Hvordan få kontroll på akustikken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få kontroll på akustikken?

Jeg sliter litt med akustikken i stuen min og håper at noen kan komme med tips til hva jeg bør bruke til demping innenfor visse frekvenser. Sangen dette virkelig merkes på er "Kari Bremnes - Sommerkjoledyr". For de som kjenner låta, er det spesielt xylofonslagene som merkes. Det føles på en måte som om lyden vibrerer litt ekstra i øregangen og trykker til i dette området. Generelt kan vokal, spesielt kvinnelig bli en anelse frempå. Utifra en kurve jeg har målt fra 20-15 000hz ser det ut som om problemet ligger fra 3500-7000hz, med den ekstra peaken rundt 5000hz. Om dette er frekvensområdet til xylofonen kan jeg jo ikke si helt sikkert, men utifra kurven stemmer det ganske bra.
    -frekvensrespons-20-15000hz-jpg

Det jeg ønsker er konkrete tips til hva slags dempemateriale som er best egnet til dette frekvensområdet. Siden dette er en leiebolig kan jeg ikke endre på veggkonstruksjonen, så alt må være i form av plater/dempemateriale som kan henges opp utenpå veggen. Ser at Eltek selger noen plater i profilert skum (eggekartong formet skumgummi). Kan dette være noe å henge f.eks på siden og bak frontene mine?

Jeg håper dette kan bli en lærerik tråd, både for meg selv og andre som sliter med samme problem. Kommer også til å legge ut nye kurver etterhvert som dempingen kommer på plass, i tilegg til før og etter-bilder.

Her er en oversikt over rommet (flere bilder av rommet finnes på "min hjemmekino):

I dag er den eneste dempingen noen tykke gardiner som henger bak og på siden av frontene, samt et gulvteppe foran sofaen. Jeg mistenker også at området hvor suben står reflekterer mye lyd selv om det er på siden. Har er det bare glatte flater. Jeg ønsker heller ikke å overdempe en frekvens, så derfor håper jeg noen kan gi meg gode råd. Snickers-is........???

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt Off Topic

Litt OT, men hva slags utstyr bruker du for å måle dette?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Litt OT, men hva slags utstyr bruker du for å måle dette?
    Radioshack tilkoblet linjeinngang på pc og programmet roomeqwizard.
    Blir nok ikke like presist som proffutstyr, men det gir vel en grei pekepinn på responsen.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshacken må være digital, antar jeg? Stilige greier.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Radioshacken må være digital, antar jeg? Stilige greier.
    Nei, analog, selv om den digitale sikkert blir litt mer presis. Jeg bruker den på 80db innstillingen. Programmet har en kalibreringsfunksjon for radioshacken slik at den blir nogenlunde presis.

Roomeqwizard er forøvrig gratis og veldig enkelt å sette seg inn i. Det eneste man trenger er signalkabel fra radioshacken til linjeinngang på pc (minijack til 1x rca) og signalkabel fra pc til reciever. Bruker bare "lakrissnøre" til dette.
    Har du en vanlig minijack til 2x rca stereokabel kjøper du bare en slik så radioshacken får et monosignal:
    -2rca-1rca-jpg

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En til

Hva slags kabel benyttes mellom RadioShack og PC? Har allerede RadioShack og PC!
    EDIT: Beklager, litt lag på internett nå, så ikke svaret.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være en idé å "prøvekjøre" med eggkartonger først? Det blir antakelig billigere enn å kjøpe skumgummivarianten hos Eltek, for siden å oppleve at det ikke virket.
    Tror kanskje at området der subben står, kanskje kan virke som et resonnanskammer v. forskjellige frekvenser.
    Hva med å henge opp dyna di foran den åpningen, som et eksperiment?
    Ellers nok en gang, takk for en hyggelig og lærerik kveld!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan prøve å sette opp dempematriale på veggen ved siden av høytakerne, i ca diskant høyde. prøv deg frem med innpakket rockwool i tykt stoff.
    Passe stor firkant. Har ikke testet dette selv men fikk samme tipset selv en gang. Eventuelt også noe demping på bakrevegg men ikke sikkert det trengs hos deg.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at biltema selger noen matter på 40x60x2cm. Koster bare 99kr for 5stk. Begynner med dette for å se hvor jeg trenger mest demping.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det her da?
    Driver å tester ut litt forskjellig selv..

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve noen akustikkplater fra Rockfon el.l montert på vegg, f.eks bak/på siden av høyttalerne? De kan jo limes, skrues, eller monteres i ramme. Og så ser de jo ikke så verst ut synes jeg :-)

Rockfon : Produkter & Løsninger

Prismessig er de vel ikke så ille om man ikke må kjøpe hele pakker, men kun enkeltplater. Hvilke frekvenser de demper er avhengig av tykkelse og type plate.

Hadde også noe av det samme problemet hos meg, men etter at jeg monterte Polar akustikkplater på sideveggene hvor høyttalerne står, samt bak sofaen/lytteposisjon så ble lydbildet betraktelig mer "ryddig" og tendenser til skjærende lyd i høye frekvenser etc forsvant :-)

ImageShack - Hosting :: 08012006186medium2oy.jpg

ImageShack - Hosting :: 08012006179medium6lv.jpg

ImageShack - Hosting :: 08012006177medium4uj.jpg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hengt opp biltemadempingen uten at det gjorde noen stor forskjell. Jeg synes kanskje det var litt bedre, men resultatet er ikke engang målbart så det kan være placebo som spiller meg et puss... Skal vurdere litt hva som blir neste skritt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei.. Har kjøpt fire sånne plater som ligner på biltemadempingen, men er ikke helt det samme.. Golden Age Music index

Virker som du må ha MANGE sånne for at det skal virke orntlig.. Så det blir nok bedre med akustikk plater vil jeg tro..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de er kjøpt hos en akkustikkforhandler er det sikkert bedre kvalitet. Biltemaplatene er ganske tynne, kun 2cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, er vel ment til bruk i lydstudioer.. disse er vel 5 cm tykke..
    Men har nok mer tro på akustikkplatene jeg da men.. Som er fra et akustikkfirma her.. Så jeg lir nok kjøpen noen av de..

Også kjøpte jeg skumgummi "madrass" på en møbelforretning.. Bare for å prøve i taket i førsterefleksjonene der, Den er vel 5 cm og har eggekartongform på en måte..
    Litt bedre ble det nok, men ikke største oppgraderinga som er blitt gjort nai.. Så må nok prøve akustikkplater der også.. Prøvde å sette den "madrassen" oppå sofaryggen rett bak meg, men det ble overkill, fordi jeg fikk den rett bak meg sikkert.. Ble liksom heeelt dødt..

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallå på deg!
    Mitt tips er kanskje å prøve vanlig rockwool isolasjon. sånne på ca60X120 som man har mellom stendere i veggen. så kler du denne med ett eller annet stoff. scene-molton eller sånn filt jeg har på veggene i kjellern.
    Er du med så langt?? filten jeg har på veggene får du foresten i mange farger så det er mulig for grei integrering. ring meg gjerne hvis du ikke skjønner noe av det jeg mener....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er sånne plater jeg mener, men disse er forsegla med et tynt lag akustikk "papp", så de er faktisk pene å se på å.. Det blir det samme som vanlig isolasjonsplater vil jeg tro.. Sku få de for rundt 200kr stk, 120x60 4-5 og 10cm tror jeg han sa..

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biltema plater?

har dere noen tanker om hvordan det blir å lime disse i taket på et rom på ca 12 m2? Det er ca. 218 cm takhøyde.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hva med å prøve noen akustikkplater fra Rockfon el.l montert på vegg, f.eks bak/på siden av høyttalerne? De kan jo limes, skrues, eller monteres i ramme. Og så ser de jo ikke så verst ut synes jeg :-)

Rockfon : Produkter & Løsninger

Prismessig er de vel ikke så ille om man ikke må kjøpe hele pakker, men kun enkeltplater. Hvilke frekvenser de demper er avhengig av tykkelse og type plate.

Hadde også noe av det samme problemet hos meg, men etter at jeg monterte Polar akustikkplater på sideveggene hvor høyttalerne står, samt bak sofaen/lytteposisjon så ble lydbildet betraktelig mer "ryddig" og tendenser til skjærende lyd i høye frekvenser etc forsvant :-)

ImageShack - Hosting :: 08012006186medium2oy.jpg

ImageShack - Hosting :: 08012006179medium6lv.jpg

ImageShack - Hosting :: 08012006177medium4uj.jpg
    Hvem selger disse Polar-platene?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggmakker å slik kan vel kanskje skaffe slike.. Tror jeg da... Har ikke en akustikk forretning der du bor da? Jeg hørte med et akustikk firma, og de har disse platene..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •