downlights igjen - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17
Viser resultater 321 til 332 av 332
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hobbyelektrikker
    Jeg får vel bruke Torix til å skjøte med... Er det forresten noe som sier att en ikke skal bruke vrihylser på PN som går til stikkkontakter?

Lurt

Hva mener du?? svaret er vel nei. Man kan bruke torix/helacon på alt av pn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente att siden stikk i dette tilfelle er sikkret med 16A og PN er 2,5 kvadrat... kanskje att det var definert en max strøm for bruk av vrihylser (10A). Det kan fort bli litt trangt om plassen viss en bruker vrihylser på 2,5 kvadrat kabel...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobbyelektrikker
    Jeg mente att siden stikk i dette tilfelle er sikkret med 16A og PN er 2,5 kvadrat... kanskje att det var definert en max strøm for bruk av vrihylser (10A). Det kan fort bli litt trangt om plassen viss en bruker vrihylser på 2,5 kvadrat kabel...
    Hvis du syns det blir trang og er vanskelig med torix, så burde du heller bruke wago eller helst helacon. Er fort gjort å ikke få med seg alle lederne i en torix hvis du ikke har gjort det noe særlig før. Får også grønn torix som er litt større....

En annen ting som sikkert går ut gjennom det andre øret igjen hos de fleste Er du usikker på slike ting så burde du kanskje la være og gjøre jobben selv. Tenk litt igjennom konsekvenser av hva som kan skje hvis noe går galt. Både økonomisk med regress og menneskelig skade.....
    Jeg som elektriker skal ikke formane alle til å bruke håndverker (selv om ikke er lov å gjøre det selv), men du verden så mange verdensmestere jeg rydder opp etter i løpet av et år både av jordfeil, mangel på jord, brente koblinger osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra svar...
    Du har selfølgelig helt rett... Jeg er ingen verdensmester i det hele tatt og bøyer hode i støvet for folk med bedre viten på alle områder ) Jeg tenker att det er bedre å spør formye en forlite slik att når jeg har gjort noe selv (eh ulovlig) så er alle forskrifter fulgt til punkt og prikke og att det bare er brukt godkjent materiell.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Doxa her. Jeg er selv elektrikker/engineer og må bare få si at downlights er noe av det farligeste en kan gi seg i kast med dersom en ikke vet hva en gjør. Sier ikke dette for å moralisere, men branner forårsket av downlights er desverre ganske hyppige.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en pakke av denne i dag:

WAGO 773-104

og en pakke av denne:

WAGO 222-413

Sistnevnte er veldig fin, spesielt til multicore kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en spesiell side på internett eller i en bok der det står oversikt over reglene for downlights ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

:wink:
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Feil? Kom gjerne med dokumentasjon på at PN 75*C er ulovlig og at "halvparten av norges installasjonsbedrifter bryter reglene" NEK 400 - 2006 sier ikke at dette er ulovlig i det hele tatt, faktisk så har EFO utredet det motsatte. NEK kommer bare med anbefalinger.

Malmbergs har i hvert fall 50% og opp mot halvparten av prisene til sylvania på omtrent samme produkter. SG er også dyre.

Det står i NEK 400:2006
    side 246 7.18
    Det annbefales å benytte kabeltyper som tåler en tempratur på 90*C

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SkoleLaffen
    :wink:

Det står i NEK 400:2006
    side 246 7.18
    Det annbefales å benytte kabeltyper som tåler en tempratur på 90*C

Jepp.. og bruker man det ikke skal man DOKUMENTERE at det IKKE blir over 75*c

Så den kommer du ikke langt med

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål vdr innfelling av spotter: finnes det runde lyskasser? Det hadde vært greit å kun benytte et stort hullborr til åpning for lyskassa....ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommentarer til montering av Downlight

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jepp.. og bruker man det ikke skal man DOKUMENTERE at det IKKE blir over 75*c

Så den kommer du ikke langt med
    Hei alle, jeg jobber for Eurolys og har reist rundt i landet og holdt inlegg i regi av Nelfo ang montering av downlight. Det meste er lov bare man dokumenterer den installasjon man har gjort, men når man finleser Normene ser man at det finnes kun få løsninger som er riktig.

Det viktigste punkt er og følge monteringsanvisningen på produktet fra leverandør
    Det er ikke lov og bruke pr, PN, tvillingkabel eller lignende til installasjon av downlight. Kabel skal tåle den temperatur som kan oppstå, min 90 grader. PLS 90 eller TP 90 er gode alternativer.
    Alle downlight har strekkavlaster, kabel skal tåle den mekaniske påkjenning som kan oppstå, dvs dobbelisolert.
    Kasse er ikke noe krav men et hjelpemiddel for og få installasjonen godkjent.
    Når det gjelder 230V mot 12V er det ingen diskusjon om hva som er riktig, 230V/50W lyser som 12V/22W vi reduserer energiforbruket. Lyskjeglen på 230V er ujevn og bytter man ut en 230V da den er deffekt vil forskjellen bli ennå større. Levetid er ca 50% mindre. Bransjen må være seriøse gode rådgivere og slutte og levere 230V, denne lyskilden er den peneste varmeovn som er laget. 80% varme og 20% lys. Noen argumenterer for varme lyset som 230V gir, bruk dimmer og 12V gid varmt lys, i tilleg økes levetiden på lyskilden og strømforbruket reduseres. La Biltema selge 230v dritt og vær seriøse fagfolk som leverer noe kundene blir fornøyde med. Lykke til

mvh Stein
    Eurolys

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lysmannen
    Når det gjelder 230V mot 12V er det ingen diskusjon om hva som er riktig, 230V/50W lyser som 12V/22W vi reduserer energiforbruket. Lyskjeglen på 230V er ujevn og bytter man ut en 230V da den er deffekt vil forskjellen bli ennå større. Levetid er ca 50% mindre. Bransjen må være seriøse gode rådgivere og slutte og levere 230V, denne lyskilden er den peneste varmeovn som er laget. 80% varme og 20% lys.

mvh Stein
    Eurolys
    Dette gjelder kun for halogenpærer. De siste downlightene jeg har installert hjemme har fått sparepærer isteden, 7W og 11W. Disse lyser omtrent som 12V 20W og 35W. De krever 230V downlights (GU10 sokkel), har ikke sett noen for 12V.

Dog går de ikke an å dimme så de passer ikke så bra i stua. Har 6 stk. 11W i kjøkkenet, 6 stk. 7W i gangen og 6 stk. 11W på badet (stort bad). Her er det ikke behov for dimming overhodet.

Vil forresten slå et slag for bevegelsessensorer. På vaskerom, toalett og i gangen innenfor kjøkkeninngangen har jeg slike, de slår på lyset så snart noen går inn og av 2-3 minutter etter at man har gått ut igjen. Elko sine passer i vanlig ramme, dermed kan man bytte ut brytere med slike om plasseringen er riktig. Sparer ganske mye strøm på dette da lyset skjelden blir slått av når det burde blitt slått av...

Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •