downlights igjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 332
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

downlights igjen

Heisan

Jeg skal ha downlights i mitt nye av rom, noen som kan foreslå hvor jeg kan kjøpe noen billige men gode:-) downlights. Har 75mm hull klare til å fylles.

Mvh
    Tottes

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKEA har gode i tillegg til at jeg vet at Clas Ohlson har noen billige..
    hvor gode de er vet jeg ikke, men sikkert bra nok;-)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Elektroimportøren på Alfaset i Oslo. Hvis man da bor i Oslo

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i følge elektrikeren som var her i huset, er de som clas ohlson har,gode.

Ikke de billigste, men de som koster ca 250kr for 3...

Newcomer Jona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her her jeg handlet fra noen ganger : elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser

Hurtig levering har dem også ..

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det viktigste er ikke typen downlight. Det viktigste er at de blir montert riktig! Husk bokser om det er isolasjon i tak og fuktsperre om det er mot kaldtrom. Viktig er også varmerettning på pære, bruk lamper der varmen går nedover.
    Ronny

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bowers
    Hei, det viktigste er ikke typen downlight. Det viktigste er at de blir montert riktig! Husk bokser om det er isolasjon i tak og fuktsperre om det er mot kaldtrom. Viktig er også varmerettning på pære, bruk lamper der varmen går nedover.
    Ronny

om man unngår å handle på "nille" butikker så får man nok ikke kjøpt pærer som kaster varmen noen andre plasser enn ned!
    Det som er viktig i tillegg til dette er at man bruker PLS90 kabel! pr.dags dato er dette den eneste kabelen som er godkjent!!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt jeg.

Hva er best av 230V downlights, og 12V med trafo? Går utrfra at man ikke trenger noe trafo til de 230V downlightsene. Høres jo mere praktisk ut, eller? :roll:

Jeg skal ha 12 stk i taket forresten, om det har noe betydning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Låner denne tråden litt jeg.

Hva er best av 230V downlights, og 12V med trafo? Går utrfra at man ikke trenger noe trafo til de 230V downlightsene. Høres jo mere praktisk ut, eller? :roll:

Jeg skal ha 12 stk i taket forresten, om det har noe betydning.
    du velger 230V!!! De er best uansett med mindre du skal bruke de i på våtrom der det er lav takhøyde..

12v tar lengre tid å montere ( på grunn av trafo ) Trafoen er en katastrofe å ryker alt for ofte.... ikke velg dette..

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret, var det jeg håpte på! :grin:

Jeg skal selvføøølgelig ha en elektriker til å montere det, men av ren nyskjerrighet så lurer jeg på en sak.
    Hvordan monteres disse? Kobler man bare kablene fra den ene downlightsen til den andre osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Når det gjelder valg av 230 eller 12V er det omgivelsene som bør avgjøre dette.

12Volt gir et hvitere lys(Ca. 3000-3500Grader Kelvin), og gir mer lys per watt. 35Watt 12V tilsvarer 50Watt 230Volt. 12Volt bør brukes i rom der fargegjengivelse er viktig, som bad, kontorer og tilsvarende. Elektroniske trafoer er tilnærmet støy\brum frie, og har høy virkningsgrad, med lav varmeutvikling. 12V i dag er en meget god løsning, på tross av at du må ha trafo. Normal levetid på trafo er ca 15år ved riktig montering(hvis bruk sammen med dimmer, må dimmeren være av riktig type!). En bakdel med det er at ledningslengde fra trafo til lyskilden ikke bør være over 2-2.5Meter ettersom det kan gis ut noe støy. Det finnes imidlertidlig nye typer elektroniske trafoer som gir mulighet for lengre lednings lengde. Ved bruk av konvensjonelle jernkjernetrafoer kan du ha så lang ledningslengde du vil(Husk sikring på 12v siden), men disse trafoene er gammel teknologi, lager mye lyd(spesiellt ved dimming), og utvikler mye varme(bør ikke monteres i tak).

230Volt glødepærer gir et litt gulere og "hjemmekoselig" lys(Ca. 2700Grader kelvin). Disse utvikler noe mer varme, og gir ikke like godt leselys, de trekker også mer strøm per watt. Disse er derimot enklere å montere, og til ganger, soverom, hjemmekinorom og rom der du gennerellt sett ikke skal lese eller tilsvarende vil jeg si dette er det beste alternativet.

Når det gjelder kabelvalg ut til downlightsene er PLS90 ikke den eneste godkjente kabelen til bruk for downlight montering. Alle kabler som er dobbel isolert og har temperatur klasse 90Grader eller høyere er godkjent for montering sammen med downlights. Jeg bruker selv normalt sett en som heter TP90(2x1.5mm). Tversnittet på kabelen kan være ned til 0.75mm2, men anbefaler 1.5mm2, hvertfall hvis du skal serie koble de etterhverandre(dette gjelder kun 230V).

Dimming \ Lysstyring av downlights er viktig. Her anbefaler jeg en dimmer som er produsert av universaltypen . Jeg anbefaler Ensto Busch-Jager Elnr:1471318(med innebygget indikatorlys, lydløs), som både tar vanlige glødelamper(230V) og elektroniske trafoer(12V). Jernkjernetrafoer krever egen dimmer som koster endel mer, og er ikke til å anbefale.

Luftavstanden rundt en downlight er viktig, de fleste downlights krever 5cm klaring på hver side, og 9cm eller mer horisontalt. Kasser rundt downlightsene er ikke et krav, men en fornuftig innretning hvis du har muligheten til det. Luftavstanden til en elektronisktrafo er også viktig, denne bør ha 5cm på hver side, og 5cm oppover eller mer(jerkjernetrafo bør ikke monteres over himling\skjult).

Valg av downligh merker har jeg best erfaring med Sylvania og SG. Jeg anbefaler ikke Clas Ohlson og tilsvarende, her kan trafoen gå fort og har gennerellt sett dårligere byggekvalitet en de overnevnte.

Kort oppsummert til et hjemmekinorom vil jeg anbefale 230Volt, husk temperatur bestandig kabel ut til lyskildene, legg rør hvis mulig(ekstra brannsikring). Monter bokser hvis du har taket nede \ har muligheten. Anbefaler Ensto Busch-Jager sine dimmere pga. de er lydløse og har indikatorlys. Sylvania har en serie som heter Inset trend, som er 75mm. 50Watt 230V, anbefales.

mvh, ATG

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye bra her! to ting jeg ikke er enig i!

1. Man bruker en ELKO 315 GLE!! ikke noe annet som duger! i mine øyne er alt annet noen stygge klosser....

2: om man lekter ned taket og har isolasjon i taket Må man ha downlightskasser ( tror de er ca 30bred 30 lang og 15 høy!!
    Grunnen til en så "stor kasse" er at man MÅ få på den dingsen som man fester ledningene til... Dette er et krav bare se i NEK...

Vil absolutt anbefale Sylvania downlightsene, de er pene og bra kvalitet!

edit: Det du sier om at PLS90 ikke er den eneste kabelen som er godkjent må du nesten svelge i deg. Det finnest 3 andre ( som jeg vet om ) som sier de er godkjente MEN de klarer ikke å gi oss en skriftlig godkjenning.. JA det finnest andre en pls90 MEN ikke regn med at "biltema"kabelen er det selv om det står det! spør om du kan få et bevis!!!

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, i en hjemmekino anbefaller jeg 12V for å slippe gulskjære i pæren ved dimming av 230V pærer. Og det er normalt lengre levetid på 12V pæren. Det siste året er det også kommet en 12V/20W som lyser som en 35W pære, det er Philips masterline som gir 40% mer lys en standard halogenlamper!
    Greit i disse strømtider!!!
    Mvh Ronny

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har senket taket i stue og gang, og skal ha downlights. Jeg ble anbefalt 12V. (Sier ikke dette er best)

Det du må passe på er at du har store nok hull så du får trafoene opp i taket. Jeg har 83mm hull i taket og det gikk greit hos meg å få de på plass.

Jeg ser også en fordel med 12 V - du har lov og montere lampene selv.(feste lampen i punktet) Om du skal ha alt "lovlig" gjort koster det jo litt per lampe som skal monteres.

Om du skal bruke 12V er det lurt å markere der trafoene ligger så du kan finne de igjen og selvfølgelig tenke over hvor mange watt du kommer til å belaste de.

Det kan også være smart å kjøpe spotter som du kan tilte, slik at de ikke alltid må lyse rett ned.

Lykke til.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite problem med trafoen er at den MÅ festes! dette er jo et problem, hvordan feste den i en downlightskasse slik at den 1. festes bra og 2. hvordan fjerne den NÅR den ryker!! Borrelås er løsningen hos oss. Men mener at 12 Volts dagene er talte....

Dette med lyset stemmer MEN 230V pærene er ikke så ille som folk skal ha det til! kanskje hvis du kjøper fra europris

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må trafoene festet?
    Har hatt hjelp av en elektrikker for å gjøre strømmen hos meg, og han la trafoene i oppunder taket, regner med han ikke gjør noe galt der siden han er veldig nøye på alt annet riktig og galt når det gjelder strøm.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Må trafoene festet?
    Har hatt hjelp av en elektrikker for å gjøre strømmen hos meg, og han la trafoene i oppunder taket, regner med han ikke gjør noe galt der siden han er veldig nøye på alt annet riktig og galt når det gjelder strøm.

I forskriftene står det at slik utstyr Må festes... MANGE legger den oppi løst men det er ikke lov. Vi har et EKSTREM el tilsyn som kicker på alt og de skriver mangel på dette. Har sjekket det opp i NEK og de har rett.

MEN det er ikke noe farlig å legge den oppi...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    I forskriftene står det at slik utstyr Må festes... MANGE legger den oppi løst men det er ikke lov. Vi har et EKSTREM el tilsyn som kicker på alt og de skriver mangel på dette. Har sjekket det opp i NEK og de har rett.

MEN det er ikke noe farlig å legge den oppi...
    Dette vil jo si at alt må legges opp før taket settes opp, og om noe går galt må taket rives i og med at det ikke bør være for lange strekk på kablene mellom spott og trafo. Dette høres for veldig rart ut, men forundrer meg ikke, så mye rare regler vi har. :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer! det er rare regler.. Den må sitte fast MEn den må også være tilgjengelig.. Det er en hard nøtt når den plasseres i tak!!

Det er nok derfor at mange legger den oppi, da er den tilgjengelig! Men om man skal følge regelverket 100% så må man lage en luke i taket der trafoen er montert

Det er 2 løsninger som virker 1: 230V 2: som vi gjør bruke borrelås!! det ble til nød godkjent her..

Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •