downlights igjen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 332
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan gjøre obs på at sylvania har hatt en serie med 230V 50W pærer som var dårlig, selv leverer jeg inn alle mine etterhvert som de går og får nye utlevert, grosisten har fått byttepærer på lager

Kjører 230V på alt av spotter, mitt hoved ankepunkt mot 12V er innfestingene på pærene, virker som det er for skjørt, de 12V jeg har er meget dårlig etter noen år, men kan jo være en for billig type .

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eyeleds ( www.Eyeleds®.com EyeLeds LED Lighting ) kommer med noen nye kraftige LED-spotter i disse tider. Dyre, men i det minste billige i drift (1,3 watt pr stk. ellerno)

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Eyeleds ( www.Eyeleds®.com EyeLeds LED Lighting ) kommer med noen nye kraftige LED-spotter i disse tider. Dyre, men i det minste billige i drift (1,3 watt pr stk. ellerno)
    Kan du montere disse selv, eller må du ha elektriker?Dyre sier du, vet du prisen på de?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=rogema]
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Eyeleds ( www.Eyeleds®.com EyeLeds LED Lighting ) kommer med noen nye kraftige LED-spotter i disse tider. Dyre, men i det minste billige i drift (1,3 watt pr stk. ellerno)[/QUOTE
    Kan du montere disse selv, eller må du ha elektriker?Dyre sier du, vet du prisen på de?
    Elektrikker monterer disse

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir den mest økonomiske løsningen hvis man ønsker spotter i taket?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil tro at det blir 230v spotlights..

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    I forskriftene står det at slik utstyr Må festes... MANGE legger den oppi løst men det er ikke lov. Vi har et EKSTREM el tilsyn som kicker på alt og de skriver mangel på dette. Har sjekket det opp i NEK og de har rett.

MEN det er ikke noe farlig å legge den oppi...
    Ikke i følge den nye revisjonen av NEK, Nek 400:2006... Vi var på kurs i den for et par mnd. siden, og der nevnte han det. Klarer ikke helt å finne det igjen i NEKen, men kursholderen sa ihvertfall at det ikke lenger var noe krav om at en trafo må festes...

Så plutselig ble mine 60 downlights lovlige!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Ikke i følge den nye revisjonen av NEK, Nek 400:2006... Vi var på kurs i den for et par mnd. siden, og der nevnte han det. Klarer ikke helt å finne det igjen i NEKen, men kursholderen sa ihvertfall at det ikke lenger var noe krav om at en trafo må festes...

Så plutselig ble mine 60 downlights lovlige!

vet det hadde dette kurset idag... så da er det lovlig igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare spørre, er virkelig PLS90 den eneste kabelen som er godkjent for downlights?

På jobb bruker vi for det meste PN.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malmbergs: Login har en rekke downlights i sitt utvalg, veldig fine og billige er de også. Se f.eks på MD 23 og MD 42.

PN er lov å bruke, på 230V er det ikke lov å bruke tynnere enn 1,5mm uansett type.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Malmbergs: Login har en rekke downlights i sitt utvalg, veldig fine og billige er de også. Se f.eks på MD 23 og MD 42.

PN er lov å bruke, på 230V er det ikke lov å bruke tynnere enn 1,5mm uansett type.

FEIL FEIL FEIL!! Du må bruke en kabel som er godkjent til minst 90 grader! det finnes annet en PLS90 men det er samme typen kabler! Elko hadde en test og de avdekket at 90 grader ikke er nok ( kanskje )

Men en kabel som minst er godkjent til 90 grader er påbudt, om dere bruker PN på jobben så har dere et snilt eltilsyn! Vi har brukt mange 10000 er på å trekke om!

Å når vi snakker downlights er Sylvania det beste, de er 100% til å stole på er godkjent, er pene og har grei pris!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FEIL FEIL FEIL!! Du må bruke en kabel som er godkjent til minst 90 grader! det finnes annet en PLS90 men det er samme typen kabler! Elko hadde en test og de avdekket at 90 grader ikke er nok ( kanskje )

Men en kabel som minst er godkjent til 90 grader er påbudt, om dere bruker PN på jobben så har dere et snilt eltilsyn! Vi har brukt mange 10000 er på å trekke om!

Å når vi snakker downlights er Sylvania det beste, de er 100% til å stole på er godkjent, er pene og har grei pris!

Feil? Kom gjerne med dokumentasjon på at PN 75*C er ulovlig og at "halvparten av norges installasjonsbedrifter bryter reglene" NEK 400 - 2006 sier ikke at dette er ulovlig i det hele tatt, faktisk så har EFO utredet det motsatte. NEK kommer bare med anbefalinger.

Malmbergs har i hvert fall 50% og opp mot halvparten av prisene til sylvania på omtrent samme produkter. SG er også dyre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du PN på 12v også?
    Hørtes rart ut!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Bruker du PN på 12v også?
    Hørtes rart ut!
    Jeg har montert masse PN på 12V downlights. PN er velegnet for dette formålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja.... hobby elektrikker du eller?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Jaja.... hobby elektrikker du eller?
    Nei, definitivt ikke.

Hvilke forutsetninger har du for å komme med en slik påstand?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye artig lesning her. Må le litt

Det finnes mange elektrikkere her skjønner jeg, og noen hobby elektrikkere..

Angående downlights så er det et krav å bruke kabel med varmebestandig isolasjon opp til 90 grader. PLS90/TP90 skal brukes.
    Nå mens jeg sitter å leser dette blir jeg litt usikker, men jeg skal prøve å finne det i NEK400:2006.
    Vi har målt over 100 grader oppe i en downlight kasse ved hjelp av et termografisk kamera. Å bruke noe annet enn PLS90/TP90 sier seg selv er høl i huet.
    Vanlig PN tåler max 70 grader.

EDIT:
    Ser at noen vurderer LED pærer. Til info var jeg på kurs hos Nortronic som er kanskje norges største på belysning og prosjekter. De hadde mye LED rundt i lokalene sine, og kunne fortelle at LED foreløpig kun fungerer bra som effektbelysning. Ikke til almenbelysning. Dette fordi pæren/pærene ikke klarer å kaste lyset så langt, så når du setter inn en LED pære i downlighten din i taket på ca 240-250 cm, så vil det ikke være noe lys igjen på gulvet..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Nei, definitivt ikke.

Hvilke forutsetninger har du for å komme med en slik påstand?
    Ingen sier det! MEN om du eller noen andre sier at PN er lovlig til downlights så bør dere skumlese forskriftene! der står det greit forklart!

Jeg vil ikke ødelegge denne tråden ( også ) med elektro forskrifter MEN å bruke PN til downlight er ikke lov! Dette gjelder 12v også! dette går på varme og ikke watt, volt eller ampere. Om du mener noe annet så er det feil og om du fortsatt ikke tror meg eller mener noe annet så ring til sjefen min. Vi har brukt som sagt mange 10000 på å trekke om FRA pn til lovlig kabel!

Dette er en grei sak PN er ikke lov. Og jeg vil nesten si at dere som mener dette er lovlig er Hobbyelektrikkere ja....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen sier det! MEN om du eller noen andre sier at PN er lovlig til downlights så bør dere skumlese forskriftene! der står det greit forklart!

Jeg vil ikke ødelegge denne tråden ( også ) med elektro forskrifter MEN å bruke PN til downlight er ikke lov! Dette gjelder 12v også! dette går på varme og ikke watt, volt eller ampere. Om du mener noe annet så er det feil og om du fortsatt ikke tror meg eller mener noe annet så ring til sjefen min. Vi har brukt som sagt mange 10000 på å trekke om FRA pn til lovlig kabel!

Dette er en grei sak PN er ikke lov. Og jeg vil nesten si at dere som mener dette er lovlig er Hobbyelektrikkere ja....
    Forskriftene finnes på nett. Det du sier stemmer ikke. Jeg er ikke overbevist inntil jeg får en quote fra EFO/NELFO fra deg..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskriftene finnes her: EFO