downlights igjen - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 17 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 332
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spot i yttertak er uaktuelt uansett, det er krav om en kasse som er minst 15cm "høy"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    om man unngår å handle på "nille" butikker så får man nok ikke kjøpt pærer som kaster varmen noen andre plasser enn ned!
    Det som er viktig i tillegg til dette er at man bruker PLS90 kabel! pr.dags dato er dette den eneste kabelen som er godkjent!!

Tullprat! Kravet er varmebestandiget kabel. og det finnes en haug av kabler til formålet.. Men pls90 er selvfølgelig det mest praktiske og bruke

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Tullprat! Kravet er varmebestandiget kabel. og det finnes en haug av kabler til formålet.. Men pls90 er selvfølgelig det mest praktiske og bruke
    Det er jo det jeg sier, så hvorfor er det tullprat da

Det finnes sikkert mange andre kabler MEN plas90 og en kabel fra Nexans er faktisk de eneste som er dokumentert godkjente, da tenker jeg på kabler vi vanlige dødlige bruker. Du kan jo selvfølgelig legge Brannkabel som tåler all varme og som koster 1000 kr, meteren MEN

Det finnes også endel billig kabler fra Biltema, malmbergs og Biltema etc.. MEN jeg husker fra i fjor høst da hadde vi en sak om disse kablene og vi fikk ikke dokumentasjon på disse kablene altså, hvordan det er nå vet jeg ikke men uansett så er PLS fortsatt den beste kabelen og bruke. Så enkelt er det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Tullprat! Kravet er varmebestandiget kabel.

Leste i forskriftene i dag og det du sier er også tullprat!! Det som står i forskriftene er at man skal dokumentere hvor varmt det blir. Som betyr at det IKKE ER PÅKREVD med noe annet en pn faktisk... Men da skal man kunne dokumentere at det ikke blir varmere en 68 grader.. Derfor sies det at det er "krav" om PLS90

Men hvis DLE er noen idioter kan de faktisk kreve dokumentasjon for at det ikke blir over 90 også som da betyr TG kabel ( Badstue kabel )

Så tullprat er en ting, men PLS90 legger man....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med svantekiller her: PLS90 ville jeg ha brukt, det blir jæ"#%li varmt rundt en downlight. PLS90 er den som likner på den gamle telefonkabelen (hvit isolasjon, blanke ledere?).

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste i forskriftene i dag og det du sier er også tullprat!! Det som står i forskriftene er at man skal dokumentere hvor varmt det blir. Som betyr at det IKKE ER PÅKREVD med noe annet en pn faktisk... Men da skal man kunne dokumentere at det ikke blir varmere en 68 grader.. Derfor sies det at det er "krav" om PLS90

Men hvis DLE er noen idioter kan de faktisk kreve dokumentasjon for at det ikke blir over 90 også som da betyr TG kabel ( Badstue kabel )

Så tullprat er en ting, men PLS90 legger man....

Aha! Greit å vite! 68 grader er det hvertfall ikke hos meg Det skal eg huske! Hvor stod dette svante?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Aha! Greit å vite! 68 grader er det hvertfall ikke hos meg Det skal eg huske! Hvor stod dette svante?
    Det står inne i NEK den nye.. Men hvor hmmm kanskje side 421?? hehe.. Jeg vet ikke, det var min installatør som opplyste meg om dette..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå går jeg i surr her - er det to tråder som heter det samme?

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss nå legge ned diskusjonen om kabeltype og komme oss på rett spor igjen.
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Kva belysning ville dake valgt i gang og bad då? Takhøyden går fra 2,30 og ner til 2meter, så å ha noke anna enn lys innfelt i taket er vannsklig. Kom gjerne med bilder.
    Det finnes jo fremdeles enkelspott/spottskinner (som ikke bygger så mye ned) du kan legge i taket hvis du absolutt må ha spott.
    Det er såklart ikke det optimale, men jeg foretrekker heller skinne en noen kjipe lysrør klistret i taket.

Et annent alternativ er jo å legge lys i gulv, men da snakker vi en annen prisklasse og en del mer arbeid, samt det kan være vanskelig å få riktig belysning.
    Det ligger en del bilder på eyeleds( se under gallery Eyeleds - Home )

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Led i veggen er genialt!! Det har jeg montert et sted nå og det ble :shock:
    Rett og slett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Led i veggen er genialt!! Det har jeg montert et sted nå og det ble :shock:
    Rett og slett.
    Fortell fortell... Bilder? Hvilken type lys var dette?

Etter at jeg kjøpte en ny MagLite Mini med LED lys, er jeg sjokkert over hvor mye mer lys den gir enn min gamle. Så det med at de ikke kan lage LED-spot'er som lyser nok virker rart, men det er vel en grunn. Mangel på dimming må vel være største problemet slik jeg ser det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du Sylvania LED i en trapp.. Som jeg har montert hos en kunde, de er geniale, 230v og greier... Det er sinnsykt kult

Dette med dimming på LED har jeg en løsning på, ikke 100 % men det er mulig.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på sidelinjen av downlights i av-rom kanskje, men man må jo utnytte kompetanse der den er.

Driv akkurat nå å setter opp yttergangen. Over ytterdøra blir det ca 60cm flat tak, utenfor der igjen ca 30cm med takutstikk(der vindskiene sitter).

Tenkte å ha downlights over inngangsdøra, mest for dekoren sin skyld. Over taket der de skal sitte er det bare hulrom. Tenkte egentlig å sette opp kasser uansett, men er det et krav? Blir vel å setten det opp uansett som sagt.

Er det andre krav jeg bør tenkte på? Tenkte å få trekt opp rør og kasser nå som alt er åpent.

Er det egne spotter for utendørs bruk? Noen å anbefale? Har SG spotter inne fra før. Bør man ha dimmer på de? Tenkte mest for levetiden på pærene. Ønsker å gå for 230V spotter.

Takker og bukker for tips. :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal sette opp downlight i "raftekassen" da trenger du ikke kasser! har aldri gjort det kommer aldri til å gjøre det.

DETTE ER KRAVET MHT til "loven" det er ikke krav om kasse egentlig, å så lenge du er utendørs og har masse luft bruker du ikke kasse.. det er bedre lufting uten

Du trekker opp rør med PLS.. og borrer der du ønsker, Du bør ikke bruke sylvania sine innedørs. De har noen merkelige egenskaper med at ringen som holder pæra ruster :?

Men SG har noen som er "beregnet" for utendørsbruk husker ikke hva de heter men kan finne de

Ellers så er alt annet en 230 tabu Og du må ha en 2 polt dimmer!! den er dyr men slik er det

OG HØR HER!!! Nå har det kommet 230 LED pærer med gu 10 sokkel ( som passer til vanlige spotter ) Prøv de som er kald hvit, disse er pene som dekor ikke særlig lys, men akkurat der tror jeg det blir knall. Har et slikt prosjekt på gang jeg også. Da trenger du heller ikke dimmer da det ikke er mulig...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar!

Hvor/hvordan avslutter jeg k-røret før downlightsen? Bare fester det et hensiktsmessig sted, og la PLS'n gå åpent siste biten?

De LED'ene hørtes jo interessant ut! De holder kanskje lengre med tanke på slamring med ytterdøra også. Trenger jeg bare en vanlig topola bryter på de da?

Hvordan gjør man det med kontakter(med lokk) og lamper på vegg utendørs? Trekker man bare et k-rør frem til punktet? Eller setter man opp en boks? Bør k-røret gå gjennom stenderne, eller kan det gå i utlektinga til panelen? Lekta er 20mm, så et 16mm rør burde få plass akkurat.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke se ELFA nevnt i denne tråden, de har mange armaturer i forskjellige utforminger og prisklasser. Bare søk etter downlight.

ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor/hvordan avslutter jeg k-røret før downlightsen? Bare fester det et hensiktsmessig sted, og la PLS'n gå åpent siste biten?
    Riktig! det er den enkleste måten... Og noe som gjøres av så og si alle ( som jeg har vært borti )

De LED'ene hørtes jo interessant ut! De holder kanskje lengre med tanke på slamring med ytterdøra også. Trenger jeg bare en vanlig topola bryter på de da?
    Stemmer dette...

Hvordan gjør man det med kontakter(med lokk) og lamper på vegg utendørs? Trekker man bare et k-rør frem til punktet? Eller setter man opp en boks?
    Du stikker ut rør, ikke sett opp boks utendørs, dette er ikke lurt. Vet ikke om det er lov engang jeg, tror ikke det

Bør k-røret gå gjennom stenderne, eller kan det gå i utlektinga til panelen? Lekta er 20mm, så et 16mm rør burde få plass akkurat.
    Hvis det er inne i raftekassen det er snakk om ( Utendørs?? ) så er det bare og legge det over.. Innendørs gjelder dette også hvis lektene går motsatt vei av taksperrene, gulvåsene..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerveza
    Kunne ikke se ELFA nevnt i denne tråden, de har mange armaturer i forskjellige utforminger og prisklasser. Bare søk etter downlight.

ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa
    elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser

Eller disse

Vil ikke anbefale Biltema eller Clas til slike kjøp... grunnen er enkel: Fordi!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men SG har noen som er "beregnet" for utendørsbruk husker ikke hva de heter men kan finne de
    SG sine utendørsspotter er lik de vanlige jupiter spottene men med annet materiale og overflate. 84mm hull og genialt enkelt å bytte pærer. Har brukt dem endel på jobben, og bruker ellers mye vanlig jupiter inne pga at de er meget raske å sette opp.
    SG ARMATUREN | Norge

Jeg er også enig med andre i tråden om at 12V er bedre en 230V spot. Går jo fortere og er billigere å installere 230V, men lyset og strømforbruket kommer ikke i 230v spot sin favør. Det med at trafoene ryker hele tiden kjenner jeg heller ikke igjen i, da jeg har montert MANGE slike og sjelden feil. 230v pærene derimot har det blitt bytta endel av etter alt for kort tid.
    Vet ikke om det er skrevet noe annet sted i tråden, men kravet til festing av trafoene som det ble diskutert tidligere i tråden er nå fjernet igjen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er inne i raftekassen det er snakk om ( Utendørs?? ) så er det bare og legge det over.. Innendørs gjelder dette også hvis lektene går motsatt vei av taksperrene, gulvåsene..
    Tenkte på hvis jeg skulle sette opp ei lampe på hjørnet av huset f.eks, og jeg ikke har muligheten til å ta det fra innsiden(rommet er allerrede ferdig kledd der). Panelen utendørs skal byttes, derfor tenkte jeg det kunne være en mulighet å gjøre det nå. Tenkte da å trekke k-røret langs med veggen fra hjørnet til der gangen er og ha bryter til utelysa i gangen. Eller hvordan pleier man å gjøre det?

Doxa: Takk for linken.

Side 6 av 17 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •