downlights igjen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 332
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker 12v i hele huset, vil ikke ha noe annet etter vi hadde kurs med OSRAM, luxverdiene på 12v kontra 230v bøter opp for ekstra kostnaden med glans. 20w 12v, hadde nesten samme tall som 50w 230v.
    Jeg er også ovebevist etter å ha sett en fullblods 230v installsjon med spotter, var ikke fornøyd i det hele tatt!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Leser det dere skriver men jeg er ikke enig i at 12v er bedre, men det er vel slik det er

Jeg ser faktisk ikke forskjell på 12 og 230 v. Mulig det er forskjell på fabrikater men vi bruker kun Sylvania spotter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Men finnes det virkelig noen som bruker 12v downlight enda?? Vi bruker KUN 230 uansett..
    Her blir det stort sett brukt 12V i heile huset. Er det dei fleste elektrikkere her føretrekker. Ein ting som ofte blir brukt er dimmetrafo og impulsbryter, dette kan du ikkje med 230V. Dette blir ofte brukt på kjøkken, bad og stue, slik at ein slepper å ha 5-6 bokser.

Og som nevnt over så er det vell betre lys i 12V spotter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Her blir det stort sett brukt 12V i heile huset. Er det dei fleste elektrikkere her føretrekker. Ein ting som ofte blir brukt er dimmetrafo og impulsbryter, dette kan du ikkje med 230V. Dette blir ofte brukt på kjøkken, bad og stue, slik at ein slepper å ha 5-6 bokser.
    Smart. Men vi kjører veldig mye EIB og Wireless anlegg og da er det dumt med dette du nevner, selv om jeg liker tanken veldig godt!!

Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Og som nevnt over så er det vell betre lys i 12V spotter.
    En myte!! dette var sant for 5 år siden!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Jeg ser det advares mot LED som hovedlyskilde i et oppholdsrom. nå har jeg vurdert LED spotlights på et loft jeg holder på med å bygge. Jeg kjøpte en 230V LED spot pære for å teste lyseffekten, og den var veldig dårlig rett og slett. lyset ble alt for hvitt og svakt. Men er det noen her som har gode erfaringer med LED spotlights?

Grunnen til at jeg vurderer LED spotlights er at det har vært en del diskusjon rundt spotlights i mot kalde tak pga kondensproblemer. Så jeg vurderer å legge opp LED spotlights uten luftekasser (siden de har så lav varmeutvikling). noen erfaringer med dette?

Mads

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsbjo
    hei

Jeg ser det advares mot LED som hovedlyskilde i et oppholdsrom. nå har jeg vurdert LED spotlights på et loft jeg holder på med å bygge. Jeg kjøpte en 230V LED spot pære for å teste lyseffekten, og den var veldig dårlig rett og slett. lyset ble alt for hvitt og svakt. Men er det noen her som har gode erfaringer med LED spotlights?

Grunnen til at jeg vurderer LED spotlights er at det har vært en del diskusjon rundt spotlights i mot kalde tak pga kondensproblemer. Så jeg vurderer å legge opp LED spotlights uten luftekasser (siden de har så lav varmeutvikling). noen erfaringer med dette?

Mads
    Led er desverre for dårlig enda, snakket med en selger fra Noral og han sa at de kom til å komme med noen på senhøsten!! Dagens Led fungerer best utendørs som "koselys" og ikke noe annet.

Men om det er et loft over og det ikke er skråtak så er det ikke noen problemer med vanlig downlights, eneste som kan være å tenke på er at pæren kaster varmen NED ( alle kjente merker gjør dette )

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er ikke lov til å bruke PN som tilf nei Jeg bruker pn med ISO strømpe på, dette for at det er enklest for meg å at jeg ikke liker PLS i en veggboks ( slik er jeg )

Men tilbake til forskriftene, det står ikke at det er ulovlig å bruke PN det står at man skal kunne dokumentere at varmen ikke overstiger 70 grader. Og det kan men ikke med mindre man kontrollerer HVER spot over tid ( dokumenterer varmen). Og med tanke på at man gjerne monterer 100++ spot hver mnd så bruker man PLS.

Men finnes det virkelig noen som bruker 12v downlight enda?? Vi bruker KUN 230 uansett..

Vi har diskutert dette litt på jobb i dag, og alle synes det er merkelig at det skal kunne bli over 70 grader i kassa når pærene kaster varmen nedover..?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Vi har diskutert dette litt på jobb i dag, og alle synes det er merkelig at det skal kunne bli over 70 grader i kassa når pærene kaster varmen nedover..?
    ***kaste stein i glasshus*****

Jeg har dokumentert hjemme hos meg at det blir 42,5 grader oppe i kassen, dette med fullt lys og rom temp. på 21 grader over 3 døgn med jevnlige avlesninger!

Så dette er riktig! men dette kan man ikke gjøre på hver downlight på hvert hus, derfor PLS da er man sikker, dessuten så er det noen som har sjekket "verste" tilfelle og da målte de over 100 grader ( som betyr PLS120 )

Jeg er enig i det du skriver, men jeg står for det jeg har skrevet over.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er jeg enig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For og dokumentere at Svantekiller har rett:

NEK400:2006 3.utgave

559.6.4
    -for lysarmaturer som tilfredsstiller NEK EN 60598, men som er temperaturmerket, skal det benyttes kabler som er anvendelig for det aktuelle temperaturen.
    -i mangel på informasjon, skal det benyttes varmebestandig kabel eller isolerte ledere i iht. NEK HD 22.3 eller tilsvarende.

Håper dette var et greit svar for alle!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men vis fru Hansen må ut og kjøpe ny pære fordi en har godt er det ikke sikker hun kjøper reflektorpære som sender varmen nedover.... eller

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og derfor er det viktig å instruere kunden ;-)

Men ja, jeg kjenner til "fru hansen"

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert Locco! Endelig svart på hvitt!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om folk her har vært borti endel forskjellige downlights.

En kollega av meg mener å ha sett reklame for downlights (ikke led) som man kan stappe rett opp i isolasjonen. Tror den har en slags kappe rundt seg.

Noen som vet hvilken produsent det kan være snakk om?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om folk her har vært borti endel forskjellige downlights.

En kollega av meg mener å ha sett reklame for downlights (ikke led) som man kan stappe rett opp i isolasjonen. Tror den har en slags kappe rundt seg.

Noen som vet hvilken produsent det kan være snakk om?

Disse kalles "firesafe" og er noen store klumper som man kan dytte opp i isolasjonen. 3 feil Størrelse, pris og det estetiske!!!

Og til fru hansen så drar hun på europris og kjøper pærer til 2.99 ( får sikkert mer til overs ) og da er løpet kjørt!!

Locco : Takk skal du ha

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, fant de på nett nå. Ikke det peneste jeg har sett nei.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved taksenking og ingen isolasjon og betong over....

Da er det vel fint liten fare for alt for høye temperaturer?

Hva brukte du til å måle med Svante? Tenkte å låne meg et instrument med PEAK og legge opp rett ved spot! Har ingen kasse på mine spotter, så er svært lite bekymret for tempen uansett hvilke pærer som blir puttet inn!

Men kunne vært greit å hatt dokumentert!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en slik dings jeg fant på jobben som måler varme utvikling.. Vet ikke hva det heter men det var ihvertfall til slikt den kunne brukes! !

Ved taksenking og ingen isolasjon og betong over....

Da er det vel fint liten fare for alt for høye temperaturer?

Om det ikke er isolasjon så er det ikke krav om kasser HVIS det er min 15 cm. Luft i rundt. Om dette står i forskriftene vet jeg ikke ( tror det står slik ) men det er slik det blir praktisert av de fleste. Men så lenge det ikke er noe isolasjon så er det ikke noe fare for varme eller slik!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleden er på min side Svantekiller.

Det er riktig igjen det du sier, men man måtte bruke kasser får NEK400:2006 kom. Der er det tatt med nettopp det du sier om avstand:-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Gleden er på min side Svantekiller.

Det er riktig igjen det du sier, men man måtte bruke kasser får NEK400:2006 kom. Der er det tatt med nettopp det du sier om avstand:-D
    Visste det var noe med avstand Vi ( jeg ) har aldri brukt kasser med mindre det har vært isolasjon ihvertfall. Viser seg at dette var riktig da

Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •