downlights igjen - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 332
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    Vet ikke om det er sagt før, men uansett;

Det du sier om at den MÅ festes, er IKKE riktig!!.

Var på skolen denne uka, og hadde om lavvoltsanlegg.

Da sa læreren(e) at trafoer og slikt bare skulle festes, hvis det er løs himling (f.eks. T-profil himling). ikke ved innfelling i tak osv.
    (Så tilogmed på illustrasjons-videoer, som gikk gjennom det, og viste det)

Dette står også i NEK400 2006 utg. kan gjerne bevise det med et bilde

Hilsen lærlingen
    Jeg vet det, de har gått bort fra det, nettopp på grunn av feste problematikken. Uansett så mener jeg at det er en forferdelig måte å gjøre det på, altså i et tak der du har spot kasse ( ikke t profil ) inne i den kassen er det en spot MASSE ledninger og en trafo.. Ikke bra

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, kan ofte bli VELDIG fullt oppi en downlights boks med trafo og lampe og ledninger. og det kan bli temmelig varmt.
    ikke lett og finne en løsning på det. en løsning er jo og montere en downlights boks, bare til trafo og sammenkobling av kabler, også sette på et blindlokk. men er jo ikke direkte pent heller...:?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    jepp, kan ofte bli VELDIG fullt oppi en downlights boks med trafo og lampe og ledninger. og det kan bli temmelig varmt.
    ikke lett og finne en løsning på det. en løsning er jo og montere en downlights boks, bare til trafo og sammenkobling av kabler, også sette på et blindlokk. men er jo ikke direkte pent heller...:?

Akkurat det du beskriver der er grunnen til at det ble krav om festing av trafo, også grunnen til at det er påbudt med 90 kabel...

Men pågrunn av at det ikke var praktisk å feste trafo på en folkelig måte så trakk de denne regelen igjen etter massivt press..

Å sette opp en blindlokk på et bad er jo perverst er det kaldloft over er det jo greit

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom det er mange kvalifisert her, tenkte jeg å stille et spørsmål til dere:
    -En bekjent sa at SG Armaturen (mener det var de) akkurat har kommet med en downlight som du kunne feste direkte i en multiboks (jukseboks), slik at du slapp å bruke downlight-kasser.
    Noen som har hørt om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke på at det finnes! aldri sett eller hørt om det da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Akkurat det du beskriver der er grunnen til at det ble krav om festing av trafo, også grunnen til at det er påbudt med 90 kabel...

Men pågrunn av at det ikke var praktisk å feste trafo på en folkelig måte så trakk de denne regelen igjen etter massivt press..

Å sette opp en blindlokk på et bad er jo perverst er det kaldloft over er det jo greit
    PLS90 er ikke påbudt *pirkete*

Men og bruke en annen kabel er helt uhørt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg lurer på, som kanskje noen her har kunnskaper om.
    Se på vedlagte bilde. Har merket med rødt hvor jeg skal ha downlights. Elektrikeren min mente det var like greit at jeg tegnet inn dette selv, og det syntes jeg også! :-)
    -Bør jeg bruke 35 eller 50W pærer i downlights'ene? Elektrikeren min mener det er "liten" forskjell i lysstyrken når de skal stå såpass tett men stor forskjell i strømbruk.
    -Er det nok downlights ettersom de skal brukes som primærbelysning, og spesielt hvis jeg bruker 35w pærer?
    -Der det er tegnet 2 stk dobbeltsofaer skal jeg ha 50 tommeren min pluss hjemmekinoanlegget mitt. Bør jeg legge høytalerkabelen skjult til de bakre høytalene? Hørt rykter om at det ikke er lurt å legge høytalerkabler i K-rør. Hadde noe med forstyrrelser fra el-kabler hvis de ligger i nærheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstyrrelser tror jeg ikke du får, isåfall kommer det an på hvor kresen man er. Trekk rørene så er de der hvertfall.

Smak og behag, men jeg liker ikke downlight jevnt fordelt i hele taket (stue)
    Ville heller lyst opp vinkler, over sofaen ol. På bad og kjøkken er det greit med jevn fordeling.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Bør jeg bruke 35 eller 50W pærer i downlights'ene? Elektrikeren min mener det er "liten" forskjell i lysstyrken når de skal stå såpass tett men stor forskjell i strømbruk.
    Du må jo ha dimmer! så da er det samme hva du velger.. Elektrikeren din har nok misforstått litt Personlig skjønner jeg ikke poenget i 35W når man har dimmer og 50W

-Er det nok downlights ettersom de skal brukes som primærbelysning, og spesielt hvis jeg bruker 35w pærer?
    Taket er jo perforert Så det er nok ja..

-Der det er tegnet 2 stk dobbeltsofaer skal jeg ha 50 tommeren min pluss hjemmekinoanlegget mitt. Bør jeg legge høytalerkabelen skjult til de bakre høytalene? Hørt rykter om at det ikke er lurt å legge høytalerkabler i K-rør. Hadde noe med forstyrrelser fra el-kabler hvis de ligger i nærheten
    Har ikke noe å si! forstyrrelser tror jeg ikke du trenger å være bekymret for!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    PLS90 er ikke påbudt *pirkete*

Men og bruke en annen kabel er helt uhørt!

Det er vel påbudt med kabel som tåler 90grader minst??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo ha dimmer! så da er det samme hva du velger.. Elektrikeren din har nok misforstått litt Personlig skjønner jeg ikke poenget i 35W når man har dimmer og 50W
    Tenkte det samme selv, men det går jo litt på antall dimmere ettersom Elko Wireless sin dimmer takler kun 250W.

Taket er jo perforert Så det er nok ja..
    :-) Så det samme selv, men er litt "redd" for å bruke for lite da det tross alt skal være primærbelysningen.

Har ikke noe å si! forstyrrelser tror jeg ikke du trenger å være bekymret for!!
    Det var det jeg håpet!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det samme selv, men det går jo litt på antall dimmere ettersom Elko Wireless sin dimmer takler kun 250W.
    Da stiller det seg på en annen måte! da må du ha 35W

:-) Så det samme selv, men er litt "redd" for å bruke for lite da det tross alt skal være primærbelysningen.
    Det trenger du ikke å bekymre deg for!!

Husk at du skal betale strøm regningen også

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun 20w pærer fra philips og jeg bruker aldri mitt på fult annet en når fruen vasker..... har x-com styring og der å er dimmere på 250w... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun 20w pærer fra philips og jeg bruker aldri mitt på fult annet en når fruen vasker..... har x-com styring og der å er dimmere på 250w... :-D
    Kun 20W? Hva slags avstand har du på downlight'ene dine da?
    Kommer akkurat fra et besøk hos en bekjent som har 50W, han har ca. 140cm mellom downlight'ene og det fungerte jo forholdsvis greit.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at det er STOR forskjell på 230v og 12v! 12v lyser MYE sterkere pr/watt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Salias
    Kun 20W? Hva slags avstand har du på downlight'ene dine da?
    Kommer akkurat fra et besøk hos en bekjent som har 50W, han har ca. 140cm mellom downlight'ene og det fungerte jo forholdsvis greit.

Det er viktig å bruke pærer av god kvalitet og 12v er ett must (min mening da):-D ..... Har ikke noe mønster på downlight i stua har heller fokusert på å lyse opp de plasser jeg vil ha lys..... og siden jeg er elektriker blir det jo noen downlights....:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35 watt = 12v
    50 watt = 230

Slakt meg om jeg tar feil, men jeg har aldri sett det motsatte.

230V billigere og sette opp, elendig fargegjengivning, trekker mer strøm

12V dyrere og sette opp, Utrolig bra fargegjengivning, trekker lite strøm

Konklusjonen min er: 230V er en billigere løsning, men gir et kaldt\skarpt lys som ikke er noe særlig til belysning av bilder osv. Kanskje best egnet til primærbelysning?

12V Dyrere og sette opp,Trekker mindre strøm, Varmt lys pga lavere brenntempratur og har en god fargegjengivning på bilder osv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og før noen nevner det. En Nemko godkjent Trafo som er riktig montert gir verken fra seg støy eller har en tendens til og ryke!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er vel påbudt med kabel som tåler 90grader minst??
    Utydig forskrift egentlig

559.6.4 Kabler for gjennomgående ledningsanlegg skal velges ut i fra informasjon om
    temperaturforholdene på lysarmaturen eller eventuelt i samsvar med fabrikantens
    montasjeanvisning og i samsvar med følgende:
    – med mindre det er spesifisert i fabrikantens montasjeanvisning, er det ikke nødvendig med
    varmebestandig kabel for lysarmaturer som tilfredsstiller NEK EN 60598
    – for lysarmaturer som tilfredsstiller NEK EN 60598, men som er temperaturmerket, skal det
    benyttes kabler som er anvendelig for den aktuelle temperaturen
    – i mangel på informasjon, skal det benyttes varmebestandig kabel eller isolerte ledere i iht.
    NEK HD 22.3 eller tilsvarende.

Men det er jo tull og bruke noe annet en pls90, trenger ikke lage noe diskusjon ut av det

Konge og ha NEK på datan

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du lever på 90 tallet ...

Det er ikke så ille forskjell lengre nå!!

man kan ikke si dette lengre...

Selv om det er litt slik enda.. Så kan man ikke si det så sterkt

Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •