktorer

    http://www.rwsc.dk/brochurebestillin..._lydboeyle.pdf

  10. #30
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Smile Vegger

    Da er jeg så å si ferdig med veggene, brukte 36*98 :-D så nå er det bare å få skaffet mer kronarser til det elektriske....

    Går for lydbøyler (er kjøpt inn)og 2 lags heldekkende gips i taket og med ca 2-3mm klaring mellom vegg og tak for så å fuge med silikon.....

    Kommer til å bruke beverpanel på veggene.

    Må ta ting etterhvert som kronene kommer inn (vil ikke ta opp mer lån på huset en nødvendig..


    Ang lufting!! har 2 stk luftekanaler idag den ene på lerret veggen og den andre på veggen ved vindu, lurer på hvordan jeg burde gjøre det med tanke på vortepappen?? skal jeg fjerne lokket på begge ventilene slik at det blir lufting bak pappen eller kun føre kanalen inn i rommet (drenerte rundt huset for 2år siden)????

  11. #31
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare et spørsmål; blir det ikke altfor tett å ha slik plast på veggen, mellom stenderne og yttervegg? (om det er plast da, og ikke noe pustende greier?)

    Mener å ha hørt at en vegg skal være 5 ganger tettere på innsiden av isolasjonen enn på yttersiden,eller noe sånt..?

    Har ikke peiling, derfor spør jeg en som er i gang med vegg-bygging..

  12. #32
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Bare et spørsmål; blir det ikke altfor tett å ha slik plast på veggen, mellom stenderne og yttervegg? (om det er plast da, og ikke noe pustende greier?)

    Mener å ha hørt at en vegg skal være 5 ganger tettere på innsiden av isolasjonen enn på yttersiden,eller noe sånt..?

    Har ikke peiling, derfor spør jeg en som er i gang med vegg-bygging..

    Bruker vortepapp på veggene, hørte det skulle være bra for lufting.

    Tror kanskje jeg må ha 2 åpne lufteluker bak vortepappen pluss 2 inn i rommet, eller så måtte jeg gått for lufting i gulvlistene...

  13. #33
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jonassen
    Da er jeg så å si ferdig med veggene, brukte 36*98 :-D så nå er det bare å få skaffet mer kronarser til det elektriske....

    Går for lydbøyler (er kjøpt inn)og 2 lags heldekkende gips i taket og med ca 2-3mm klaring mellom vegg og tak for så å fuge med silikon.....

    Kommer til å bruke beverpanel på veggene.

    Må ta ting etterhvert som kronene kommer inn (vil ikke ta opp mer lån på huset en nødvendig..


    Ang lufting!! har 2 stk luftekanaler idag den ene på lerret veggen og den andre på veggen ved vindu, lurer på hvordan jeg burde gjøre det med tanke på vortepappen?? skal jeg fjerne lokket på begge ventilene slik at det blir lufting bak pappen eller kun føre kanalen inn i rommet (drenerte rundt huset for 2år siden)????
    Jeg lurte på akkurat det samme da jeg holdt på med mitt rom, og ringte Isola og spurte hva de anbefalte. Han jeg snakket med sa at jeg burde føre ventilene helt inn i rommet, og ikke la dem gå bak vortepappen. Dette da kald uteluft ville synke inn og kunne skape kondens på kjellerveggene. Da var det bedre å få denne lufta inn i det oppvarmede rommet og bruke ventilerte lister nede for å slippe varm inneluft opp bak vortepappen slik at veggen holder seg tørr og fri for kondens. Ventilerte gulvlister kjøpte jeg hos Byggmakker, kostet noe mer enn vanlige gulvlister.

  14. #34
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Skjult anlegg

    Takker hjalmarjalla du er jaggu aktiv her på forumet:-D


    Ang høyttaler ledninger skal dette være skjult, hva er å foretrekke??
    Lampetbokser eller vanlige veggbokser?

    Det jeg lurte på om det finnes kontaktbokser for høyttalere, slik at jeg kun kan strekke kabel fra høyttalerne til boksen med bananplugger????

  15. #35
    Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enkleste er vel å montere eit par "hun-bananer" i et blindlokk.

    Er du redd for at lyd skal slippe igjennom spot-hull er det altids mulig å konstuere ein boks av gips med ca. samme mål som ein vanlig spot-kasse.

  16. #36
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jonassen
    Ang høyttaler ledninger skal dette være skjult, hva er å foretrekke??
    Speakon er jo et interessant alternativ. Du kan få svært "beskjedne" (men solide) veggkontakter.

  17. #37
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Speakon er jo et interessant alternativ. Du kan få svært "beskjedne" (men solide) veggkontakter.
    Veldig enig. Speakon er kvalitet. Brukte det selv på subwooferen i bilen tidligere og det var en god løsning!

    DrE

  18. #38
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Speakon er jo et interessant alternativ. Du kan få svært "beskjedne" (men solide) veggkontakter.

    Er litt grønn på dette men hvilken av kontaktene er det jeg kan (skal) bruke? Har ikke planer om å kjøpe kabler for 300,- meteren

    De skal passe til lampetbokser, som skal monteres i et 7,1 system.
    Trenger vel kabler som kun går fra veggkontakten til høyttalerne også?

    Kanskje disse kablene her er en link:

    HiFi-Butikken.no tilbyr HiFi-utstyr av høy kvalitet til konkurransedyktige priser. - Monster Standard Sort Høyttalerkabel 4,0 mm2 (Metervis)

  19. #39
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til et 7.1 system trenger du 14stk "chassis connector" som du fester i f.eks et ELKO normalt blindlokk. 14, fordi jeg forutsetter at subwoofer er aktiv og at du trekker kun signalkabel frem til denne? Hvis passiv sub -> 15stk chassis connector.

    Du trenger også tilhørende "cable connector". 14/15stk slike. Hvis du vil ha spader eller bananplugg i høyttalerne/forsterkeren trenger du også slike. Disse kan du kjøpe hvor som helst egentlig.

    Dersom aktiv sub, så trenger du to stk "phono chassis connector" og så bruker du standard phono kabel til å koble denne til hhv forsterker "sub out" og subwoofer input på subben. Phono chassis connector kan du med fordel kjøpe på biltema eller andre "billig-plasser" pga pris.

    Ta kontakt med Siv.Ing. Benum A/S for å finne nærmeste utsalgssted av Neutrik.

    Siv. Ing. Benum A/S

    Drammensveien 130 B12
    0277 Oslo
    Norway
    Phone: +47-22-139 900
    Fax: +47-22-148 259
    E-mail: post@benum.no
    Web: Siv. ing. Benum AS

  20. #40
    Newcomer Jonassen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Smile

    :-D

    Flotte tilbakemld DrErling:-D

    Skal ringe Siv. Ing. Benum A/S å høre hvilken type jeg skal gå for....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •