downlights igjen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 332
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Forskriftene finnes på nett. Det du sier stemmer ikke. Jeg er ikke overbevist inntil jeg får en quote fra EFO/NELFO. Skumles forskriftene selv.
    Jeg har boken foran meg, jeg har vært på mange kontrollrapporter der det står at ULOVLIG KABEL BENYTTET TIL DL..

Dette kommer fra det lokale eltilsyn.. Det er mulig de tar feil? Men vær så snill å gi deg på dette. Jeg vet om 2 firmaer på møre som har brukt mye penger på å rette slike feil. Så det har nok en sannhet skjønner du!

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan fremskaffe en mail på dette fra EFO hvis ønskelig, da jeg selv hadde en forespørsel om dette for en tid siden. Det er mulig at DST har forskjellig oppfatning i landet av hvordan kabel skal forlegges, ofte er dette resultat av forgubbing og ikke relevant bransjepraksis/gjeldende forskrifter. (Dessverre)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moray: Hvordan kan du sitte å si at det er lov å bruke en kabel som tåler 70 grader når tempen overstiger 70 grader? Det står jo svart på kvitt i forskriftene dine at sånn er det bare med den saken! Med mindre du kan dokumentere lavere temperatur i dine spots! Da er saken grei!

Det blir jo d samme som å bruke vanlig installasjonskabel som PR etc i en badstu! IKKE LOV! Hvorfor? Står det i forskriftene at det er ulovlig? Nei det står at man skal bruke kabel som tåler temperaturen der den legges!

I NEK som ikke er en forskrift der er det forslag til hvilke kabler som kan brukes!

Normen, som er forskrift sier at DET SKAL VÆRE SIKKERT!

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Moray: Hvordan kan du sitte å si at det er lov å bruke en kabel som tåler 70 grader når tempen overstiger 70 grader? Det står jo svart på kvitt i forskriftene dine at sånn er det bare med den saken! Med mindre du kan dokumentere lavere temperatur i dine spots! Da er saken grei!

Det blir jo d samme som å bruke vanlig installasjonskabel som PR etc i en badstu! IKKE LOV! Hvorfor? Står det i forskriftene at det er ulovlig? Nei det står at man skal bruke kabel som tåler temperaturen der den legges!

I NEK som ikke er en forskrift der er det forslag til hvilke kabler som kan brukes!

Normen, som er forskrift sier at DET SKAL VÆRE SIKKERT!
    Det er det jeg mener også. Finnes det i dokumentasjonen at downlightene vil bli varmere enn 70*C, så bør det opplyses.

Det finnes ingen forskrift om at PN er ulovlig når det gjelder Downlights.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke så enkelt som at de som mener PN ikke er lov henviser konkret til det punkt i NEK 400 der det står at det ikke er egnet?

Jeg vil igrunn bare vite, er derfor jeg spør.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så enkelt! Ikke bruk PN, det er ikke lov! slik er det bare. Om noen mener at dette er tull så la de mene det! I forskriftene står det at man skal bruke en kabel som er tåler over 70 grader!

PLS90 er bra

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men HVOR i NEK står dette?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Ja, men HVOR i NEK står dette?
    Spør installatøren din! det er deres jobb å vite slikt! Eller du kan lete selv.. Jeg har lest det, men har ingen intensjoner om å lete i en 800 siders bok for å overbevise. Spesielt ikke når det er så klart som det er..

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er elektriker, og kan bekrefte at bruk av tradisjonell PN ledning i dowlights opplegg ikke hører hjemme! Det er ikke tillatt å bruke en kabel/ledning, som har oppført maks tempratur (70grader C for PVC isolasjon) i en installasjon som gir høyere tempratur. Kan anlegget dokumenteres, at det ikke blir høyere temp, så er det liv, men det er ikke praktisk mulig.

Forskriften er ganske "formell", så det meste er lov, bare man dokumenterer det, så er det lov...

Man kan bruke PR i badstu om man ikke overstiger en temp på 70grader, men det sier seg også seg selv, det er ikke praktisk mulig å gjennomføre, hvilke kunde ville betale for en slik badstu? Tenk selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svantekiller: Vi gjør nok mye som er på kanten, det tviler jeg ikke på. Spes hvis det gjelder penger.

Jeg tror gjerne du kan ha rett, men når man påstår noe så bastant (og det er så mange meninger) så skulle jeg ønske det forelå et bevis.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du bevis?

OT: Kjører man i en 70sone, kverulerer du da med purken om det er lov til å kjøre i 90?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ANG det noen mener at trafo MÅ festes, det er feil. man vil at man bruker egne braketter for å sikre at trafoen ikke ligger for nærme varmekilden (pæra), med der ei ikke et krav, kravet sier at man må ha tilstrekkelig avstand mellom 2 varmekilder i en downlighs kasse. Alle kasser som inneholder både trafo og lampe, SKAL være av den store typen (ca 55x25x15cm).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Trenger du bevis?

OT: Kjører man i en 70sone, kverulerer du da med purken om det er lov til å kjøre i 90?
    Omg, må man ty til urimelige sammenlikninger?

Vil det si at de som mener PN er ulovlig er forumets guder?

Politiet har sine lover/normer å vise til akkurat som elektrikere, og basert på dem finner man utav hva som er ja ting og nei ting. Og i elektrikerens tilfelle er dette NEK 400.

Når dette er sagt, så presiserer jeg igjen at jeg tror Svantekiller har rett (basert på sunn fornuft) Men jeg skulle gjerne visst hvor det står, siden andre her på forumet (og ikke minst alle andre jeg jobber med) mener at PN er et helt greit alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Men jeg skulle gjerne visst hvor det står, siden andre her på forumet (og ikke minst alle andre jeg jobber med) mener at PN er et helt greit alternativ.
    Eg har vore elektrikker i sunnhordland i ca.8år, og eg har enda ikkje vore i ett hus her det er brukt PN mellom spottene! Tidligere blei tvillingkabel mykje brukt, men dei siste åra er det kun PLS90 som er aktuelt for oss.
    Kva kabler pleier dåke å bruke fra dimmer til trafo?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Dimmer til trafo er det da virkelig ett fett så lenge den er godkjent!!

PN, PR? etc etc...

Det blir jo som enhver installasjon det!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Fra Dimmer til trafo er det da virkelig ett fett så lenge den er godkjent!!

PN, PR? etc etc...

Det blir jo som enhver installasjon det!
    Igrunn ikke, så lenge kabelen ender opp i spotkassen, må kabelen være av varmebestandig type...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp da så... Det tenkte ikke eg på siden minde trafoer ligger i et annet rom

Hehe... Så lenge kabelen går i nærheten av spots så MÅ d være kabel som tåler tempen, så da må man ha noe annet enn PN/PR ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein har da i 99,9% av tilfella trafoen ilag med spottene...
    Her bruker me PN, men dette er vell egentlig ikkje heilt bra da PN ikkje er varmebestandig. Derfor eg spør kva andre elektrikkere her bruker.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lov til å bruke PN som tilf nei Jeg bruker pn med ISO strømpe på, dette for at det er enklest for meg å at jeg ikke liker PLS i en veggboks ( slik er jeg )

Men tilbake til forskriftene, det står ikke at det er ulovlig å bruke PN det står at man skal kunne dokumentere at varmen ikke overstiger 70 grader. Og det kan men ikke med mindre man kontrollerer HVER spot over tid ( dokumenterer varmen). Og med tanke på at man gjerne monterer 100++ spot hver mnd så bruker man PLS.

Men finnes det virkelig noen som bruker 12v downlight enda?? Vi bruker KUN 230 uansett..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er ikke lov til å bruke PN som tilf nei Jeg bruker pn med ISO strømpe på, dette for at det er enklest for meg å at jeg ikke liker PLS i en veggboks ( slik er jeg )

Men tilbake til forskriftene, det står ikke at det er ulovlig å bruke PN det står at man skal kunne dokumentere at varmen ikke overstiger 70 grader. Og det kan men ikke med mindre man kontrollerer HVER spot over tid ( dokumenterer varmen). Og med tanke på at man gjerne monterer 100++ spot hver mnd så bruker man PLS.

Men finnes det virkelig noen som bruker 12v downlight enda?? Vi bruker KUN 230 uansett..
    Ja jeg bruker 12V Downlight, men bare på bad!:-D

Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •