downlights igjen - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 332
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Virker som om det går igjen at steinaldergenerasjonen ikke skal bruke noe annet enn Torix :-)
    Så det er det man blir kalt nå om dagen :-?

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, de over 40 da :-) Men vet bare om èn ung montør som heller ikke liker noe annet enn Torix.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, de over 40 da :-) Men vet bare om èn ung montør som heller ikke liker noe annet enn Torix.

Og han er "ødelagt" av en steinaldermann :lol: som har lært han at SLIK ER DET!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går bra med gamling eller oldtimer hehe

Greit å vite det med Torix - havner jeg i en diskusjon med noen montører på jobb en gang skal jeg selvsagt i at Torux suger balle og Helacon eier!

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Og han er "ødelagt" av en steinaldermann :lol: som har lært han at SLIK ER DET!
    Når jeg begynte å jobbe på tidlig 80 tall så fantes ikke engang Torix.

Det kom etterhvert, store saker.

Hva skal vi kalle de over meg igjen da? De rundt 60?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Regner med du vet at torix-tuppen passer perfekt i bitsholderen på maskinen, du som er en baterimaskinfreak.?
    Et par omdreininger å torixen sitter bedre en man noengang får til med håndmakt... ingen leddskader...
    haha kødder du? bra tips! dette vet fåtall!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Hva skal vi kalle de over meg igjen da? De rundt 60?
    Det er så få av de at de trenger ikke noe eget navn..

Idag gjorde jeg en NESTEN kjempe!!!! TABBE!! faktisk en gedigen en..

På en gjensidige kontroll..

skulle megge inntaket.. og måtte da fjerne Overspenningsvernet.. Det hadde ikke noe plug an play funksjon så måtte fjerne ledningene.. Så jeg tok hovedsikringen og begynte og fjerne ledningene... og på nummer 2 BANG!!!! den sykeste lysbuen jeg har sett noen gang.. Heldigvis skjedde det ikke noe mer......

Det viste seg at de hadde en inntakssikring på loftet... ikke mindre en 100A.. som var fordelt til 2 OV vern og et overspenningsvern.. Det var ikke noe morsomt.. og viser vel at man ikke BØR tro noe, særlig ikke når man har et måleinstrument rett ved siden av..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er så få av de at de trenger ikke noe eget navn..

Idag gjorde jeg en NESTEN kjempe!!!! TABBE!! faktisk en gedigen en..

På en gjensidige kontroll..

skulle megge inntaket.. og måtte da fjerne Overspenningsvernet.. Det hadde ikke noe plug an play funksjon så måtte fjerne ledningene.. Så jeg tok hovedsikringen og begynte og fjerne ledningene... og på nummer 2 BANG!!!! den sykeste lysbuen jeg har sett noen gang.. Heldigvis skjedde det ikke noe mer......

Det viste seg at de hadde en inntakssikring på loftet... ikke mindre en 100A.. som var fordelt til 2 OV vern og et overspenningsvern.. Det var ikke noe morsomt.. og viser vel at man ikke BØR tro noe, særlig ikke når man har et måleinstrument rett ved siden av..
    Uffamei - du kjører AUS du da?

Godt det gikk bra - fikk du modifisert skrujernet ditt da eller??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det gikk bra skjønner jeg ikke

Men jeg hadde nok vett til å bruke nebbtang for å flytte de.. men det er ikke en nebbtang nå lengre, knapt en tang.. Og han har et nytt Overspenningsvern :roll:

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skummelt det der ja ;D

har du rapportert det inn da? som nestenulykke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helacon er bra greier det. Brukt mye Torix i det siste etter jeg kjøpte ny skrumaskin.

Wago er også helt grei (nye typen) men Helacon har vel to klemmer pr hull istedenfor en og er sånn sett bedre.

Virker som om det går igjen at steinaldergenerasjonen ikke skal bruke noe annet enn Torix :-) Joda det er greit å få opp igjen, men er ikke så kult med x antall kabler i en liten Torix. Har sett flere ganger at folk bommer og at en kabel såvidt har kontakt eller ligger utenfor.
    Må jo inn og kommentere. Den nye Wagoen er bra, både den med innstikk og den som du kan åpne igjen med fjær. Helacon er også god, den gir gode forbindelser. Dog så bruker jeg den helst ikke, da den grunnet sin to trykkpunkter på hver leder gjør det håpløst å løsne lederen igjen. På en Wago så vrir du lederen frem og tilbake samtidig som du drar og dermed så får du den ut igjen uten å ødelegge klemma. Det beste med Wagoen er jo at den gjør det så enkelt og koble til noe nytt med spenning på. Hvertfall hvis man har tatt såpass hensyn at man har brukt wago med flere hull en det man har behov for. Torix? Har det i bilen, men bruker det ikke med mindre jeg ser meg nødt til det. Alle over 40, ja de bruker visstnok ikke annet en Torix. Det kaller jeg dårlig evne til å fornye seg ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du Mr. Helgeland

Den Helaconen der sitter det som STØPT!!!

altså den er total sikker mot alt..

og mitt motto :

Ha alltid 1 hull ledig til eventuelt og når de først er klemt fast skal de være der...

Men jeg ser poenget ditt selv om det bare er å klippe å sette på ny :lol:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er genial....:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Denne er genial....:

Sant nok MEN:

1. Den tar for stor plass slik generelt

2. Den er for dyr! slik generelt.

så den brukes kun der man må

Jeg har brukt den kanskje 10 ganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Må jo inn og kommentere. Den nye Wagoen er bra, både den med innstikk og den som du kan åpne igjen med fjær. Helacon er også god, den gir gode forbindelser. Dog så bruker jeg den helst ikke, da den grunnet sin to trykkpunkter på hver leder gjør det håpløst å løsne lederen igjen. På en Wago så vrir du lederen frem og tilbake samtidig som du drar og dermed så får du den ut igjen uten å ødelegge klemma. Det beste med Wagoen er jo at den gjør det så enkelt og koble til noe nytt med spenning på. Hvertfall hvis man har tatt såpass hensyn at man har brukt wago med flere hull en det man har behov for. Torix? Har det i bilen, men bruker det ikke med mindre jeg ser meg nødt til det. Alle over 40, ja de bruker visstnok ikke annet en Torix. Det kaller jeg dårlig evne til å fornye seg ;-)

Ja det er jo et av argumentene til Torixentusiaster det, at man ikke får den ut igjen. Jeg vil heller si at når jeg skrur av en Torix, så er ofte lederen så "skrudd ihjel" at jeg klipper den uansett.

Dessuten må det nevnes at jeg flere ganger har løsnet både pr og pn fra Helacon, men helt enkelt var det vel ikke akkurat.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stor koffert som jeg har fyllt med klemmer, både Wago av alle slag og Helacon. Ja til og med rød og grønn Torix. Har vært veldig glad i Helacon helt til jeg skulle løsne en leder, bra mye enklere med Wagon ja.. Den Wagon som er vist bilde av her i tråden er genial, men som Svante sier så er den dyr og brukes kun der det er nødvendig, dog så må det jo tillegges at den er eneste klemmen som er tillatt på mangetrådet og det også ned til veldig lite tverrsnitt. (Sukkerbit ser vi bort fra ;-) ) Der syndes det mye med Torix at den blir brukt på alt fra lampettledning til PR, og lampettledning er jo noe Torixn absolutt ikke er godkjent for.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare jeg som ser på wago og helacon som engangsklemmer? Aldri i verden om jeg stapper inn en leder i et hull hvor jeg har dratt ut en leder fra tidligere.
    Vet aldri åssen fjæra inni der ser ut etter å ha vridd og dratt i ledern.
    Stapper heller aldri ledern tilbake i nytt hull uten å klippe og avmantle på nytt. Blir masse hakk og riper i kobberet når man drar ut fra wago\helacon'n.

Og det er vel bare bra at det er vanskeligere å få ut ledern fra helacon enn wago? Tyder på at det sitter bedre\gir bedre kontakt. :O

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    Bare jeg som ser på wago og helacon som engangsklemmer?

Jeg også...

Men noen ganger så er det jo en gang slik at det må til

Men jeg klipper og avmantler på nytt..

Jeg bruker også gode lengder inne i boksen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    Bare jeg som ser på wago og helacon som engangsklemmer? Aldri i verden om jeg stapper inn en leder i et hull hvor jeg har dratt ut en leder fra tidligere.
    Vet aldri åssen fjæra inni der ser ut etter å ha vridd og dratt i ledern.
    Stapper heller aldri ledern tilbake i nytt hull uten å klippe og avmantle på nytt. Blir masse hakk og riper i kobberet når man drar ut fra wago\helacon'n.

Og det er vel bare bra at det er vanskeligere å få ut ledern fra helacon enn wago? Tyder på at det sitter bedre\gir bedre kontakt. :O
    Hakk og riper i kobberet? Går du rundt med kobberpuss og klut og eller?

Det at helacon "Sitter" bedre er godt mulig, Men ikke i ville ******* om du får dratt løs en leder fra en wago uten og vri og lirke. Og da sitter den godt nok for meg as.. har folk i firmaet som er helt nazi når det gjelder og få lederen HELT inn i enden på wagoen. Jeg vil bare avslutte diskusjonen med og si at

Lederen sitter Jæææævla godt nok hvis den bare er halveis i også!

hadde en heftig diskusjon med en kollega en gang. For og bevise at wagoen satt godt i halveis dro vi i hver vår ende av en PN.. Jeg hadde rett

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare for å være sikker da. Den må være på nedsiden av klemma, og da bør man ha som regel at lederen skal helt ned for å være sikker ;-)

Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •